Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:30
Beste tweakers,

ik wil mijn verandadak en tuinhuis voorzien van PV panelen. Beiden zijn goed bereikbare platte daken, circa 220-250 hoog en liggen 3 meter uit elkaar. Er is geen sprake van schaduwvorming op de panelen.

Ik ben van plan alles zelf te installeren en aan te sluiten. Een vrije groep is hiervoor al aanwezig in de meterkast en de kabel ligt al in de tuin.

Keuzes die gemaakt zijn:
1. Zoveel mogelijk panelen / opbrengst binnen het dakoppervlak
2. Optisch: zwarte panelen en hoek zo laag mogelijk (minst zichtbaar); ik denk aan 5 tot hoogstens 10 graden. Ja, dat levert rendementsverlies op, maar volgens Sunnydesign valt het relatief mee.
3. Zonneschans met 2 panelen portrait boven elkaar lijkt het meeste panelen kwijt te kunnen.
4. Bewust geen keuze voor O/W opstelling omdat dit naar mijn mening minder efficiënt is.
5. Gebruik maken van 1 omvormer, praktisch prima mogelijk.
6. Ik realiseer me dat de panelen dichtbij de dakrand liggen, maar omdat ze zo plat liggen lijkt me dit geen bezwaar.

Graag ontvang ik jullie feedback, tips en ideeën op onderstaand. Dak 1 kan hierbij ook nog 90 graden gedraaid worden, zodat de helling meer richting het westen ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqDJr0zEjdTbklCHLMvXwnrvmwA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/M1Ud3lWlzFmcntsNjU1awFKm.jpg?f=fotoalbum_large

Concrete vragen:
1. Is dit een goede opstelling?
2. Is het zinvol hier 2 strings van te maken; of 1 string? En is de beoogde omvormer de juiste keuze?
3. Kan ik dit met 20A afzekeren en op een 25A fase terugvoeren? (heb 3 x 25A aansluiting)
4. Hebben jullie nog tips voor een goede en betaalbare zonneschans van 2 panelen portrait?

Alvast dank!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Iets duurder maar dit past misschien ook wel?
https://www.winkelman-zon...60wp/52133/?display=tiles

Op een SMA 5.0 tripower.

Jouw voorstel kan ook hoor.
Maar het is netter om op 3-fase terug te leveren. (ik doe het over 2 fasen op zuid grotendeels met 2x SMA 2.5 en op 1 fase met noord met 1x SMA 1.5, maar ik ben hobbyist he? Vandaar 3 omvormers)

16 kan dan in 1 string eventueel op een 3-fase omvormer(ligt er een beetje aan of je echt schaduwloos bent? en heb je 3-fase kabel liggen?)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2020 19:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
nrdnmg schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:54:
Beste tweakers,

ik wil mijn verandadak en tuinhuis voorzien van PV panelen. Beiden zijn goed bereikbare platte daken, circa 220-250 hoog en liggen 3 meter uit elkaar. Er is geen sprake van schaduwvorming op de panelen.

Ik ben van plan alles zelf te installeren en aan te sluiten. Een vrije groep is hiervoor al aanwezig in de meterkast en de kabel ligt al in de tuin.

Keuzes die gemaakt zijn:
1. Zoveel mogelijk panelen / opbrengst binnen het dakoppervlak
2. Optisch: zwarte panelen en hoek zo laag mogelijk (minst zichtbaar); ik denk aan 5 tot hoogstens 10 graden. Ja, dat levert rendementsverlies op, maar volgens Sunnydesign valt het relatief mee.
3. Zonneschans met 2 panelen portrait boven elkaar lijkt het meeste panelen kwijt te kunnen.
4. Bewust geen keuze voor O/W opstelling omdat dit naar mijn mening minder efficiënt is.
5. Gebruik maken van 1 omvormer, praktisch prima mogelijk.
6. Ik realiseer me dat de panelen dichtbij de dakrand liggen, maar omdat ze zo plat liggen lijkt me dit geen bezwaar.

Graag ontvang ik jullie feedback, tips en ideeën op onderstaand. Dak 1 kan hierbij ook nog 90 graden gedraaid worden, zodat de helling meer richting het westen ligt.

[Afbeelding]

Concrete vragen:
1. Is dit een goede opstelling?
2. Is het zinvol hier 2 strings van te maken; of 1 string? En is de beoogde omvormer de juiste keuze?
3. Kan ik dit met 20A afzekeren en op een 25A fase terugvoeren? (heb 3 x 25A aansluiting)
4. Hebben jullie nog tips voor een goede en betaalbare zonneschans van 2 panelen portrait?

Alvast dank!
Heb je foto's van de constructie van het verandadak en tuinhuisje?

Ik heb destijds gewoon losse profielen gekocht en deze zelf vast gezet op m'n afdak. En op het tuinhuisje bij mijn ouders hebben we ook een dergelijke constructie toegepast.

Deze profielen, alleen dan in andere lengtes. https://www.solar-outlet....o-montagerail-2065mm.html

Nog een kleine toevoeging, met die hellingshoek maak de oriëntatie nauwelijks uit, dus ik zou OW zeker overwegen, constructief gezien waarschijnlijk veel eenvoudiger te realiseren.

Als je op het kleine dak een OW opstelling maakt met een hoek van ongeveer 18 graden zou je ook 2*1 m panelen kwijt kunnen, 8 stuks.

[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 16-03-2020 20:36 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• nrdnmg
AUijtdehaag schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:12:
Iets duurder maar dit past misschien ook wel?
https://www.winkelman-zon...60wp/52133/?display=tiles

Op een SMA 5.0 tripower.

Jouw voorstel kan ook hoor.
Maar het is netter om op 3-fase terug te leveren. (ik doe het over 2 fasen op zuid grotendeels met 2x SMA 2.5 en op 1 fase met noord met 1x SMA 1.5, maar ik ben hobbyist he? Vandaar 3 omvormers)

16 kan dan in 1 string eventueel op een 3-fase omvormer(ligt er een beetje aan of je echt schaduwloos bent? en heb je 3-fase kabel liggen?)
Bedankt voor je reactie!
Er ligt een 3 fase kabel, maar daar is een jacuzzi op aangesloten. Mogelijk kan ik dezelfde kabel gebruiken, maar dan zal ik nabij de omvormer een beveiliging aan moeten brengen denk ik (tips??).

Ik heb je suggestie even doorgerekend; de totale investering ligt dan ruim 1250 euro hoger, waarbij de verwachte opbrengst circa 550 kWh per jaar hoger is. (prijs per wp stijgt van 71 naar 85 cent. Nog steeds erg netjes m.i.).
Het is een afweging, maar dan wel op voorwaarde dat ik dezelfde kabel kan gebruiken.
(een aparte 1-fase kabel rechtstreeks naar de meterkast ligt er ook al; deze is nog ongebruikt).
DjaRoel schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Heb je foto's van de constructie van het verandadak en tuinhuisje?

