Klachtoverlast buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 23:22
Goedemorgen mensen,

Afgelopen zaterdag heeft er hier een situatie voorgedaan welk ook al vaker heeft voorgedaan en waarmee ik toch in mijn maag zit.
Wij wonen in een rijtjes woning.

Ik wil in de keuken een vensterbank ophangen, nou goed en aardig opgemeten gezaagd wil hem erin hangen, te breed, aangezien ik de breedte heb genomen waar de vensterbank gaat komen, echter hoe ik hem erin moet schuiven zitten ook nog tegeltjes die ik niet heb meegemeten. De muur moet toch een keer gestript worden dus beter vroeg dan later. Tegeltjes zitten niet zo vast, dus met 1 tik, tik ik zo een tegel weg. Dus ongeveer 40 tegeltjes heb ik tussen de 10 en 15min weggetikt. Klein klusje wat naar mijn mening voor normaal leefgeluid zorgt.
Niet dus, na 10min hadden we al een geklaag van de buurvrouw dat of we dit niet konden aankondigen want haar kleine lag net op bed.

Nu zit mijn frustratie over haar geklaag al heel hoog, want voor mijn gevoel bij elke scheet die ik laat word er al geklaagd. Dus tja zo heb ik toen dan ook teruggereageerd.

Voor een compleetheid van het gedoe even wat achtergrond van de voorgeschiedenis:

Afgelopen zomer zijn er nieuwe kozijnen geplaatst worden. Dus daar diende wat voorwerk gedaan worden:
  • Periode 2018 - 2019
    De buren hebben hun complete benedenverdieping gestript, muren kaal, tegels eruit, allemaal machinaal dus teringherrie voor een paar dagen. Hierbij hebben ze sommige werkzaamheden aangegeven, maar ook sommige niet. Maar zoals een goede buur betaamt heb ik hier niks van gezegd.
  • Plint verwijderen in de hal. Hiebij moet je zien dat de hal geschakeld is aan de kant van onze andere buren, hierbij moest ik soms even doorhameren. Tijd dat ik begonnen was was om 19:15 en om 19:33 was ik klaar. Maar om 19:30 had ik het eerste berichtje al te pakken of ik al klaar was en of ik het niet kon aankondigen.
  • 11 dagen later is de markies verwijderd, de beugels en overkapping moeten ook verwijderd worden, het gros kon ik met een simpele schroevendraaier verwijderen, maar sommige schroeven zaten ook vestgeroest en moest ik dus ook met wat grover geweld deze beugels verwijderen. Tijd begonnen was 15:30 en een uur later was ik klaar. om 16:10 kwam ze alweer klagen. Hierbij heb ik haar afgewimpeld met de woorden dat er door ons ook simpelweg geleefd mag worden. Ze vondt het 'jammer' dat ik zo reageer.
  • Daarna een reeks van 5 dagen werk, waarbij er intensief geboord, gefreesd en gebeiteld zou worden. Aangezien dit meer overlast zou leveren dus dit heb ik dit logischerwijs aangekondigd. Hierbij overdag begonnen in het weekend en enkele avonduren meegepakt
    1 van de dagen heeft de werkman zijn auto voor de poort van hun huis en van de buren gestald, want openbare weg zonder parkeerverbod. Hierbij heeft de buurman zijn auto klem gezet door zeer vlak achter zijn auto te parkeren waarbij hij notabene mijn garage ook blokkeerde.
  • De dag na bovenstaande werkzaamheden heeft mijn vriendin de lading over zich heen gekregen mbt het geluidsoverlast. Terwijl dit notabene was aangekondigd.
  • Een week later hebben hun de tuin verbouwd, hierbij liepen hun werkmannen door onze tuin heen. Even voor het complete verhaal, onze tuin is 3m diep en 7m breed zonde omheining.
    Naast dat dit best brutaal is van deze werkmannen zou het me normaal gesproken een worst wezen of ze door me tuin heen liepen of niet, mijn tuin is nog een bende en moet ooit toch nog eens aangepakt worden. Maar ik was pissed over het feit hoe ik constant benaderd word door de buren. Ik heb
  • Afgelopen zomer heeft ze een keer rond 20:00 boos bij de speeltuin bij ons achter gestaan omdat mijn kleine met een buurjongen teveel herrie maakte en dat haar kind op bed ligt en daar rekening mee gehouden dient te worden.
    Niks van gezegd toen, maar mijn mening, tja ze maakte speelgeluiden en een beetje dollen en gieren samen.
  • Afgelopen november(?) december(?) heeft de buurman de kamer voor hun kleine verbouwd, hierbij werdt er ook gehamerd, maar ook hier zoals een goede buur betaamt heb ik hier niks van gezegd.
Het is niet dat ik dagelijks loop te hameren ofzo. De laatste keer is van de zomer geweest toen de kozijnen erin gingen.
Maar ben ik nou zo naief om te zeggen dat sporadische simpele kleine boor, timmer en zaag klusjes als leefgeluid horen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56
Beide kanten verharden bereik je niets mee, alleen pesterijen en escalaties.
Het is inderdaad niet nodig om gewonen leefgeluiden overdag aan te kondigen maar als zij daar nu blij van worden dat je dat wel doet, prima toch.
Daarnaast begrip tonen, ik begrijp dat het voor jullie heel lastig is en dat ik geluidsoverlast veroorzaak maar ik beloof zo snel mogelijk klaar te zijn.
Of een keer een bosje bloemen en/of sixpack bier geven.

Mijn ervaring is dat er dan ineens veel meer kan en er nooit meer geklaagd wordt.

De minste proberen te zijn, begrip tonen, dat werkt het allerbeste om escalaties te voorkomen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:37
Volgens mij is het niet belangrijk in deze situatie om van ons te horen wie er gelijk heeft. Gezien jullie geschiedenis is er al wat opgebouwde frustratie over en weer die op een gegeven moment zal exploderen, of al heeft gedaan. Er is dan ook maar één advies; ga in gesprek! Er moet er één de volwassen partij zijn. Stel bijvoorbeeld voor om eens samen koffie te doen en zet dan een taart klaar, of neem dan een taart mee. Haal de kou uit de lucht door misschien eerst je excuses te maken voor eerdere overlast. Benoem frustraties uit het verleden, geef aan wat je nog meer van plan bent dit jaar vwb verbouwingen en probeer hier begrip, draagvlak voor te krijgen en duidelijke afspraken te maken hoe in de toekomst ergernis voorkomen kan worden. Je blijft immers buren die met elkaar een leefbare omgeving moeten creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien is inschakelen van Beter Buren een idee?
https://www.beterburen.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Allemaal goedbedoelde en goeie adviezen die hier gegeven worden, echter moet mij ook wel eens van het hart dat iedereen tegenwoordig toch maar een klein lontje heeft. Als alles klopt wat de TS verteld zijn die buren behoorlijk asociaal bezig. Ik zou zelf er behoorlijk moeite mee hebben om dan maar de wijste te zijn en de eerste stap te zetten.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zal er toch mee moeten leven en door één deur uiteindelijk moeten kunnen. Ruzie maken schiet niet op en praat het uit onder genot van koffie en appeltaart. Het is allemaal vervelend en ja we leven eenmaal te dicht opelkaar maar probeer niet het onderste uit de kan te halen want dat schiet van beide kanten niet op. Accepteer de situatie of verhuis.

Geluid hoort erbij en ik woon in gehorig appartement en dat is echt een keuze dat ik maak. Ik heb veel laten aanpassen waardoor het leefbaar is maar normaal is het niet. Ik weiger aan de andere kant om te verhuizen vanwege de locatie en de grootte van de woning dus accepteer de situatie as it is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 12:56
TTLCrazy schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:13:
Ik zou zelf er behoorlijk moeite mee hebben om dan maar de wijste te zijn en de eerste stap te zetten.
Als daarmee het woongenot aanmerkelijk kan verbeteren voor de aankomende X jaar, even over je eigen moeite heenstappen lijkt mij daarvoor best te doen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 15:01
Aankondigen van potentieel overlast gevend geluid is niet heel raar moet ik eerlijk zeggen. Daar ga je wel een beetje de mist mee in al gelijk.

Je zit een beetje op het spoor dat jouw geluid of dat van je kinderen onmogelijk voor overlast kan zorgen. Dat gaat je alleen maar meer gedoe als dit opleveren. Leef je een beetje in. Om 20 uur gaan kindjes naar bed in een kinderrijke wijk, en gaan de meeste kinderen daarom naar binnen.

Probeer het om te draaien voortaan, wie kan er mogelijk last hebben van mij/ons. Dat brengt je veel verder dan opsommen van zaken die jou niet aanstaan.

[ Voor 82% gewijzigd door pennywiser op 16-03-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Dit klinkt als de typische zeik buur.
Oplossing is verhuizen :+

Bosje bloemen of sixpack als beloning voor het zeiken zou ik zeer zeker nooit aan beginnen.
Als zij vragen het aan te geven en je doet dat, en vervolgens krijg je alsnog gezeik dan zijn het gewoon een stel tokkies.
Ze bellen de politie maar lekker.

Kinderen mogen gewoon spelen, en ik zou zeker met andere ouders een keer haar daar ter plekke op aanspreken. Ten eerste krijgt zij heel snel een negatieve naam onder kinderen en ten tweede kun je beter er heel snel paal en perk aan stellen. Ze gaat te ver, wil ze rust gaat ze maar lekker vrijstaand op de hei wonen.

Wij (ik en vrienden) hadden vroeger ook een stel in de buurt die we kinderlokkers noemden. een bal over de schutting werd voor je ogen lek gestoken. Uit eindelijk na veel slikken en huilen in ene hoekje fietsten we expres met de mammoet skelter tegen hun auto aan en dat heeft een gezeik opgeleverd dat wil je niet weten.

Mijn huidige buren klagen ook bij elke scheet die ik laat.
Maar sinds buuf toch wel heel erg door de mand viel is het sindsdien rustig.

