Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
Ik heb een korte maar krachtige vraag: Wat verbruikt een Ziggo Connect Box aan stroom (W) in bridge mode?

Het verbruik in (W) is in al haar glorie eenvoudig terug te vinden bij de buren.

Helaas is het verbruik in bridge mode nergens te vinden.
Spijtig genoeg is een Ziggo Connect Box niet zelf in bridge mode te zetten en heb je daarvoor de Ziggo helpdesk nodig.

Er zijn Tweakers met een Ziggo Connect Box in bridge mode.
Hopelijk is er een Tweaker die ooit het verbruik heeft gemeten of bereid is dit even op te meten.

Mijn dank is groot :) Dank jullie wel!

Beste antwoord (via kelly.hipolito op 17-03-2020 08:55)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

https://community.ziggo.n...erbruik-connect-box-50983
Ik heb de Connect Box zowel in Router als Bridge mode in gebruik (gehad). Ik heb in Bridge mode eens het energieverbruik gemeten (NB: Het ding fungeert dan alleen als modem). Het energieverbruik is 11 Watt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Wat is de context van je vraag? Stel je weet het verbruik en bridge mode halveert dat. Wat ben je dan wijzer geworden?

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
JJ Le Funk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:18:
Wat is de context van je vraag? Stel je weet het verbruik en bridge mode halveert dat. Wat ben je dan wijzer geworden?
Dan ben ik wijzer geworden dat de Ziggo Connect Box in bridge mode gaat.

Wat is jouw belang bij deze vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Soms is de context noodzakelijk om de vraag goed te kunnen begrijpen.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de (gemeten) uitkomst. Heb je de vraag (ook) al aan Ziggo gesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
kelly.hipolito schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Dan ben ik wijzer geworden dat de Ziggo Connect Box in bridge mode gaat.
Maar daar zijn toch eenvoudigere manieren voor?
Hang (tijdelijk!) een PC aan LAN1 van de connect box en kijk welk IP adres hij via DHCP krijgt. Of een gewone router WAN poort op LAN1 van de connect box en kijk in de webinterface welk IP adres hij op zijn WAN poort heeft gekregen.
Indien een 192.x.y.z of 10.x.y.z, dan staat de connect box nog in router-mode.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Wanneer de box in bridged modus gaat, zal je er zelf een router achter moeten zetten. Dus dan gaat het verbruik weer omhoog.... Dankzij de link die je geeft, verwacht ik dat je 5 a 6 watt bespaard. Dus je zult een router moeten hebben die dat ook verbruikt. Mijn vraag is dan ook of je er al over na hebt gedacht wat je er mee denkt te winnen. Want voor het stroomverbruik hoef je het niet te doen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik denk dat hij dan gaat overwegen of het modem wel of niet in Bridge modus gaat.

Het zal vast minder verbruiken, maar het modem in bridge modus plaatsen zorgt er wel voor dat je alsnog een andere router moet aansluiten waardoor het gebruik uiteindelijk hoger is. Dus het is geen gekke vraag om te vragen wat je dan wijzer bent geworden. Ook om met een goed antwoord te komen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bridge mode zal niet veel veranderen vergeleken met de volledige functionaliteit zonder WiFi. Dus heb je het stroomverbruik met WiFi uit dan zal het stroomverbruik in bridge mode vrijwel identiek zijn.

Je ziet bij Hardware.info dat het verschil tussen idle en actief gebruik ook minimaal is, daar kan je uit opmaken dat intensief gebruik amper relevant is voor het stroomverbruik. Dus of bridge mode nou minder intensief is of niet, dat maakt eigenlijk niet uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
muppet99 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:06:
Wanneer de box in bridged modus gaat, zal je er zelf een router achter moeten zetten. Dus dan gaat het verbruik weer omhoog....
Dankzij de link die je geeft, verwacht ik dat je 5 a 6 watt bespaard.

Dus je zult een router moeten hebben die dat ook verbruikt.
Mijn vraag is dan ook of je er al over na hebt gedacht wat je er mee denkt te winnen.
Want voor het stroomverbruik hoef je het niet te doen.
Allereerst dankjewel voor de reacties mocht ik je onverhoopt niet hebben getagged.
Fijn dat je meedenkt.

Ik heb hier over nagedacht en wilde juist voorkomen dat er een discussie op gang komt.

Omdat het antwoord erg simpel is.
Over de uitkomst valt niet te discussiëren, een Connect Box in bridge mode verbruikt .W en daarmee is de kous af.
Jullie tijd is waardevol en kun je vast wel aan iets nuttiger dan een discussie besteden :)

Ik lees dat er vragen zijn, kortom hierbij het probleem in een notendop:

Nieuwbouw huis van goede vrienden.
Gebouwd in de bestaande bebouwde kom op een klein voormalig fabrieksterrein.

Gevolg nieuw huis maar toch geen glas of noemenswaardig alternatief voorhanden.
Overgeleverd aan Ziggo met haar verplichte drama (Connect) Box.
Huis is geïsoleerd volgens de laatste normen en hierdoor is de Wifi verbinding met de Connect Box niet afdoende, zeg maar gerust waardeloos.