Ik heb destijds gewoon losse profielen gekocht en deze zelf vast gezet op m'n afdak. En op het tuinhuisje bij mijn ouders hebben we ook een dergelijke constructie toegepast.

Deze profielen, alleen dan in andere lengtes. https://www.solar-outlet....o-montagerail-2065mm.html

Nog een kleine toevoeging, met die hellingshoek maak de oriëntatie nauwelijks uit, dus ik zou OW zeker overwegen, constructief gezien waarschijnlijk veel eenvoudiger te realiseren.

Als je op het kleine dak een OW opstelling maakt met een hoek van ongeveer 18 graden zou je ook 2*1 m panelen kwijt kunnen, 8 stuks.
Het is een standaard dak: constructieplaat met liggers en daarop EPDM / Dakleer. Constructie staat in beide gevallen op 4 douglas palen op betonpoet. Ik ben wel benieuwd hoe je die constructie hebt vastgemaakt op het dak..... Kun je dat toelichten?

Het is zeker een optie om zelf een soort van schans te maken. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn. Het is alleen een kwestie van vastzetten op het dak of voldoende ballast gebruiken.

Je suggestie OW heb ik al eerder over nagedacht; mijn afweging is dat de Oost zijde naar mijn gevoel te weinig zal renderen en ik daardoor wat rendement op het Z/ZW deel verlies (de helft van de panelen ligt in dat geval namelijk niet optimaal). Dus ik denk dat met mijn beoogde opstelling er meer rendement te behalen is. En het klopt: constructietechnisch zou het slim(mer) zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan een losse verdeelbox maken (sandervunderink.nl lege kasten /ABB mistral) met daarin twee 3-fase automaten en in de meterkast een 3-fase aardlekautomaat. Niet ideaal, maar wel beveiligd.
Of stroomvretende jacuzzi de deur uit doen. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-03-2020 03:00 ]

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
nrdnmg schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Er ligt een 3 fase kabel, maar daar is een jacuzzi op aangesloten. Mogelijk kan ik dezelfde kabel gebruiken, maar dan zal ik nabij de omvormer een beveiliging aan moeten brengen denk ik (tips??).

Ik heb je suggestie even doorgerekend; de totale investering ligt dan ruim 1250 euro hoger, waarbij de verwachte opbrengst circa 550 kWh per jaar hoger is. (prijs per wp stijgt van 71 naar 85 cent. Nog steeds erg netjes m.i.).
Het is een afweging, maar dan wel op voorwaarde dat ik dezelfde kabel kan gebruiken.
(een aparte 1-fase kabel rechtstreeks naar de meterkast ligt er ook al; deze is nog ongebruikt).

[...]

Het is een standaard dak: constructieplaat met liggers en daarop EPDM / Dakleer. Constructie staat in beide gevallen op 4 douglas palen op betonpoet. Ik ben wel benieuwd hoe je die constructie hebt vastgemaakt op het dak..... Kun je dat toelichten?

Het is zeker een optie om zelf een soort van schans te maken. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn. Het is alleen een kwestie van vastzetten op het dak of voldoende ballast gebruiken.

Je suggestie OW heb ik al eerder over nagedacht; mijn afweging is dat de Oost zijde naar mijn gevoel te weinig zal renderen en ik daardoor wat rendement op het Z/ZW deel verlies (de helft van de panelen ligt in dat geval namelijk niet optimaal). Dus ik denk dat met mijn beoogde opstelling er meer rendement te behalen is. En het klopt: constructietechnisch zou het slim(mer) zijn.
Het tuinhuisje bij mijn ouders heeft al een schuin dak, ik denk een hoek van ongeveer 10 graden met bitumen bedekking. Hier hebben we twee losse profielen gebruikt, soortgelijk als in m'n link welke per stuk met 4 hoekijzers en een dotje kit op het dak vast zitten. Dat heeft zo 10 jaar gezeten zonder problemen, afgelopen jaar nieuw bitumen erop gelegd, en het weer op dezelfde wijze vastgezet. Met de lengte van de hoekijzers zou je natuurlijk je hoek variabel kunnen maken als dat gewenst is.

M'n eigen afdakje bestaat uit golfplaten, hier liggen 4 stuks 1m*2m panelen op. Met dezelfde profielen als in het linkje, hier heb ik op 3 plekken een klos hout onder de golfplaatjes gelegd om zo een verhoging te forceren, en hier de profielen door en door vastgezet met lange houtschroeven op de plek van de onderste ligger. Als je goed kijkt op de foto zie je dat de "golfjes" daar iets verhoogd zijn

Boiler panelen

Edit: In de openingspost zie je dat het rendement van panelen tussen een hellingshoek van 10 en 20 graden qua orientatie ook niet zo veel uitmaakt.

https://static.tweakers.n...YZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 17-03-2020 09:31 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• nrdnmg
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 02:55:
Je kan een losse verdeelbox maken (sandervunderink.nl lege kasten /ABB mistral) met daarin twee 3-fase automaten en in de meterkast een 3-fase aardlekautomaat. Niet ideaal, maar wel beveiligd.
Dat vermoeden had ik zelf ook al. Er ligt een 5 x 6mm^2 kabel, dus dat moet qua vermogen makkelijk kunnen.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 02:55:
Of stroomvretende jacuzzi de deur uit doen. >:)
Daarom juist PV panelen >:)

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
nrdnmg schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:18:

Je hebt al je andere opties netjes doorgerekend maar deze doe je op gevoel? Gooi deze ook even in Sunny Design zou ik zeggen :+ .

• nrdnmg
Indiaan706 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Je hebt al je andere opties netjes doorgerekend maar deze doe je op gevoel? Gooi deze ook even in Sunny Design zou ik zeggen :+ .
Goed punt ;-)

Bij 5 graden hellingshoek (nagenoeg plat dus) is het verschil in opbrengst circa 100 kWh. Bij 10 graden loopt dit op tot bijna 200 kWh.
Omdat ik toch zo plat mogelijk wil, is dit inderdaad nog een serieuze optie.
Dank daarvoor _/-\o_

• nrdnmg
Ik ben aan het schuiven geweest in de opstelling; als ik toch voor O/W ga dan levert dat weinig verlies op omdat ik de panelen vrij plat wil leggen. Ook gaat dit winst leveren op het vlak van installatiekosten; een O/W opstelling is goedkoper dan een zonneschans. Nu moet ik nog wel even zoeken naar een O/W opstelling die op 5 graden kan.