Ze kregen scheuren in de muren van onze verbouwing.
Dus onze aannemer langs gestuurd, netjes laten fixen.
Toen mijn aannemer een draagbalk bij ons uit het huis heeft gezaagd om een uur of 8 sochtends sloege bij de buuf de stoppen door.
Toen belde ze om 8:30uur sochtends haar man op zijn werk dat het stucwerk omlaag kwam.
Die belt mij weer (ik zat in een tijdelijk huis) dat ik meteen moet komen.
Dus ik trek mijn 1 maand oude baby uit bed en neem mijn oudste dochter nog in pyama mee hup naar huis om te kijken.
Dus ik sta daar voor de deur met een krijzende baby een peuter met een warrige kop in pyama met de aannemer en toen zei ze oh nee ik heb het verkeerd gezien, het was wat stof.

Dit heb ik witheet van woede gecommuniceerd naar de buurman met een niet zo vriendelijk verzoek nooit meer te klagen als er niet echt iets is. en sindsdien is het god zij dank stil.

We hebben zelfs samen geklust ondertussen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
pennywiser schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:16:
Aankondigen van potentieel overlast gevend geluid is niet heel raar moet ik eerlijk zeggen.
Ja maar dat ga je (ik) niet voor elke scheet doen. Als ik een keer moet boren of iets moet slopen en dat duurt niet al te lang dan ga ik dat niet elke keer vantevoren aankondigen. Uren achter elkaar is een ander verhaal (zeker in de avond en het weekend), maar dat heeft de topic starter ook al gedaan en achteraf nog steeds gezeur gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Allemaal goedbedoelde en goeie adviezen die hier gegeven worden, echter moet mij ook wel eens van het hart dat iedereen tegenwoordig toch maar een klein lontje heeft. Als alles klopt wat de TS verteld zijn die buren behoorlijk asociaal bezig. Ik zou zelf er behoorlijk moeite mee hebben om dan maar de wijste te zijn en de eerste stap te zetten.
Wij horen nu enkel het verhaal van de TS. De buren ervaren dit waarschijnlijk anders. Door geen contact te zoeken op een normale manier krijg je natuurlijk nooit inzicht in elkaars gedachte gangen en ervaring van de situatie. Uit het verhaal van TS blijkt dat er over en weer al genoeg is gezegd op een niet constructieve manier. Dus, of je doet niets en de situatie zal hoogstwaarschijnlijk verslechteren, of je doorbreekt de cirkel.
FRANQ schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:19:
Dit klinkt als de typische zeik buur.
Oplossing is verhuizen :+

Bosje bloemen of sixpack als beloning voor het zeiken zou ik zeer zeker nooit aan beginnen.
Als zij vragen het aan te geven en je doet dat, en vervolgens krijg je alsnog gezeik dan zijn het gewoon een stel tokkies.
Ze bellen de politie maar lekker.
Weglopen voor problemen is nooit de oplossing. Op je nieuwe plek kom je hetzelfde ook weer tegen.
Kinderen mogen gewoon spelen, en ik zou zeker met andere ouders een keer haar daar ter plekke op aanspreken. Ten eerste krijgt zij heel snel een negatieve naam onder kinderen en ten tweede kun je beter er heel snel paal en perk aan stellen. Ze gaat te ver, wil ze rust gaat ze maar lekker vrijstaand op de hei wonen.
Als ouder heb je natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om je kinderen dusdanig op te voeden dat ze andere niet tot last zijn.
Je kan natuurlijk ook met je kinderen in een hutje op de hei wonen.
Wij (ik en vrienden) hadden vroeger ook een stel in de buurt die we kinderlokkers noemden. een bal over de schutting werd voor je ogen lek gestoken. Uit eindelijk na veel slikken en huilen in ene hoekje fietsten we expres met de mammoet skelter tegen hun auto aan en dat heeft een gezeik opgeleverd dat wil je niet weten.
Dit valt onder je kinderen juist opvoeden. Provoceren is nooit een oplossing
Mijn huidige buren klagen ook bij elke scheet die ik laat.
Maar sinds buuf toch wel heel erg door de mand viel is het sindsdien rustig.

Ze kregen scheuren in de muren van onze verbouwing.
Dus onze aannemer langs gestuurd, netjes laten fixen.
Toen mijn aannemer een draagbalk bij ons uit het huis heeft gezaagd om een uur of 8 sochtends sloege bij de buuf de stoppen door.
Toen belde ze om 8:30uur sochtends haar man op zijn werk dat het stucwerk omlaag kwam.
Die belt mij weer (ik zat in een tijdelijk huis) dat ik meteen moet komen.
Dus ik trek mijn 1 maand oude baby uit bed en neem mijn oudste dochter nog in pyama mee hup naar huis om te kijken.
Dus ik sta daar voor de deur met een krijzende baby een peuter met een warrige kop in pyama met de aannemer en toen zei ze oh nee ik heb het verkeerd gezien, het was wat stof.

Dit heb ik witheet van woede gecommuniceerd naar de buurman met een niet zo vriendelijk verzoek nooit meer te klagen als er niet echt iets is. en sindsdien is het god zij dank stil.

We hebben zelfs samen geklust ondertussen :+
Zo zie je maar dat in gesprek gaan werkt!

[ Voor 59% gewijzigd door Lumics op 16-03-2020 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Aankondigen van potentieel overlast gevend geluid is niet heel raar moet ik eerlijk zeggen. Daar ga je wel een beetje de mist mee in al gelijk.
Ach, zoals ik dat lees valt dat allemaal best mee. Een periode 's middags een half uurtje klussen en ze komen al klagen ? Kom nou zeg, leven en laten leven hoor. Ik heb meegemaakt dat mensen in hun nieuwe woning maanden zitten te klussen, zolang dat overdag gebeurt vind ik het allemaal prima. Niemand die mij ooit heeft geïnformeerd daarover. Zoals eerder gezegd, we leven nou eenmaal dicht op elkaar in NL.

En zoals ik het lees doen de buren helemaal niet aan aankondigen, dus tja.

[ Voor 5% gewijzigd door TTLCrazy op 16-03-2020 10:22 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Omni superens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Ja maar dat ga je (ik) niet voor elke scheet doen. Als ik een keer moet boren of iets moet slopen en dat duurt niet al te lang dan ga ik dat niet elke keer vantevoren aankondigen. Uren achter elkaar is een ander verhaal (zeker in de avond en het weekend), maar dat heeft de topic starter ook al gedaan en achteraf nog steeds gezeur gehad.
Ok. Succes met deze verstandhouding verder dan.

Je antwoord begint ook al met het typische "ja maar".

Edit: Oh wacht je bent niet TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tja, inderdaad is dat slim. Ook met dat parkeren, ik zou dan alleen gelijk hebben aangegeven of ze dat volgende keer gelijk willen melden zodat je de bus gelijk aan de kant kunt laten zetten. Hier doen we dat hetzelfde alleen hebben we zelfs de afspraak dat ze hem gerust voor de poort mogen zetten (makkelijkste plek om een bus aan de kant te zetten zonder de weg smal te maken) en dat we het wel melden als we erbij moeten.

En vooral niet te vergeten bij b.v. tegeltjes weg tikken, vraag maar eens iemand om dat te doen terwijl je zelf aan de andere kant staat. Dan zul je merken dat dat iets meer is dan zachte tikjes horen ;)

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:03

Je zit een beetje op het spoor dat jouw geluid of dat van je kinderen onmogelijk voor overlast kan zorgen. Dat gaat je alleen maar meer goede las dit opleveren. Leef je een beetje in. Om 20 uur gaan kindjes naar bed in een kinderrijke wijk, en gaan de meeste kinderen daarom naar binnen.

Probeer het om te draaien voortaan, wie kan er mogelijk last hebben van mij/ons. Dat brengt je veel verder dan opsommen van zaken die jou niet aanstaan.
als je 15a30min bezig gaat met boren oid, dan hoef je dat toch niet aan te kondigen?

Als de buren kleine kinderen hebben die overdag slapen, en je gaat een hele ochtend/middag lawaai maken .. dan is het een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Aggressor op 16-03-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Aggressor schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:22:
[...]

als je 15a30min bezig gaat met boren oid, dan hoef je dat toch niet aan te kondigen?

Als de buren kleine kinderen hebben die overdag slapen, en je gaat een hele ochtend/middag lawaai maken .. dan is het een ander verhaal.
Dat hoeft inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Maar is inderdaad wel vaak slim. Wij hebben daar gewoon een burenapp voor waarin we aangeven als we iets gaan doen. Werkt makkelijk en is ook heel handig als je een keertje hulp nodig hebt :)

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit een beetje op het spoor dat jouw geluid of dat van je kinderen onmogelijk voor overlast kan zorgen. Dat gaat je alleen maar meer goede las dit opleveren. Leef je een beetje in. Om 20 uur gaan kindjes naar bed in een kinderrijke wijk, en gaan de meeste kinderen daarom naar binnen.

Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Ja... Als er een hele keuken of badkamer gedaan wordt, dan hoor je weleens wat. Maar voor klein kluswerk.... Nee, da's in mijn ogen totaal niet nodig. En blijkbaar denkt de hele buurt daar ook zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
pennywiser schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Ok. Succes met deze verstandhouding verder dan.

Je antwoord begint ook al met het typische "ja maar".

Edit: Oh wacht je bent niet TS.
De verstandhouding met onze buren zal blijven zoals hij is, laten we het erop houden dat wij meer rekening met ze houden dan andersom. En bij buren die aan je huis vast zitten hoort nu eenmaal af en toe geluidsoverlast. Daar kan je meteen over gaan zeuren, maar daar schiet niemand wat mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Omni superens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:26:
[...]

