Weet niet precies of ik hier in dit topic wel aan het goede adres ben, maar kon zo snel geen andere bedenken waarin deze vraag zou passen. Heb in mei 2009 een laptop voor mijn moeder gekocht en wel een Dell Studio 1737: Intel Core 2 Duo T6400 (2.0GHz,800MHz,2MB). Hier zat standaard Windows Vista op. Dit heb ik er later af gehaald en Windows 7 (32 bit versie) geïnstalleerd. Alleen sinds begin februari dit jaar wordt Windows 7 niet meer ondersteunt en wil ik eigenlijk verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Is er met bijvoorbeeld Windows 10 nog nieuw leven in te blazen en dan eventueel met extra geheugen er in (tenminste tot in hoeverre dat mogelijk is) ? Hij zal zeker niet voor zware doeleinden gebruikt worden. Waarschijnlijk mailen, simpel spelletje op internet, surfen op internet en internet bankieren.
Vraag
Alle reacties
Theoretisch moet het kunnen op basis van de system requirements.
Praktisch moet je Windows 10 redelijk "tunen" zoals indexing uitzetten enzo want ik vermoed dat de Dell niet "snel" genoeg bepaalde I/O kan aanleveren.
Alternatief; op zoek naar een Linux-distro. Ja, het ziet er anders uit dan Windows maar daarmee kan je ook (veilig) internetbankieren, wat surfen, mailen, etc.
Praktisch moet je Windows 10 redelijk "tunen" zoals indexing uitzetten enzo want ik vermoed dat de Dell niet "snel" genoeg bepaalde I/O kan aanleveren.
Alternatief; op zoek naar een Linux-distro. Ja, het ziet er anders uit dan Windows maar daarmee kan je ook (veilig) internetbankieren, wat surfen, mailen, etc.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dankje Max, ben alleen bang dat het alternatief 'm niet gaat worden. Mijn kennis over linux en de verschillende distributies daarvan is niet echt goed te noemen, daarnaast is mijn moeder al weer 80 en om dan een ander besturingssyteem aan te leren terwijl ze veelal met Windows gewerkt heeft, kan ik ook niet aanbevelen.
Het zou misschien nog een optie kunnen zijn om chromium os op de laptop te zetten waarmee je in wezen van de oude laptop een chromebook maakt. Was het eerste wat in mij op kwam maar weet verder niet of jouw moeder nog gebruik maakt van bepaalde programma's die echt Windows nodig hebben.
Hoeveel geheugen zit er nu in? 4GB is eigenlijk wel aan te raden. Ook een ssd gaat je waarschijnlijk heel veel helpen, kan gewoon een goedkoop modelletje zijn. Ook zul je moeten checken of er nog wel Windows 10 drivers zijn voor bv de grafische kaart.
Het is tegenwoordig opzich niet moeilijk om Linux te installeren en te onderhouden. Je kan het er eventueel ook als Windows 7 uit laten zien mocht je dat willen.Baconcutter schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:45:
Dankje Max, ben alleen bang dat het alternatief 'm niet gaat worden. Mijn kennis over linux en de verschillende distributies daarvan is niet echt goed te noemen, daarnaast is mijn moeder al weer 80 en om dan een ander besturingssyteem aan te leren terwijl ze veelal met Windows gewerkt heeft, kan ik ook niet aanbevelen.
https://www.omgubuntu.co....-mint-look-like-windows-7
Volgens de Systeemeisen zal Windows 10 draaien op je moeders laptop, maar vraag me af of het wel soepel zal zijn.
Dit inderdaad. 4 GB en een ssd als deze: pricewatch: Crucial BX500 240GB of deze pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GBNielson schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:19:
Hoeveel geheugen zit er nu in? 4GB is eigenlijk wel aan te raden. Ook een ssd gaat je waarschijnlijk heel veel helpen, kan gewoon een goedkoop modelletje zijn. Ook zul je moeten checken of er nog wel Windows 10 drivers zijn voor bv de grafische kaart.
Ik zou inderdaad een SSD kopen en deze monteren, Windows 10 d'r op zetten en kijken of alles werkt en snel genoeg is. Zo niet, kun je de SSD terugbrengen en een tweedehands laptop kopen voor 100-200 euro.
BTW Windows 10 is gewoon nog te activeren met een Windows 7 key. Het is natuurlijk de vraag of dat geen problemen oplevert, nu of in de toekomst, maar Windows 10 is veel te duur. Voor de 145 euro (nee, goedkopere licenties wil je niet) die Windows 10 kost, koop je een perfecte laptop die minimaal 3 jaar jonger is en direct gebruiksklaar is.
Linux heb ik ook mijn twijfels over. Voor ons zal het allemaal ongeveer hetzelfde zijn, maar mijn ervaring leert dat je ouderen lastig nieuwe dingen kunt leren. Mocht Windows 10 niet goed werken, kun je Linux of ChromeOS natuurlijk altijd proberen (proberen kost niets), maar ik geef het weinig kans.
