Ik kreeg zojuist de melding dat de rente en voorwaarden van de Rabobank zijn gewijzigd. De Rabobank rekent voor bedragen boven 1 miljoen euro nu een negatieve rente van 0,5%. Nu heb ik (natuurlijk) niet zoveel geld op mijn rekening staan maar toch baart mij dit zorgen. De bank geeft hiermee aan over de betaalgrens heen te stappen door middel van een negatieve rente. Nu is dat alleen nog voor rekeningen boven de 1 miljoen maar niemand kan garanderen dat dit niet voor alle bedragen gaat gelden. Bovendien daalt de negatieve rente blijkbaar harder dan dat de positieve rente dat deed. De positieve rente daalde meestal met slechts 0,05 of 0,1 procent. De negatieve rente springt direct naar 0,5 procent. Want ja, als er geld aan verdient kan worden is een flinke daling plotseling niet zo erg meer.
De rente daalde natuurlijk al een aanzienlijke tijd maar om van geen rente naar betalen over te stappen voelt toch alsof de bank enkel in zijn eigen voordeel rekent. Want waarom zou de bank moeten verdienen aan je spaargeld als het hen niets kost?
Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?
De rente daalde natuurlijk al een aanzienlijke tijd maar om van geen rente naar betalen over te stappen voelt toch alsof de bank enkel in zijn eigen voordeel rekent. Want waarom zou de bank moeten verdienen aan je spaargeld als het hen niets kost?
Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?