De verstandhouding met onze buren zal blijven zoals hij is, laten we het erop houden dat wij meer rekening met ze houden dan andersom. En bij buren die aan je huis vast zitten hoort nu eenmaal af en toe geluidsoverlast. Daar kan je meteen over gaan zeuren, maar daar schiet niemand wat mee op.
True en ik heb ook moeten leren hoor, maar het gaat mensen vaak niet eens om de overlast zelf, maar om het feit dat je je buren niet serieus neemt.

Ik draai het om tegenwoordig, hoe zou ik dit zelf vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Les 1 bij "kids" zodra je klleine op bed ligt ga "stofzuigen" of andere huishoudelijke activiteiten ..
laat het kind maar wennen aan woon geluiden.
Vrienden hebben met hun eerste kind "muis stil gedaan" huishouden verslonste en kind is 100% aandacht gewend.. totdat ze een 2de kregen nu komen ze beetje tot inkeer en zien de fout die ze gemaakt hebben.

Ga je verbouwen (boren/slopen) en is het meerdere dagen / langdurig zou je de buren wel even kunnen melden van het voldwongen feit dat het gebeurt.

biertje/bloemtje aan je buren .. erhm nee maar als ze komen zeiken vraag je direct lever me een tijdschema in per dag voor de rest van het jaar in 3 voud waar "geluid" kan produceren .. let op ik wil 8 uur per dag kunnen werken/genieten van mijn huis.. en feestjes houden .. kortom leven. en die tijd moet tussen 08:00 en 22:00 vallen want dat is de officiele tijd dat het niet onder geluidshinder valt.

leveren ze het in dan vermeld je vriendelijk dat je het in overweging zal nemen..en als je toch in hun tijd geluid produceert wil je graag een nieuw exemplaar .. deur dicht = verscheuren van het overhandigt exemplaar en ga je door :) totdat ze snappen dat hun wens niet jou plicht is.
pennywiser schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:28:
_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 16-03-2020 10:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:24
Tja, je kunt waarschijnlijk niet meer doen dan netjes en aardig blijven. Alles aan te kondigen, het op normale tijdstippen doen en rekening houden met de buren. Zal op sommige momenten wat onrechtvaardig voelen, maar dat is niet anders. Goede relatie is op de langere termijn toch het beste.

Wij hebben afgelopen jaar ook stevig verbouwd. Ik heb hier een aantal weken vrij voor genomen zodat vooral overdag geklust kon worden. We hebben alles binnen normale uren gehouden, dat scheelt voor velen ook al een hoop.
Buurvrouw had er geen moeite mee, vond de overlast meevallen en hoopte dat alles mooi ging worden.

Toen ik op een gegeven moment een deel van de schouw aan het slopen was met een zware elektrische sloophamer van de aannemer kwam ze wel even door het raam gluren en vroeg ze of ik de woning wel liet staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
Wow, de reacties gingen even sneller dan verwacht :-)
Lumics schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:07:
Volgens mij is het niet belangrijk in deze situatie om van ons te horen wie er gelijk heeft. Gezien jullie geschiedenis is er al wat opgebouwde frustratie over en weer die op een gegeven moment zal exploderen, of al heeft gedaan. Er is dan ook maar één advies; ga in gesprek! Er moet er één de volwassen partij zijn. Stel bijvoorbeeld voor om eens samen koffie te doen en zet dan een taart klaar, of neem dan een taart mee. Haal de kou uit de lucht door misschien eerst je excuses te maken voor eerdere overlast. Benoem frustraties uit het verleden, geef aan wat je nog meer van plan bent dit jaar vwb verbouwingen en probeer hier begrip, draagvlak voor te krijgen en duidelijke afspraken te maken hoe in de toekomst ergernis voorkomen kan worden. Je blijft immers buren die met elkaar een leefbare omgeving moeten creëren.
Ja nee inderdaad wie er gelijk heeft is niet het doel van dit topic. Het is echt bedoeld als zijnde zelfreflectie, of ik nu echt daadwerkelijk zo 'associaal' bezig ben.
Maar ik merk dat de mening hier behoorlijk over verdeeld is.

Je zit een beetje op het spoor dat jouw geluid of dat van je kinderen onmogelijk voor overlast kan zorgen. Dat gaat je alleen maar meer gedoe als dit opleveren. Leef je een beetje in. Om 20 uur gaan kindjes naar bed in een kinderrijke wijk, en gaan de meeste kinderen daarom naar binnen.

Dus waar ligt de grens? Als ik een keer de boormachine pak om een schroef te boren, moet ik direct melden? Of als ik een hamer pak om een spijker in de muur te slaan?
Daarnaast, omdraaien? Ze hebben hun hele benedenverdieping verbouwd en ik heb het geslikt. Dus dan kom ik weer bij bovenstaande zin, waar ligt die grens?
Om 20:00 gaan kinderen inderdaad naar bed, maar niet in de zomervakantie, was ik er vergeten bij te tikken.
Het is geen simpele opsomming, het is een opsomming van wanneer ik aan het klussen was en dus klachten heb gehad.
TTLCrazy schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ach, zoals ik dat lees valt dat allemaal best mee. Een periode 's middags een half uurtje klussen en ze komen al klagen ? Kom nou zeg, leven en laten leven hoor. Ik heb meegemaakt dat mensen in hun nieuwe woning maanden zitten te klussen, zolang dat overdag gebeurt vind ik het allemaal prima. Niemand die mij ooit heeft geïnformeerd daarover. Zoals eerder gezegd, we leven nou eenmaal dicht op elkaar in NL.

En zoals ik het lees doen de buren helemaal niet aan aankondigen, dus tja.
Ja dit is dus ook mijn mening.
Daarnaast doen de buren soms wel aan aankondigingen. Maar mijn gevoel zegt hun hebben hun huis opgeknapt, hun zitten er nu dus warmpjes bij en nu willen ze genieten zonder dat ze ook maar iets horen.
Lumics schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:19:

[...]

Als ouder heb je natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om je kinderen dusdanig op te voeden dat ze andere niet tot last zijn.
Je kan natuurlijk ook met je kinderen in een hutje op de hei wonen.

[...]

Dit valt onder je kinderen juist opvoeden. Provoceren is nooit een oplossing

[...]

Zo zie je maar dat in gesprek gaan werkt!
Het is niet dat er alleen bij mijn kleine bij het speeltuin wordt geklaagd. Dit gebeurt ook bij andere kinderen. Ze hebben hier ook een soort ijzeren zip-lijn. Andere kinderen vinden het heel grappig om dat ding heen en weer te zwaaien, dit geef een flinke knal, als de beugel tegen het eind van de rails komt.
Ikzelf heb dit nog nooit binnenhuis gehoord. Maar de buurvrouw kan er witheet om worden.
Onze achterburen (een of andere aziatisch stel) hebben een karaoke set buiten staan, als je buiten zit hoor je ze af en toe zingen. Ik vindt het wel grappig hoe je jezelf voor schut kan zetten. Maar ook hier heeft de buurvrouw meerdere malen de politie voor gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Onderhoud doen aan een woning dienen buren ook te accepteren. De meeste van mijn buren (7 van de 8 ) doen dat ook wel.

Ik heb een keer aangekondigd dat er veel geluid gaat zijn in verband met het maken van een doorbraak met van een draagmuur en zie dat de klagende buren dat nu voor alles verwachten. Dat doe ik dus nu juist nooit meer, omdat dat nu negatief wordt gebruikt. Ik zou ook afraden om dat te doen. In mijn geval was ik het vanuit de VVE verplicht in dit geval (constructieve wijziging van het pand met omgevingsvergunning).

Ik heb toen uitgelegd dat ik mij aan de regels van de VVE betreffende geluidsoverlast en het vermelden daarvan houd. Als deze niet genoeg zijn, dan scherpen ze die regels maar aan tijdens de volgende VVE vergadering. Logischerwijs gelden die zelfde regels ook voor hun en dat maakt het gelijk onaantrekkelijker, want zij hebben zelf ook klusplannen! Tijdens de VVE vergadering hebben ze het maar niet aangekaart.

Daarnaast heb ik net als @vso gevraagd wanneer ik wel zou mogen klussen voor de komende periode (6+ maanden) Ik zou mij daar dan proberen aan te houden, maar wel waarschuwen dat ze daardoor mogelijk nog jaren en jaren in de troep zaten als het schema de huidige klustijden (alleen zaterdag 09:30 tot 17:00) zou beperken. Zolang dat schema er niet was, zou ik de huidige schema aanhouden. Indien zij zouden gaan klussen verwacht ik natuurlijk dat zij mij zouden vragen voor zo'n zelfde schema en dat zij zich daaraan houden, want ik verwacht natuurlijk geven en nemen en wederzijds respect voor elkaar.

Sinds hun eigen de bovenburen ook nog eens flink zijn gaan klagen over de geluidsoverlast van die buren (blaffende honden, harde muziek en relatief vaak geschreeuw), accepteren ze van mij ook meer. Ik heb ze niet meer gehoord. De VVE heeft de regels niet verscherpt en heb ik nog steeds geen schema. Het klussen is nu min of meer klaar, dus...

Ik heb vooral ingestoken op: Ik wil best flexibel zijn, maar wat we eventueel afspreken gaat beiden kanten op! Wat jij nu oplegt, leg ik je over X jaar op als jij je huis gaat moeten opknappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:34:
Let op ik wil 8 uur per dag kunnen werken/genieten van mijn huis.. en feestjes houden .. kortom leven. en die tijd moet tussen 08:00 en 22:00 vallen want dat is de officiele tijd dat het niet onder geluidshinder valt.
En technofeestje op standje 20 tussen 08:00 en 22:00 valt natuurlijk niet onder normale leefgeluiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Allemaal goedbedoelde en goeie adviezen die hier gegeven worden, echter moet mij ook wel eens van het hart dat iedereen tegenwoordig toch maar een klein lontje heeft.
Niet gek. We wonen boven op elkaar met 500 mensen per vierkante kilometer, als gevolg van foute politieke keuzes. We moeten naar duurzame krimp, zodat onze achterkleinkinderen vrijstaand wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ja weet je, er is geen grens. Soms moet je inderdaad wat vaker aankondigen, doe dat gewoon met een lachend gezicht. En dan kondig je gelijk meerdere dagen aan en spreek je gelijk tijden af. Hou het wellevend, dat heeft mij enorm geholpen. Vraag een keer naar de verbouwing van de buren, hoe is het geworden.
EdjeCageman schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:49:

Om 20:00 gaan kinderen inderdaad naar bed, maar niet in de zomervakantie, was ik er vergeten bij te tikken.
Mogelijk bij andere gezinnen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:45
Ik doe zelf alles in overleg, maar dat is ook omdat ik de situatie van mijn buren goed begrijp.
Een van ze is namelijk ondernemer aan huis (accupunctuur praktijk).
Dus als ik sta te boren (al is het maar 1 gaatje) en zij is net iemand aan het lek prikken, dan kan dat fout gaan haha.

