Workstations architectenbureau

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennwa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 18:01
Voor ons architectenbureau wensen wij enkele nieuwe workstations te bestellen. Na wat opzoekwerk heb ik al een redelijk beeld van welke eisen wij hebben en welk budget hier tegenover staat. Graag jullie feedback!

Ik heb ook mijn huidige workstation toegevoegd, die ook met jullie hulp werd samengesteld. In de loop der jaren is enkel de GPU vervangen naar een 2060 super. In principe kan deze tot vandaag nog prima mee. Enkel in twinmotion krijgen de CPU en GPU het moeilijk wanneer de VR (oculus link) opgestart wordt.

Huidige setup
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 4770K Boxed€ 438,24€ 438,24
1MoederbordenAsus Z87-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 770 2GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green WD30EZRX, 3TB€ 82,95€ 82,95
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright True Spirit 140€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II 620W€ 152,22€ 152,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,41

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De workstation wordt gebruikt voor Archicad 23 en Twinmotion 2020. Archicad is een CPU zwaar tekenprogramma terwijl Twinmotion een zware GPU nodig heeft. Een huidige setup met een 2060 super kan de hoogste settings in twinmotion niet aan in combinatie met een VR bril. Twinmotion en de bijhorende oculus link software raden een radeon kaart af en ondersteunen voorlopig enkel nvidia. Vandaar mijn keuze voor een 2080 super.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De computer zonder scherm graag onder de 2000 euro inclusief btw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wordt nieuw voorzien. Ik heb ook een goedkope 4k 32" monitor toegevoegd. Grootte en resolutie zijn belangrijk terwijl kleurechtheid minder van belang is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is belangrijk tot op een bepaald niveau. Het moet aangenaam werken blijven maar muisstil is zeker geen vereiste. Grootte van het systeem is niet belangrijk maar de case dient wel 'zakelijk' te zijn.

Ga je overklokken?
Gezien het gaat over een workstation die op een werkplek gebruikt wordt is stabiliteit belangrijk. Overklokken zal zeker niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?
Na eigen opzoekwerk in combinatie met de best buy guides van tweakers.net heb ik onderstaande lijstje samengesteld. Indien hier compatibiliteitsproblemen inzitten of eenvoudige verbeteringen/aanpassingen hoop ik deze van jullie te horen. Zouden jullie met bovenstaande usecase in het achterhoofd dit systeem aanraden?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 205,90€ 205,90
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 695,-€ 695,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,77€ 64,77
1MonitorenLG 32UK550 Zwart€ 304,-€ 304,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,29€ 84,29
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.885,86

Beste antwoord (via bennwa op 20-03-2020 20:18)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:54
Gezien in de system requirements minimaal 2 cores, maar eigenlijk 4 cores gegeven wordt voor archicad lijkt het geen single core programma. Verderop staat
With the implementation of CineRender engine by Maxon in ARCHICAD 18 a high performance CPU becomes even more essential than before. Besides rendering, the industry-first Background processing (available from version 17) uses multiple cores intensively. Background processing greatly helps the performance, navigation and display of extra-large, complex models. We recommend at least 4-core processors for standard BIM workstations, but 6-8+ cores can be optimal for the calculation of larger projects and quick rendering. It is worth keeping in mind though that prices rise exponentially with performance. For rendering speed - CineRender, Cinema 4D, Artlantis, the CPU is the most important component, so on computers doing all day renderings a high end processor is a good choice but on all other computers (not only used for rendering - regular BIM workstations) better invest more on the other parts.
Dus dit geeft aan dat je de cores van de ryzen 7 zeker wel goed kan gebruiken.
Over de grafische kaart zeggen ze :
ARCHICAD uses hardware acceleration in both 2D and 3D. That said, while the importance of hard drives is often underrated, graphics cards are often overrated. In general we can say that it is more important to have a recent graphics card than a particularly high-end graphics card. It’s not a bad practice to replace the graphics card at the half of your computer’s lifespan.

When you buy a new card, it’s important to have enough graphics RAM. We currently recommend 1GB or more. Drivers are key for optimal performance. If you want to have a peace of mind about drivers, you might consider going with a “professional series” graphics card — at a much heftier price. You can find a list of recommended cards in our knowledge base.
oftewel: bijna elke GPU voldoet.

voor twinmotion geldt:
Windows 10 64-bit
Quad-core Intel or AMD, 4.5 GHz or faster
32GB RAM
256GB SSD (OS Drive) with 2TB SSD (Data Drive)
Nvidia RTX 2070
oftewel, die ryzen 7 komt mooi uit, die 32 GB RAM had je ook al nodig bij de archicad en een RTX 2070 zou ook al ruim voldoende moeten zijn. Dus die RTX 2080 die je gepakt hebt moet makkelijk gaan.

