[Windows 10] PC aansluiten op het thuisnetwerk via andere PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
Hallo,

Ik heb een beetje een vreemde situatie... Door werken aan ons huis, moest ik mijn bureau tijdelijk verhuizen naar de zolder. Op de zolder kom ik een netwerkaansluiting naar de router tekort. Kan ik een PC, via een andere PC, toch aansluiten op hetzelfde netwerk?

Meer concreet:

PC1

• NIC1: Is direct aangesloten op de router / het thuisnetwerk en heeft als IP 192.168.0.2
  • NIC2: Is normaalgezien ongebruikt, maar zou ik nu dus willen gebruiken om PC2 mee op het thuisnetwerk aan te sluiten

PC2

• NIC1: Heeft als IP 192.168.0.10 en zou dus mee op het thuisnetwerk aangesloten moeten worden. Er is echter geen kabel meer naar de router. Ik wou dus proberen PC2/NIC1 --> PC1/NIC2 -> PC1/NIC1 -> Router
IPs zou ik liefst niet veranderen, aangezien er best wel wat dependancies op zijn... Is dit mogelijk? Hoe "noemt" dit (zodat ik het zelf kan proberen op te zoeken)? Of hoe moet dit (als iemand zin heeft om het uit te leggen)?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Mastakilla op 16-03-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heet "Internet delen". Het is wel afhankelijk van welk OS je gebruikt op de PC1, maar als je zoekt naar "<jouw OS> internet sharing", moet je er wel uitkomen.

Maar ik zou inderdaad ook een switch overwegen, zoals @The Realone terecht opmerkt.

[ Voor 54% gewijzigd door Room42 op 16-03-2020 14:34 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 17:40
Je zoekt naar een network bridge en daar is ondersteuning voor in Windows. Je kunt in Windows meerdere NIC's selecteren en deze vervolgens bridgen (rechtermuisknop > Bridge).

Een alternatieve, goedkope oplossing, is om gewoon een simpele switch te kopen, die heb je al voor iets meer dan een tientje, als je Gigabit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je op die kabel welke nú PC-1 ingaat een switch aansluit en dan vervolgens beide PC's op die switch koppelt dan is je probleem toch opgelost?

Windows kán ook aan "Internet Connection Sharing" doen maar dan creëer je eigenlijk een 'Router' met NAT.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Voor alle duidelijkheid: PC2 heeft geen internet nodig (mag eventueel wel), maar wel toegang tot het thuisnetwerk 192.168.0.x ... Is internet delen dan nog steeds een optie?

Toen ik eerder nl PC1/NIC2 het IP 192.168.0.13 gaf en op PC1/NIC1 internet delen activeerde, werkte dit niet... Hij verandert nl het network van de gedeelde NIC naar 192.168.137.x. Ook als ik dat IP nadien terug naar een 192.168.0.x IP forceer, werkt het niet...

Switchje heb ik niet meer op overschot, dus is vrees ik geen oplossing.

Netwerk bridge heb ik ook reeds geprobeerd, maar deed het ook niet (tenzij ik het fout deed). Dient netwerk bridge niet om bv 2 kabels van een 1 PC naar 1 switch / router te bundelen tot een snellere / betrouwbaardere oplossing?

[ Voor 18% gewijzigd door Mastakilla op 16-03-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mastakilla schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:43:
Voor alle duidelijkheid: PC2 heeft geen internet nodig (mag eventueel wel), maar wel toegang tot het thuisnetwerk 192.168.0.x ... Is internet delen dan nog steeds een optie?
Ja, want hoewel ze het internet connection sharing noemen, is het stiekem gewoon een NAT-router naar de LAN van je PC1. Dat PC1 de route naar internet kent (via je default gateway), is mooi meegenomen.
Toen ik eerder nl PC1/NIC2 het IP 192.168.0.13 gaf en op PC1/NIC1 internet delen activeerde, werkte dit niet... Hij verandert nl het network van de gedeelde NIC naar 192.168.137.x. Ook als ik dat IP nadien terug naar een 192.168.0.x IP forceer, werkt het niet...
Dat is wel hoe het werkt. PC1 maakt op NIC2 een eigen subnet aan met daarop een DHCP-server. PC2 zal als default gateway het IP-adres van PC1 op NIC2 krijgen. PC1 routeert vervolgens het verkeer van NIC2 naar NIC1. Op die manier kunnen systemen in het NIC2-netwerk dus ook de route naar het LAN van NIC1 en internet vinden.
Switchje heb ik niet meer op overschot, dus is vrees ik geen oplossing.
Dat is niks dat niet met een sprintje naar de lokale computerboer of zelfs de Action niet op kan lossen.
Netwerk bridge heb ik ook reeds geprobeerd, maar deed het ook niet (tenzij ik het fout deed). Dient netwerk bridge niet om bv 2 kabels van een 1 PC naar 1 switch / router te bundelen tot een snellere / betrouwbaardere oplossing?
Volgens mij is dat inderdaad niet wat je in dit geval zoekt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Bedankt voor de uitleg!

Als ik je goed begrijp, moet ik dan zowel PC1/NIC2 als PC2/NIC1 in het 192.168.137.x steken (of iets anders dan het thuisnetwerk, 192.168.0.x, iig)? En heeft PC2 dan ook geen eigen IP in het 192.168.0.x netwerk (enkel het IP van PC1, 192.168.0.2, welke hiermee wordt gedeeld).