De sleutel lijkt mij inderdaad het gesprek aangaan, niet te zwaar, lekker luchtig met wat versnaperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B-Real schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:43:
Tja, je kunt waarschijnlijk niet meer doen dan netjes en aardig blijven. Alles aan te kondigen, het op normale tijdstippen doen en rekening houden met de buren. Zal op sommige momenten wat onrechtvaardig voelen, maar dat is niet anders. Goede relatie is op de langere termijn toch het beste.
je hebt rekening houden en rekening houden ..

zoals gezegd aankondigen/bespreken met je buren is netjes maar geen absolute eis.

ik woonde vroeger in een flat en wilde er binnen 2 weken in, een buurman 2 deuren verderop kwam "verhaal" halen .. (boos) .. ik liet hem ff uitrazen en vroeg toen vriendelijk of hij niet "normaal" kon komen vertellen sinds ik nieuw ben en niet op de hoogte van zijn leefgewoontes was.. en dat van mijn buren. Maar gezien zijn slaap ritme en mijn werkzaamheden heb ik me "ge-excuseert" en verteld dat ik waar mogelijk rekening met hem zou houden en vervolgens verteld dat ik nu verder ga en later met een biertje/koffie best met hem verder wil praten maar nu het af wil maken gezien hij toch al "gestoort" is in zijn ritme zodat hij erna de slaap kon gaan vatten. *BAM*

tja je kan eindeloze discussies hebben, je kan je ergeren je kan ook in oplossingen denken toch :+

@EdjeCageman & @Groentjuh als je in een flat/appartementen complex met "dunne" wanden woont tja .. dan is verbouwen een redelijk grote kans .. ik zou klagers vriendelijk wijzen op dit "feit" .. en als men dit liever niet heeft dat het hun probleem is, het staat je vrij om te wonen waar je wilt in dit land.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdjeCageman
pennywiser schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:28:
[...]

True en ik heb ook moeten leren hoor, maar het gaat mensen vaak niet eens om de overlast zelf, maar om het feit dat je je buren niet serieus neemt.

Ja en daar zit dus de kronkel waarom ik dit topic open. Mijn mening is klusgeluiden op normale tijden (alles tussen 8:00 en kinderbedtijd 20:00) niet gemeld hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Lumics schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:55:
[...]

En technofeestje op standje 20 tussen 08:00 en 22:00 valt natuurlijk niet onder normale leefgeluiden. :)
nope maar ook niet in illegaal en tja je doet het niet dagelijks toch ?
EdjeCageman schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:02:
Ja en daar zit dus de kronkel waarom ik dit topic open. Mijn mening is klusgeluiden op normale tijden (alles tussen 8:00 en kinderbedtijd 20:00) niet gemeld hoeft te worden.
ligt er aan 2 gaatjes boren is wel extreem (overbodig).. als je dat meld maar 2 dagen je huis verbouwen met boorhamers kan wel prettig zijn .. zelf even nadenken dus wat prettig zou zijn

[ Voor 44% gewijzigd door vso op 16-03-2020 11:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:01:
[...]
@EdjeCageman & @Groentjuh als je in een flat/appartementen complex met "dunne" wanden woont tja .. dan is verbouwen een redelijk grote kans .. ik zou klagers vriendelijk wijzen op dit "feit" .. en als men dit liever niet heeft dat het hun probleem is, het staat je vrij om te wonen waar je wilt in dit land.
Nou we wonen in een simpele jaren '70 rijtjeswoning. Volgens een kennis betekent dit dat de vloer van de 1ste verdieping 1 gehele plaat is over ons blok heen.
vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:03:
ligt er aan 2 gaatjes boren is wel extreem (overbodig).. als je dat meld maar 2 dagen je huis verbouwen met boorhamers kan wel prettig zijn .. zelf even nadenken dus wat prettig zou zijn
Mijn werkzaamheden zijn nooit langer dan een uur geweest en sporadisch. Maar inderdaad 2 dagen klussen waarbij je had gezegt dat je een paar uurtjes bezig zou zijn is natuurlijk niet prettig inderdaad, maar natuurlijk niet uit te sluiten je kan altijd iets hebben waardoor het tegen zit.

[ Voor 33% gewijzigd door EdjeCageman op 16-03-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:03:
[...]

nope maar ook niet in illegaal en tja je doet het niet dagelijks toch ?
Ook daar zit gewoon een vorm van overlast in en op een bepaald moment gaat dat zeker naar overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 21:43
Ik heb ook soortgelijke ervaringen gehad, bij ons had de buurvrouw last van HSP.
Het vervelende was dat het selectief was, de buurman (de man van de buurvrouw) had ADHD neigingen en was altijd bezig met herrie maken.
De situatie was zo erg dat de buurman vaak om 01.00 in de nacht nog herrie aan het maken was en ik overdag erop aangesproken dat ik veel herrie maakte.
Dit was best frustrerend en omdat ik geen zin had in ruzzie ben ik contact gaan zoeken.
Van een bakje koffie drinken tot aan de buurman helpen als hij ergens mee bezig was.
Uiteindelijk resulteerde het in het effect dat het geklaag veranderde in af en toe een opmerking met een lach en een buurman die mij kwam helpen als hij herrie hoorde.

Uiteindelijk ben ik verhuist omdat het best veel energie kostte (ik was er achter gekomen dat ik meer ruimte / rust nodig had) maar het voordeel was dat de situatie leefbaar werdt en gezellig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
informeer eens naar de slaaptijden van die kleine, en klus daar omheen. kleine moeite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

107mb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:20:
informeer eens naar de slaaptijden van die kleine, en klus daar omheen. kleine moeite.
Als het zo sporadisch is als de TS omschrijft lijkt me dat nergens voor nodig. Af en toe wat klusgeluiden horen er nu eenmaal bij, daar heb je als buren het mee te doen. Op kousenvoeten je door het dagelijks leven heen bewegen is echt nergens voor nodig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Ik heb zelf ook al behoorlijk wat meegemaakt met de buren. Mijn conclusie is dat normen en waarden soms gewoon dermate uit elkaar liggen dat niet alles naar wens opgelost kan worden.

Wel kan ik je zeggen dat een verstoorde relatie met je buren een behoorlijke impact kunnen hebben op je woongenot. Probeer er dus alles wat redelijk verwacht kan worden aan doen om tot een acceptabele 'omgang' te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Als het zo sporadisch is als de TS omschrijft lijkt me dat nergens voor nodig. Af en toe wat klusgeluiden horen er nu eenmaal bij, daar heb je als buren het mee te doen. Op kousenvoeten je door het dagelijks leven heen bewegen is echt nergens voor nodig.
En als het zo sporadisch is dan is het ook niet zo moeilijk om er rekening mee te houden.

Sporadisch klussen tijdens slaaptijd is wel altijd tijdens slaaptijd, als dat een uurtje eerder of juist later kan dan is dat toch simpel.

Hé buur wanneer komt het goed uit vandaag?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EdjeCageman schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:06:
Mijn werkzaamheden zijn nooit langer dan een uur geweest en sporadisch. Maar inderdaad 2 dagen klussen waarbij je had gezegt dat je een paar uurtjes bezig zou zijn is natuurlijk niet prettig inderdaad, maar natuurlijk niet uit te sluiten je kan altijd iets hebben waardoor het tegen zit.
ik boor een gaatje om 10:00 en gelijk daarop kom ik bij jou als buurman zijnde met een 6 pack en 1000 excuses dat ik jouw rust verstoort heb en geef je nog een dinner check van 200,- voor de overlast ..

beetje extreem nietwaar ??? nu denk eens bij-jezelf eens na of jou reactie ook niet die kant op neigt ? ik had de deur in dicht geslagen moment dat ze begon te klagen en zo hard mogelijk .. *einde discussie* geen eens een verdere woord aan vuil gemaakt

ik had in een ander huis dat mijn kinderen "hard huilde", en dat ze onze stoelen hoorde schuiven .. dat mens heeft ook de deur in der smoel gekregen .. daarna was het wel gelijk over .. (we wisten van de vorige bewoners dat ze nogal graag klaagde en "de toon" zette ..
daarna paar dagen vol muziek gedraaid .. op verschillende tijden (leuke sound system met bas) de andere buren had ik wel even gewaarschuwd.. haar niet ..
Ze heeft 1 maal op straat (voordeur) bij mijn wederhelft geprobeerd die heeft haar zo hard en luid uit staan kafferen dat de buurt naar buiten kwam .. (in de trant van ja onze katten willen de pantoffels niet aan houden, de kinderen kunnen helaas niet praten dus janken om "aandacht" is natuurlijk. onze stoelen zitten al viltjes onders wegens krassen van laminaat, we genieten soms van goede muziek tijdens het schoonmaken .. en waarom heeft u geen activitetiten en vrienden wellicht omdat u iedereen negatief benaderd. Die was nogal "Verdrietig" daarna naar binnen gevlucht.

Gevolg is dat wij vele malen minder "overlast" hadden, (ze kreeg nog een staande ovatie toe ook) .. dus dat maakte het extra zuur voor de buurvrouw.