Wij hebben een Unifi systeem inclusief simpele Edgerouter (o.a. Pi-hole e.d. gaan ook niet lekker met de Box) geinstalleerd en het Wifi probleem is opgelost.

Blijft over de ongewenste Connect Box.
Bewoners leven erg bewust en wanneer de suggestie van @muppet99 uitkomt, scheelt dit ongeveer snel uitgerekend 10E op jaarbasis.
Na de verhuizing is alle elektra tegen het licht gehouden wat betreft verbruik.

Dan loont het absoluut de moeite om even naar elk individueel apparaat te kijken en zo makkelijk te kunnen besparen.

Nu de context duidelijk is. Hopelijk mag ik nogmaals een beroep doen op jullie expertise.
Wat verbruikt een Ziggo Connect Box aan stroom (W) in bridge mode?
Kleine moeite, groot gebaar.

Nogmaals Dank jullie wel!
SirMemeAlot schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:07:
Ik denk dat hij dan gaat overwegen of het modem wel of niet in Bridge modus gaat.
Ik ben een vrouw.
Maar dat is inderdaad een overweging.
Tsurany schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:15:
Bridge mode zal niet veel veranderen vergeleken met de volledige functionaliteit zonder WiFi. Dus heb je het stroomverbruik met WiFi uit dan zal het stroomverbruik in bridge mode vrijwel identiek zijn.

Je ziet bij Hardware.info dat het verschil tussen idle en actief gebruik ook minimaal is, daar kan je uit opmaken dat intensief gebruik amper relevant is voor het stroomverbruik. Dus of bridge mode nou minder intensief is of niet, dat maakt eigenlijk niet uit.
Ik neem aan idle mode met Wifi en Wifispot aan?
Het lijkt mij dat de Wifi zender een van de grootverbruikers is binnen een modem/router.
Gezegd hebbende als niet expert :0

[ Voor 13% gewijzigd door kelly.hipolito op 17-03-2020 00:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:31:
[...]

Het lijkt mij dat de Wifi zender een van de grootverbruikers is binnen een modem/router.
Gezegd hebbende als niet expert :0
Valt heel erg mee. Bedenk dat in de 2.4GHz met max 100mW uitgezonden mag worden, in de 5GHz in sommige kanalen max 200mW, andere max 1W. Uiteraard verbruiken de WiFi chips ook stroom, maar grootverbruikers zijn ze allerminst.

Wat veel meer bijdraagt: de modemchip. Voor een groot deel is dat vast, hij staat aan en verbruikt, maar de radio daarvan (richting coax) is ook variabel en hoe hard hij moet zenden hangt af van hoe goed de bekabeling is. Een DOCSIS 3.0 apparaat als de Ziggo Connectboxen (4 verschillende types ondertussen, elk met eigen eigenschappen en verbruik...) kan maximaal met 58.2dBmV zenden in een enkel kanaal, of 55.2dBmV in twee kanalen, of 52.2dBmV in vier kanalen. Dat signaal zelf is verwaarloosbaar (~8.4mW), maar het verbruikt een veelvoud ervan om het op de kabel te zetten. Als de modem minder hard hoeft te zenden, verbruikt het minder. Als je Tx level niet 52.2dBmV is, maar pakweg 46dBmV, dan zend je maar op 1/4 van het niveau uit, met significant lager verbruik. Gaat het je verbruik halveren? Nee. Maar het maakt geheid meer uit dan die WiFi-chips.

Controleer dus je Tx Power level. Als dat aan de hoge kant is, kijk hoe de boel aangesloten is. Hoe dichter bij de AOP, hoe beter (tenzij je dan onder de 40dBmV dreigt te zakken, maar dat gebeurt niet snel). Idealiter heb je hooguit een enkele tweeverdeler tussen modem en AOP, met rest van installatie (incl evt versterker) op andere tak van die tweeverdeler. Overigens, een overbodige versterker is ook een energieslurper. Als je maar een of twee TV's hebt waar liniair op gekeken wordt heb je die mogelijk helemaal niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 17-03-2020 00:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Wauw, weer wat geleerd. Dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:31:
[...]

Ik heb hier over nagedacht en wilde juist voorkomen dat er een discussie op gang komt.
Nee, zo werkt het hier niet. :)
Omdat het antwoord erg simpel is.
Over de uitkomst valt niet te discussiëren, een Connect Box in bridge mode verbruikt .W en daarmee is de kous af.
...over het algemeen wil ik ook een zinnig antwoord geven - en je weet pas of het zinnig is als je weet waarom iemand iets wil.
Jullie tijd is waardevol en kun je vast wel aan iets nuttiger dan een discussie besteden :)

Ik lees dat er vragen zijn, kortom hierbij het probleem in een notendop:

Nieuwbouw huis van goede vrienden.
Gebouwd in de bestaande bebouwde kom op een klein voormalig fabrieksterrein.

