Veroorzaakt mijn switch storing in mijn netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
Ik blijf een zeer instabiele wifi verbinding houden, maar heb geen idee meer waar ik het nu precies moet zoeken.
Het zou fijn zijn als jullie een kritische blik op mijn setup zouden kunnen werpen en mij een richting kunnen geven om verder in te zoeken.

Mijn huidige setup:
  1. Router/Modem van ISP, staat in bride modus.
  2. Router 1, aangesloten op LAN van mijn Router/Modem van mijn ISP, IP: 192.168.1.1, DHCP = AAN (range vanaf 192.168.1.10 daarboven). Kanaal automatisch. Dual band, beide kanalen eigen SSID.
  3. Netgear Switch (verbonden op LAN poort van Router 1).
  4. Router 2, IP: 192.168.1.2, verbonden op de switch (LAN poort). Kanaal automatisch. DHCP = UIT. Single band, eigen SSID.
Wat ik ervaar:
Internetverbinding is heel erg traag, zowel op wifi als bedraad op Router 1 of Router 2. Bedraad op de Modem of op de switch is er niks aan de hand. Opnieuw opstarten van modem of router helpt, maar na 30 min weer slecht.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Direct verbinden met Modem va ISP: 250Mbps
  • Direct verbinden met Router 1 via ethernet: 1-50 Mbps
  • Direct verbinden met Router 2 via ethernet: 1-5 Mbps.
  • Direct verbinden met switch via ethernet: 250Mbps
  • Wifi Router 1: 1-50 Mbps.
  • Wifi Router 2: 1-5 Mbps.
  • Na het opnieuw opstarten van router 1 of modem heb ik weer gewoon een stabiele 200/250 Mbps dat duurt een klein half uur en valt alles weer zo goed als stil.
  • Kabel die van Router 1 naar switch gaat geeft een input van 1Gbps volgens de LED
  • Kabel die van switch naar router2 gaat geeft een output van 100Mbps volgens de LED
Wat zie ik over het hoofd? Is de switch hier de boosdoener?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Welke routers gebruik je op dit moment en welke modemrouter heb je vanuit de provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
dennisdennis12 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:12:
Welke routers gebruik je op dit moment en welke modemrouter heb je vanuit de provider?
Modem: Sagemcom F@st
Router 1: Netgear WNDR4700
Router 2: Netgear WNR2000v2
Switch: Netgear GS105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kabel die van switch naar router2 gaat geeft een output van 100Mbps volgens de LED
Wat voor kabel is dit? Kun je tijdelijk een andere erop aansluiten?

Klinkt verdacht alsof je last hebt van packetloss, dan zit je snel rond de ~3Mbps throughput met hoge latencies door alle retransmits. Sowieso is 100Mbps bij Cat5E of beter teken van problemen (kabelbreuk, verkeerde adervolgorde etc).

Hoe dan ook hoef je voorlopig niet naar WiFi te kijken, zolang je bedraad op router2 problemen hebt zit je bottleneck niet in de lucht. Als je echt overtuigd bent dat die kabel het probleem niet is, wissel die twee routers even om en kijk waar het probleem zit - als het met de router mee naar beneden gekomen is, is het die WNR2000v2, blijft het probleem boven dan is het je kabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

19George97 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:08:
...
Kabel die van switch naar router2 gaat geeft een output van 100Mbps volgens de LED...
Je hebt dus in ieder geval één brakke kabel
dennisdennis12 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:48:
Die wnr2000v2 heeft maar 100mbit poorten, wat in ieder geval zorgt voor die 100mbit.
zie: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR2000V2...

[ Voor 35% gewijzigd door Brahiewahiewa op 16-03-2020 17:47 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Die wnr2000v2 heeft maar 100mbit poorten, wat in ieder geval zorgt voor die 100mbit.
zie: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR2000V2

Waarvoor maak je eigenlijk gebruik van een eigen router, zeker zo'n verouderde, terwijl die van de ISP veel betere specificaties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
De wnr2000v2 heb ik op zolder staan, puur als extra AP daar.