*klaar maar bij iemand die het intresseert* .. insteek .. je kan ook de toon zetten door niet neerbuigend/nederig te doen ..Ik zeg niet dat dit altijd moet maar soms .. is exact tegenover gesteld reageren wel extreem "handig"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:46:
[...]

En als het zo sporadisch is dan is het ook niet zo moeilijk om er rekening mee te houden.

Sporadisch klussen tijdens slaaptijd is wel altijd tijdens slaaptijd, als dat een uurtje eerder of juist later kan dan is dat toch simpel.

Hé buur wanneer komt het goed uit vandaag?!
Maar je hoeft er geen rekening mee te houden, want het zijn normale leefgeluiden. Dat hoort er bij, voor jezelf en voor de buren. Dat is ook helemaal niet erg. Leven en laten leven, daar hoeft echt geen detailafstemming over de slaaptijden van de buurkinderen voor plaats te vinden. We hebben het over twee keer een onaangekondigd klusje van nog geen half uur in twee jaar tijd. Laten we daar geen halszaak van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:08
Ik zit tussen kleine kinderen in met mijn nieuwe huis. De eerste week bij beide buren langs gegaan, even kennis gemaakt, etc. Ik probeer er rekening mee te houden, zeker toen ik aan het jekkeren was. Mja, je moet soms. De aannemer gaat ook nog slopen en breken, als die echt aan de uitbouw begint, zal ik ze wederom informeren. Ik heb problemen met mijn waterleiding gehad (voor de meter), ook de buurt geïnformeerd over dat mogelijk het water eraf zou gaan.

Ik hoor mijn buren eigenlijk niet. Ja, er werd mij subtiel medegedeeld dat het verwijderen van pleisterwerk een teringherrie was. Ja, dat weet ik. En ik kreeg, toen ik het deed, de vraag wat ik aan het doen was, omdat het zo lang duurde. Ja, de pleisterlaag verwijderen.

En tsja, de kinderen slapen tussen de middag (van 1 tot 4 geloof ik), maar ik kan niet de halve dag stil gaan zitten. En dat kan ik ook niet van het personeel van de aannemer verlangen. En zeker met sloopwerken ga ik gewoon door. Uiteindelijk wordt het ook voor hun beter, want er komt overal geluidsisolatie in. Ik ben al begonnen met de vloer, de geïsoleerde delen klinken massief, i.p.v. klankkast.

Dat zijn geluiden die bij een woningrenovatie horen. De grote klussen even extra aankondigen, verder vind ik het wel best. Ik verwacht niet dat de buren het melden als ze een schilderijtje op gaan hangen. Doe ik zelf ook niet.

Met kleine kinderen naast me, zoals in jouw geval, zou ik ook na 8en niet meer dit soort dingen ondernemen. Half 8 is op het randje. Parkeren voor de garage van de buren zou ik niet doen (of is dit echt openbare weg, niet zijnde een uitrit?). Normaal blijven doen, als de buur onredelijk komt zeiken dat ook gewoon mededelen. In oude huizen hoor je elkaar nou eenmaal, als ze dat niet aanstaat, moeten ze maar in een hutje op de hei gaan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-03-2020 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Een verhaal heeft altijd twee kanten, als ik bijvoorbeeld de Rijdende Rechter of Meester Frank Visser kijk, betrap ik mijzelf er vaak op dat ik mijn oordeel al vel voordat ik de andere kant van het verhaal heb gehoord. Achteraf blijkt het dan een stuk genuanceerder te liggen.

Laat het uiteraard niet zo ver komen dat je bijv. de Rijdende Rechter er bij moet halen. Vaak zie je in de afleveringen dat de buren er achterkomen dat er dingen zijn waar ze rekening mee hadden kunnen houden, maar ze waren niet op de hoogte.

Oplossing: ga een keertje in gesprek, leg je eigen kant van de situatie uit, maar vraag ook naar de andere kant van het verhaal. In sommige gevallen is het enkel een kwestie van gehoord willen worden. Grote kans dat je op die manier compromissen kan sluiten, en een betere omgang met de buren. (Je hoeft uiteraard geen beste vrienden te zijn, maar je moet toch samen in de buurt leven.)

Bovendien bij werkzaamheden probeer ik mensen van tevoren op de hoogte te stellen, neem eventueel een kleinigheidje mee als kleine tegemoetkoming voor eventueel ongemak. Mensen weten dan ook dat jij ervan op de hoogte bent dat het overlast kan veroorzaken, en dat je je best doet er zoveel mogelijk rekening mee te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door IThom op 16-03-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat "in gesprek gaan" zou ik dus nadrukkelijk niet aanraden. Heb ik 1 keer geprobeerd en daar kwam uit dat je toch nooit iedereen tevreden gaat kunnen houden, want:
- de buren links willen rust tussen 17:00 en 19:30, zodat ze russtig kunnen koken en eten
- hun buren willen graag rust tussen 19:00 en 20:30 uur, zodat ze na het eten even rustig bij kunnen komen van hun werkdag
- de buren rechts willen graag geen herrie voor 10:30 uur, want manlief werkt in de horeca als kok en is dus meestal laat thuis en slaapt dan uit
- hun buren hebben een zoontje met slaapproblemen, waardoor het wat hun betreft na 20:00 uur echt niet meer kan
- nog een stukje verder naar rechts woont een gezin met een baby/dreumes, die slaapt dagelijks van 13:00 uur tot 15:30 ongeveer
- weer een stukje verder naar links komt de man des huizes tussen de middag thuis lunchen tussen 12:15 uur en 12:45 en dan willen ze even geen herrie aan hun hoofd.

En dan woon ik dus in een tussenwoning, geen flat.

Ik kwam uit op een uur of 3 per dag dat het voor de directe buren niet zo hinderlijk zou zijn. Maar. dat is dan dus ongeveer 2 uur ergens eind van de ochtend en nog een uurtje eind van de middag. Ja, tuurlijk.... ;w

Ik hou het gewoon bij de generieke afspraken, dus tussen 08:00 en 22:00 uur. Nou vind ik zelf 22:00 uur wat aan de late kant, dus ik stop altijd rond 21:00 uur als ik 's avonds nog even wat wil doen. Gek genoeg lijken de personen met de meest repressieve "eisen" zich daar dan weer niet zoveel van aan te trekken als ze zelf wat moeten doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
FirePuma142 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Op kousenvoeten je door het dagelijks leven heen bewegen is echt nergens voor nodig.
Eens. maar dat stel ik ook nergens. je kunt rekening houden met elkaar, en het is een hele eenvoudige vraag waar misschien een betere verstandshouding uit voort kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:24:
Dat "in gesprek gaan" zou ik dus nadrukkelijk niet aanraden. Heb ik 1 keer geprobeerd en daar kwam uit dat je toch nooit iedereen tevreden gaat kunnen houden, want:
- de buren links willen rust tussen 17:00 en 19:30, zodat ze russtig kunnen koken en eten
- hun buren willen graag rust tussen 19:00 en 20:30 uur, zodat ze na het eten even rustig bij kunnen komen van hun werkdag
- de buren rechts willen graag geen herrie voor 10:30 uur, want manlief werkt in de horeca als kok en is dus meestal laat thuis en slaapt dan uit
- hun buren hebben een zoontje met slaapproblemen, waardoor het wat hun betreft na 20:00 uur echt niet meer kan
- nog een stukje verder naar rechts woont een gezin met een baby/dreumes, die slaapt dagelijks van 13:00 uur tot 15:30 ongeveer
- weer een stukje verder naar links komt de man des huizes tussen de middag thuis lunchen tussen 12:15 uur en 12:45 en dan willen ze even geen herrie aan hun hoofd.

En dan woon ik dus in een tussenwoning, geen flat.

Ik kwam uit op een uur of 3 per dag dat het voor de directe buren niet zo hinderlijk zou zijn. Maar. dat is dan dus ongeveer 2 uur ergens eind van de ochtend en nog een uurtje eind van de middag. Ja, tuurlijk.... ;w

Ik hou het gewoon bij de generieke afspraken, dus tussen 08:00 en 22:00 uur. Nou vind ik zelf 22:00 uur wat aan de late kant, dus ik stop altijd rond 21:00 uur als ik 's avonds nog even wat wil doen. Gek genoeg lijken de personen met de meest repressieve "eisen" zich daar dan weer niet zoveel van aan te trekken als ze zelf wat moeten doen.
Had je ook beter voor jezelf kunnen afbakenen. Dan zeg je ik kan niet overal rekening mee houden, maar in redelijkheid wel met slaaptijden kinderen, nachtdienst bv. Lekker op de bank zitten had ik vriendelijk genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pennywiser schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Had je ook beter voor jezelf kunnen afbakenen. Dan zeg je ik kan niet overal rekening mee houden, maar in redelijkheid wel met slaaptijden kinderen, nachtdienst bv. Lekker op de bank zitten had ik vriendelijk genegeerd.
Heb ik ook gedaan. Ik heb als uitgangspunt genomen dat een bouwvakker ook gewoon van 8 tot 17 uur werkt, van maandag t/m zaterdag. En als ik de hele dag geklust heb, doe ik 's avonds toch niks. Of andersom: overdag niet, maar 's avonds maximaal ongeveer 2,5 uur (meestal iets minder).

Met slaaptijden van kinderen kun je overigens helemaal geen rekening houden, want dan kun je de halve middag niets doen en na het avondeten ook niets meer. Als ik een klusser laat komen om bijvoorbeeld een paar stopcontacten en lichtpunten te verplaatsen, dan kan ik hem ook niet vragen om even pauze te nemen tussen 13:00 uur en 15:30 uur.

Daarnaast: onze dochter (3) is gewend aan geluiden terwijl ze in bed ligt. Die slaapt overal doorheen, zelfs door de jaarwisseling. Ik maakte me in het begin ook druk om allerlei herrie met het idee "de kleine ligt op bed!". Nergens voor nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-09 12:44
Gewoon blijven praten met elkaar.
*snip* doe maar niet

[ Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

107mb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:30:
[...]

