Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 23:54
Graag wil ik binnenkort zelf zonnepanelen op mijn platte dak gaan leggen. Het gaat me voorlopig vooral om de terugverdientijd. Na wat spelen met sunnydesign en hier lezen ben ik op een set uitgekomen, maar ik vind wat advies wel prettig.

We stoken voorlopig op gas. Onze bovenverdieping is goed geïsoleerd, maar beneden moet (ooit) nog aangepakt worden, dus LTV is geen optie.

Mijn dak licht zuidwest (~25º), en is ~6,80*~5m. Aan de zuidkant staan een aantal schoorstenen die voor schaduw gaan zorgen. Ook heb ik nog een lager gelegen keukendak op OZO (~65º) 3,90*2,50m.

Dit is een oud huis (1912), en het dak is dan ook niet gebouwd op de eisen zoals ze nu zijn. Ik heb een overspanning van ruim vijf meter met balkjes 16*6CM 60CM HOH. Ballast is dus wel iets om rekening mee te houden. Nu heeft hier vroeger natuurlijk wel een mastiek dak op gelegen en deze werden normaal gesproken voorzien van grind dus het kan wel het een en ander hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT5dLyr_o0HoYUh-h1a60G3e6Jo=/f/image/IFkGDFsSApKygtQkIKX4f9Te.png

Om even met dat laatste dak te beginnen, daar kunnen op een schans 2*2 in portrait vier panelen op. Maar wat ik ook doe, deze panelen zijn veel duurder per Wp als de panelen op het hoofddak. Naast dat ik dan een schans moet laten maken bij aluminiumshop.nl, heb ik denk ik ook een omvormer met 2 MMP trackers nodig. Gezien de terugverdientijd momenteel het belangrijkst is lijkt me dat ik dit dak voorlopig het best leeg kan laten.

Op het hoofddak heb ik bedacht dat ik het best 2x 5 panelen in portrait kan leggen. 3x3 past denk ik net, maar dan lig ik aan de ene kant tegen de schoorstenen aan en aan de andere kant tegen de opbouw van de buren. Een OW opstelling van 12 panelen (3x2+3x2) past denk ik net niet. Ook kan ik dan niet meer over mijn eigen dak lopen. Een schans (bijvoorbeeld van Chiko) van 3x4 landscape past ook, maar ik ben een beetje bang voor het gewicht daarvan.

Met alle Corona-perikelen is het vinden van leveranciers met voorraad ook wel een uitdaging. Ik heb nu het volgende samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5K4f-nzhlHbu-kkjBFxxbY4Zvk=/800x/f/image/K4SwBK2uX1EmtOIC5C80hZ0H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csL_shmulKb5XypW7CUKnKIX-5o=/800x/f/image/S835mTd1nXjt6QuYUTIzHi0g.png?f=fotoalbum_large

Ik lees veel positieve dingen over Goodwe, dus daar is mijn keuze op gevallen. SMA spreekt me ook aan, maar is wel iets duurder. Ik twijfel nog of de eerste rij panelen voorzien moeten worden van een optimizer, vanwege eventuele schaduwval van de schoorstenen.
Volgens mij voldoet de GW2000-XS. Deze zal in de lente wellicht wat moeten aftoppen.

Qua panelen weet ik het niet zo goed, ik heb maar de goedkoopste, leverbare, mono-perc per Wp genomen. Q-Cells lees ik ook goede dingen over, maar zijn iets duurder. De G8 DUO 350Wp zou €1625 kosten. Trina panelen kan ik niet goed op voorraad vinden op het moment.

Met deze set kom ik uit op €0,74/Wp.

Mis ik iets?

Alle reacties

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
O/W met 12 panelen past wel als je 2x2+2x2+2x2 doet denk ik, zelfs 12 panelen van 2x1 meter zou dan passen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Caviatjuh schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:49:

. Een OW opstelling van 12 panelen (3x2+3x2) past denk ik net niet.
Er is een flatfix fusion calculator, die verteld je exact of het wel of niet past als jij je daken maten invoert. Is ook nog eens een systeem met erg weinig ballast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou inderdaad ook voor Oost/West gaan en desnoods met SolarEdge vanwege de pijpjes.

Edit:
No Hands schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Er is een flatfix fusion calculator, die vertelt je exact of het wel of niet past als jij je daken maten invoert. Is ook nog eens een systeem met erg weinig ballast.
Moet je hier per sé Flash voor hebben?

[ Voor 66% gewijzigd door timovd op 16-03-2020 14:12 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Caviatjuh
Ik zou het knap vinden als je de 360 longi nog gaat vinden ergens.
Q-cell lukt misschien nog wel, ja solar 340 ook nog misschien, en de 2 meter paneeltjes denk ik.