BTW Windows 10 is gewoon nog te activeren met een Windows 7 key. Het is natuurlijk de vraag of dat geen problemen oplevert, nu of in de toekomst, maar Windows 10 is veel te duur. Voor de 145 euro (nee, goedkopere licenties wil je niet) die Windows 10 kost, koop je een perfecte laptop die minimaal 3 jaar jonger is en direct gebruiksklaar is.
Linux heb ik ook mijn twijfels over. Voor ons zal het allemaal ongeveer hetzelfde zijn, maar mijn ervaring leert dat je ouderen lastig nieuwe dingen kunt leren. Mocht Windows 10 niet goed werken, kun je Linux of ChromeOS natuurlijk altijd proberen (proberen kost niets), maar ik geef het weinig kans.
Verwijderd
Met 4Gb (of 8 als je er toevallig goedkoop aan kan komen) en een beetje SSD is dat voor huis tuin en keukengebruik met Windows 10 nog prima te doen.
Beetje overstatement of the year?Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:21:
Met 4Gb (of 8 als je er toevallig goedkoop aan kan komen) en een beetje SSD is dat voor huis tuin en keukengebruik met Windows 10 nog prima te doen.
pricewatch: Asus VivoBook E203MA-FD017TS laat zien dat er "voldoende" te halen is uit een machientje met eMMC en een N4000. Dat is, met enige meetwerk, slechter dan elke instap SSD en de T6400.
Dat prima te doen is dus maar net wie er mee werkt; Microsoft geeft aan dat de Dell zonder issues Windows 10 geinstallers kan krijgen. Praktisch heb ik er dus al vraagtekens bij gezet.
4 of 8Gb is alsnog minder dan 1GB...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Verwijderd
Begin ik blind te worden of zeg je nou op een aanvallende manier, precies hetzelfde als ik, omdat je wilt mierenneuken over GB vs Gb?MAX3400 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Beetje overstatement of the year?
pricewatch: Asus VivoBook E203MA-FD017TS laat zien dat er "voldoende" te halen is uit een machientje met eMMC en een N4000. Dat is, met enige meetwerk, slechter dan elke instap SSD en de T6400.
Dat prima te doen is dus maar net wie er mee werkt; Microsoft geeft aan dat de Dell zonder issues Windows 10 geinstallers kan krijgen. Praktisch heb ik er dus al vraagtekens bij gezet.
4 of 8Gb is alsnog minder dan 1GB...
Dankjewel voor alle informatie. Ben nu toch bezig met een Linux distributie naast Windows 7 er op te gaan zetten. Dankjewel Joesv voor informatie om een Linux mint distributie meer op Windows 7 te laten lijken (via de meegegeven link). Onder de motorkap is het toch nog gewoon linux, maar OK. En op zich zou dat (dacht ik) niet al te lastig moeten zijn. Heb nu eerst een andere Linux distributie genaamd: Chalet OS kort op moeders laptop geprobeerd en het resultaat zag er hoopgevend uit. Deze OS via een programmaatje Yumi (op mijn eigen PC) op een USB-stick geplant en m'n moeders laptop (na wijzigen boot volgorde) er mee opgestart. Deze hoef je gelukkig nog niet direct op de laptop te installeren, maar mag je gewoon uitproberen. Heb nu Linux mint Cinnamon (32 bit) gedownload en ga deze op een USB-stick zetten. Daarna deze op moeders laptop zetten en via de link van Joesv icons, bureaublad en andere ongein downloaden en installeren. Alleen weet ik niet precies of de harde schijf van de laptop gepartioneerd moet worden. Op dit moment is er 1 partitie en daar staat dus het niet meer ondersteunde Windows 7 op.
Om nog even terug te gaan op het aantal interne geheugen. Volgens mij zit er nog steeds evenveel intern geheugen in als bij de aankoop, dus 4 Gb. Of er meer bij kan weet ik niet en hoeveel slots er nog vrij zijn weet ik ook niet en ik denk ook niet dat ik me daar in ga verdiepen.
Om nog even terug te gaan op het aantal interne geheugen. Volgens mij zit er nog steeds evenveel intern geheugen in als bij de aankoop, dus 4 Gb. Of er meer bij kan weet ik niet en hoeveel slots er nog vrij zijn weet ik ook niet en ik denk ook niet dat ik me daar in ga verdiepen.
Die Dell heeft nog een mooi 17" 16:10 scherm
, alleszins de moeite waard om nog even te upgraden naar Windows 10 denk ik zo.
Ik lees ook dat het gewoon werkt:
Dell Community: Dell Studio 1737 Windows 10
Het is toch niet voor zwaar gebruik neem ik aan?
Met 4GB en die T6400 CPU moet dat makkelijk gaan is mijn ervaring.
Wel is dan een SSD aan te raden, maar dat geldt net zo voor moderne laptops natuurlijk.
Eventueel: Upgraden vanaf Windows 7 met een clean install:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Ik lees ook dat het gewoon werkt:
Dell Community: Dell Studio 1737 Windows 10
Het is toch niet voor zwaar gebruik neem ik aan?
Met 4GB en die T6400 CPU moet dat makkelijk gaan is mijn ervaring.
Wel is dan een SSD aan te raden, maar dat geldt net zo voor moderne laptops natuurlijk.
Eventueel: Upgraden vanaf Windows 7 met een clean install:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Pagina: 1