Gevolg nieuw huis maar toch geen glas of noemenswaardig alternatief voorhanden.
Overgeleverd aan Ziggo met haar verplichte drama (Connect) Box.
Mwah, ding staat hier prima zijn werk te doen. Drama valt wel mee, dit is napraten en zinloos Ziggo-bashing.
Huis is geïsoleerd volgens de laatste normen en hierdoor is de Wifi verbinding met de Connect Box niet afdoende, zeg maar gerust waardeloos.
Daar kan die connect box waarschijnlijk weinig aan doen. Het ding zal in een meterkast staan, omgeven door muren, dus de meeste wifi-routers zullen niet afdoende zijn als je ze in die meterkast plaatst.
En dat het huis geisoleerd is zal vooral voor warmte naar buiten toe zijn, dus de wifi binnenshuis zal daar geen last van hebben, lijkt mij.
Wij hebben een Unifi systeem inclusief simpele Edgerouter (o.a. Pi-hole e.d. gaan ook niet lekker met de Box) geinstalleerd en het Wifi probleem is opgelost.
...maar nu heb je dus twee routers achter elkaar staan: Connect Box en een Edgerouter. Dat gaat mogelijk nog andere problemen opleveren. Nog afgezien van of het ook maar iets in verbruik scheelt is dit waarschijnlijk een ongwenste situatie: alleen hiervoor al wil je de ConnectBox in bridge hebben.

(alternatief is de Edgerouter er uit en ConnectBox als router blijven gebruiken... geen idee of PiHole daarmee bruikbaar te maken is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Zo werkt het blijkbaar wel.
De forum software stelt bij aanvang mij de vraag of ik een vraag of discussie wil starten.
Ik stel een vraag en krijg een discussie.
Wat voor soort topic wil je openen?

Ik wil een vraag stellen
Ik wil een discussie-, ervaring- of feedbacktopic starten
vanaalten schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:44:

Mwah, ding staat hier prima zijn werk te doen. Drama valt wel mee, dit is napraten en zinloos Ziggo-bashing.
Napraten? Ziggo bashing door mij? Kun je mij hiervan een voorbeeld geven?
Dat het apparaat bij jouw 'prima zijn werk' doet is uiteraard prettig, maar is persoonlijk in jouw situatie van toepassing en wil spijtig genoeg niet zeggen dat het apparaat bij iedereen prima fungeert. Vind het frappant dat je mij dan gelijk beticht van bashing en napraten. Typisch mannendingetje denk ik dan. Je kent mij niet, je kent de situatie niet en je weet überhaupt niet wat er allemaal is gebeurt :)
...maar nu heb je dus twee routers achter elkaar staan: Connect Box en een Edgerouter. Dat gaat mogelijk nog andere problemen opleveren. Nog afgezien van of het ook maar iets in verbruik scheelt is dit waarschijnlijk een ongwenste situatie:/
Het totaal plaatje draait reeds een aantal maanden naar tevredenheid. Ben erg benieuwd welke problemen, deze ongewenste situatie volgens jouw kan gaan opleveren?
(alternatief is de Edgerouter er uit en ConnectBox als router blijven gebruiken... geen idee of PiHole daarmee bruikbaar te maken is)
Pi-hole en de Connect Box gaan hier in dit voorbeeld niet lekker samen. Hiervan zijn diverse vergelijkbare situaties beschreven op het internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:20:
[...]

De forum software stelt bij aanvang mij de vraag of ik een vraag of discussie wil starten.
Nee, het is een forum, geen vraagbaak met kant en klaar antwoorden
Die krijg je op sites als consumentenbond , daar staat voorgekauwd hoe en wat, geen discussie
[...]

Dat het apparaat bij jouw 'prima zijn werk' doet is uiteraard prettig, maar is persoonlijk in jouw situatie van toepassing en wil spijtig genoeg niet zeggen dat het apparaat bij iedereen prima fungeert. Vind het frappant dat je mij dan gelijk beticht van bashing en napraten. Typisch mannendingetje denk ik dan. Je kent mij niet, je kent de situatie niet en je weet überhaupt niet wat er allemaal is gebeurt :)

[...]
Je begint direct dat de connectbox een onding is, wat het niet is.
Je krijgt antwoord EN uitleg waarom dat antwoord zo zou zijn, dat is juist bruikbare informatie

En dan kom je met de 'mannendingetje' kaart ?
Wow, just wow ..... waarom gebruik je niet direct mansplaining ?

Dat is echt een vrouwendingetje ... niet willen discussieren omdat je al denkt gelijk te hebben ? ( sarcasme ) ??

De situatie met een edgerouter en unifi's kost meer, en levert meer accespoints op, dat is geen betere wifi, de wifi is hetzelfde gebleven, je hebt het signaal alleen op meer plekken beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57

Pi-hole en de Connect Box gaan hier in dit voorbeeld niet lekker samen. Hiervan zijn diverse vergelijkbare situaties beschreven op het internet.
Of je het Ziggo Modem nu in Bridge hebt of niet.
Als je er een eigen Router, dus zoals je zegt de Edgerouter achter hangt. En daar de DNS van instelt op de Pi-Hole
Dan werkt het gewoon ongeacht of het Ziggo Modem in Bridge staat of niet.