Conclusie
  • Je dacht dat twinmotion meer GPU nodig had dan het nodig heeft, maar je gekozen GPU geeft wel toekomst.
  • De CPU komt GOED tot zijn recht in BEIDE programma's. Waar twinmotion iets minder hard het gebruikt, kan het nog steeds wel goed CPU gebruiken.
  • Je hebt gekozen voor 16 GB RAM, terwijl twinmotion aangeeft 32 GB RAM te willen.
  • Je kiest voor 1x 1 TB SSD, terwijl beide programma's aangeven dat je een grote SSD nodig hebt, dus misschien hier een 2 TB SSD van maken?
komt neer op bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: Intel 660p 2TB
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

ps ik kan me voorstellen dat je pc in zijn geheel redelijk warm wordt (CPU + GPU), dus misschien een of twee extra ventilatoren (processorkoeling + ventilator voor kast?)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 18-03-2020 15:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:49
Ik ben zelf ook architect en heb ook twinmotion, dat draait zelfs fatsoenlijk op een quadro 620m. Die videokaart is eigenlijk zware overkill. Wij gebruiken twinmotion voor VR en voor renders Lumion, waarbij twinmotion zonder problemen draait is lumion echt heel erg zwaai. Mijn workstation thuis met een i7 4790k (stock) en een 1070ti heeft er net geen moeite mee.

Daarbij gezegd zie ik niet wat voor ontwerpen jullie maken, zijn het losstaande villa's of vele grotere en complexere projecten? Dat heeft invloed wat je nodig hebt. Ik weet ook niet of archicad single core of multicore is. Revit is voornamelijk single core en draait dus erg goed op hoge clocksnelheid en heeft niks aan extra cores.

[ Voor 18% gewijzigd door invine op 18-03-2020 15:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:54
Gezien in de system requirements minimaal 2 cores, maar eigenlijk 4 cores gegeven wordt voor archicad lijkt het geen single core programma. Verderop staat
With the implementation of CineRender engine by Maxon in ARCHICAD 18 a high performance CPU becomes even more essential than before. Besides rendering, the industry-first Background processing (available from version 17) uses multiple cores intensively. Background processing greatly helps the performance, navigation and display of extra-large, complex models. We recommend at least 4-core processors for standard BIM workstations, but 6-8+ cores can be optimal for the calculation of larger projects and quick rendering. It is worth keeping in mind though that prices rise exponentially with performance. For rendering speed - CineRender, Cinema 4D, Artlantis, the CPU is the most important component, so on computers doing all day renderings a high end processor is a good choice but on all other computers (not only used for rendering - regular BIM workstations) better invest more on the other parts.
Dus dit geeft aan dat je de cores van de ryzen 7 zeker wel goed kan gebruiken.
Over de grafische kaart zeggen ze :
ARCHICAD uses hardware acceleration in both 2D and 3D. That said, while the importance of hard drives is often underrated, graphics cards are often overrated. In general we can say that it is more important to have a recent graphics card than a particularly high-end graphics card. It’s not a bad practice to replace the graphics card at the half of your computer’s lifespan.

When you buy a new card, it’s important to have enough graphics RAM. We currently recommend 1GB or more. Drivers are key for optimal performance. If you want to have a peace of mind about drivers, you might consider going with a “professional series” graphics card — at a much heftier price. You can find a list of recommended cards in our knowledge base.
oftewel: bijna elke GPU voldoet.

voor twinmotion geldt:
Windows 10 64-bit
Quad-core Intel or AMD, 4.5 GHz or faster
32GB RAM
256GB SSD (OS Drive) with 2TB SSD (Data Drive)
Nvidia RTX 2070
oftewel, die ryzen 7 komt mooi uit, die 32 GB RAM had je ook al nodig bij de archicad en een RTX 2070 zou ook al ruim voldoende moeten zijn. Dus die RTX 2080 die je gepakt hebt moet makkelijk gaan.