Eens. maar dat stel ik ook nergens. je kunt rekening houden met elkaar, en het is een hele eenvoudige vraag waar misschien een betere verstandshouding uit voort kan komen
Rekening met elkaar houden werkt twee kanten op: Ik beperk de overlast tot een minimum, de buren accepteren sporadisch die overlast. Dat kun je met een redelijke buur ook prima after the fact bespreken, echt geen probleem.

Want het kan niet als de kinderen slapen, of slechthorende overgrootouders op bezoek zijn, of de buurman zijn roes uitslaapt, de kat is geopereerd, er een toetsweek is, de buurvrouw op vrijdag altijd thuis werkt, etcetera, etcetera. De lijst is eindeloos.

*snip* je hoeft er niet op te reageren natuurlijk. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:34
Ah..... waar is JP Balkenende als je hem nodig hebt.

Je vraagt ons een norm te definiëren. Ik heb geen idee, eigenlijk. De twee - conflicterende - waarden die ik hierbij kan verzinnen zijn:

- Woning onderhouden en aanpassen naar woonwens door middel van klussen en;
- Ongestoord genieten van woongenot.

Zonder daar verder een weging in te doen, denk ik wel te begrijpen hoe beide partijen denken over de rangschikking van deze waarden. Als je je stoort aan dat meningsverschil, dan is er eigenlijk maar één oplossing. En, ja, die wordt met thee geserveerd.

Ik denk dat klusgeluiden tussen genoemde uren acceptabel zijn, mits binnen de perken. Welke perken daar precies bij betrokken zijn durf ik niet te zeggen.

Als actor staat het je trouwens natuurlijk vrij om dit alles te negeren. Dat zal de goede sfeer natuurlijk niet bepaald ten goede komen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 09:37
Als ik jou was zou ik duidelijk maken dat ze naar jouw/mijn mening te snel klaagt en dat je daar wel een beetje klaar mee bent aangezien jij ook wel eens last van hen hebt (gehad): het antwoord zal waarschijnlijk niet constructief zijn, een wonder als het dat wel is, maar je hebt ten minste duidelijk gemaakt dat je wel bekend bent met het geklaag inmiddels, en de toleranties/meningen blijven blijkbaar verschillen dus verdere dialoog is waarschijnlijk zonder resultaat.

En dan hoef je dus niet meer open te maken als ze aanbelt nadat je even herrie/geluid hebt gemaakt, appjes/berichten niet meer te lezen, en de telefoon niet meer opnemen.

Dus eerst maar eens negeren als zij blijft klagen om het minste of geringste, het is het niet waard om je zo ver te ergeren/etc dat je er een topic voor moet openen hier hahahaha. Laat haar maar eens proberen te klagen tegen iemand/deur die niet meer luistert.

[ Voor 3% gewijzigd door KleineJoop op 16-03-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ik vind het altijd frapant, dat mensen toevallig ook nog eens beide aan het klussen zijn en geluid als ergernis ervaren zelf niet wat geluidsisolatie aanbrengen als ze toch bezig zijn -_-

[ Voor 6% gewijzigd door T-Forever op 16-03-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:38
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Altijd was er wel iets aan de hand. De kinderen gaan te hard naar boven. Tijdens de verbouwingen wouden ze met mijn aannemer praten, ons raam kijkt niet naar onze tuin maar naar die van jullie, dus graag die zaken daar weghalen, want dat stoort ons zicht.

Wanneer ik de klik heb gemaakt dat ik niet altijd vrienden wil zijn, en even mijn frustratie heb kenbaar gemaakt (ik geef toe, niet op de mooiste manier) heb ik niets meer van hen gehoord. We spreken niet meer tegen elkaar, daar kan ik wel mee leven.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ik mis het verhaal van de buren hier. Jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:03
Je hebt klussen, in de zin van verbouwen om je huis mooier en leefbaarder te maken (en wellicht ook geluid armer), én je hebt elke week bezig zijn omdat je @(#%#% niet stil kunt zitten.

Voor het eerste heb ik alle begrip en vind ik het normaal dat je buren dat ook hebben (immers, zij maken ook weleens geluid), het tweede is af en toe gewoon ronduit irritant. Heb zelf jaren naast zo iemand gewoond, elk vrij uurtje was meneer wel aan het zagen, kloppen, hameren, slijpen en schuren. Blij dat ik weg ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan ben ik misschien een botte hork, maar waar haal je die 20:00 uur dan vandaan? Dat is dus precies waar het in veel gevallen fout gaat. Dat is jouw norm, en die is net zo belangrijk als mijn norm: niet dus.

Want als 20:00 uur "de norm" zou zijn, dan zou in de APV ook gewoon staan dat het na 20:00 uur rustig moet zijn. Maar blijkbaar voelt "men" meer voor 22:00 uur als norm, zodat werkende mensen ook 's avonds nog iets zouden kunnen doen, als ze om 19 uur klaar zijn met eten.

Ik vind dus 21:00 uur een prima tijd. Maar als een buurman on 21:45 uur nog even een dat laatste stukje kozijn gaat schuren, dan ga ik daar niet over zeuren: is netjes binnen de lijntjes. Niet druk om maken.

Ik merk overigens wel dat het loont om je netjes aan de regels te houden en je niet te laten afleiden door klagende buren. Ik stop niet als je (onterecht) komt klagen. Sterker nog: ik kom niet eens meer naar beneden, maat trek boven wel even een raam open. In het begin probeerde men nog wel even de discussie aan te gaan, maar ze weten nu wel dat het geen zin heeft. Ze weten ook dat bij de gemeente klagen geen zin heeft voor 22:00 uur.
En ik klaag niet.. dus dan is het wel duidelijk wie er aan het kortste eind trekt. De klagers zijn ook vaak nog de mensen die zelf gewoon doen waar ze zelf zin in hebben, want "dat moet toch wel even kunnen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:59
EdjeCageman schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:57:
Goedemorgen mensen,

Afgelopen zaterdag heeft er hier een situatie voorgedaan welk ook al vaker heeft voorgedaan en waarmee ik toch in mijn maag zit.
Wij wonen in een rijtjes woning.

Ik wil in de keuken een vensterbank ophangen, nou goed en aardig opgemeten gezaagd wil hem erin hangen, te breed, aangezien ik de breedte heb genomen waar de vensterbank gaat komen, echter hoe ik hem erin moet schuiven zitten ook nog tegeltjes die ik niet heb meegemeten. De muur moet toch een keer gestript worden dus beter vroeg dan later. Tegeltjes zitten niet zo vast, dus met 1 tik, tik ik zo een tegel weg. Dus ongeveer 40 tegeltjes heb ik tussen de 10 en 15min weggetikt. Klein klusje wat naar mijn mening voor normaal leefgeluid zorgt.
Niet dus, na 10min hadden we al een geklaag van de buurvrouw dat of we dit niet konden aankondigen want haar kleine lag net op bed.

Nu zit mijn frustratie over haar geklaag al heel hoog, want voor mijn gevoel bij elke scheet die ik laat word er al geklaagd. Dus tja zo heb ik toen dan ook teruggereageerd.

Voor een compleetheid van het gedoe even wat achtergrond van de voorgeschiedenis:

Afgelopen zomer zijn er nieuwe kozijnen geplaatst worden. Dus daar diende wat voorwerk gedaan worden:
  • Periode 2018 - 2019
    De buren hebben hun complete benedenverdieping gestript, muren kaal, tegels eruit, allemaal machinaal dus teringherrie voor een paar dagen. Hierbij hebben ze sommige werkzaamheden aangegeven, maar ook sommige niet. Maar zoals een goede buur betaamt heb ik hier niks van gezegd.
  • Plint verwijderen in de hal. Hiebij moet je zien dat de hal geschakeld is aan de kant van onze andere buren, hierbij moest ik soms even doorhameren. Tijd dat ik begonnen was was om 19:15 en om 19:33 was ik klaar. Maar om 19:30 had ik het eerste berichtje al te pakken of ik al klaar was en of ik het niet kon aankondigen.
  • 11 dagen later is de markies verwijderd, de beugels en overkapping moeten ook verwijderd worden, het gros kon ik met een simpele schroevendraaier verwijderen, maar sommige schroeven zaten ook vestgeroest en moest ik dus ook met wat grover geweld deze beugels verwijderen. Tijd begonnen was 15:30 en een uur later was ik klaar. om 16:10 kwam ze alweer klagen. Hierbij heb ik haar afgewimpeld met de woorden dat er door ons ook simpelweg geleefd mag worden. Ze vondt het 'jammer' dat ik zo reageer.
  • Daarna een reeks van 5 dagen werk, waarbij er intensief geboord, gefreesd en gebeiteld zou worden. Aangezien dit meer overlast zou leveren dus dit heb ik dit logischerwijs aangekondigd. Hierbij overdag begonnen in het weekend en enkele avonduren meegepakt
    1 van de dagen heeft de werkman zijn auto voor de poort van hun huis en van de buren gestald, want openbare weg zonder parkeerverbod. Hierbij heeft de buurman zijn auto klem gezet door zeer vlak achter zijn auto te parkeren waarbij hij notabene mijn garage ook blokkeerde.
  • De dag na bovenstaande werkzaamheden heeft mijn vriendin de lading over zich heen gekregen mbt het geluidsoverlast. Terwijl dit notabene was aangekondigd.
  • Een week later hebben hun de tuin verbouwd, hierbij liepen hun werkmannen door onze tuin heen. Even voor het complete verhaal, onze tuin is 3m diep en 7m breed zonde omheining.
    Naast dat dit best brutaal is van deze werkmannen zou het me normaal gesproken een worst wezen of ze door me tuin heen liepen of niet, mijn tuin is nog een bende en moet ooit toch nog eens aangepakt worden. Maar ik was pissed over het feit hoe ik constant benaderd word door de buren. Ik heb
  • Afgelopen zomer heeft ze een keer rond 20:00 boos bij de speeltuin bij ons achter gestaan omdat mijn kleine met een buurjongen teveel herrie maakte en dat haar kind op bed ligt en daar rekening mee gehouden dient te worden.
    Niks van gezegd toen, maar mijn mening, tja ze maakte speelgeluiden en een beetje dollen en gieren samen.
  • Afgelopen november(?) december(?) heeft de buurman de kamer voor hun kleine verbouwd, hierbij werdt er ook gehamerd, maar ook hier zoals een goede buur betaamt heb ik hier niks van gezegd.
Het is niet dat ik dagelijks loop te hameren ofzo. De laatste keer is van de zomer geweest toen de kozijnen erin gingen.
Maar ben ik nou zo naief om te zeggen dat sporadische simpele kleine boor, timmer en zaag klusjes als leefgeluid horen?
dus om het kort te houden. Je bent zonder enige vooraankondiging begonnen met een verbouwinkjein je huis en je vind het dan gek dat er over geklaagd gaat worden? Wat voor de een 'gewoon geluid' is is voor de ander bloedirritant. Wij wonen al een jaar of 10 in een apartementencomplex en sinds dat we daar een app hebben is het met de burenruzies ook een stuk minder geworden. Waarom? Omdat een app laagdrempelig een mogelijkheid bied om aan te geven dat je iets gaat doen.