De verbinding van "PC2 -> thuisnetwerk" is echter van minder belang als "thuisnetwerk -> PC2", aangezien op PC2 een webservice draait. (sorry, dit was ik vergeten te verduidelijken)
Ik zou dus graag het IP van PC2/NIC1 (192.168.0.10) niet wijzigen...

Ook op PC1 draaien een hoop andere services trouwens (incl webservice), dus ook dat IP wil ik liefst niet wijzigen. Ik zou maw graag beide NICs in hetzelfde subnet willen... Zoals een switchje maw ;)

Is dit misschien ook mogelijk op 1 of andere manier?

[ Voor 24% gewijzigd door Mastakilla op 16-03-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mastakilla schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:30:
...
Is dit misschien ook mogelijk op 1 of andere manier?
Ja, met een switch, zoals nu al vier keer tegen je gezegd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Mastakilla Als je op PC2 een server draait, zul je inderdaad een switch moeten kopen of je hele setup omdraaien en twee netwerkkaarten in PC2 stoppen en via die machine de verbinding delen met PC1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 17:40
Mastakilla schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:43:
Room42 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dat inderdaad niet wat je in dit geval zoekt.
Als je de functionaliteit van een switch wilt nabootsen is bridgen juist exact wat je nodig hebt. Je bridged je 2 NICs in hetzelfde netwerk waardoor je dus een switch nabootst.

Internet Connection Sharing wil je niet, want daarmee maak je van je PC een router. Hoewel dat uiteindelijk ook wel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
The Realone schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Als je de functionaliteit van een switch wilt nabootsen is bridgen juist exact wat je nodig hebt. Je bridged je 2 NICs in hetzelfde netwerk waardoor je dus een switch nabootst.

Internet Connection Sharing wil je niet, want daarmee maak je van je PC een router. Hoewel dat uiteindelijk ook wel werkt.
Nice, zo kende ik hem nog niet. Bedankt!

@Mastakilla: Leesvoer: https://www.windowscentra...dge-connection-windows-10

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 16-03-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Room42 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Ja, want hoewel ze het internet connection sharing noemen, is het stiekem gewoon een NAT-router naar de LAN van je PC1. Dat PC1 de route naar internet kent (via je default gateway), is mooi meegenomen.

[..
dan ga je er wel vanuit dat SMB/windows file sharing over het net routeerbaar is.
Kan me herinderen dat het dat 10 jaar geleden nog niet was, maar geen idee hoe dat nu zit ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:02:
[...]

dan ga je er wel vanuit dat SMB/windows file sharing over het net routeerbaar is.
Kan me herinneren dat het dat 10 jaar geleden nog niet was, maar geen idee hoe dat nu zit ?
Was dat een vereiste? Geen idee. :) Maar dat zal met een bridge dan ook wel opgelost zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 16-03-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Brahiewahiewa schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Ja, met een switch, zoals nu al vier keer tegen je gezegd
Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik heb geen zin om voor slechts 1 a 2 weken een extra switch te kopen... Die extra NIC zit er al in, dus zou het liefst gewoon softwarematig oplossen...

@ The Realone en Evanescent:
Bedank voor de info ivm bridging en de link met het voorbeeld! Ik denk dat ik het zonet aan de praat heb gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
1 a 2 weken? Alleen de eerste maatregelen zijn al voor 3 weken uitgesproken. En daarna hoef je hem toch niet weg te gooien? Voor die 10 euro, zou ik hem lekker op de plank laten liggen. Komt altijd wel weer eens van pas.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 16-03-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Het is niet wegens corona dat mijn bureau naar boven verhuist, maar wegens werken aan het huis... Niet alles is wegens corona eh ;)

En als het gewoon zo werkt, is dit toch veel beter dan naar een winkel moeten rijden, een product te kopen dat ik amper gebruik en vervolgens in een kast ga bewaren tot het zo verouderd is dat ik het weg smijt...

Voorlopig lijkt bijna alles goed te werken, enkel muziek streamen van Plex (op PC1) naar PC3 hapert?? Wat ik wel erg raar vind, aangezien de bandwith requirements van muziek nu toch niet zo heel hoog zijn...?
Een film proberen te streamen doet hij zelfs helemaal niet... Er is dus wel nog ergens iets mis...

Edit: net even een local network speedtest gedaan (van pc1 naar pc3) en mijn gbit verbinding haalt 80-130Mbit/sec (loopt over een cisco gbit switch)... Dus normaal wel voldoende voor muziek te streamen, maar duidelijk onvoldoende voor een gbit verbinding

[ Voor 22% gewijzigd door Mastakilla op 16-03-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mastakilla schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:33:
...maar duidelijk onvoldoende voor een gbit verbinding
Zal ik het nog een keer zeggen? ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Met ^^ :O

14 euro, inclusief verzenden: pricewatch: TP-Link LS1005G of 10 euro als je hem even bij de Action haalt: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

En dan geef je hem daarna toch gewoon weg of breng je hem naar de kringloop. Dan is iemand anders er heel blij mee! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 17-03-2020 02:02 ]

Pagina: 1