Conclusie
  • Je dacht dat twinmotion meer GPU nodig had dan het nodig heeft, maar je gekozen GPU geeft wel toekomst.
  • De CPU komt GOED tot zijn recht in BEIDE programma's. Waar twinmotion iets minder hard het gebruikt, kan het nog steeds wel goed CPU gebruiken.
  • Je hebt gekozen voor 16 GB RAM, terwijl twinmotion aangeeft 32 GB RAM te willen.
  • Je kiest voor 1x 1 TB SSD, terwijl beide programma's aangeven dat je een grote SSD nodig hebt, dus misschien hier een 2 TB SSD van maken?
komt neer op bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: Intel 660p 2TB
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

ps ik kan me voorstellen dat je pc in zijn geheel redelijk warm wordt (CPU + GPU), dus misschien een of twee extra ventilatoren (processorkoeling + ventilator voor kast?)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 18-03-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennwa
Bedankt voor de nuttige info. GPU en CPU werden behouden terwijl het RAM verdubbeld werd naar 32 GB. Mogelijks wat overkill voor de huidige usecase maar het zorgt wel voor een toekomstgericht systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepvanos
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-02-2021
Hoi,

Heb exact dezelfde vraag en ben heel benieuwd hoe deze workstation je bevalt?

Ik ben zelf ook architect en een Imac gebruiker. Ik ga op korte termijn investeren in een VR bril. Archicad en Twinmotion gebruik ik al.

Ik ga voor een pc als 2e workstation. Vind snelheid erg belangrijk, zeker voor de komende jaren aangezien VR steeds belangrijker wordt voor mijn bedrijf.

De vragen die ik nog heb (mogelijk als aparte vraag te stellen in een forum):

- AMD of Intel? Neig naar AMD omdat ze vaak vernieuwen en verbeteren
- welke VR bril is scherp en goed icm Twinmotion?
- wat is nu een goede grote monitor van >27”?

Ik gebruik nu mijn IMac met extra LG 27” 5K scherm, zijn eigenlijk 2 identieke schermen en ben daar erg blij mee. Liefst blijf ik deze monitor gebruiken maar dan met een pc. Indien niet mogelijk ga ik voor 32” of groter, maar er zijn zo veel opties. Als mijn lijnwerk maar scherp is.

Gr. Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennwa
Beste Joep,

Intussen is dit mijn workstation:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 770,74€ 770,74
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 81,99€ 81,99
1MonitorenLG 32UK550 Zwart€ 369,-€ 369,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 91,41€ 91,41
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.995,94

Algemene snelheid van het systeem bevalt zeer goed. Dagdagelijkse processen lopen zeer vlot. Ook het 32 inch 4K scherm is een aanrader. Kleurechtheid van de monitor is redelijk dramatisch maar het formaat en de resolutie zijn een enorme meerwaarde. Het systeem loopt wel redelijk warm. Na wat research blijkt de kast niet van de koelste te zijn, mogelijks moet je hier dus wat extra op letten.

Twinmotion in combinatie met de oculus quest is een tegenvaller gebleken op dit nieuwe systeem. Als ik vergelijk met een ouder systeem (intel i7 van 8 jaar oud + nieuwe 2060 super) is er geen verschil te merken. In de hoogste settings (ultra) blijft de quest te veel schokken/lag geven om echt bruikbaar te zijn. De stand net daar onder is wel prima werkbaar maar dit was ook het geval op het oudere systeem.

PS: ook bij het spelen van half life alyx ondervind ik wat problemen met snelheid en lag, wat met deze setup toch niet het geval zou mogen zijn. Mogelijks is er een probleem met de compatibiliteit van de quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01

4POX

Everybody is wired

Mag ik vragen waarom je voor zelfbouw hebt gekozen en niet een kant en klare door en door getest workstation van bijvoorbeeld Dell of een Lenovo?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met huidige prijsdaling is misschien een R9 3900X een optie, zeker wanneer je naar aantal Cores gaat kijken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 19:30
4POX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:58:
Mag ik vragen waarom je voor zelfbouw hebt gekozen en niet een kant en klare door en door getest workstation van bijvoorbeeld Dell of een Lenovo?
Eens. Bij een zakelijke desktop krijg je vaak ook next business day onsite support bijvoorbeeld, mocht er wat kapot gaat. Bij een zelfbouwer kan dit betekenen dat je onderdelen moet opsturen en je dus even met een niet werkend systeem kunt zitten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
NoepZor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Eens. Bij een zakelijke desktop krijg je vaak ook next business day onsite support bijvoorbeeld, mocht er wat kapot gaat. Bij een zelfbouwer kan dit betekenen dat je onderdelen moet opsturen en je dus even met een niet werkend systeem kunt zitten.
zelfbouw is dusdanig goedkoper dat je voor hetzelfde geld meer systemen kunt kopen. Next business day onsite is natuurlijk leuk, maar een machine extra klaar om te gaan is veel beter.