Dit omdat de weg dan is;

PC -> Edgerouter --> DNS -> Pi-Hole -> Gateway na Edgerouter -> Ziggo Modem of Extern IP (Ziggo Modem in Bridge)

Wij hebben velen klanten met een zelfde setup en daar staat ook overal het Ziggo Modem in Bridge -> Edgerouter erachter etc. en vanaf dat moment geen problemen meer.

Ik ben het met je eens dat het Ziggo Modem welke dan ook op zichzelf al snel te kort komt in de moderne huishoudens, met veel devices etc.

Qua wattage eerlijk geen idee, heb er nooit een meter tussen had, well een UPS maar dan was het verbruik te laag om weer te geven >:)

En om dat toch even niet zo lief te doen;

Als je er al een Edgerouter / UniFi Switches / Edgeswitches / UniFi AP's en een Pi-Hole achter hebt hangen.
Dan heb je het aantal Watt dat je minder hebt op je modem alweer verbruikt in die Devices.

Maar ik ben het met je eens als je het Modem in Bridge zet (Wat sowieso in mijn optiek beter is) dat het modem iets minder zal verbruiken.
Maar de interne Chips zullen alsnog stroom krijgen 8)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Kavaa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:33:
[...]

Of je het Ziggo Modem nu in Bridge hebt of niet.
Als je er een eigen Router, dus zoals je zegt de Edgerouter achter hangt. En daar de DNS van instelt op de Pi-Hole
Dan werkt het gewoon ongeacht of het Ziggo Modem in Bridge staat of niet.

Dit omdat de weg dan is;

PC -> Edgerouter --> DNS -> Pi-Hole -> Gateway na Edgerouter -> Ziggo Modem of Extern IP (Ziggo Modem in Bridge)

Wij hebben velen klanten met een zelfde setup en daar staat ook overal het Ziggo Modem in Bridge -> Edgerouter erachter etc. en vanaf dat moment geen problemen meer.

Ik ben het met je eens dat het Ziggo Modem welke dan ook op zichzelf al snel te kort komt in de moderne huishoudens, met veel devices etc.

Qua wattage eerlijk geen idee, heb er nooit een meter tussen had, well een UPS maar dan was het verbruik te laag om weer te geven >:)

En om dat toch even niet zo lief te doen;

Als je er al een Edgerouter / UniFi Switches / Edgeswitches / UniFi AP's en een Pi-Hole achter hebt hangen.
Dan heb je het aantal Watt dat je minder hebt op je modem alweer verbruikt in die Devices.

Maar ik ben het met je eens als je het Modem in Bridge zet (Wat sowieso in mijn optiek beter is) dat het modem iets minder zal verbruiken.
Maar de interne Chips zullen alsnog stroom krijgen 8)
Je kunt niet in alle Connect Boxen (blijkbaar heb je meerdere edities) de DNS aanpassen.
Daarnaast kun je DNS niet forceren.

Elke cliënt met ingebakken DNS lekt dus DNS requests wat niet de wens is.
Daarnaast mocht je een Connect Box hebben op IPV6 dat botst met de DHCP van Pihole (Indien gewenst).

Dat was een van de redenen om een Edgerouter van een paar tientjes er bij te prikken.
FreshMaker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Nee, het is een forum, geen vraagbaak met kant en klaar antwoorden
Die krijg je op sites als consumentenbond , daar staat voorgekauwd hoe en wat, geen discussie

[...]

Je begint direct dat de connectbox een onding is, wat het niet is.
Je krijgt antwoord EN uitleg waarom dat antwoord zo zou zijn, dat is juist bruikbare informatie

En dan kom je met de 'mannendingetje' kaart ?
Wow, just wow ..... waarom gebruik je niet direct mansplaining ?

Dat is echt een vrouwendingetje ... niet willen discussieren omdat je al denkt gelijk te hebben ? ( sarcasme ) ??

De situatie met een edgerouter en unifi's kost meer, en levert meer accespoints op, dat is geen betere wifi, de wifi is hetzelfde gebleven, je hebt het signaal alleen op meer plekken beschikbaar
Ik wil geen gelijk. Ik hoef geen gelijk. Ik wil het graag over de vraag hebben. Een wattage in gebruik is een hapklaar antwoord. Ik kan er niet meer of minder van maken. Tweakers, de Linda of de Consumentenbond.

De Connect Box een 6 tal keer omgewisseld. Dan mag je toch met aangrenzende waarschijnlijkheid stellen dat het een waardeloos product is.

[ Voor 27% gewijzigd door kelly.hipolito op 17-03-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dus is het duidelijk
Bel Ziggo, zet de boel in bridge en klaar.

Je blijft de discussie doorvoeren zonder een beslissing te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
FreshMaker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:47:
Dus is het duidelijk
Bel Ziggo, zet de boel in bridge en klaar.

Je blijft de discussie doorvoeren zonder een beslissing te nemen.
Discussie doorvoeren? Beslissing nemen?
Welke beslissing nemen?

