Windows is erg traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibtebrummen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 09:27
Beste,

Mijn vraag gaat over de pc die in oktober 2016 heb aangeschaft om voornamelijk op te gamen en te programmeren.
Onlangs kreeg ik, na een uur gebruik, last van vertraging in de muisbeweging en bij tekstinvoer. Ook merk ik dat de explorer erg traag is. Deze problemen komen elke keer na 1 a 2 uur actief gebruik van de pc tevoorschijn.

De muis- en tekstinvoer staan opeens stil en na 10 tot 20 seconden wachten verschijnt er plots een lap tekst of is mijn cursor ergens ander naartoe verplaatst.

Ik merk dat de explorer traag is als ik meerdere instanties ervan op de voorgrond heb. Ook is het startmenu erg traag als ik deze wil openen via de windows-knop. Ook opent de notification area erg traag.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Processor: Intel core I7 6700K 4.0 GHz
- Motherboard: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
- Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
- RAM: 16GB DDR4
- Hard disk: SeaGate 1TB (ST1000DX001)
- SSD: Samsung 750 EVO 250GB
- Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64 bit (v2004)

Ik heb al mijn hele systeem opnieuw geïnstalleerd. Dit werkte voor een paar weken maar daarna begon het weer. Ook heb ik op het internet gezocht of er meerdere mensen dit probleem hadden maar kon hierover niets anders vinden dan de youtube filmpjes of fora die zeggen dat je animaties e.d. moet uitzetten. (dit werkt niet in mijn situatie)

Ik heb niet veel verstand van hardware maar ik denk wel dat ik met de bovengenoemde specificaties gewoon windows moet kunnen gebruiken. Daarom heb ik zelf het vermoeden dat het aan bijvoorbeeld de leeftijd van de ssd en/of hdd ligt.

Graag hoor ik of een van jullie een idee heeft om dit probleem op te lossen. Als er nog onduidelijkheden zijn over het probleem of de specificaties hoor ik dat ook graag.

Als het erop uitkomt dat het makkelijker is om een nieuw component te kopen is dit ook prima.

Groet,
tibtebrummen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Hoeveel van de 16GB werkgeheugen is in gebruik?
Hoeveel van de 250GB opslag op de ssd is in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk ook eens in de Task Manager op het tabblad prestaties naar hoe snel de CPU draait. En check sowieso of je daar een bottleneck kunt vinden. Wat is er traag/druk/vol/etc.?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Is hij niet gewoon bezig met updates?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibtebrummen
@Wintervacht Nee, ik denk het niet. Ook als ik net een update heb geïnstalleerd en de pc opnieuw heb opgestart heb, heb ik er na een uur weer last van. Is er een manier waarop ik kan zien of hij bezig is met updates? Bij Windows updates staat er dat Windows up to date is.

@Uszka Op mijn SSD is nog 145GB vrij. Ik heb ervoor gezorgd dat alleen de belangrijke programma's op de SSD staan.
Ik zie nu dat er constant 5.2GB ram wordt gebruikt door vooral Spotify, Dropbox, Discord en "Antimalware service executable".

@Room42 Mijn CPU staat op gemiddeld 3% utilisation. Dit is op het moment dat ik geen andere programma's op de voorgrond heb staan dan de task manager.
Als ik mijn project start gaat de CPU richting de 15% maar daar vrijwel niet bovenuit. De RAM blijft dan gemiddeld op 7.4GB.
Als ik dan nog een game zoals Cod:bo3 hierbij opstart, stijg de RAM naar 13GB en de CPU naar gemiddeld 55%.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46

nhanssen

QVL is non-tweakers

Doet je CPU koeler het nog wel? En kan je eens kijken naar je andere HDD wat betreft de SMART waardes?

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

-naast bovenstaande mensen die suggesties doen voor controles- ook even in je eventlog kijken.

Is het alleen tijdens programmeren?
Misschien heb je een of andere refactor tool. Resharper ofzo.
Die doen dit ook wel eens. Vooral in grote projecten.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibtebrummen
@nhanssen Ik heb inderdaad een goedkope CPU-koeler. Ik heb al vaker gedacht aan een upgrade daarvoor maar het kwam er steeds niet van.
Hoe moet ik de HDD controleren op SMART?

@MrMonkE Ik gebruik Visual Studio Code. Ik weet niet of daar refactor tools inzitten maar ik heb totaal geen groot project. Het gebeurt ook buiten het programmeren om maar zeker minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
tibtebrummen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:59:
Hoe moet ik de HDD controleren op SMART?
Daar hebben we een topic voor: Check je SMART

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik bedoel echt grote solutions met meerdere projects en met 1000den files.
Dus dat is het niet. Zeker niet als het buiten coden plaats heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 16-03-2020 22:02 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
ik zou uitzoeken of je geen memory leak hebt
dus dat je RAM volloopt.
hier bijvoorbeeld

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Met taakbeheer kun je zien of er je uit resources loopt (geheugen, processor). Met een tool als HMMonitor kun je zien of er een temperatuurprobleem is (die kans acht ik tamelijk laag gezien je verhaal).

Aangezien je programmeert, kan ik je uitleggen wat qua software de oorzaak kan zijn: dat is een block c.q. wait (bv. WaitForObject) op een bepaalde blocking actie. Blocking acties kunnen zijn: disk operaties, geheugentoegang, netwerk of multithreading synchronisatie. In jouw geval kan disktoegang een oorzaak vormen. Ook al geeft SMART niets opvallends aan. (De SSD heeft best veel weggeschreven (20TB).)

Hoe dit aan te pakken? Kijk vooral eens goed in de systeemlogs naar waarschuwingen en foutmeldingen. Als je bijvoorbeeld timeouts ziet is dat een sterke indicatie voor blocking problemen. Daardoor doet het systeem even niets totdat er een release is van een semaphore of andere soort blocking.

Als het hele systeem op slot zit kan de oorzaak liggen in drivers. Je kunt automatische driverupdates uitschakelen en zelf (Intel) drivers installeren. Je kunt het beste testen zonder grafische kaart, voor de test kun je dan de monitor aansluiten op het moederbord en de gpu van de processor gebruiken. Na iedere driver operatie de compute opnieuw opstarten en voor de installatie de bestaande driver uninstallen.

Je gebruikt zo te zien Windows 10 2004, die is nog compleet nieuw en nog niet officieel uit. Misschien is een voorgaande versie verstandiger.
Pagina: 1