Ook kan ik hierdoor grotere panelen plaatsen, dus (nog) meer opbrengst. Willen jullie nog even meekijken?

Omdat 1 dak iets kleiner is kan ik daar in O/W gaan panelen kwijt van 2 meter, dus kies ik daar voor panelen van 1.80 mtr.

Dat betekent:

Dak 1:
4 panelen Oost en 4 panelen West, landscape op 5 graden. Ik kies hierbij voor de AEG panelen AEG AS-M1322B Mono Full Black half cel 360Wp. Dit levert in sunny design de volgende output op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMNSfte6dQlOiUPVrDkUBDT6PEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQcMbDNRz1mP4y50teMQtjxa.png?f=fotoalbum_large

Dak 2:
4 panelen Oost en 4 panelen West, landscape op 5 graden. Ik kies hierbij voor de Jinko panelen JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp.
Dit levert in sunny design de volgende output op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX-lygYR__jpIhh2m0bh78PB3ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdkT5urhDYV4jTZ6hztADJ1F.png?f=fotoalbum_large

Totaal maakt dit een verwachtte opbrengst van bijna 5000 kWh.

Inclusief materiaal zou de prijs per wp uitkomen op circa € 0,68.

Ik kan in sunny design helaas geen 4 PV generatoren samenvoegen op 1 omvormer, daardoor 2 'projecten' gemaakt. Kan iemand een advies geven welke 3 fase omvormer ik in deze situatie zou moeten kiezen en welke strings ik kan combineren? Dak 1 op 1 string en dak 2? of de Oost op 1 string en de West op 1 string?

Volgens mij heb ik zo een mooi pakket samengesteld ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier gaat iets helemaal mis in je gedachte gang.

Je moet streven naar 350 Vmpp (typische PV-spanning) voor een 1-fase omvormer en 590 Vmpp voor een 3-fase omvormer voor het hoogste rendement. Zie grafiekje @migjes migjes in "Zonnepanelen Oost-West (BE)"

Kijk eens nu naar het rendement vd omvormer? Slechter kan (bijna) niet... en gevaarlijk dichtbij de minimale PV-spanning. (hoe warmer, des te lager de spanning en nog lager rendement dus, tot niet starten aan toe)

Je zou dit wel kunnen toepassen als je 4x oost + 4x oost in 1 string doet (8 panelen) en 4x west + 4x west in 1 string. Op 1x 1-fase omvormer.
Wel allemaal dezelfde panelen. Andere smaken zijn er niet. (tenzij je 96 cell panasonic panelen neemt met hoger Vmpp. Maar die passen slechter.)

Wil je naar 1x 3-fase omvormer, dan alle panelen in 1 string van 16 op zuid. Dat geeft 595 Vmpp (uit mijn hoofd) met de AEG panelen van 360 Wp. Ideale spanning dus.

Als je allemaal APS QS-1 micro-omvormers aanschaft, dan kan je opstelling. (per 4 panelen)
Maar die levert maar max 1200 watt.

Ik zou gewoon kiezen voor alles op zuid op een 3-fase SMA omvormer. Geen gedoe en werkt prima.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-03-2020 17:01 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@nrdnmg
lol, we hebben hier nog iemand die denkt dat: "we gooien wat Wp op een omvormer en het werkt."
mmm, dat is helaas niet zo.
je zou beter kunnen zeggen: "we hangen een hoeveelheid Vmpp op een mpp van een omvormer en het werkt als je de juiste omvormer gebruikt" ;)

het is veel belangrijker om de juiste Vmpp te hebben als te kijken naar de Wp.
dus luister naar @AUijtdehaag ;)

een alternatief, dat nog best kan:
alle 16 panelen serieel in 1 string op 1 mpp van een 3fase omvormer hangen.
oke je hebt dan nog oost-west, maar door de kleine hoek die je wil, kan dit nog wel.
verlies met klein hoekverschil is maar minimaal. ;)
(of leg ze gewoon helemaal plat, hoef je maar 1x per jaar te gaan poetsen veel meer is het niet.)

maar er zijn vast betere dingen te verzinnen. ;)

voor 1fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
wil je dus rond de 350Vmpp zitten. (als het kan tegen de 400Vmpp aan, zodat als het warm is en de Vmpp zakt je dan 350Vmpp hebt. vreemd genoeg worden panelen warm als ze in de zon liggen. >:) )
maar een 200Vmpp tot 400Vmpp is gelukkig een flinke marge waar je in kunt werken.

met 3fase is het meer richting de 600 tot 800Vmpp om in het optimum te komen.
(een 350Vmpp kan vaak ook nog wel als het echt moet.)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 18-03-2020 10:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• nrdnmg
@migjes @AUijtdehaag
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Voor mij is de wereld van omvormers en de benodigde voltages en spanningen nog vrij onbekend (maar dat hadden jullie vast nog niet door :-)).

Ik ga ze toch zo goed als plat gooien (tussen 3 en 5 graden), gericht op Z/W. En voorkeur voor 3 fase omvormer, toekomstbestendiger omdat ik dan mooi over alle fasen terug kan leveren (of eigenlijk meer zelf kan gebruiken).

Begrijp ik dan goed dat ik het beste alle 16 panelen het best parallel op 1 string kan aansluiten?
Ik twijfel nog tussen 3 panelen:
1. Jinko Solar Cheetah 410 wp (2 x 1 meter; past precies ;-))
2. Jinko Solar Cheetah 320 wp
3. AEG panelen van 360 wp

Onafhankelijk van de keuze is dus het best om 1 ingang van de omvormer te gebruiken? Sunnydesign komt standaard met 2 ingangen op de proppen; als ik alles op 1 string zet geeft ie een waarschuwing.

Wederom dank voor jullie advies. Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp maar ik blijf het lastig vinden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het even ingevoerd:

1: dat zijn 72 cells panelen, met hogere Vmpp/Voc en dat moet 1 string van 12 en 1 string van 4 (Voc>850)
2: dat zijn 60 cells panelen, 16 kan aangesloten worden op enkel A of A+B (over beide ingangen dus)
3: dat zijn 66 cell panelen (132/2), 16 kan aangesloten worden op enkel A of A+B (over beide ingangen dus)

En je sluit niet alle panelen parallel op 1 string, maar in serie met elkaar. Daarom wordt het "string" genoemd.