Je kan 9x deze nemen en het zelfde als je buren zetten, 2 x 3 stuks. :)
Gewoon een 99cm breed paneel dus kan op standaard steunen met ballast.

[ Voor 46% gewijzigd door Rol-Co op 16-03-2020 14:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
timovd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:11:
Ik zou inderdaad ook voor Oost/West gaan en desnoods met SolarEdge vanwege de pijpjes.

Edit:

[...]

Moet je hier per sé Flash voor hebben?
Ja, dat is wat de website zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 16-03-2020 14:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Caviatjuh
Indiaan706 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:42:
O/W met 12 panelen past wel als je 2x2+2x2+2x2 doet denk ik, zelfs 12 panelen van 2x1 meter zou dan passen?
Dat past, maar dan negeer ik wel de "no-go" ruimte die voor het flatfix fusion systeem (en de overheid?) voorgeschreven wordt. 100CM volgens hun gebruikershandleiding.
No Hands schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:08:
Er is een flatfix fusion calculator, die verteld je exact of het wel of niet past als jij je daken maten invoert. Is ook nog eens een systeem met erg weinig ballast.
Bedankt. Wat een verschrikking die tool, maar het werkt wel soort van. Flash inderdaad vereist.
Mocht iemand dit tegenkomen: https://www.esdec.com/calculators/cf-calculator//fusion/ ww: fffbeta
Overigens staan er alleen panelen in van 165CM, en eigen invoer lijkt niet te werken.

Van der Valk heeft overigens ook een tool: https://vandervalk.ezzing.com/ (deze werkt dan weer alleen in Chrome)
timovd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:11:
SolarEdge had ik een beetje links laten liggen omdat ik het EN duur vind, EN storend dat je hun portal moet gebruiken (of moeilijk gaan doen om zelf de data uit te lezen). Had daarom ingezet op een 'normaal' systeem, evt met optimizers. Maar als de situatie er om vraagt is het natuurlijk altijd een optie.
Rol-Co schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:28:
@Caviatjuh
Ik zou het knap vinden als je de 360 longi nog gaat vinden ergens.
Q-cell lukt misschien nog wel, ja solar 340 ook nog misschien, en de 2 meter paneeltjes denk ik.

Je kan 9x deze nemen en het zelfde als je buren zetten, 2 x 3 stuks. :)
Gewoon een 99cm breed paneel dus kan op standaard steunen met ballast.
Budgetsolar zegt ze te hebben. Heb ze niet gebeld of dat ook daadwerkelijk zo is. Die 410Wp panelen zien er tof uit. Als ik er daar drie naast elkaar op zuid van neerleg dan overschrijd ik nog steeds wel de norm, maar er is in ieder geval iets van ruimte.

Wel combineren met een SolarEdge dan? Want ze liggen dan strak tegen de schoorstenen aan, en die zullen het grootste deel van de dag wel ergens schaduw vangen. Overigens is het qua opbrengst nauwelijks meer dan 10x 360Wp in portrait.

[ Voor 5% gewijzigd door Caviatjuh op 16-03-2020 15:48 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Caviatjuh

Budget solar heeft ze zeker niet, ik had het gevraagd en ik had ze daar al gekocht tot de mail kwam dat ze niet verkrijgbaar zijn en dusde pesos teruggestort moesten worden.

Nauwelijks meer inderdaad maar wel landscape, portrait steunen zijn lastig te vinden en komen minder voor, ook heb je meer ballast nodig.
Je kan ook 2 rijen van 5 of 6 portrait doen, dan heb je 12 x410Wp max, of de al eerder voorgestelde dakje vorm /\/\ oost west steunen.

Mogelijkheden genoeg, het is ook een plat dak dus geen zwart nodig, je kan het simpelste en goedkoopste paneel nemen met veel bang for buck.

Edit2:

Je zou zelfs 16 van deze kwijt kunnen oost-west, net geen 6m80 en 4m breed. 5440Wp :) en op voorraad.

https://www.winkelman-zon...40wp/51809/?display=tiles
https://www.solar-bouwmarkt.nl/340wp-perc-silver-frame.html

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 16-03-2020 16:14 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Caviatjuh
Ik heb nog even lopen spelen. Zestien panelen in portrait kan wel, maar dan lig ik wel strak tegen de dakrand aan. Voor landscape kom ik een paar centimeter te kort.

Ik ga de 410Wp panelen van JA Solar gebruiken, maar dan twaalf in de /\/\/ opstelling. /\/\/\ had ik wel mooier gevonden, maar dan ligt het strak tegen de dakrand aan en ondanks dat ik denk dat het wel los loopt mag dat niet (vergunningsvrij) in Nederland. De andere twee panelen leg ik dan toch op mijn keukendak op ZO.

Hoofddak dus dan 3x2 op NW, 2x2 op ZO
Keukendak nog eens 1x2 op ZO.