Noem mij stom maar geef het gewoon aan. Het is een kleine moeite.
[...]

ikke ikke en de rest kan? Nogmaals. Geef het gewoon even aan. kleine moeite en op den duur zal dat de verstandhouding verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 16-03-2020 18:49 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Laatst online: 07:07
NoahAmber schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:49:
Ik mis het verhaal van de buren hier. Jammer
Is niet nodig. In alle gevallen of het nou klussen of spelende kinderen zijn geldt: leef en laat leven. We leven met 17 miljoen mensen in dit land en ja je kan dan wat geluid verwachten. Ik vind het ronduit arrogant en zelfzuchtig als je gaat zitten zeiken om wat klus geluiden. Dat het kind mogelijk slecht slaapt en de ouders daardoor geïrriteerd zijn is niet het probleem van de buren om ze heen. Vriendelijkheid en begrip gaan twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 08:34

OMD

Tsja, eigenlijk wil je alleen maar horen dat je gelijk hebt. Je probeert met je verhaald mensen aan jouw kant te krijgen want buurvrouw klaagt. Veel voorkomend probleem en mens eigen.

Problemen met je buren is verschrikkelijk. Het is niet voor niets dat het gezegde luidt: beter een goede buur dan een verre vriend. Spreek even met ze af op een rustig moment, drink koffie en ga goed voorbereid het gesprek in. In de meeste gevallen krijg je inzicht in elkaars situatie en wellicht wat begrip van elkander.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik woon hier 2 jaar en een maandje of 8.
Mijn buren rechts 2 jaar en een maandje of 4, de buren links 2 jaar. Rijtjeshuizen.
Mijn buren links hebben het huis nagenoeg instapklaar gekocht: er is wat geschilderd en dat was het wel. Mijn buren rechts en ik hebben het een en ander lopen verbouwen (buren: nieuwe badkamer, ik: badkamer, keuken, zonnepanelen).
Inmiddels hebben allebei de buren 1 kind. En ja, die hoor je ook.

Toen een buurvrouw daar voorzichtig naar informeerde was ik daar duidelijk over: als je niet van kinderen houdt moet je niet in een Vinex-wijk gaan wonen. Bovendien: mijn vader was directeur van een school en vertelde me dat als je kinderen niet hoort, ze meestal kattenkwaad aan het voorbereiden of uithalen zijn ;)

Het is geven en nemen. Ik ga er vanuit dat ze mij ook wel eens zullen horen, hoewel ik ze daar nooit over gehoord heb. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 19:11
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik op zaterdagochtend om 0800 gewekt worden door een klopboor ook niet zou appreciëren. Je probeert de extreem luide dingen toch in de namiddag te doen. Ik zou knorrig zijn maar er wel niks van zeggen.

Er is wel een heel verschil tussen elke week en 5 keer per jaar (gespreid). Als je noodgedwongen om 8 uur moet beginnen en om 2200 pas stopt dan is een waarschuwing wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
ik zou frank visser inschakelen. grapje
alle gekkigheid op een stokje klussen in huis moet mogelijk zijn tenzij je hele grote klussen gaat doet svp melden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tot 20:00 kan je gewoon je gang gaan. Dat soort klagers blijft klagen en lacht zich te barsten dat je iedere keer er rekening mee houdt. Drop een briefje in de bus, dat je morgen begint met tegels tikken en ga de hele dag door. Je kan eventueel bij ee klacht haar de optie geven, nu in 1 keer of komende 4 weken iedere avond.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:35:
Daarnaast: onze dochter (3) is gewend aan geluiden terwijl ze in bed ligt. Die slaapt overal doorheen, zelfs door de jaarwisseling. Ik maakte me in het begin ook druk om allerlei herrie met het idee "de kleine ligt op bed!". Nergens voor nodig.
Mooi ja. Hoorde ik ook van mijn buurman: Hun dochter sliep gewoon dwars door mijn gejekker heen. Ze konden elkaar niet verstaan in huis, maar het meisje sliep. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een vader van 2 kinderen: 1 van 3 en 1 van 5. Onze jongste is nu net sinds een paar maanden van haar middagslaapje af.

Wij hebben een prima verstandshouding met onze buren. Ik verwacht van niemand in de buurt dat ze op kousevoeten door het huis schuifelen om onze spruit niet wakker te maken. Maar ik heb in het begin al wel aangegeven dat ik het wel fijn zou vinden als mensen meedelen wanneer ze overdag willen klussen. Onze jongste is het eerste jaar een flinke huilbaby geweest en het heeft ons aardig wat tijd, stress en slapeloze nachten gekost voor we met haar een dag/nacht-ritme konden opbouwen. Dus voor mij was dat slaapje overdag heilig.

De buren hebben zelf ook allemaal net iets oudere kinderen en iedereen weet hoe moeilijk het die eerste 3 jaren kan zijn en hoe je als ouders soms geleefd kunt worden. De buren hebben altijd van te voren aangegeven wanneer ze wilde gaan boren overdag (sommige buren boorden dan tussen 13:00 en 15:00 uur niet), want dat gaf mij de mogelijkheid om iets anders te regelen, zoals de kleine bij opa en oma te laten slapen. Fijn dat mensen zo met elkaar mee kunnen denken. Ik heb nooit van iemand gevraagd om overdag niet te klussen, maar het is erg vervelend als je de hele ochtend met een jonge huilbaby hebt rondgelopen en als ze dan eenmaal slaapt de buren onaangekondigd beginnen te boren. Dat is ons gelukkig redelijk bespaard gebleven dankzij het meedenken van de buren. Als wij zelf gaan klussen laat ik ze dat ook altijd van te voren weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:35:

Met slaaptijden van kinderen kun je overigens helemaal geen rekening houden, want dan kun je de halve middag niets doen en na het avondeten ook niets meer. Als ik een klusser laat komen om bijvoorbeeld een paar stopcontacten en lichtpunten te verplaatsen, dan kan ik hem ook niet vragen om even pauze te nemen tussen 13:00 uur en 15:30 uur.

Jouw dochter Is natuurlijk niet de norm.
En mijn buren houden wel rekening met mijn jongste die niet in slaap kan komen maar wel goed door herrie heen slaapt. Dus ik heb liever dat je klust om 21:00 dan om 19:00 even vragen wanneer het goed uitkomt is niet meteen alles vastleggen toch.

Mensen hebben zelden last van het overlast het is meestal een druppel op de persoonlijke dingen en als je net je kind in bed hebt liggen na een zware dag of als je net zelf gaat slapen na een hele zware werkdag dan is die boor een stressor.

Het is zo makkelijk allemaal te voorkomen door gewoon even te communiceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-09 12:44
Beter wat klus geluiden overdag dan elk weekend gezellige tuinfeestjes tot diep in de nacht (of tot de zon opkomt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 19:11
Uiteindelijk oogst je ook wat je zaait. Meestal begint het met geen contact hebben met de buren. Dan kan je ook geen rekening houden met de persoonlijke situatie. Toen wij nog in een flat woonden vroeg ik ook naar het schema van de buurvrouw als ik dat soort dingen plande. Zij was immers verpleegkundige en had dus regelmatig nachtdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
Biohazzard21 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:05:
Je hebt klussen, in de zin van verbouwen om je huis mooier en leefbaarder te maken (en wellicht ook geluid armer), én je hebt elke week bezig zijn omdat je @(#%#% niet stil kunt zitten.

Voor het eerste heb ik alle begrip en vind ik het normaal dat je buren dat ook hebben (immers, zij maken ook weleens geluid), het tweede is af en toe gewoon ronduit irritant. Heb zelf jaren naast zo iemand gewoond, elk vrij uurtje was meneer wel aan het zagen, kloppen, hameren, slijpen en schuren. Blij dat ik weg ben!
Ja als het dag en/of week in en uit is, dan is het logisch als er eens een keer over geklaagd wordt. Maar in mijn geval heb ik een half jaar geleden voor het laatst iets gedaan, en was ik afgelopen weekend amper 15min bezig.
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Dan ben ik misschien een botte hork, maar waar haal je die 20:00 uur dan vandaan? Dat is dus precies waar het in veel gevallen fout gaat. Dat is jouw norm, en die is net zo belangrijk als mijn norm: niet dus.

Want als 20:00 uur "de norm" zou zijn, dan zou in de APV ook gewoon staan dat het na 20:00 uur rustig moet zijn. Maar blijkbaar voelt "men" meer voor 22:00 uur als norm, zodat werkende mensen ook 's avonds nog iets zouden kunnen doen, als ze om 19 uur klaar zijn met eten.

