HDMI naar VGA werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleintjopie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-03-2022
Goedemiddag,

Ik ben de komende weken afhankelijk van mijn thuis bureau met betrekking tot werk. Nu ben ik gewend om op twee of drie schermen te werken op het werk. Ik heb thuis een monitor staan met een VGA aansluiting en mijn laptop heeft een HDMI aansluiting, nu heb ik een adapter met een HDMI stukje die in mijn laptop kan en de andere zijde kan een VGA kabel in. Echter krijg ik geen beeld op de monitor. Ik heb de VGA kabel met een hele oude laptop geprobeerd waarbij het beeld probleemloos overgebracht wordt.

Ik heb zelf wat proberen aan te passen in de instellingen, wat ik ook probeer op de monitor blijf ik een melding houden dat het signaal onjuist is.

Dit is mijn laptop https://www.mediamarkt.nl...-15-cs3846nd-1636651.html
De monitor betreft een oude acer x203H geproduceerd in 2009.

Is er nog een instelling die mogelijk nog kan werken? Of moet ik investeren in een andere monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 13:24
Andere monitor. Signaal is te oud. Verschil tussen HDMI/VGA te groot.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
Bedankt voor uw snelle reactie, in ieder geval duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

nu heb ik een adapter met een HDMI stukje die in mijn laptop kan en de andere zijde kan een VGA kabel in
Welke? Zoek de specificaties op.

Door het totaal verschillende signaal tussen VGA en HDMI moet dit signaal worden omgezet. Hoogstwaarschijnlijk is er een maximale resolutie die wordt ondersteund door de adapter.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 16-03-2020 16:11 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
Hmm, kabeltje is ooit een keer bij de plaatselijke computerzaak gehaald en is volgens mij merkloos. Mijn laptop herkent de naam van het beeldscherm wel, het enige wat tussen beiden anders is is dat het ene 6 bits is en de andere 8, maakt dit het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
Andere HDMI->VGA converter proberen. Heb er een aantal en wat werkt bij de een werkt niet per se bij de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vraag is of dat gaat werken...

Om even CryptoNL's antwoord wat minder cryptisch te omschrijven:

VGA is een set analoge signalen, feitelijk instructies om een elektronenkanon van een beeldbuis aan te sturen. Een TFT kan daar in beginsel niets mee, maar de elektronica ervan kunnen die analoge signalen omzetten naar digitaal om weer te geven op het paneel.

HDMI-signalen zijn digitaal, feitelijk een binaire beschrijving van de bitmap van een scherm met per pixel waardes voor rood, groen en blauw. Totaal anders dus. Er is geen enkele manier om een passief verloop tussen de een en de ander aan te sluiten.

DVI is een tussenvorm en heeft drie smaken: DVI-A met alleen de analoge signalen van VGA, DVI-D met alleen de digitale signalen zoasl HDMI, en DVI-I met beide - maar ook hier zijn het twee totaal verschillende soorten signalen over dezelfde connector. Je kunt verloopje van DVI naar VGA en een verloopje van DVI naar HDMI doen, wat je niet kunt doen is verloopje van HDMI naar DVI naar VGA, gaat niet werken

Toch zijn er passieve HDMI-VGA verloopjes in omloop. Hoe kan dat werken? Simpel: de videokaart stuurt VGA-signalen over een HDMI-connector als het 'weet' dat er zo'n verloop aan hangt. Handig, maar buiten de standaarden om, dus werkt alleen met specifieke combinaties van verloop en kaart. Kans dat een random verloop als dat gaat werken is vrijwel nihil.

LCD's met alleen VGA zijn altijd al gedrochten geweest - je neemt een zuiver digitaal signaal, zet het om naar analoog, gooit dat over een kabel en aan andere kant doe je je best het weer digitaal te maken. Enige reden dat ze bestaan is fiscaal (minder importrechten op schermen zonder DVI/HDMI...). Deze scherm was anno 2009 al low-end. Anno 2020 koop je voor minder dan de prijs van een actieve HDMI (of DVI) -> VGA adapter een even oude mid/high-end scherm met DVI bij de kringloop. Ik heb om exact zelfde reden eentje die ik voor EUR 7.50 oppikte op PC van m'n partner aangesloten. Het is een Eizo L768 met DVI en VGA, en een goede VA-paneel ipv de gare TN in die Acer. Resolutie is met 1280x1024 marginaal lager dan de 1600x900 van de Acer, maar omdat het hoger is kun je er doorgaans meer werk in kwijt.

Daarom advies: laat dit ding voor wat het is, breng dat scherm naar de kringloop en pik er een andere, betere op voor erg weinig. Al weet je niet exact welke schermen goed zijn, neem een willekeurige met DVI en je gaat er al op vooruit. Tot en met 1920x1200 kun je met een simpel passief verloopje tussen DVI(-D) en HDMI converteren, dat zijn namelijk wel dezelfde digitale signalen - en met beetje geluk ligt op de kringloop ook zo'n verloopje in een grabbelbak :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
@dion_b overschat de kosten van een actieve HDMI->VGA adapter wel op AliExpress :P Kringloop suggestie is wel een stuk sneller dan wachten op je adapter uit Wuhan :+ Stuk minder onhandig ook als de 2e adapter ook net weer een verkeerde chip heeft :P

