Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NickVDL
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-11-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt de Game PC waar ik al jaren naar uitkijk. Alles moet dus perfect zijn. Zoals de naam al zegt ga ik er voornamelijk mee gamen op de allerhoogste settings tot 4K (scherm hiervoor koop ik volgend jaar wel als die prijzen iets lager zijn). Total War spellen en snelle shooters maar ook singeplayer titels als AC/GTA/RDR2 zijn de games die ik graag speel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Schatting/budget ligt rond de 4500 euro inclusief alle randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[i]Allerbeste componenten voor een Game PC. Nieuwe monitor 27 inch 144hz minimaal met 1ms, router, muis, toetsenbord en headset. 2de scherm zal volgen zodra 4K betaalbaarder is.[i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken. Maar het oog wil ook wat dus ik wil wel graag dat het bij elkaar past

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mid tower grootte zou fijn zijn zodat het op me bureau past, tower kan eventueel ook nog. Geluid en hitte liefst zo min mogelijk. Kleine studeerkamer naast de slaapkamer.

Ga je overklokken?
Staat niet in de planning maar is wel de planning over een aantal jaar in plaats van upgraden. Custom build water cooling/overclock sets etc is niet de bedoeling wegens het totale gebrek aan kennis hiervan.

Wat verwacht je van ons?[i]
[i]Ik wil graag weten of alles wel bij elkaar past, of ik niks mis, of er geen betere componenten zijn die ik over het hoofd zie of simpelweg leukere alternatieven. Een leuke RGB behuizing vind ik altijd leuk maar de Corsair 500D schijnt niet te passen wegens het gebrek aan 5,25 sleuven. Ik wil eigenlijk het nieuwst/snelste/beste systeem wat momenteel te koop is. De RTX 2080 ti kan ik verkopen zodra de 3080ti uitkomt dus ik ben niet van plan te wachten totdat die uitkomt (zeker niet nu dat waarschijnlijk langer duurt in verband met het virus). Over alle onderdelen ontvang ik graag advies. Wil graag de komende 5 jaar geen omkijken hebben naar dit systeem, mogelijkheid hebben tot overklokken en gewoon vloeiend op ultra settings spelen met alle mogelijkheden die in de toekomst beschikbaar zijn. Ik snap dat de meeste items momenteel overkill zijn zoals de voeding maar ik wil graag klaar zijn voor de komende paar jaar en een setup hebben met 2 monitors./i]

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 437,99€ 437,99
1MoederbordenMSI MEG X570 ACE€ 358,-€ 358,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.289,90€ 1.289,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Grijs€ 158,90€ 158,90
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 484,06€ 484,06
1WaterkoelingNZXT Kraken X63€ 143,95€ 143,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 197,90€ 197,90
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 164,50€ 164,50
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 232,32€ 232,32
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 250,05€ 250,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.717,57

[ Voor 3% gewijzigd door NickVDL op 15-03-2020 18:11 ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor gamen is een Ryzen 3600 prima. X570 moederbord overbodig, net als je gekozen SSD(gen4) en 850w voeding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NickVDL
Hartelijk dank voor de snelle reactie!
Ik weet dat de meeste dingen overkill zijn, heb de post iets aangepast. Planning is om een 2de monitor toe te voegen en eventueel later te gaan overklokken vandaar de voeding en het moederbord. Ryzen 3900X lijkt me een betere keus met het oog op de toekomst en de SSD vind ik er erg mooi uit zien en is de enige met een PCI 4.0 verbinding wat het moederbord ook biedt.

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:20
Ik raad je aan je je eerst goed te verdiepen in wat een uitieme gaming build nodig heeft. Je lijstje raakt kant nog wal. Begrijp dat het onmogelijk is een pc te maken die 5 jaar bovenaan de lijstjes staat. Elk jaar upgraden is effectiever en voordeliger.

Een paar verbeterpunten voor je build:

1. 3600 is no brainer op het moment. Later dit jaar upgraden voor 4600 jaar. Jaar erop nieuw moederbord + cpu etc.

2. Geen overklok plannen. Koop dan een stille luchtkoeler, Mugen 5 of be quiet! is meer dan voldoende.

3. Koop je 2080 TI koop dan de beste die er is.

4. 650W voeding is voldoende. Corsair RM 650X bijv.