Er bestaan betonvoeten van 4,5 graden. (wel erg plat en er blijft regelmatig water op liggen en dus ook vuil)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgQ1cSr0nei4_tu2XRTRUdsKcqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan ze ook zelf maken
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2020 08:17 ]

• migjes
@nrdnmg
lol, beginners fout, is vrij normaal.

of je nu 3000Wp op een 6000W omvormer hangt,
of 6000Wp op een 3000W omvormer.
het boeit niet, zolang je Vmpp maar goed zit. ;)

of je nu met 1 fase of met 3 fase terug levert, het boeit eigenlijk niet.
in de meter(slim of niet) worden alle 3 de fase bij elkaar geteld(of afgetrokken) en daar komt de kWh uit.
dus als je op fase 1 1000W gebruikt en op fase 2 1000W levert gebruik je 0kWh per uur.
eigenlijk geen reden dus om dat te doen, kijk eerder naar wat handig is of nodig. ;)

verschillende hoeken in 1 serieel string, dat wil je eigenlijk niet.
maar als er maar 10 graden verschil is dan kan het nog wel, verlies is dan minimaal.
(lastig te zeggen hoeveel graden het omslag punt is, is een langzaam geleidende schaal.)

weet je ook dat je 60 en 72 cel panelen door elkaar kunt mixen in 1 string?
alle cellen staan gewoon serieel in het paneel, dus mixen is mogenlijk.
panasonic is daar een voorbeeld van deze 3 panelen kunnen dus gemixt worden in 1 string:
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT
hebben allemaal een andere maat (andere hoeveelheid cellen) en soms kun je er leuk mee mixen.
maar er zijn ook 60cellen(1,6x1m) die mixbaar zijn met 72cellen (2x1m), maar dan moet je goed zoeken.

een omvormer heeft een optimum waar mee hij goed werkt.
een 1 fase wil het liefste 350Vmpp krijgen. (en rond de 600 tot 720Vmpp met 3 fase.)
(intern in de omvormer word er 350V van gemaakt voordat het word geconverteerd naar 230Vac.
minder conversie de efficiënter hij is.)
en de Vmpp is afhankelijk van de temperstuur van de cellen, dus als de panelen in de zon liggen dan worden ze heet en zakt de Vmpp.
dus iets boven optimum zitten is wel tof.
maar dit niet te strak aan pakken, als je een 100V er onder zit is er niks aan de hand, maar ga je 200v er onder zitten, dan probeer iets anders te plannen.(grofjes)

succes met plannen van je set, je hebt nu meer gegevens. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• nrdnmg
@AUijtdehaag @migjes

Inmiddels weer verder in de gedachten en definitieve beslissing. Het gaat een O/W opstelling worden op een zo laag mogelijke hoek (overweeg hierbij die 4,5 graden betonvoeten). Twijfel ook nog een beetje tussen de Qcell panelen (340WP), de AEG (360WP) of voor de JA Solar van 410WP te gaan. De JA Solar's kan ik kwijt, maar heb misschien iets meer vertrouwen in de Qcell / AEG panelen (meer rendement op langere termijn: minder gradatie?).

Qua omvormer weet ik inmiddels hoe ik moet denken ;-)
Nog wel een vraag: als een omvormer 2 ingangen heeft en je op 1 ingang de ideale spanning creëert door het juiste aantal panelen hierop aan te sluiten; kun je de rest dan gewoon op de 2e ingang zetten, ook al heeft die tweede ingang dan niet de ideale spanning? Maw: combineert die omvormer dan beide ingangen? (daarbij natuurlijk in ogenschouw nemend dat er ook een maximum aan zit). Of heeft de omvormer sowieso de juiste ingangsspanning nodig, ongeacht op welke string er wat is aangesloten?

Tot slot nog een gedachtengang van mij: stel ik ga voor een SolarEdge omvormer met optimizers: geldt dan ook nog de hele gedachten van de juiste voltages op de ingang? Of heb ik goed begrepen dat de optimizers dat allemaal zelf regelen? De keuze afwegingen voor SolarEdge zou voor mij zijn:
  1. Ik heb wel beperkte schaduwvorming langs de rand van het dak omdat de panelen zo goed als tegen de dakrand komen en het dak een opstaand randje heeft.
  2. Monitoring per paneel zou ik toch wel tof vinden (we blijven tweakers ;)).
  3. Wegens de lage hoek is er sprake van meer kans op vervuiling; door monitoring per paneel kan ik beter zien wanneer ik weer het dak op moet.
  4. Ik heb nog een uitbouwdak waar ik ook 6 panelen op kwijt zou kunnen; hier is echter pas zon vanaf 15:00 uur tot zonsondergang. Volgens mij werkt dit dan prima met een SE omvormer als ik deze panelen bij de string voeg?
Ik weet dat SE een meerprijs heeft, maar dat zou het voor mij wel waard zijn.

• migjes
@nrdnmg
of jij nu q-cell,aeg,jinko wil gebruiken is aan jouw.
mijn ervaring is dat verschillen tussen panelen eerder minimum zijn als groot.
en vaak meer bla bla verhaaltjes als werkelijk iets waar je echt iets aan hebt.
(dingen als garantie zou ik gewoon negeren, veel garantie beloven weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven. lees dus erg goed de kleine letters en begrijp wat die garantie inhoud, dan snap je al snel dat je er niet veel aanhebt.
ook de degradatie is een lastig verhaal, maar na 20 jaar doen de panelen nog steeds gewoon 100% leveren, alleen de fabrieks-garantie daalt naar 80%. de kleine letters dus. ;) )

solaredge of string omvormer:
tja ook die is gewoon aan jouw.
maar een solaredge werkt grofweg het zelfde als een string omvormer als je naar de Vmpp kijkt.
ook solaredge wil het liefste 12x32Vmpp in 1 string.
(iets boven de 350Vmpp gaan zitten in verband met de temperatuur van de cellen. ;) )

en is je de meer prijs van loggen per paneel het waard?
ook erg persoonlijk, ik vind het wat duur.
(het zou voor mijn dak een 1200€ extra kosten, maar daar koop ik ook mijn gehele west set van panelen voor.)
en ook het hebben van x aantal optimizers onder de panelen die kapot kunnen gaan.
(als je 1 omvormer hebt gaat er maar 1 apparaat kapot, met solaredge heb je 1 omvormer met 16x optimizers, dus ook flink meer kansen op stukken.)

dus een goed verhaal geven, nop, kunnen je alleen een ongeveer geven.
zelf zul je moeten beslissen. ;)

mischien weet @AUijtdehaag nog iets speciaals te vertellen. :?