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rukapul schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:03:
@dion_b overschat de kosten van een actieve HDMI->VGA adapter wel op AliExpress :P Kringloop suggestie is wel een stuk sneller dan wachten op je adapter uit Wuhan :+
Inderdaad ging ik uit van kabeltje is ooit een keer bij de plaatselijke computerzaak gehaald - en het feit dat TS nu thuis moet werken, niet pas als alle logistiek rondom Covid opgeheven is :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:58

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Die converters hebben ze toch bij de Action? Die zijn volgens mij actief.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou investeren in een nieuwe monitor. Koop een simpele met een HDMI aansluiting en je bent met de juiste kabel (Hint: Action heeft leuke goedkope hdmi kabels) en je bent voor rond de 100 euro al klaar. Als je hem niet meer nodig hebt zet je hem voor de helft op V&A en je bent hem waarschijnlijk zo kwijt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou gewoon een ander verloopje kopen, die kosten maar een paar euro, hier een bij Bol.com:
Bekijk HDMI naar VGA Adapter op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Als je een andere koopt let er dan op dat hij actief is/er een chip in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jodeltje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:13:
Ik zou gewoon een ander verloopje kopen, die kosten maar een paar euro, hier een bij Bol.com:
Bekijk HDMI naar VGA Adapter op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Als je een andere koopt let er dan op dat hij actief is/er een chip in zit.
Vraag is welke beeldkwaliteit dat ding levert. Sowieso hou je dan een 11-jaar oude low-end VGA-aangesloten TN-paneel. Bij ons komt zo'n ding niet eens door de ARBO-normen heen :X

EUR 7.50 voor een high-end scherm uit zelfde tijd. Ik zou het wel weten. Sterker nog, ik heb er gelijk twee gekocht ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Marc H schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:09:
Ik zou investeren in een nieuwe monitor. Koop een simpele met een HDMI aansluiting en je bent met de juiste kabel (Hint: Action heeft leuke goedkope hdmi kabels)
Ik heb twee keer een HDMI kabel bij de Action gekocht, maar ik zou die niet aanraden, met mijn laptop kreeg ik goed beeld, maar met de PlayStation en het TV kastje viel het beeld telkens even weg voor 3 seconden.

Wat betreft een nieuwe monitor ben ik het eens, daar kan je voor een prijsje van 80-120 euro een heel nette monitor kopen, waarschijnlijk is de HDMI kabel die je daar meegeleverd krijgt van betere kwaliteit dan die van de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
Ik ga inderdaad even kijken bij de kringloop/marktplaats of ik voor een klein bedrag een ander scherm kan vinden. Als dat niet lukt dan kom ik de komende weken ook wel uit de voeten met mijn laptop, maar is vooral even wennen aan het enkele scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CROSSLINK
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 11:02
Ik heb dezelfde monitor net succesvol aangesloten op mijn nvidea gtx1050 kaart m.b.v. een converter van de Action (3.50 euro). De andere monitor via een DP-HDMI kabel aangesloten. Werkt nu perfect met 2 schermen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CROSSLINK
Deze converters werken vaak niet op TV decoders of andersoortige apparaten die TV of filmcontent doorsturen. Heeft alles te maken met het ontbreken van HDCP support. Zie voor uitleg: onlinekabelshop.nl/blog/wat-is-hdcp-en-waar-heb-ik-het-voor-nodig/.
Er zijn ook converters met een andere chip die dit wel ondersteunen (vaak met 5V voeding) maar die zijn weer fors duurder en meestal niet nodig voor computers. E.e.a. hangt weer af van je grafische kaart die met de monitor tot signaaloverdracht probeert te komen via het HDMI protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

jodeltje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:13:
Dat is toch eigenlijk VGA naar HDMI ??
Ik zoek het omgekeerde ; een mannetje VGA om in de monitor te steken en een vrouwtje HDMI om de HDMI kabel vanaf de laptop te verbinden.
https://www.bol.com/nl/p/...NHbg.1_39.44.ProductTitle
EDIT : alhoewel de beschrijving het omgekeerde beweert, zie ik nu .. begin het te snappen (niet genoeg koffie), je plugt de converter in je laptop en dan een ouderwetse VGA kabel eraan naar de monitor. :o
maar als ik hier zo lees is het maar afwachten of het überhaupt werkt omdat het digitaal naar analoog is ?

[ Voor 11% gewijzigd door Goner op 02-05-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Goner wij hebben op het werk ook zo een aantal van die kastjes (maar den DP/VGA) tussen schermen steken en die werken wel redelijk goed. Je ziet wel dat er verschil in beeld kwaliteit is tussen direct HMDI of DP>HDMI.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CROSSLINK
In de converter van de Action die ik noemde wordt het signaal van digitaal naar analoog gebracht. Op het beeld is eigenlijk niks aan te merken. Voor 3,50 kun je je geen buil vallen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
Oeps, beetje verlate reactie.

Ik heb uiteindelijk een modern beeldscherm op mijn werk kunnen halen om zolang als nodig is daar gebruik van te maken. Ik heb inderdaad nog een ander kabeltje geprobeerd maar het beeld werd er niet mooier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

Nog even ter info, deze werkt goed :

https://www.bol.com/nl/p/...rt/9200000058404025/?s2a=
Pagina: 1