5. moederbord, geheugen, SSD kunnen allemaal goedkoper, kijk bij de best buy guide voor suggesties.

Als je het allemaal een gedoe vindt om te onderzoeken en upgraden zijn er plenty mensen die voor een beetje betaling willen helpen met de uitvoering. Gezellig toch? Het budget is er dus ontzorg jezelf lekker.
Veel gameplezier! :)

• NickVDL
Hartelijk dank voor je reactie.
Haha ik heb toch alle BBG en reviews op Tweakers, HWI, Azerty en Alternate doorgelezen...ben al ruim 2 weken aan het zoeken naar de beste componenten! Elk jaar upgraden is inderdaad voordeliger maar in dat geval ga ik denk ik alsnog voor het beste van het beste voor nu qua processor.

3900X nu en de 4900X met bijbehorend moederbord over 2/3 jaar bijvoorbeeld.

2. Ok geen overklok, snap daar toch te weinig van. Is er een mooie luchtkoeler met RGB die net zo stil is? En uiteraard net zo goed koelt. Be Quiet Dark Rock Pro 4 of Scythe Mugen maar dan met lichtjes? Haha.

3. In alle testen die ik voorbij zie komen scoort de Gaming Trio net beter dan de Asus Strix bij alle luchtgekoelde versies. Een EVGA of Gigabyte Waterforce scoort hoger maar is ook weer een stuk duurder, dat geld spaar ik dan liever vast voor een 3080...
Van Innox heb ik nog niks gezien behalve een watergekoelde uit me hoofd. Is dit de allerbeste RTX 2080 ti die er is? Vind RGB wel leuk (nooit gehad) maar performance eerst.

Voeding altijd bij Corsair houden? Bedankt voor de tip, neem ik mee.

Moederbord heb ik gebaseerd op de test van HWI. Daar kwam deze MSI als beste naar voren bij een X570. X570 heeft PCI4.0 wat toch het nieuwste is en is het high end moederbord voor de 3900x en dat is toch wat ik graag wil hebben en als ik dat neem wil ik ook een SSD die erbij past haha. Zijn er buiten de Samsung EVO 970 Plus nog aanraders op SSD gebied?

Werkgeheugen goedkoper? Nogmaals RGB vind ik wel leuk. 3600mhz is het snelste wat mogelijk is met deze processor en moederbord volgens mij. En ik wil graag 2x16 zodat het nog uitbreidbaar is met 2x16 in de toekomst.

Ik vind het erg leuk om zelf uit te zoeken en me in te lezen! Alleen als nieuweling wil ik geen fouten maken.
Assembleren etc laat ik door Azerty doen denk ik. Alles bij 1 en 3 jaar garantie vind ik wel makkelijk.
Nogmaals hartelijk dank voor je reply!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-11 17:12
NickVDL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:39:
Haha ik heb toch alle BBG en reviews op Tweakers, HWI, Azerty en Alternate doorgelezen...ben al ruim 2 weken aan het zoeken naar de beste componenten! Elk jaar upgraden is inderdaad voordeliger maar in dat geval ga ik denk ik alsnog voor het beste van het beste voor nu qua processor.

2. Ok geen overklok, snap daar toch te weinig van. Is er een mooie luchtkoeler met RGB die net zo stil is? En uiteraard net zo goed koelt. Be Quiet Dark Rock Pro 4 of Scythe Mugen maar dan met lichtjes? Haha.

3. In alle testen die ik voorbij zie komen scoort de Gaming Trio net beter dan de Asus Strix bij alle luchtgekoelde versies. Een EVGA of Gigabyte Waterforce scoort hoger maar is ook weer een stuk duurder, dat geld spaar ik dan liever vast voor een 3080...
Van Innox heb ik nog niks gezien behalve een watergekoelde uit me hoofd. Is dit de allerbeste RTX 2080 ti die er is? Vind RGB wel leuk (nooit gehad) maar performance eerst.

Moederbord heb ik gebaseerd op de test van HWI. Daar kwam deze MSI als beste naar voren bij een X570. X570 heeft PCI4.0 wat toch het nieuwste is en is het high end moederbord voor de 3900x en dat is toch wat ik graag wil hebben en als ik dat neem wil ik ook een SSD die erbij past haha. Zijn er buiten de Samsung EVO 970 Plus nog aanraders op SSD gebied?