Als je er even goed over na denkt als bedrijf en wat handige mensen en tijd hiervoor hebt dan heb je met “zelfbouw” ( kan ook gewoon zelf configureren zijn en door een sjop in elkaar laten zetten ) veel meer waar voor je geld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennwa
Gekozen voor zelfbouw omdat het prijsverschil met 'workstations' enorm hoog is. Ik begrijp dat die systemen grondig getest worden maar dat weegt voor mij niet op tegen de meerkost. De offertes die ik ontvangen heb voor gelijkaardige systemen (soms zelfs met exact dezelfde onderdelen) lagen 50% hoger. Bij de aankoop van drie zelfbouwsystemen kwam ik even duur uit als de aankoop van twee identieke workstations.

In ieder geval ben ik tevreden van de gemaakte keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
4POX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:58:
Die workstations zijn vaak 2x zo duur en hebben lagere specs, als je zelf je PC kan bouwen zou ik altijd voor zelfbouw gaan.

Gaat er iets stuk kan je het asap zelf vervangen, vaak sneller dan die next businessday service van Dell en HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 01:49
Voor wat jij het nodig hebt, zou ik zeker geen Ryzen genomen hebben. Beter een Xeon met 6 repen geheugen als je je GPU professioneel nodig hebt.

Afhankelijk van de grootte van je bestanden, is een EVO al snel uit de adem, de meeste snelheid zit in het RAM van de SSD, maar lezen/schrijven van meer dan een paar GB naar de chips kan slechts 5000 IOPS zijn. Beide Samsung en Intel maken Pro en DC versies van hun hardware, op de statistieken 'slechter' dan een 300k IOPS EVO (voor 30s), maar ze kunnen wel hun 50 of 150k IOPS waarmaken 24/7.

Ik werk in de wetenschappelijke digitale beeldverwerking, en zoals je ziet met je Oculus, het bottleneck met die toepassingen zit niet in het integer berekenen zoals met games, maar meestal in de bandbreedte tussen het geheugen en de onderdelen zoals GPU en SSD.

[ Voor 25% gewijzigd door Guru Evi op 18-06-2020 02:12 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 16:01

4POX

Everybody is wired

Ernemmer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Die workstations zijn vaak 2x zo duur en hebben lagere specs, als je zelf je PC kan bouwen zou ik altijd voor zelfbouw gaan.

Gaat er iets stuk kan je het asap zelf vervangen, vaak sneller dan die next businessday service van Dell en HP.
Daar zit ik dus mee. In het verleden meegemaakt dat iemand een zelfbouw werkstation had. Maar opeens een bepaald socket niet meer kon bestellen. Moederbord was stuk. Dus het duurde langer dan een paar dagen. Dit was 15/20 jaar geleden. Tegenwoordig zal het wel makkelijker zijn om de juiste (oudere) onderdelen te bestellen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Voor prijs moet je het ook niet doen, je betaalt meestal niet de MSRP bij Dell/HP als je contact opneemt met hun verkopers:

PowerEdge R740
2x Xeon Platinum 8268
192GB RAM
480GB SSD
Tesla T4
2x40/100Gbps netwerk
5 jaar NBD On-Site

8,459.80 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als geld niks uitmaakt kan je overal wel wat bestellen.
Voor dat geld wat jij hierboven neerzet koop ik minimaal 4 systemen die waarschijnlijk beter werken in Archicad en Twinmotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
Ernemmer schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:23:
Als geld niks uitmaakt kan je overal wel wat bestellen.
Voor dat geld wat jij hierboven neerzet koop ik minimaal 4 systemen die waarschijnlijk beter werken in Archicad en Twinmotion.
Je had niet door dat deze server, met 48 cores, 6x zo veel geheugen als aangeraden en een shitload aan netwerk geen aangeraden config voor beeldbewerking was?
Het is een voorbeeld van de prijs die je voor dit moet betalen versus de officiële prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
White Feather schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Je had niet door dat deze server, met 48 cores, 6x zo veel geheugen als aangeraden en een shitload aan netwerk geen aangeraden config voor beeldbewerking was?
Het is een voorbeeld van de prijs die je voor dit moet betalen versus de officiële prijs?
Geen idee, ik zie maar 1 prijs en ga er vanuit dat hij ontopic post.

Als hij even had gezegd dat er ...... procent verschil in zit was het een stuk beter te begrijpen imo.
En als hij dat dan gedaan had met een systeem wat eventueel geschikt zou zijn voor de ts ipv een server? was het nog een stuk makelijker te begrijpen geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 20-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Ik gaf maar een voorbeeld, dat is mijn 'beeldbewerkingsmachine' waar ik een bestelling voor heb. Meerdere mensen werken wel tegelijkertijd op die machines.

Wat ik wil aantonen is dat bij de grote bedrijven zoals Dell, je een systeem met 2 CPU's van ~5000 EUR/stuk 'straatprijs' een volledig systeem kunt krijgen incl. RAM en GPU.

Pagina: 1