Dat is mijn vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

https://community.ziggo.n...erbruik-connect-box-50983
Ik heb de Connect Box zowel in Router als Bridge mode in gebruik (gehad). Ik heb in Bridge mode eens het energieverbruik gemeten (NB: Het ding fungeert dan alleen als modem). Het energieverbruik is 11 Watt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Je kunt niet in alle Connect Boxen (blijkbaar heb je meerdere edities) de DNS aanpassen.
Daarnaast kun je DNS niet forceren.

Elke cliënt met ingebakken DNS lekt dus DNS requests wat niet de wens is.
Daarnaast mocht je een Connect Box hebben op IPV6 dat botst met de DHCP van Pihole (Indien gewenst).

Dat was een van de redenen om een Edgerouter van een paar tientjes er bij te prikken.

[...]

Ik wil geen gelijk. Ik hoef geen gelijk. Ik wil het graag over de vraag hebben. Een wattage in gebruik is een hapklaar antwoord. Ik kan er niet meer of minder van maken. Tweakers, de Linda of de Consumentenbond.

De Connect Box een 6 tal keer omgewisseld. Dan mag je toch met aangrenzende waarschijnlijkheid stellen dat het een waardeloos product is.
IPv6 Kun je gewoon uit laten zetten even Ziggo bellen.

En qua DNS daarom hebben we dus altijd een eigen router erachter en dan kan het gewoon.
WiFi van Ziggo Modem uit en een touwtje vanuit Ziggo modem naar eigen router en klaar.

Mooier nog natuurlijk ding in Bridge ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Dat is mijn vraag.
Je valt in herhaling, ik pas .... veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Je bent geweldig.
Gebruik je de Connect Box momenteel in Bridge of normale modes?
Kavaa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:52:
[...]

IPv6 Kun je gewoon uit laten zetten even Ziggo bellen.

En qua DNS daarom hebben we dus altijd een eigen router erachter en dan kan het gewoon.
WiFi van Ziggo Modem uit en een touwtje vanuit Ziggo modem naar eigen router en klaar.

Mooier nog natuurlijk ding in Bridge ;)
Dank je!
Nieuwe klanten zitten blijkbaar op DS-lite met vast IPV6 adres, zonder vast IPV4 adres.
Ik heb daarvoor Ziggo gebeld maar blijkbaar wordt DS-lite omzetten naar vast IPV4 adres alleen nog bij Ziggo zakelijk uitgevoerd.
Voorheen ook voor consumenten.

Nu kan het zo zijn dat ze mij bij de helpdesk met een smoesje op het verkeerde been hebben gezet.
@Kavaa Weet je zeker dat Ziggo dit vandaag de dag nog aanbiedt voor consumenten?

Een vast IP4 adres is toch wel erg fijn. Alleen al voor het feit dat je nu diverse keren op een dag, moet bevestigen dat je toch echt zelf hebt ingelogd, met service A,B of C vanuit een nieuw IP4 adres.

Mocht ik toch via de helpdesk een vast IPV4 adres krijgen? Deze vervalt niet in bridge modes?
FreshMaker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Succes. Hopelijk heb je vandaag een leuke dag!

[ Voor 5% gewijzigd door kelly.hipolito op 17-03-2020 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik kan bevestigen dat ook mijn exemplaar in bridge 11,5W gebruikt... bij belasting voor downloads gaat dat iets omhoog tot net onder de 12 en bij uploads loopt ie op naar 14W.

Standaard modus heb ik nooit gemeten maar ik vermoed dat het verbruik dus niet of amper lager is als je het ding in bridge laat zetten.

En hier een "vast" IPV4 adres.
Wat je er ook mee kan :-).

[ Voor 65% gewijzigd door Yowzawood op 17-03-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Je bent geweldig.
Gebruik je de Connect Box momenteel in Bridge of normale modes?

[...]

Dank je!
Nieuwe klanten zitten blijkbaar op DS-lite met vast IPV6 adres, zonder vast IPV4 adres.
Ik heb daarvoor Ziggo gebeld maar blijkbaar wordt DS-lite omzetten naar vast IPV4 adres alleen nog bij Ziggo zakelijk uitgevoerd.
Voorheen ook voor consumenten.

Nu kan het zo zijn dat ze mij bij de helpdesk met een smoesje op het verkeerde been hebben gezet.
@Kavaa Weet je zeker dat Ziggo dit vandaag de dag nog aanbiedt voor consumenten?

Een vast IP4 adres is toch wel erg fijn. Alleen al voor het feit dat je nu diverse keren op een dag, moet bevestigen dat je toch echt zelf hebt ingelogd, met service A,B of C vanuit een nieuw IP4 adres.

Mocht ik toch via de helpdesk een vast IPV4 adres krijgen? Deze vervalt niet in bridge modes?

[...]

Succes. Hopelijk heb je vandaag een leuke dag!
Jazeker, gisteren en vorige week nog 3 consumenten om gezet no problem :-)

Gewoon zeggen dat je je modem in Bridge Modus wilt hebben.
Geen gebla bla gewoon zeggen Ik weet dat de WiFi Spots uit gaan, en bla bla en ja het kan in 2x moeten.

