Na spack spuiten hele plafond geel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-08 04:30
Hallo dan,

Ik heb een huis gekocht uit 1965. Ik ben flink aan het verven en delen aan het vernieuwen.

Zo ook de woonkamer gespackspoten. Dit is voor het weekend gebeurd, en nu kwam ik weer in het huis en het hele plafond geel.

Balen natuurlijk, maar het moet opgelost worden.
Wat lijkt jullie het beste? Gewoon sauzen, eventueel een aantal keer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Debp3huCkDdqiz6-YfaG1dDcorQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/AKolITKnvjqo8UrTvQdQV19R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Canon_nl3 op 16-03-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:47
Het beste is om te achterhalen waar die gele kleur vandaan komt, en daar naar gaan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
Oef, dat ziet er niet best uit...
Al contact opgenomen met de persoon die het werk heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:47
Voor de hand liggend.. Maar je hebt wel de juiste RAL code doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Ja, is een vriend van mij en deed dit niet voor het geld. Dus ik wil zelf ook meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Rostares schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:29:
Voor de hand liggend.. Maar je hebt wel de juiste RAL code doorgegeven?
Ja, grote stukken zijn wit, en grote stukken zijn na het drogen geel geworden.
Probleem zit hem echt in de muur/wand. Ook is een oude deur zichtbaar in de woonkamer.

Balen natuurlijk, maar zit nu vooral te denken hoe ik dit oplos.
Persoonlijk denk ik aan sauzen. Kost natuurlijk veel werk om alles 2-3 keer goed te doen, maar als het dan opgelost is heb ik het er graag voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat @Amens zegt... Als je hier gewoon blind overheen gaat sausen heb je grote kans dat de oorzaak ook daardoor gaat trekken en dan is het weer geel...

Zit er vocht in die muren oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Goede vraag, maar dit lijkt mij niet.

Kruipruimte is kurkdroog, wat natuurlijk geen plafond is, maar wel een indicatie.
Ook met de taxatie etc. niets over gehoord.

Het is dezelfde kleur als een oude deur (zichtbaar op de foto). En de oude deur is niet vochtig.
Ik heb mijn best gedaan met de voorstrijk, maar misschien hadden hier nog een paar lagen over heen gemogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Aangenomen dat er wel met wit is gewerkt, moet er een probleem met de ondergrond zijn. Maar dat dat daar al zo snel doorheen slaat? Geen ervaring mee.

Wanneer je als oplossing wilt gaan sauzen, zou ik 100% zeker eerst een isolerende voorstrijklaag aanbrengen, bv. Brander isofix of iets van dezelfde orde. Isolerend in de zin dat het vervuilingen in de ondergrond, bv. nicotine of vochtplekken, isoleert van wat je er op smeert.

Maar zonder een idee te hebben van de oorzaak zou ik eerst echt proberen uit te zoeken hoe dit komt. Daarover geen ideeen helaas.

Ah, je hebt iets met voorstrijken gedaan - welke?

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 16-03-2020 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet zomaar gaan sauzen. Zou het kunnen dat er vroeger in het huis "fors" gerookt is? Vocht is ook een optie, maar het ziet er wel erg nicotine-teer-geel uit. In dat geval wil je dat eerst met een isolerende / conserverende grondlaag doen, anders trekt het - door het vocht - zo door je 4 lagen latex heen en ziet het er nog niet uit.

Ben het merk even kwijt, maar heb er ooit via een schilder in de familie een blik van gekocht. Goedkoop was het niet. Maar dat spul werkt echt goed. Dekt zelfs over watervaste stift heen. Heb dat destijds gekocht om lelijke plekken van een oude lekkage te conserveren. Dat komt ook zo door je latex heen, vanwege het vocht in de latex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Wel bijzonder dat de oude deur exact zichtbaar wordt. Dan lijkt het mij dat er iets is gebruikt wat reageert op de aangebrachte spack. Lees op andere fora wel zaken over isolerende latex of renovatie latex gebruiken. Maar of dat het probleem oplost?

Misschien even eerst een klein stukje behandelen met verschillende varianten.