Kom ik op 4,92Wp voor €3,686.6‬ inclusief BTW, alle montagemateriaal, en de huur van een lift.
Dat is €0,75 (incl. BTW) per Wp.

Daar heb ik dan wel een andere omvormer bij gekozen, de Goodwe GW3000D-NS, waar de panelen dan op twee trackers komen te hangen. Als ik een kleinere omvormer neem met maar 1 mppt en ik hang ze daar parallel aan dan overschrijd ik (volgens mij) theoretisch het maximum input voltage.

Edit: Nu nog mijn aansluiting verzwaren. Het wordt wellicht wat krap op 1x25 als in de zomer ook mijn (toekomstige) airco aan gaat. Gelukkig heb ik nog een paar maanden om na te denken of ik naar 1x 40 of 3x 25 wil. Liander voert voorlopig geen werkzaamheden uit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Caviatjuh op 17-03-2020 18:26 ]

• Caviatjuh
Even een update voor degene die me advies gegeven hebben en voor als iemand hier ooit nog langs komt.

Uiteindelijk heb ik, omdat ik toch besloten had voor een omvormer met twee MPPT, zeven panelen op OZO gelegd en zes op WNW.

Ik heb drie panelen op mijn keukendak gelegd op een ValkTriple. Op het hoofddak liggen acht panelen op een Valk Pro OW stellage en daaraan vast gekoppeld liggen nog twee panelen op een Zuid 10 graden stellage (op WNW). Ik zou als ik het nog een keer zou doen toch een grotere omvormer kopen. De €100 extra weegt voor mij echt wel op tegen het gevoel wat ik heb als ik op een heldere dag bijna de hele dag aan het aftoppen ben. Dat zal op een gegeven moment wel wennen, maar voorlopig vind ik het nog erg irritant. Ik ben aan het overwegen om de €100 die ik bespaard heb nog in twee (of vijf) optimizers te stoppen om de schaduw in de ochtend en namiddag op mijn OZO string op te vangen, maar ik kijk het eerst wel een jaartje aan.

Hoofddak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fPYASObDQAfqDIhNAXniPypMOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oNCnIP3ctGpOEdQKlomDlgc.jpg?f=fotoalbum_large

Keukendak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnKtpq9mr2qPjU3RB4bLZQPoyvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXpx82Lrw5QEf84GhX62TnUS.jpg?f=fotoalbum_large

Grafiekjes 15/4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVVEodQkIADZKQjFRI-exmyEe6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlXq7ypTbhShwd4e6S7MXIEz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaRuAQ7SuNNK6CeeR2mOevZQvFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqU4r5cXJ7WzjuzizWl3TZa9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbm_qAT9gQlVOxK9dk9_N489lcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOnzNRQLioRjhFFtCOPCPJJ7.png?f=fotoalbum_large

NB:
De opmerking in mijn vorige reactie over het totale voltage klopt natuurlijk niet, dat wordt niet meer als je ze parallel aansluit.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Het ziet er netjes uit hoor. Ik ben een fan van aftoppen maar voor één Goodwe GW3000D-NS is dit echt teveel volgens mij. Goodwe geeft aan 30% overdimensioneren.

• Caviatjuh
Ja, dat denk ik eigenlijk ook. Ik gok dat de grafiek van lpv2 (WNW) zo'n deuk heeft omdat de omvormer het anders niet aankan. Het was de 15e volledig helder en die panelen hebben geen schaduw.

Op een dag als vandaag is het natuurlijk geen probleem. Ik heb twee mini-piekjes afgetopt, maar verder zit ik ruim onder de max.

Maar, als ik nu een grotere omvormer koop dan gaat mijn terugverdientijd natuurlijk helemaal naar de knoppen, behalve als ik deze nog ergens voor een redelijke prijs kan slijten. Heb al even op marktplaats zitten kijken, maar er lijkt niet een hele levendige markt te zijn voor losse 2e hands omvormers.

Wat eventueel een optie is om een SMA SB 3.6 te kopen, dan is mijn verlies relatief minder hoog. ;) En dan kijk ik of de shadow tracking van de SB mijn ochtendschaduwprobleem op kan lossen. Plus daarbij ben ik van de portal van Goodwe af, en heb ik mijn data gewoon lokaal. Sunnydesignweb geeft zelf de SB 4.0 aan, maar dat kan ik niet kwijt hier (1x 25A hoofdaansluiting). De 3.6 zou nog steeds wat aftoppen maar wel flink minder. SDW geeft 95% opbrengst voor de SB 3.0 tegen ~99 voor de 3.6.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de 4.0 aanschaffen en gewoon op een 20A, 100 mA aardlekautomaat zetten.
Je hoeft niet selectief te zijn met de hoofdzekering.

En nachtrust gaat boven tvt :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1