Dus 1e keer -> WiFI Spots uit
2e Keer -> Provisioning naar Bridge Modus >:)

Betreft vast IP
-- Dat hebben enkel de oude abonnementsvormen (consument)
De nieuwe hebben dat niet, enkel zakelijk met de Pro Add-On of hoe dat nu ook mag heten.
Verder is je IP in zoverre Static dat als jou modem maanden online blijft zonder reboot, dan kun je er een beetje vanuit gaan dat je geen ander IP krijgt.

Als je een reboot doet of Ziggo wil echt dat jij een nieuw IP krijgt dan deployen ze dat gewoon naar je modem >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Kavaa op 17-03-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kavaa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:25:
[...]

Jazeker, gisteren en vorige week nog 3 consumenten om gezet no problem :-)

Gewoon zeggen dat je je modem in Bridge Modus wilt hebben.
Geen gebla bla gewoon zeggen Ik weet dat de WiFi Spots uit gaan, en bla bla en ja het kan in 2x moeten.

Dus 1e keer -> WiFI Spots uit
2e Keer -> Provisioning naar Bridge Modus >:)
Hoho, TS wil een vast IPv4-adres. Dat krijg je niet op deze manier. Dit geeft je een publieke IPv4-adres, maar die is net zo dynamisch als je IPv6 prefix bij DS-Lite. Het kan jarenlang gelijk blijven, maar nul garanties en bij werkzaamheden zal het doorgaans wijzigen. Echt fixed IP is een zakelijk ding met bijbehorend prijskaartje :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
dion_b schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Hoho, TS wil een vast IPv4-adres. Dat krijg je niet op deze manier. Dit geeft je een publieke IPv4-adres, maar die is net zo dynamisch als je IPv6 prefix bij DS-Lite. Het kan jarenlang gelijk blijven, maar nul garanties en bij werkzaamheden zal het doorgaans wijzigen. Echt fixed IP is een zakelijk ding met bijbehorend prijskaartje :o
Ik heb toch ook niet gezegd dat je hiermee een echt vast IPv4 adres krijgt :?

Enkel dat je modem als die in Bridge Modus staat en je hem echt lange tijd niet reboot etc. zoals hierboven aangegeven, dan behoud je gewoon dat IP voor zover dat mag van Ziggo >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Waar doe je toch zo moeilijk over? TS wilt weten wat het verbruik van een connect box is in Bridge modus.

Daar hoeft ECHT geen discussie aan te pas te komen, dat zit volledig tussen je oren.

Er zijn mensen met antwoorden en die kunnen ze geven. Jij hebt die antwoorden duidelijk niet, en dan kan je het probleem dat je met dit topic hebt extreem eenvoudig oplossen: weggaan uit het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kavaa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb toch ook niet gezegd dat je hiermee een echt vast IPv4 adres krijgt :?

Enkel dat je modem als die in Bridge Modus staat en je hem echt lange tijd niet reboot etc. zoals hierboven aangegeven, dan behoud je gewoon dat IP voor zover dat mag van Ziggo >:)
Jij niet, maar je reageert met 'jazeker" op een bericht van TS waarin ze vier keer expliciet 'vast IPV4 adres' expliciet benoemt:
kelly.hipolito schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:10:
[...]

[...]

Dat is dus niet zo 'jazeker' bij bridge mode - en verklaart ook antwoord van helpdesk: omzetten naar dynamisch publiek IPv4 gebeurt absoluut nog steeds, maar ze vroeg de helpdesk om een vast IPv4 en dat is al een jaar of 20 (!) niet meer een ding bij consumentenabonnementen van de meeste providers.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 17-03-2020 10:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
[...]

Voor een goed antwoord op een vraag is vaak discussie nodig. Vaak blijkt dat men bij het stellen van een vraag al richting een eigen oplossing denkt, terwijl een andere oplossing uiteindelijk beter is. Daarom helpt het om het probleem te omschrijven (waarom wil je iets) in plaats van een eenvoudige vraag te stellen. En daarom krijg je hier dus de discussie waarom je het verbruik wil weten.
Het apparaat afkraken zonder daarbij argumenten te geven terwijl het bij veel huizen prima werkt (want, anders zou Ziggo 'm niet leveren) noem ik Ziggo bashing. Wat wellicht niet correct is, meer ConnectBox bashing.

Wellicht dat het bij jou niet goed werkt, dan komt het op mij minder over als bashing als je het puur bij je eigen situatie houdt ipv te veralgemeniseren.
Typisch mannendingetje denk ik dan. Je kent mij niet, je kent de situatie niet en je weet überhaupt niet wat er allemaal is gebeurt :)
Triest, dit.
Het totaal plaatje draait reeds een aantal maanden naar tevredenheid. Ben erg benieuwd welke problemen, deze ongewenste situatie volgens jouw kan gaan opleveren?
Ik ben geen expert hierin, maar:
In deze setup kan iemand later besluiten om een netwerk-apparaat aan de ConnectBox te hangen (bedraad, dan wel draadloos aan de ConnectBox wifi) - en dan moeilijkheden hebben met interconnectiviteit tussen dat netwerk-apparaat en de apparatuur die aan de tweede router hangt, aangezien je twee min of meer gescheiden LAN netwerken hebt, mogelijk met allebei een DHCP server actief.