En ben niet thuis in het aanbrengen van Spack.. maar moet er niet eerst iets van een voorbehandeling op voordat je dat spul kan aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Hoe heb je de muur behandeld, eerst schoongemaakt met St marc? Of gewoon voorstrijken en afspuiten?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Spack wordt heel snel geel. Vaak door onderliggende gipsplaten (vooral als ze veel zon hebben gekregen komt daar een stof vrij die bij spack geel wordt). Eigenlijk alleen te voorkomen door de boel good voor te behandelen alhoewel dat wel als nadeel heeft dat als je ook maar een klein stukje niet helemaal goed hebt behandeld je achteraf alsnog kunt gaan verven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:42:

Ben het merk even kwijt, maar heb er ooit via een schilder in de familie een blik van gekocht. Goedkoop was het niet. Maar dat spul werkt echt goed. Dekt zelfs over watervaste stift heen. Heb dat destijds gekocht om lelijke plekken van een oude lekkage te conserveren. Dat komt ook zo door je latex heen, vanwege het vocht in de latex.
Volgens mij is dat van dat verkeerswit spul. Zit in een zwart/geel blik, heb ik ook wel eens gebruikt om roetdoorslag te voorkomen. Moet zeggen werkt perfect. Is alleen wel leip spul qua chemicaliën (ontvlambaar e.d.)

https://www.verfwinkel.nl...CNnQf8ZkmjssaAiN2EALw_wcB

Dit spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Er is waarschijnlijk vroeger wel gerookt in dit huis. Kan een oorzaak zijn, maar dan heeft het er wel elke dag blauw gestaan.

Je merkt op plekken waar ik iets minder goed bezig ben geweest met voorstrijken (rond de stopcontact etc.., het geler is. Op de kale muur is het goed wit.

Plan is nu dus een goede dekkende laag over de muur te doen, en dan sauzen?

Even kijken wat die dekkende laag dan moet zijn. Er gaat toch wel zo’n 5-8 liter op de muur.

Zoveel heb ik gebruikt aan voorstrijk iig.
Het merk van de voorstrijk is:
Van Schildt
Primer & fix wit
Witte Fixeer en voorstrijk

Heb eerlijk gezegd niet vooraf de boel goed gereinigd. Maar verwacht niet dat dat het probleem is. Omdat ook delen wel mooi wit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 20:50
ik had hier een wit gespackpoten plafond dat lichtgeel gerookt was.
die het ik in 1 keer rollen met flexa latex wit oid terug gekregen in mooit wit.
echter het zat hierbij dus niet in de spack maar er min of meer op.

echter ik weet niet of het bij jouw hiermee is opgelost of niet. aangezien het bij jouw in de spack zit.
kan je beter een isolerende voorstrijk overal opsmeren en alles witten. alblstine vlekken voorstijk bijv.
ja wel 22 euro per blik. dus ja je bent wel wat geldt kwijt vervolgens nog een keertje alles doen met flexa wit.

voor de volgende keer wel vooraf alles schoonmaken. maar goed die fout maak je echt maar 1 keer.

[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 16-03-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16
Mijn stucadoor adviseerde mij strikolith diepgrond voorstrijk. Vormt een soort van plasic laagje. Goed de voorschriften volgen en wachten tot het goed droog is.
Lijkt idd op nicotine.
Bij mij op zolder heb ik een muur helemaal kaalgebikt, na het stucen verkleurde het en stonk het. Na voorstrijk stonk het, na latexen stonk het. Nicotine/teer is echt niet best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
We mogen er van uit gaan dat het nicotine is, gezien de plekken die niet geel zijn een lampen houder heeft gezet etc..

Ik denk dat ik dit spul ga kopen: https://www.gamma.nl/asso...t-mat-2-5-liter/p/B303448

Erg bedankt iedereen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spack staat erom bekend dat het gigantisch zuigend is. vanuit de muren en vanuit de buitenlaag.

Ik woon zelf sinds kort in een appartement uit 1995 waar de meeste muren en plafonds waren gespoten met spack, de keuken was geel door het koken, de badkamer geel door vocht, en de woonkamer geel door roken.

Als je spack weer fatsoenlijk wit wil krijgen (en houden) heb je speciale spack verf nodig zoals dit: https://www.verfwinkel.nl/sigma-spackverf-semi-mat.html

Niet goedkoop, maar dat spul + een goede voorstrijk heb ik zelf gebruikt voor mijn spack-gespoten plafonds/muren en het is een stuk witter geworden en gebleven.

Die alabastine verf vertrouw ik niet, ook al is het speciaal voor vlekken en dat soort dingen, aangezien spack de verf heel snel opzuigd. Dan krijg je waarschijnlijk alleen maar banen en strepen (bron: mijn vorige appartement, wat ook spack plafonds had, heb ik toendertijd met normale latex gedaan, zag er niet uit.)

Niet lullig bedoeld maar spack is gewoon troep. k'zou het niet meer gebruiken.

P.S. tip als je spack gaat verven: alle deuren dichthouden, kachel uit, niet luchten en zo langzaam mogelijk laten drogen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canon_nl3
Update:

Ik heb de hele kamer alabastine verf tegen vlekken gedaan. Dit werkte echt goed. Het zoog wel de muur in en heb erg veel potten verf gebruikt (5 grote x €68) maar ik ben nu tevreden.

Kan het iedereen dus aanraden. Misschien enkele lijnen waar ik niet 100% tevreden over ben, maar ga niet eeuwig door met dat spul.