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 24-03-2020 11:31 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:26:

mischien weet @AUijtdehaag nog iets speciaals te vertellen. :?
Ja opschieten, het is mooi weer. :+
@Rouske SE? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2020 11:39 ]

• nrdnmg
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Ja opschieten, het is mooi weer. :+
LOL _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• migjes
@AUijtdehaag
gelukkig wel ja, heb het nodig.
nu een 180kWh in de + :-(
en over 3 weken de jaar afrekening.
dus die krijgen we ben ik bang niet veel onder de 100kWh.

oeps, zie nu dat ik 6 weken heb, dus mischien ga ik het nog redden ook. >:)

maar goed maar 240m3 gas, dus mag ook niet klagen.
alles beter als 900m3 + 4000kWh afrekenen. >:)

@nrdnmg
ben dus bezig met nieuw jaar contract.
waarschijnlijk een 100kWh en 250m3 gas.
dit maakt voor mij een +/-200€ per jaar nog betalen.
maar ik heb er nu 1 op www.gaslicht.com die 200€ welkomst bonus beloofd.
(nu nog de kleine letter gaan lezen, maar ziet er leuk uit.)
een rekening voor elektra+gas van 0€, het is wat hoog maar te doen. :*)
(AUijtdehaag doet het vaak nog beter als ik. ;) )

het is dus niet alleen dat wij de elektra rekening geheel terug draaien, we doen ook nog het huis elektrische verwarmen met een warmtepomp.
dus na de elektra rekening is er ook nog een gas rekening. (en daar na kun je nog kijken naar je benzine/diesel of te wel je vervoer.)
en verkoop van kWh kan ook nog. ;)
(hoewel het wel een beetje krapjes is soms, hangt erg van de situatie af.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-03-2020 12:39 ]

• nrdnmg
@migjes @AUijtdehaag

Omdat jullie volgens mij de specialisten zijn nog 2 vragen (en natuurlijk mogen ook anderen reageren 8)):
  1. Ik lees wat tegenstrijdigheden over het wel of niet aarden van een PV installatie. Volgens de NEN1010 is aarding verplicht, met name omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van metalen constructies om de panelen op vast te zetten. Panelen zelf zijn meestal al geaard lees is, dus daarvoor doe je het niet.
    Als ik gebruik maak van betonvoeten op een plat dak met houten constructie: zou je dan nog aarding moeten toepassen? (hoewel het een kleine moeite is, wil ik het wel graag 'begrijpen'.
  2. Ten tweede: hoe sluit je een omvormer aan op een installatie automaat? Gewoon als reguliere groep, dus de fase vanuit Liander onderin en de kabels van de omvormer aan de bovenzijde; of sluit je juist andersom aan: de fases naar de meter van Liander bovenaan en de leiding vanaf de omvormer onderaan? De stroom loopt natuurlijk in principe andersom in relatie tot een gewone groep. Dat is me ook nog niet helemaal duidelijk.
Dit weekend de bestelling voor de panelen + SE plaatsen! Hopelijk komende week ergens installeren en leveren _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Niet online
1. Beton geleidt de stroom niet, dus aarding is onnodig.
De panelen zijn niet geaard, maar die noemen ze dubbel geisoleerd.
Uiteraard heeft iedere omvormer van een goed merk, een aardlek controle aan de DC kant.

2. Gewoon als een normale verbruikersgroep. Je wilt immers de "bovenkant" beveiligen.
Maar maak er een aardlekautomaat van.
Gezamelijk op 1 aardlekbeveiliging met overige groepen is niet slim. Dan verlies je alle groepen in 1 keer, die op die aardlekbeveiliging zitten, als er iets fout gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 14:22 ]

• nrdnmg
Dank weer!

En die aardlekautomaat had ik inderdaad ook al bedacht :*)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
nrdnmg schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:03:

Dit weekend de bestelling voor de panelen + SE plaatsen! Hopelijk komende week ergens installeren en leveren _/-\o_
Welke panelen? ik lees 2 maal een set met 4xO/4xW met zeer lage hoek, dus 16 panelen in totaal en welke SE optimizers en SE omvormer daarbij dan?
nrdnmg schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:48:

Tot slot nog een gedachtengang van mij: stel ik ga voor een SolarEdge omvormer met optimizers: geldt dan ook nog de hele gedachten van de juiste voltages op de ingang? Of heb ik goed begrepen dat de optimizers dat allemaal zelf regelen? De keuze afwegingen voor SolarEdge zou voor mij zijn:
  1. Ik heb wel beperkte schaduwvorming langs de rand van het dak omdat de panelen zo goed als tegen de dakrand komen en het dak een opstaand randje heeft.
  2. Monitoring per paneel zou ik toch wel tof vinden (we blijven tweakers ;)).
  3. Wegens de lage hoek is er sprake van meer kans op vervuiling; door monitoring per paneel kan ik beter zien wanneer ik weer het dak op moet.
  4. Ik heb nog een uitbouwdak waar ik ook 6 panelen op kwijt zou kunnen; hier is echter pas zon vanaf 15:00 uur tot zonsondergang. Volgens mij werkt dit dan prima met een SE omvormer als ik deze panelen bij de string voeg?
Ik weet dat SE een meerprijs heeft, maar dat zou het voor mij wel waard zijn.
1) is dat dan de korte kant die schaduw krijgt, ook een SE optimizer gaat je voor dat paneel dan niks extra's opleveren.
2) prima :)
3) de vervuiling zal op alle panelen zijn, dus een onderling verschil ga je niet echt opmerken, want dat is er sowieso al tussen de panelen/optimizers
4) is afhankelijk welke omvormer je hebt of dit mag, max aantal Wp op de omvormer

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 27-03-2020 15:21 ]

• nrdnmg
@Rouske

Panelen zit ik nog beetje in twijfel tussen de Qcell Duo G8 (345WP) full black of de Qcell Duo G8 (355 WP) Perc panelen. Detail zit met name in volledig zwart of niet.
Omvormer SE5K (3 fase) met P370 optimizers.
Rouske schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:20:

1) is dat dan de korte kant die schaduw krijgt, ook een SE optimizer gaat je voor dat paneel dan niks extra's opleveren.
Panelen komen landscape te liggen (2 boven elkaar). Schaduwvorming dus over de lange zijde.
En deels bij laagstaande zon (zoals deze week) een klein deel van de dag schaduwvorming als gevolg van de woning en een boom die in de tuin staat.