Of iemand wil portforwarding doen omdat 'ie een servertje wil draaien, of omdat dat voor een game of VoIP toepassing nodig is. Dat kan wel, maar moet je dan dubbel instellen (zowel op ConnectBox als tweede router, waarbij de portforward vanaf ConnectBox naar de tweede router moet verwijzen). Als je dat niet doorziet kan je daar een tijd mee bezig zijn.

Wellicht dat de situatie nu goed werkt, maar het is voor de toekomst wel een potentieele bron van problemen. Daarom alleen al zou ik de Connectbox in jouw situatie in bridge mode zetten (of de Edgerouter er uit laten, maar je hebt met PiHole blijkbaar goede redenen om die te willen houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:34:
[...]

TS wilt weten wat het verbruik van een connect box is in Bridge modus.

Daar hoeft ECHT geen discussie aan te pas te komen.
Een discussie is absoluut niet nodig voor een eenvoudige vraag.
Dat er Tweakers zijn die naar aanleiding van het antwoord een discussie starten begrijp ik volledig.
In deze situatie is hier echter geen sprake van.
vanaalten schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Voor een goed antwoord op een vraag is vaak discussie nodig. Vaak blijkt dat men bij het stellen van een vraag al richting een eigen oplossing denkt, terwijl een andere oplossing uiteindelijk beter is. Daarom helpt het om het probleem te omschrijven (waarom wil je iets) in plaats van een eenvoudige vraag te stellen. En daarom krijg je hier dus de discussie waarom je het verbruik wil weten.
In het verlengde van mijn antwoord hierboven. Ik vind het een beetje flauw om maar niet het antwoord te geven en aan te sturen op een discussie, voordat het antwoord überhaupt gepost is.
Ik ben benieuwd welke discussie volgens jouw dan specifiek nodig is terwijl een andere oplossing uiteindelijk beter is? Dat veranderd immers niets aan het verbruik van de Connect Box.
Wat vind je hier triest aan? Ik beschrijf een positieve eigenschap, vandaar de smily.
Wellicht lees je het (te) letterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
kelly.hipolito schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:58:
In het verlengde van mijn antwoord hierboven. Ik vind het een beetje flauw om maar niet het antwoord te geven en aan te sturen op een discussie, voordat het antwoord überhaupt gepost is.
Ik ben benieuwd welke discussie volgens jouw dan specifiek nodig is terwijl een andere oplossing uiteindelijk beter is? Dat veranderd immers niets aan het verbruik van de Connect Box.
Het gaat er om waarom je het verbruik wil weten: wil je een custom low-power voedingsadapter maken en daar meerdere apparaten mee voeden? Wil je het vanwege milieu-aspecten? Of wil je het weten om te checken of een ConnectBox succesvol in bridge-mode is gezet?

(Sterker, door kelly.hipolito in "Wat verbruikt een Ziggo Connect Box (W) in bridge mode?" ging ik juist uit van dat laatste: het kan wel eens lastig zijn om zeker te weten dat het ding in bridge-mode staat en dan is kijken naar het stroomverbruik niet eens een raar idee...)

En indien vanwege milieu-aspecten: is er rekening gehouden met wat er omheen zit wat ook stroom verbruikt, bijvoorbeeld?

Genoeg mensen hier die willen helpen, maar het is hier geen helpdesk. Vragen en de bijbehorende discussie kunnen voor veel meer mensen hier interessant zijn - interessanter dan enkel een kort antwoord.
Wat vind je hier triest aan? Ik beschrijf een positieve eigenschap, vandaar de smily.
Wellicht lees je het (te) letterlijk.
Even terugkijken op dat stukje... je schreef "Vind het frappant dat je mij dan gelijk beticht van bashing en napraten. Typisch mannendingetje denk ik dan." - en dan beweer je nu dat je daar een positieve eigenschap beschreef?

Het gaat wat off-topic, maar misschien goed om te melden dat je bij mij in dit topic vervelend overkomt. Ik - en meer mensen - hebben hun best gedaan mee te denken en te helpen met goede suggesties, maar jouw antwoorden komen (op mij!) wat arrogant, ondankbaar en vervelend over. Ik ga er vooralsnog van uit dat dat in het echt wel meevalt, maar dit is zoals ik het ervaren heb. En daar wil ik het verder bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
Ik heb al jaren modems van Ziggo in de bridge modus, en sinds ongeveer een half jaar, toen mijn vorige modem/router overleed, heb ik ook de beruchte Ziggo Connect Box.