Ik vind dus 21:00 uur een prima tijd. Maar als een buurman on 21:45 uur nog even een dat laatste stukje kozijn gaat schuren, dan ga ik daar niet over zeuren: is netjes binnen de lijntjes. Niet druk om maken.
Nee inderdaad mijn norm omdat dan alle kinderen naar bed gaan. Dus als ik dan nog door ga zal ik dit logischerwijs vooraf melden bij degene die kinderen hebben en ja 'de rest' zou ik ook niet inligichten.
Webgnome schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:45:
[...]

dus om het kort te houden. Je bent zonder enige vooraankondiging begonnen met een verbouwinkjein je huis en je vind het dan gek dat er over geklaagd gaat worden? Wat voor de een 'gewoon geluid' is is voor de ander bloedirritant. Wij wonen al een jaar of 10 in een apartementencomplex en sinds dat we daar een app hebben is het met de burenruzies ook een stuk minder geworden. Waarom? Omdat een app laagdrempelig een mogelijkheid bied om aan te geven dat je iets gaat doen.

Noem mij stom maar geef het gewoon aan. Het is een kleine moeite.
Dus, als je een schilderijtje gaat ophangen hang je eerst 50min in de app om met iedereen afstemming te vinden? Voor een klusje van nog geen 2 min?
[...]

ikke ikke en de rest kan? Nogmaals. Geef het gewoon even aan. kleine moeite en op den duur zal dat de verstandhouding verbeteren.
Hier mis je even de tekst welk ik geqoute heb. Er werd daar geopperd wat ik acceptabel vindt.
Daarnaast heb ik dit topic juist geopend om voor mijzelf inzicht te krijgen of ik inderdaad niet het 'ikke ikke ikke' gehalte heb.
Niet te vergeten overigens hun hebben afgelopen 2 jaar hun woning verbouwdt. Hierbij hebben ze sommige klussen wel gemeld en andere weer niet. Net zoals afgelopen nov/dec waarbij ze de kamer hebben opgeknapt van hun kleine, hebben ze ook niet vooraf gemeld.
Dus voor mijn gevoel is het 'ikke ikke ikke' gehalte aan hun kant groter en dit heeft me van het weekend (en nog altijd) zo bezig gehouden omdat het geklaag voor mijn gevoel onrechtvaardig is, maar alleen mijn gevoel is voor mij niet genoeg, vandaar dat ik me afvroeg of mijn gevoel klopt of niet.
OMD schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:23:
Tsja, eigenlijk wil je alleen maar horen dat je gelijk hebt. Je probeert met je verhaald mensen aan jouw kant te krijgen want buurvrouw klaagt. Veel voorkomend probleem en mens eigen.

Problemen met je buren is verschrikkelijk. Het is niet voor niets dat het gezegde luidt: beter een goede buur dan een verre vriend. Spreek even met ze af op een rustig moment, drink koffie en ga goed voorbereid het gesprek in. In de meeste gevallen krijg je inzicht in elkaars situatie en wellicht wat begrip van elkander.
Wat heb ik eraan om mensen aan mijn kant te krijgen? Ik ken jullie niet en/of hebben geen invloed op mijn leven.
Het enigste wat ik wil staat ook in de laatste zin van de start
Pizza_Boom schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:18:
[...]
Mooi ja. Hoorde ik ook van mijn buurman: Hun dochter sliep gewoon dwars door mijn gejekker heen. Ze konden elkaar niet verstaan in huis, maar het meisje sliep. _/-\o_
Mijn vermoede is dan ook dat de buren totaal geen geluid maken als de kleine slaapt (nogmaals mijn vermoede)
Ik daarintegen heb gewoon toentertijd de slaapkamer opgeruimd en gezogen toen de mijne sliep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 08:34

OMD

@EdjeCageman

Ik snap dat je zo reageert maar ik baseer mijn mening op jouw uitspraken.
Je wil bevestiging dat jouw visie onder leefgeluid hoort. Dat is zoeken naar mensen die jouw gelijk geven. Ik geef daarom ook aan dat je een goed gesprek moet starten met de buren of deze visie overeenkomt met hun. Daar zit denk ik de kink. Just my 2 cents.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:24
Net zoals afgelopen nov/dec waarbij ze de kamer hebben opgeknapt van hun kleine, hebben ze ook niet vooraf gemeld.
Bij opknappen van een kinderkamer denk ik aan ander kleurtje/behangetje op de muur. Ander bed/kast/bureau erin.
Misschien een paar schilderijtjes en/of planken ophangen waarvoor geboord moet worden. Als je het al hoort, stoor je je daar dan echt aan?

Laminaatvloer leg je doorgaans in z'n geheel over een hele verdieping, dus pas je niet zomaar aan lijkt me? Indien deze wel vervangen is op de kamer, tja vast tikken van de planken hoor je waarschijnlijk wel.

Oprechte vraag, wat voor lawaai maakt het opknappen van een kinderkamer dat je het hoort én er daadwerkelijk last van hebt?

Overigens is het ene huis ook het andere niet qua gehorigheid. Mijn vorige woning was een tussenwoning, maar ik hoorde de buren echt nooit. Terwijl bij ouders van vrienden je het doortrekken van de wc bij de buren nog kunt horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Toen ik ging lezen dacht ik over geluidsoverlast in de laten uurtjes.
Maar half 8 savonds als laatste?
Waar hebben we het over?
Mijn buren gingen vaak zat tot half 5 a 6 in de ochtend door vanaf savonds.
Toen ben ik wel een x verhaal gaan halen, gelukkig houden ze daar nu mee op.
Maar op normale tijden in een rijtjeshuis moet je niet klagen om geluiden, dat hoort bij een rijtjeshuis.
Op abnormale tijden snap ik de irritatie maar dat heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
Omni superens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Hoe moeilijk is het om 1 appje te sturen :? Als je weet dat men mekkert, stuur ff appie, hoeveel moeite is dat nou :?

Je doet net alsof je met een ganzeveer en inkt met oud hollands schrift een deftige brief moet schrijven: "dan ga ik dat niet elke keer vantevoren aankondigen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
ybos schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:07:
[...]

Hoe moeilijk is het om 1 appje te sturen :? Als je weet dat men mekkert, stuur ff appie, hoeveel moeite is dat nou :?

Je doet net alsof je met een ganzeveer en inkt met oud hollands schrift een deftige brief moet schrijven: "dan ga ik dat niet elke keer vantevoren aankondigen"
Als ik een keer een half uur aan de gang moet ga ik echt niet eerst contact zoeken met de buren. Doen ze andersom trouwens ook niet, zoals gisterochtend toen ze een paar uur lang buiten ergens nagels in aan het rammen waren.

Wanneer je ergens woont heb je werkzaamheden. In plaats van allemaal overgevoelig te zijn, kunnen we dat ook gewoon accepteren wanneer dat niet op belachelijke tijdstippen gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Omni superens schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Als ik een keer een half uur aan de gang moet ga ik echt niet eerst contact zoeken met de buren. Doen ze andersom trouwens ook niet, zoals gisterochtend toen ze een paar uur lang buiten ergens nagels in aan het rammen waren.

Wanneer je ergens woont heb je werkzaamheden. In plaats van allemaal overgevoelig te zijn, kunnen we dat ook gewoon accepteren wanneer dat niet op belachelijke tijdstippen gebeurt.
Als je een normale verhouding hebt niet nee, doe ik ook niet. Maar als je weet dat je buren lastig zijn, en een appje op prijs stellen, wat is dan de moeite in het kader van de lieve vrede bewaren :?
Lijkt mij (zeer) kleine moeite, groot plezier :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
Als gezegd lezen we hier een kant van het verhaal, kan best zijn dat "een half uurtje" al snel "een uurtje" werd bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik dat je luidruchtige klus geluiden overdag moet houden, niet in de avond, ook niet om 20:00. Daar valt van alles onder wat je met een hamer of boormachine moet doen, dat dreunt gigantisch door.
Aankondigen vind ik alleen wat toevoegen als het echt takke herrie is, of langdurig. Dat er af en toe wat moet gebeuren lijkt me normaal.
Kinderen die bij een openbare speeltuin herrie maken, sorry, maar dan moet je niet bij een speeltuin gaan wonen. Kinderen maken herrie, dat is een simpel gegeven.

Volgens mij is je probleem dat ze hypocriet zijn. Helaas kun je wel aankomen met een checklist van wanneer jij netjes X deed en zij vervolgens niet Y, maar gaat dat de situatie beter maken?

Geef aan dat je de status quo niet prettig vindt. Verontschuldig je voor jouw rol hierin - zo te lezen zijn je reacties niet altijd even politiek correct geweest - vraag concreet wat ze prettig zouden vinden wat betreft de geluidsoverlast en probeer vanaf dat punt een compromis te sluiten. Check dit ook na een maand even na.

Leidt dat tot niks, dan vrees ik dat je 't er mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
ybos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Als je een normale verhouding hebt niet nee, doe ik ook niet. Maar als je weet dat je buren lastig zijn, en een appje op prijs stellen, wat is dan de moeite in het kader van de lieve vrede bewaren :?
Lijkt mij (zeer) kleine moeite, groot plezier :Y
Inderdaad, kleine moeite.
Net zoals van de zomer: Klussen aangekondigd, 2 dagen later krijg je nog gezeik over je heen dat het zo luidruchtig was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
EdjeCageman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Inderdaad, kleine moeite.
Net zoals van de zomer: Klussen aangekondigd, 2 dagen later krijg je nog gezeik over je heen dat het zo luidruchtig was |:(
Dan barsten ze maar, jij hebt in ieder geval je best gedaan toch :?
Blijf ze informeren, wees de wijze man, los van het feit dat ze geen stok hebben om te slaan dat je ze niet informeert. Meer kan je helaas niet doen.
Pagina: 1