Uiteindelijk is het prijsverschil circa € 450,- wat de SE meer gaat kosten. Dat haal ik er de komende jaren echt niet uit, maar ik weet ook ik monitoring leuk vind en ik het effect van de schaduwvorming nog onvoldoende kan inschatten. Ik vind het een acceptabele meerprijs.
Ook omdat ik ze zelf kan leggen komt de prijs per wp uit op € 0,69. Niet slecht _/-\o_

• Rouske
@nrdnmg met de gekozen omvormer en het aantal Wp die daar maximaal op aangesloten mag worden, heb je voor de 2 betreffende panelen, nog 1230Wp of 1070Wp over voor je 6 extra panelen... dat zijn dus niet al te grote panelen :'(

• nrdnmg
@Rouske
De panelen die ik evt nog bij wil plaatsen komen echt pas vanaf 15:00 uur in de zon, tot de zon ondergaat. De panelen op Oost doen dan al naar verwachting vrijwel niets meer. De op west gelegen panelen wel. Dus dan heb ik sowieso wat meer ruimte volgens mij :*)

• Rouske
Tja, ik snap je precies, maar ik maak de ontwerp regeltjes en/of garantie bepalingen van SolarEdge ook niet. Geen idee of ze tegenwoordig wel rekening houden met de oriëntatie en na elkaar pas in de zon.
Ik heb ooit een document van SolarEdge gezien waarin vermeld stond 'ongeacht oriëntatie', dus alleen het totaal aantal Wp dat telde.

Dat was dit document.
In 1 van de voetnoten staat:
3) In all limits, the rated STC power of the modules should be used regardless of module location, tilt or orientation

[ Voor 28% gewijzigd door Rouske op 27-03-2020 17:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je als SolarEdge Doe het zelver, wel alle (installateurs) rechten wat betreft portal en logging per paneel?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 16:53 ]

• Rouske
Goede vraag, zeker met die displayloze omvormers tegenwoordig waar je iets moet doen met die SettApp voordat het überhaupt gaat werken.
Ik zou het niet weten hoe dat met de rechten in de portal zit.
Registreren bij SolarEdge als 'Self Installer'?

[ Voor 33% gewijzigd door Rouske op 27-03-2020 16:59 ]

• nrdnmg
@Rouske
De 3-fase omvormer wil minimaal 8 optimizers om te werken. Dat is mijn gedachtengang hierin; die zijn aanwezig. Ik ga je vraag zeker nog voorleggen aan de winkel ;-)

@AUijtdehaag
Ja, ook als DHZ krijg je alle rechten. Moet je wel zelf even achteraan.

• Rouske
uuh, 8 optimizers die samen 750V ophoesten, hoe zie je dat voor je als een P370 maar 60V kan leveren?
Volgens mij kijk je verkeerd, want minimaal 8 is bij een 1-fase omvormer inderdaad correct, maar bij een 3-fase toch echt 16.

• nrdnmg
@Rouske

Hmmm daar heb je een punt. 8 is inderdaad voor 1 fase.
Werkt mijn plannetje dan nog wel? O/W in lage hoek.... de oost zijde zal eerder minder vermogen leveren dan de west zijde: zou dit kunnen betekenen dat ik weinig opbrengst aan het einde van de middag zal hebben? Of zal de oostzijde dan nog steeds voldoende meedoen?

Nu ga ik toch weer twijfelen. ;(

• migjes
nrdnmg schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:55:
@Rouske

Hmmm daar heb je een punt. 8 is inderdaad voor 1 fase.
Werkt mijn plannetje dan nog wel? O/W in lage hoek.... de oost zijde zal eerder minder vermogen leveren dan de west zijde: zou dit kunnen betekenen dat ik weinig opbrengst aan het einde van de middag zal hebben? Of zal de oostzijde dan nog steeds voldoende meedoen?

Nu ga ik toch weer twijfelen. ;(
een paneel moet eerst vermogen leveren om de optimizer te laten starten.
west is toch echt later met voldoende licht krijgen helaas, dus je moet het in de ochtend doen met allen de oost string. :-(

(maar het minimum aantal wat solaredge geeft, heeft een aardige marge.
reken hem uit en je ziet dat het met iets minder kan, maar ga niet onder dat minimum zitten. ;)
350V / 60V = 6 en geen 8. ;)
720V / 60V = 12 en geen 16 ;) )

dit is theorie, praktijk is altijd wel anders.
zo kan er een sliertje wolk zijn wat iets van licht weerkaatst en dan gaat het wel goed.
maar wil je een systeem wat het soms wel goed doet en soms niet. :?

maar ook hoe platter je gaat (de kleiner het hoek verschil), de minder dit uit maakt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-03-2020 18:13 ]

• nrdnmg
Wat denken jullie: zou een paneel wat op 5 graden hellingshoek ligt aan het einde van de middag nog voldoende meedoen om de west gerichte panelen volledig te benutten? Ze moeten in ieder geval zorgen dat er voldoende spanning op de SE omvormer blijft staan.

Ik wil, logischerwijs, beide daken zo goed mogelijk benutten. Daarom ook de keuze voor vrijwel plat leggen.

Als alternatief kan ik bedenken:
1. Enphase micro omvormers; meerprijs circa 200 euro even snel gerekend.
2. APS YC 1000 micro omvormers; voordeel is dat ik dan 'maar' 4 omvormers nodig heb. Dit is iets goedkoper dan mijn SE bedachte systeem
3. Toch werken met 2 x een 1 fase micro omvormer; alle Oost panelen op 1 omvormer en alle west panelen op 1 omvormer. Alles op 1 gaat qua vermogen helaas niet werken, of ik moet consessies gaan doen. Maar ik wil juist het dak zo vol mogelijk. Er ligt een 5 aderige kabel; dus ik zou in theorie daarmee 2 omvormers kunnen plaatsen.

Wie laat mij het (zon)licht zien O-)

• Rouske
De panelen komen op 5° te liggen, kijk eens op www.suncalc.org rond welke tijden de zon onder die hoek staan op verschillenden dagen. Je weet je eigen situatie rondom jouw huis het beste.

Want als de zon op 5° boven de horizon komt zal er al zonlicht op de andere kant komen, als die al op de panelen schijnt door eventueel omringende huizen?
Dat zou vandaag even na 7:00 en rond 18:30 zijn, dus ik denk dat het wel mee zal vallen en 's morgens zijn de vermogens toch nog ruk.

Of je pakt de p505 met 85V output, dan werkt het zeker, met 8 panelen zit je al op 680V.

@migjes tegenwoordig is dat 380V en 750V ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 27-03-2020 23:35 ]

• nrdnmg
@Rouske
5 graden boven de horizon is al vanaf de ochtend tot einde middag. Er is sprake van beperkte schaduwvorming in de ochtend in het voor- en najaar als gevolg van het huis. Dit duurt hoogstens tot 11:00 uur en betreft 1 paneel. Hoe hoger de zon staat, des te minder last daarvan. Ik heb het vanochtend eens in de gaten gehouden en het zou slechts 1 paneel zijn.
Dan is er nog sprake van een boom die mogelijk wat schaduw gaat opleveren, maar die kan ik snoeien :)

Als ik de p505 neem, hoe werkt dat dan met 16 panelen? Door de lage hoek doen ze wel allemaal mee en is het voltage toch veel te hoog voor de omvormer?

