Welke videokaart voor 5120x2160 @ 60Hz onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02
Ik heb recentelijk een 5k scherm (https://tweakers.net/pric...34wk95u-zilver-zwart.html) gekocht, maar mijn middels 4 jaar oude Intel HD graphics 530 krijgt daar max 5120x2160@30Hz uit. Van Wikipedia (Wikipedia: 5K resolution) begrijp ik dat de beperking tot 30Hz komt doordat de HD graphics max DisplayPort versie 1.2 ondersteunt.

Kortom, ik ben nu op zoek naar een videokaart die dit scherm op 60Hz aan kan sturen, maar ik kan daar bijzonder weinig over vinden op het internet. Op z'n minst lijkt het lijkt erop dat ik daarvoor DisplayPort versie 1.4 nodig heb. Hiervoor zie ik twee mogelijkheden a.) ik hoop een nieuwe moederbord/CPU met een nieuwere Intel HD graphics chip b.) ik stop een PCI-express kaartje in mijn huidige machine.

Wat betreft a.) als ik in de pricewatch kijk (categorie: Moederborden) lijkt het erop dat vrijwel geen moederbord Displayport 1.4 ondersteund. Heeft iemand een idee of dit klopt, of dat de informatie onvolledig is? Op websites van e.g., Intel vind ik overal max 4096x2304@60Hz, dus dat lijkt niet veel belovend.

Wat betreft b.) als ik de pricewatch kijk (categorie: Videokaarten) vind ik voldoende kaartjes met DisplayPort 1.4. Enkel niet alle kaartjes in die categorie, bijv pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC geven aan daadwerkelijk 5120x2160@60Hz te ondersteunen. Kan ik er vanuit gaan dat elke kaart met DP 1.4 5120x2160@60Hz aankan?

Kortom, ik zoek het volgende:

- Een videokaart die mijn scherm met 5120x2160@60Hz aan kan sturen.
- Oftewel een nieuwe Intel HD graphics, of te wel een losse videokaart. In het laatste geval: fanless, het liefst low-profile.
- Ik gebruik de machine voornamelijk voor coding en af en toe een video te kijken, niet voor gamen.
- Ik draai Linux op de machine en gebruik het liefst enkel open source drivers.

Verwijderd

robbert schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:36:
Ik heb recentelijk een 5k scherm (https://tweakers.net/pric...34wk95u-zilver-zwart.html) gekocht, maar mijn middels 4 jaar oude Intel HD graphics 530 krijgt daar max 5120x2160@30Hz uit. Van Wikipedia (Wikipedia: 5K resolution) begrijp ik dat de beperking tot 30Hz komt doordat de HD graphics max DisplayPort versie 1.2 ondersteunt.

Kortom, ik ben nu op zoek naar een videokaart die dit scherm op 60Hz aan kan sturen, maar ik kan daar bijzonder weinig over vinden op het internet. Op z'n minst lijkt het lijkt erop dat ik daarvoor DisplayPort versie 1.4 nodig heb. Hiervoor zie ik twee mogelijkheden a.) ik hoop een nieuwe moederbord/CPU met een nieuwere Intel HD graphics chip b.) ik stop een PCI-express kaartje in mijn huidige machine.

Wat betreft a.) als ik in de pricewatch kijk (categorie: Moederborden) lijkt het erop dat vrijwel geen moederbord Displayport 1.4 ondersteund. Heeft iemand een idee of dit klopt, of dat de informatie onvolledig is? Op websites van e.g., Intel vind ik overal max 4096x2304@60Hz, dus dat lijkt niet veel belovend.

Wat betreft b.) als ik de pricewatch kijk (categorie: Videokaarten) vind ik voldoende kaartjes met DisplayPort 1.4. Enkel niet alle kaartjes in die categorie, bijv pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC geven aan daadwerkelijk 5120x2160@60Hz te ondersteunen. Kan ik er vanuit gaan dat elke kaart met DP 1.4 5120x2160@60Hz aankan?

Kortom, ik zoek het volgende:

- Een videokaart die mijn scherm met 5120x2160@60Hz aan kan sturen.
- Oftewel een nieuwe Intel HD graphics, of te wel een losse videokaart. In het laatste geval: fanless, het liefst low-profile.
- Ik gebruik de machine voornamelijk voor coding en af en toe een video te kijken, niet voor gamen.
- Ik draai Linux op de machine en gebruik het liefst enkel open source drivers.
De Intel HD graphics zit in je CPU. Je bent altijd goedkoper af met een losse GPU

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je het liefst enkel open source drivers gebruikt dan kan je beter niet voor een Nvidia kaart gaan. Bij Nvidia zijn de proprietary drivers volgens mij wel prima.

• robbert
De Intel HD graphics zit in je CPU. Je bent altijd goedkoper af met een losse GPU
Budget is geen probleem. Als een moderne HD graphics 5120x2160 @ 60Hz ondersteund, vervang ik gewoon de CPU + moederbord + geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 16-03-2020 13:44 ]

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 07:14
Je kan een RX 550 gebruiken aangezien je linux draait. Is er ook in een low profile variant. Doet 5K over displayport.

pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 Low Profile

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16

br00ky

Moderator Harde Waren

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:06
Intel heeft geen desktop CPU's die DP1.4 ondersteunen. AMD Ryzen APU's ondersteunen wel DP 1.4, dus pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed, pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed of pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed afhankelijk van wat voor CPU kracht je nodig hebt. (Ryzen 2000 APU's zouden ook een optie zijn).

Probleem is dan wel dat het moederbord ook DP 1.4 moet ondersteunen en dan zit je bij de duurdere borden: categorie: Moederborden

Beste optie zou een GT 1030 zijn, die max resolutie bij deze pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC is een foutje. De enige juiste specs staan hier: https://www.geforce.com/h...ce-gt-1030/specifications. Alleen moet je die niet met open source drivers proberen.

Bij AMD heb je dan als goedkoopste optie de RX 550 (categorie: Videokaarten) maar die zijn er niet in passief gekoelde variant.

• robbert
smekkos schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:56:
Je kan een RX 550 gebruiken aangezien je linux draait. Is er ook in een low profile variant. Doet 5K over displayport.

pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 Low Profile
Deze kaart is het uiteindelijk geworden. Lijkt een prima keuze: na installeren van firmware (via `apt` in Debian) werkt het direct op 5120x2160 @ 60Hz. Fan is nauwelijks hoorbaar.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 07:14
Fijn om te horen dat het opgelost is! Amd drivers onder linux zijn echt een stuk beter geworden de laatste jaren.
Pagina: 1