er is een topic over op de Google help forums. Daar heeft net een 'platinum product export' ook gewoon domweg een link geplaatst naar het 'report an ad' form. (
https://support.google.com/youtube/thread/18094797?hl=en)
Maar dat gaat dus niet werken vanuit de Youtube app. Er is geen 'report' optie of iets dergelijks in het hamburger menuutje bij de ad, en dat 'report form' kan je niet het juiste type ad opgegeven. En ze willen een URL die dus niet te krijgen is vanuit de Youtube app.
In het Tweakers artikel staat "Google zegt dat 'inmiddels gepaste actie is ondernomen'.". Maar ik merk er nog weinig van.
Dit heeft deze telefoon altijd gedaan (geloof ik, viel me al tijden terug op), is gewoon een stock firmware Android 10 Huawei P30, en is gewoon de officiële Youtube app uit de play store. Mijn browser op mobiel is Firefox 'preview' (Firefox Fenix) waar ik gewoon ben ingelogd met hetzelfde account en nooit iets geks gezien heb. Ook op mijn laptop en desktop zie ik hier niets van.
Ad personalisation in Google staat al tijden uit trouwens. Dit heb ik allemaal aan gezet in een poging dat ik in de Youtube app meer opties zou krijgen over het tweaken van preferences maar dat deed helemaal niks. Staat nu dus weer uit.
Het feit dat ik het op geen van mijn andere apparaten heb (en nooit in een pre-roll video ook maar content wat hier op lijkt) vraag ik me toch af of er iets op m'n telefoon terecht is gekomen wat er niet hoort?