Ik denk toch weer serieus na over een ‘normale’ omvormer. Ik heb 16 panelen met een spanning van ruim 34V per stuk: dit maakt 544V. De Fronius 3-fase omvormer werkt volgens mij vanaf wat lagere spanningen al goed (240-800 Volt volgens de specs). De panelen die ik op het oog heb (Qcell Duo G8 black) leveren ruim 34V per stuk (nullastspanning ruim 40V).

Keuzes....keuzes....keuzes.... 8)7

• Rouske
@nrdnmg
De 85V die de p505 kan leveren is zijn max, dat is dus als er maar weinig panelen in de zon liggen, maar hij kan ook maar iets van 5V leveren. Een minimum staat niet vermeld in de SolarEdge specificaties.

Als al jouw 16 panelen evenveel mee doen qua opwek zullen alle 16 optimizers ~47V leveren om samen de 750V op te brengen voor de omvormer.
's Ochtends zullen de oost optimizers een hogere spanning toevoegen aan de string dan de West optimizers en 's middags andersom.

Even een voorbeeld met p370 (max 60V output):
Stel 's morgens doet elk Oost paneel 100W, de west 50W.
Dan zou je totaal 1200W / 750V = 1,6A door de gehele string hebben
Dan zouden de Oost optimizers 100W / 1,6A = 62,5V moeten toevoegen, maar dat kunnen ze niet, max 60V. De West optimizers voegen dan toe 50W / 1,6A = 31,25V
Maar omdat de Oost optimizers beperkt worden op 60V, zal de West optimizer de extra volts op zich nemen, dus 31,25V + 2,5V = 33,75V
Hierdoor zakt de stroom in de string naar 50W / 33,75V = 1,48A
De Oost optimizer die op max 60V staat kan dan nog 60V x 1,48A = 89W leveren ipv de 100W

Als West 60W zou leveren gaat het met de p370 wel net goed.
Als je deze zelfde berekening zou doen met p505, dan zou West slechts 15W mogen zijn en dan blijft Oost 100W leveren,

Hopelijk nu wat duidelijkheid?
Let wel, bovenstaande is allemaal in theorie, maar de werking is wel op deze manier.

• nrdnmg
@Rouske
Helemaal duidelijk! Dank daarvoor.

Is er een reden waarom jij de P505 noemt en niet de P404? Qua specs zijn ze zo goed als gelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84p-F6aAagr801nGJKax3jDWSBo=/f/image/O6e7ApWjEKdSpKrWKUCtrSVf.png

• Rouske
@nrdnmg Check de Isc van je gekozen panelen en de optimizer sheet B)

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 29-03-2020 20:58 ]

• nrdnmg
Rouske schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:58:
@nrdnmg Check de Isc van je gekozen panelen en de optimizer sheet B)
8)7 (ik leer iedere dag....)

Die is 10,4, dan kan de P404 inderdaad niet om er het maximale uit te halen.

• nrdnmg
@Rouske @migjes @AUijtdehaag

Vandaag (eindelijk) besteld. Wel zo netjes om even terugkoppeling te geven na al jullie adviezen.

Uiteindelijk toch een heel andere keuze gemaakt; alle panelen voorzien van Enphase omvormers.
Ik weet dat dit niet het goedkoopste systeem is, maar ik heb er een goed gevoel bij, het voorkomt gedoe met ingangsspanningen omdat ik 16 panelen O/W (weliswaar vrijwel plat) op een 3 fase omvormer wilde plaatsen. Daarmee zit je al aan de onderkant van de opties, maar ik wil ook zoveel mogelijk Wp uit het dakoppervlak halen.

Nu heb ik ook de keuze gemaakt om verschillende typen panelen toe te passen in mijn opstelling, daardoor 800 Wp extra vermogen kunnen opnemen (op 1 van beide daken passen 2 x 1 mtr panelen). Bovendien heb ik nog plannen om op een ander oost dak ook nog 4 of 8 panelen in de toekomst bij te plaatsen en mogelijk nog 1 of 2 panelen volledig op zuid gericht.
Enphase is wat dat betreft erg flexibel en kun je er zo 'bijprikken'.

Ik denk dat ik hiermee een keuze heb gemaakt voor een systeem wat een hoog rendement zal opleveren (want omvormer per paneel), wat makkelijk uit te breiden is in de toekomst en wat ik op paneel niveau kan uitlezen. Ook is het systeem voorbereid op thuisopslag (nu nog vrij prijzig, wellicht in de toekomst goedkoper).
Vanwege een warmtepomp in huis en een elektrische auto is ons stroomverbruik relatief hoog (ca 9000 kWh op jaarbasis). De terugverdientijd is hiermee behoorlijk kort, hoogstens 3 jaar.

Doorslaggevende factor om de hogere prijs ook te accepteren is onder andere ook het garantiebeleid: 25 jaar op werkende omvormers. Dus de komende 25 jaar mooie opbrengsten zonder verdere kosten met een systeem wat na 3 jaar terugverdiend is.

Uiteindelijke prijs / wp: € 0,87 (ex BTW); ik ga alles zelf leggen en aansluiten gebeurt door elektricien.

Kortom: tevreden met de keuze!
Nogmaals dank voor jullie goede adviezen. _/-\o_

• Rouske
@nrdnmg en met welke panelen en welke Enphase omvormers dan?

• nrdnmg
@Rouske had ik inderdaad wel even kunnen vermelden ja:

8 stuks QCells Q-peak G8 Duo 340Wp Full Black met de Enphase IQ7
8 stuks JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp met de Enphase IQ7+
Voor in de meterkast de Enphase Envoy-S Metered met 3 fase koppelaar.

In de toekomst nog uit te breiden met 6 tot 10 panelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Moet je niet de IQ7+ voor de 340 Wp en de IQ7X hebben voor de 410 Wp?
Kan je IQ7X combineren met de iQ7+ ?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/314232558/iq7-keuze.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2020 08:09 ]

• nrdnmg
Ik ga sowieso nog even nabellen om die IQ7 om te zetten naar IQ7+, die laatste hebben een hoger uitgangsvermogen: 290 VA vs 240 VA.

De tabel van Solar Bouwmarkt is sowieso niet helemaal correct als ik dit vergelijk met de specs zoals die op de website van Enphase staan. Daar staat duidelijk aangegeven namelijk dat de IQ7x alleen geschikt is voor 96 cell panelel, in het overzicht van solar bouwmarkt staat deze ook ingetekend bij 74/144 cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUsjUJMnM62iPCaH5TUdJjNkcqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dii2SVjaQnWMglDAYuoRMvpE.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch vreemd van die leverancier, die een sterke voorkeur lijkt te hebben voor de Enphase, gezien alle info.
Laat het ons even weten of die info onjuist is.