Er kwam een beschrijving bij met wat ik allemaal moest doen, ik ging er vanuit dat ik de aanvraag voor de bridge mode opnieuw moest aanvragen, maar na een paar (niet in de beschrijving genoemde) herstarts, waarbij de led andere kleuren kreeg dan gedocumenteerd, stond mijn modem in de bridge modus.

Ik heb al jaren mijn eigen (mesh) netwerk, plus verschillende apparatuur in de meterkast, en dat bevalt me prima. Dus laat het modem in de bridge mode zetten (dat moet via de helpdesk), en laat je eigen router routeren, de doet dat beter dan de (goedkope) Ziggo routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Toch wil ik hier best nog even een andere mening geven waarom de connectbox prima functioneerd. Ik heb hem wel op IP4 laten zetten vanwege forwards naar mijn server. Vervolgens DHCP uit gezet want ik gebruik die van mijn server die ook DNS doet. Gevolg werkt perfect zonder nog weer een eigen router.
@kelly.hipolito gevolg meer stroom besparen door geen eigen router, maar wel eigen DHCP en DNS.
Bijkomend de bovenbuuf gebruikt lekker het gasten netwerk van Ziggo maar kan niet bij mijn netwerk.
Dit om gewoon aan te geven dat het ook anders kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel van het 'gezeur' over Connectboxen komt ook van de enorme hoeveelheden van die dingen - letterlijk miljoenen in NL alleen al. Dat betekent dat er zelfs met de obscuurste issues in absolute getallen veel mensen problemen gaan hebben en daar vragen, ervaringen en rants over gaan plaatsen. Datzelfde zie je bij KPN's Experiaboxen.

Het kan dan lijken alsof er veel meer mis mee is dan met een willekeurige router waar misschien 5000 van verkocht zijn in NL, maar een enkele gebruiker met probleem bij 5k units telt voor 200 gebruikers met problemen bij 1M units :o

Tweede factor is doelgroep. Grote providers mikken op de grote massa, de grotendeels digibete meerderheid die weinig zelfoplossend vermogen heeft en als ze hulp zoeken niet goed in staat zijn situatie te beschrijven en aanbevolen acties te ondernemen. Het tegendeel is waar voor niche-producten waar techneuten fan van zijn, denk aan dingen van Mikrotik en Ubiquiti. Los van de apparaten zelf trekken ze gebruikers met relatief veel kennis en groot probleemoplossend vermogen. Die zullen gemiddeld genomen minder gedonder hebben, makkelijker om domme designzaken heen kunnen werken probeer maar eens fixed WAN IP in te voeren in een Mikrotik router via de WebUI... en als het fout gaat kunnen ze effectiever hulp zoeken. Dit speelt ook bij meer consumer-gericht spul - Sitecom heeft een duidelijk ander publiek dan Asus, om maar een voorbeeld te noemen.

Pas dus op met enkel afgaan op hoeveelheid problemen die je leest. Pas als je die in verhouding plaatst tot aantallen en doelgroep kun je er conclusies uit trekken. Dat wil niet zeggen dat Connectboxen of Experiaboxen perfect zijn - verre van - laat staan dat ze een ideale oplossing zijn voor iemand met eisen die ver van gemiddeld af liggen. Maar veel gemopper op veelvoorkomende apparaten moet je gewoon doorheen prikken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
@dion_b
Dat besef ik me, daarom "zeur" ik ook niet over de Connectbox.

Vroeger, in het pre-Ubee tijdperk, was het wifideel zwaar ondermaats. Sinds toen heb ik de modems van Ziggo in de bridge mode staan.

Ubee was waardeloos, ik moest mijn modem wekelijks herstarten.

De Connectbox doet het (als modem) prima, geen herstarts nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
vanaalten schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:32:
[...]
maar jouw antwoorden komen (op mij!) wat arrogant, ondankbaar en vervelend over. Ik ga er vooralsnog van uit dat dat in het echt wel meevalt, maar dit is zoals ik het ervaren heb. En daar wil ik het verder bij laten.
Ik heb mijn reacties in dit topic en elders op het forum doorgenomen en kan dit niet opmaken uit de statische tekst die ik heb geschreven. Mocht dit toch het geval zijn dan bied ik bij dezen mijn excuses voor het eventuele ongemak. Dit is en was vanzelfsprekend niet mijn intentie.

De vraag is beantwoord. Dank allen voor de inzet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
De Ziggo Connect Box in kwestie staat inmiddels in bridge mode en verbruikt 10.5W.
Gemeten met de Brennenstuhl PM 231 E.

Een UTP kabel aangesloten.
Op basis van het Ziggo Internet & Online TV pakket.

Nogmaals dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 20:52
Detail: W is geen eenheid van stroom maar van vermogen. A is de eenheid van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Josk79 schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:23:
Detail: W is geen eenheid van stroom maar van vermogen. A is de eenheid van stroom.
Aangepast. Dank voor de tip!
Behoorlijk kansloze fout.
Ik heb vroeger vast niet opgelet bij de Natuurkunde les, teveel bezig met de jongens waarschijnlijk! :>

[ Voor 3% gewijzigd door kelly.hipolito op 13-04-2020 00:09 ]

Pagina: 1