De deur was na 1 laag helemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Denk dat het een stuk goedkoper had gekund met een isolerende primer, en daarna gewoon latexen. Zoals genoemd in de eerste paar posts. Maar mooi dat het is gelukt tenminste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:16:
Denk dat het een stuk goedkoper had gekund met een isolerende primer, en daarna gewoon latexen. Zoals genoemd in de eerste paar posts. Maar mooi dat het is gelukt tenminste!
Voor mij is het even geleden, maar ik meen me te herinneren dat goede isolerende primer ook niet bepaald goedkoop was. Werkte wel super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:38
Ben nu wel benieuwd naar het resultaat :). Foto?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Canon_nl3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwkmmELOhhUlx9GD88l3oyXp8qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5orRdkwRuziT3g3kWpfE1RU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kig55MDi6KdTVMl1AZrfh_14o3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXSjzm1OatwPDx8WILd0ELVy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 08:22

VW-Arjan

★★★★★

Nice. Alleen zit je dubbele stopcontact scheef.
Die op foto 3.

[ Voor 14% gewijzigd door VW-Arjan op 21-03-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:38
Yes, beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
VW-Arjan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:53:
Nice. Alleen zit je dubbele stopcontact scheef.
Die op foto 3.
en koop er ééntje die wit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

grote_oever schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:04:
[...]

en koop er ééntje die wit ;)
De boel is net gewit?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40

BCC

Mooi resultaat! Volgende keer renovatie voorstrijk. En het is vaak nicotine idd

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 21-03-2020 17:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zo! Dat is wel een verschil zeg :)

En inderdaad: Koop nieuwe mooie dekplaatjes voor de stopcontacten. Zie ook dat ze verschillend zijn en één is ook vergeeld. Die dingen kosten een paar euro per stuk, en het maakt alles mooi af!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:19:
Voor mij is het even geleden, maar ik meen me te herinneren dat goede isolerende primer ook niet bepaald goedkoop was. Werkte wel super.
€40 voor 5 liter, kun je ~50 m2 mee doen. Goedkoper dan goede verf in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Canon_nl3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:26:
Hallo dan,

Ik heb een huis gekocht uit 1965. Ik ben flink aan het verven en delen aan het vernieuwen.

Zo ook de woonkamer gespackspoten. Dit is voor het weekend gebeurd, en nu kwam ik weer in het huis en het hele plafond geel.

Balen natuurlijk, maar het moet opgelost worden.
Wat lijkt jullie het beste? Gewoon sauzen, eventueel een aantal keer?

[Afbeelding]
Geen ervaring met spack maar wel met droge muren. Als jij bijvoorbeeld 9010 pakt dan zit daar een beetje geel door. In een droge muur trekt al het vocht en dan wordt het geler dan de bedoeling is. Om dat te voorkomen kun je emmers voorstrijk kopen. Dat trekt dan eerst in de muur. Kost ongeveer een 10tje per emmer, stuk goedkoper dan de vermelde nicotine verf: https://www.hornbach.nl/s...-5-l/8475246/artikel.html Sluit eventuele nare luchtjes ook af van rokers. Wellicht iets voor de volgende keer :).

Heb zelf een combinatie gedaan van de muur vochtig maken (plantenspuit, tot het niet meer binnen 5 minuten introk), daarna de volgende dag voorstrijk en de dag daarna pas (structuur)verf.

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 21-03-2020 19:38 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Gele vlekken of andere vlekken zoals oude waterlekkage kan je prima isoleren met behangplaksel. Een pakje van twee euro even aanmaken met water en rollen maar. Na het drogen kan je er van alles over doen, de vlekken trekken er niet meer door. Trouwens, de busjes van alabastine met verschillende chemische middeltjes zijn allemaal het zelfde goedje. Alleen de prijs is anders.

[ Voor 21% gewijzigd door Nijl op 22-03-2020 09:40 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Ik heb voor gestreken. De kans zeer groot dat het nicotine is, omdat er een streepje bij de de lamp niet geel was. Hier zat dus een afdekplastic o.i.d.. Als het vanuit het plafond zelf zou komen (vocht o.i.d) zou dat ook geel zijn neem ik aan. En als het van roken komt klopt dat precies.

Niet voor mij, maar die bewoner daarvoor heeft het huis ook wat uitgeleefd begreep ik.

Het stopcontact zal ik inderdaad veranderen. Die wat vergeelde zat er nog op. Ze hadden er nog maar 2 bij de bouwmarkt. Heb er in totaal 7 nodig.
Kom van 3 plekken qua stroompunten af. Nu heb ik er 7 of 8 in de huiskamer :). Kost allemaal tijd, maar als het af is zal het vast mooier zijn.
Pagina: 1