@Basement weet jij er iets over?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2020 10:31 ]

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:31:
Toch vreemd van die leverancier, die een sterke voorkeur lijkt te hebben voor de Enphase, gezien alle info.
Laat het ons even weten of die info onjuist is.

@Basement weet jij er iets over?
Nee, ik zou gewoon even contact opnemen met hen, om te vragen hoe t zit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er komen nieuwe aan, voor hogere vermogens.
twimj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

• nrdnmg
@AUijtdehaag @Rouske @migjes

Afgelopen vrijdag en zaterdag de panelen geplaatst. Wel zo netjes om even wat fotootjes te plaatsen en te laten weten dat alles lekker draait.

Totaal 21 panelen, waarvan 5 x 340 Wp (Q.cell) op Oost (dakhoek 20 graden en vol in de zon tot circa 14:00 uur), 8 x 340 Wp (Q.cell) op Oost/West in een hoek van 5 graden en 8 x 410 Wp (Ja Solar) op Oost/West in een hoek van 5 graden. Voorzien van Enphase IQ7+ micro omvormers.

Het zelf plaatsen was prima te doen. Hoewel: de betonvoeten zijn best zwaar om omhoog te krijgen op het dak :)
Aansluiten van de omvormers en inrichting van het systeem is prima te doen met de beschikbare handleidingen die op internet te vinden zijn. In twee dagen al ruim 62 kWh opgehaald _/-\o_

En natuurlijk het resultaat:

Garagedak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOvlremCWIO5BMwVziQWhq4OqNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhihgKnqZDQgM0BE8aJUEH6y.jpg?f=fotoalbum_large

Veranda:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFkQXMzy8vjSzUSqkSbbZ-nUL5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ah0p2wjMMx9UIQ1EgqBByAz.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinhuisje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p32yitc_HIxn8gVSoEW9ddPm3qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt2fglW7pWJIBdTE1He8ZgCh.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen op het tuinhuisje past echt nét op het dak. Maximale benutting van het oppervlak _/-\o_

Wat ik nog wil doen is de voorzijde voorzien van zwarte afdekking, ondanks dat het vrijwel niet opvalt. Maar dan is het netjes weggewerkt.

Laat de zon maar komen!!

Nogmaals dank voor alle adviezen.

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40
hoeveel betonschansen heb je nu gebruikt op je tuinhuisje? het lijkt alsof je de panelen in portrait hebt geïnstalleerd, dus tussen ieder paneel een schans. Is het ook niet mogelijk om ze landscape te monteren, 2 op 1 schans wat je dan de 4 schansen scheelt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@tieske_janssen
Dat had misschien niet gepast met 2015 x 996

En zo blijft er minder vuil opliggen (wat toch wel gaat gebeuren)

@nrdnmg Ga je het ook zelf loggen?
Ik ben (binnenkort) bezig om enphase in node-red te krijgen. En vanuit daar kan je alle kanten uit.

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2020 18:05 ]

• nrdnmg
@tieske_janssen dat had inderdaad ook gekund, en misschien ga ik het zelfs nog aanpassen. Het is geen bewuste keuze geweest in ieder geval, anders dan dat het inderdaad wat vuil kan schelen.

• nrdnmg
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:01:
@nrdnmg Ga je het ook zelf loggen?
Ik ben (binnenkort) bezig om enphase in node-red te krijgen. En vanuit daar kan je alle kanten uit.
Ik log het via domoticz (en pvoutput). Maar ben zeker geïnteresseerd in je node-red oplossing mocht je zover zijn. :P
Ik zal me er ook eens in verdiepen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nrdnmg Ik heb geprobeerd via de cloud, maar dat is lastiger en het is "cloud".
Hier staat de andere manier.

Misschien kan je dan per "dak" een pvoutput systeem maken.
Upload naar pvoutput kan ook via node red.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2020 19:01 ]

• nrdnmg
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:54:
@nrdnmg Ik heb geprobeerd via de cloud, maar dat is lastiger en het is "cloud".
Hier staat de andere manier.

Misschien kan je dan per "dak" een pvoutput systeem maken.
Upload naar pvoutput kan ook via node red.
@AUijtdehaag
Heb jij het voor elkaar om rechtstreeks via node red de envoy uit te lezen en in een InfluxDB te plaatsen?
Eigenlijk zoals https://dtbaker.net/blog/...nodered-influxdb-grafana/ het heeft beschreven?
Helaas heeft hij de code niet gepubliceerd.

Ik ben nog vrij onervaren in node red. Ik wil eigenlijk de data direct via een node red command vanuit de Envoy in de database plaatsen, niet via domoticz.
Wellicht heb jij dit al voor elkaar en wil je de code delen?

Edit: inmiddels al een eind op weg hiermee :P
Waar het nu nog hangt is om de data naar InfluxDB te sturen, maar ook daar ga ik vast nog uitkomen _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door nrdnmg op 25-04-2020 17:36 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt (meerdere) DM's

• Dinant
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 10:19
@nrdnmg
Ik zit te twijfelen tussen Enphase IQ7+ en de APS YC600 micro inverter. (12 panelen oost west ja solar 340Wp; geen ruimte voor string inverter in huis)
Heb je goede ervaring met de enphase?

• nrdnmg
Dinant schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:24:
@nrdnmg
Ik zit te twijfelen tussen Enphase IQ7+ en de AMS YC600 micro inverter. (12 panelen oost west ja solar 340Wp; geen ruikte voor string inverter in huis)
Heb je goede ervaring met de enphase?
@Dinant
Ik ben zeer tevreden over de Enphase IQ7+. Haalt echt het maximale uit ieder paneel. Logging is ook top en zaken als 25 jaar garantie is een fijne bijkomstigheid.
Ik heb destijds ook even naar APC YC600 gekeken maar was in mijn situatie geen optie; ik wilde 3-fase systeem. De IQ7+ levert tot 290VA continu; de YC600 minder. Dat kan voor jou misschien nog een afweging zijn. Nadeel van Enphase bij zo weinig omvormers is wel dat je er ook weer een kastje (envoy) bij moet nemen. Doe je dat niet dan werken ze ook volgens mij, maar kun je wel last van storing krijgen. Ik heb hier op het forum eens iemand gezien die niet het standaard NL profiel erin had staan (dat regelt de Envoy normaal) en dan doen de omvormers het niet. Wees daarvan bewust. (hoewel het wel op te lossen was door een kastje te lenen geloof ik).
Pagina: 1