8/10 keer gebruik ik dus de WNDR4700 op 5Ghz.

Ik heb nu alles nog een keer naar fabrieksinstellingen gezet en krijg nu (met exact dezelfde setup en bekabeling weer) tegen de 200 Mbps op de WNDR4700 en tegen de 100 Mbps op de wnr2000v2. Conform verwachting.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt.

Enige wijziging die ik wel heb doorgevoerd:

WNDR4700 2.4 Ghz staat op kanaal 6 (vast), 5Ghz op 42 (vast)
WNR2000v2 2.4 Ghz staat op kanaal 11 (vast)

Wat voorheen dus automatisch voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Je bevestigd mijn ervaring met de oudere generaties Netgear routers (zoals de WNDR3700). Als ze op leeftijd zijn, raken ze op een of andere manier dichtgeslibt. Vraag me niet wat daar de oorzaak van is, geen idee, puur observatie. Het zal bij jou nu een tijdje goed gaan en dan wordt de boel weer sloom. Eerste symptoom in mijn geval was het plotseling traag reageren van de webinterfaces. Dat was altijd de voorbode.
Ik heb nooit custom firmwares geprobeerd, maar dat zou mogelijk een oplossing kunnen bieden.

Ik draai nu twee Netgear R7800's as AP's en nog nooit zelfde problemen gehad.

Mijn advies: Die twee oudjes inwisselen voor een paar moderne modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Wat ik eerlijk gezegd zou doen is die ap's vervangen door moderne wifi-ac access points, met eventueel een losse switch. Vervolgens zou ik één netwerk aanmaken, waardoor clients automatisch roamen tussen 2,4ghz / 5ghz en de verschillende access points.

Als router zou je dan kunnen kiezen voor een losse router (zoals een unifi usg).

Als andere (goedkopere) oplossing kun je ook kiezen voor 2 consumenten wifi-routers, waarvan je er één in ap-modus zet. Ook daarbij zou ik kiezen voor het aanmaken van één netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
Even een update.

Na wat testen en monitoren kreeg ik steeds sterker de indruk dat de bridge modus op het Sagemcom F@st modem/router af en toe wat moeite had met het doorgeven van het signaal.

Deze er eens afgehaald en puur getest op de Sagemcom F@st (zonder bridge modus, gebruikmakend van dat netwerk) en dan prima.

Volgens mijn ISP kan dat echt niet maar volgens mij zit er toch echt een firmware bug in..

Wat ik nu heb gedaan.

Sagemcom F@st als router 1, beneden
WNDR4700 als AP ingesteld, en die op zolder gezet.

Beide ondersteunen zowel 2.4 als 5 Ghz. Wel heb ik er voor gekozen om de SSID allemaal anders te noemen. Clients hebben toch moeite om te wisselen tussen deze. Ook wisselen tussen de AP ging niet altijd even soepel. Dat is nu dus getackeld door alles een apart SSID te geven.
Is dat met die modernere wifi-ac geen probleem meer als ik het goed begrijp? Dat zijn dan mesh routers/AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Wifi-ac lost daar niets in op, dat is gewoon een nieuwe wifi standaard, die zorgt voor hogere prestaties op het 5ghz netwerk. Roaming gebeurt primair aan de client zijde, maar kan wel verbeterd worden d.m.v. de 802.11 roaming protocollen. Dat is echter alleen mogelijk bij meerdere access points van één fabrikant, die het ook allemaal ondersteunen (bijvoorbeeld ubiquiti unifi, of in het hogere segment: aruba, cisco, ruckus, aeorhive, xirrus, e.d.)

Een probleem in de bridge-modus lijkt mij eerlijk gezegd ook niet erg logisch (maar niet onmogelijk). Een meer plausibele verklaring is dat jouw router al een ouder model is, en waarschijnlijk niet krachtig genoeg is, in sommige situaties.

Je zou dus ook kunnen kiezen om die sagemcom gewoon te gebruiken als router, en om voor het wifi gedeelte gebruik te maken van access points.
Pagina: 1