Werkgeheugen goedkoper? Nogmaals RGB vind ik wel leuk. 3600mhz is het snelste wat mogelijk is met deze processor en moederbord volgens mij. En ik wil graag 2x16 zodat het nog uitbreidbaar is met 2x16 in de toekomst.

Ik vind het erg leuk om zelf uit te zoeken en me in te lezen! Alleen als nieuweling wil ik geen fouten maken.
Assembleren etc laat ik door Azerty doen denk ik. Alles bij 1 en 3 jaar garantie vind ik wel makkelijk.
3600mhz ram heeft niet veel voordeel ten opzichte van 3200, je wilt liever 3200mhz ram hebben met een lager timing dan 3600mhz ram die een hoger timing (kan even niet op een Engels woord komen) heeft.

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-11 12:28

Het probleem met de 3900x is dat deze zelfs over 3 jaar weinig verschil zal maken tegenover de 3600.

Hier een paar voordelen: YouTube: Ryzen 5 3600 vs Ryzen 9 3900x in 1080p and 4K

Op 1080p is in sommige games een klein verschil in het voordeel van de 3900x, op 4k is het verschil nihil.

Maar als je het beste van het beste wilt zonder daar een verschil in te zien (behalve 250 euro prijsverschil) dan hou ik je niet tegen. :+

Je zou dan eventueel nu al een 4k scherm kunnen kopen, 4k 144 hz is op dit moment en zelfs met de nieuwe gpu's van Nvidia niet realistisch naar mijn mening. 120 hz is zelfs te ver gegrepen.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Dacht dat Zen 2 juist wel hogere mhz prefereerde boven latency vanwege de connectie tussen de cores. Infinity Fabric loopt optimaal op 1800mhz. Dan zou 3600 geheugen (Double Data Rate zit dan op 2x1800=3600) beter matchen dan 3200 geheugen.

PS: zo heb ik het begrepen, maar misschien zit ik er naast.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:20

Yes het is de beste en stilste en dat met flink lagere temperaturen wat weer overclock mogelijkheden geeft zie,video voor benchmarks van de 2080S versie. Artikel voor 2080TI

[ Voor 3% gewijzigd door Otto1990 op 15-03-2020 22:18 ]

• NickVDL
@Otto1990 Okee de Inno1d Chili Black zal ik dan opnemen i.p.v. de MSI! De EVGA geen optie? Zie die naam veel langskomen op fora.

Wat betreft het geheugen @Wolvganger Ik dacht dus ook dat 3600mhz de sweetspot was van de Ryzen 3900X. Ik heb nogmaals deze review (https://nl.hardware.info/...loksnelheden-en-latencies) doorgelezen en zie dat Ryzen 3's standaard op 3200 mhz staan geklokt.

@kyrillajax Tips voor een 3200mhz set? Heb op azerty de volgende gevonden (allen 2x16gb en 3200mhz):
- Corsair Dominator
- G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZR
(overigens zijn er nog 5 soorten G.Skill varianten, zie zo snel het verschil behalve in de type namen.
- HyperX Predator RGB DDR4 32GB

@aevitas1 Voor een 4K monitor wacht ik nog even, koop er nu een 27 inch 144hz 1ms QHD bij en wacht tot ergens dit najaar/begin volgend jaar voor een extra 4K scherm als deze betaalbaarder zijn en beter prestaties leveren (1-3 ms, 144hz of meer).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,-

Ik zou hier eens mee starten. je kunt de volgende Zen dan kopen als ie uit is.
(Ryzen 5 4600)
Voor gamen heb je geen 3700X en zwaarder nodig.
2080Ti kun je kopen, die werkt hier ook mee.

Let wel op !
Zen3 is de laatste op AM4 socket, en we gaan naar DDR4 RAM. dus lijkt mij zonde om veel geld uit te geven alleen voor de heb.

Dit is een goede voeding en voldoende watt. pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
Qua SSD kun je 1TB Sata pakken voor opslag en NVMe voor je OS, vast te spelen games en software.

oa: pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB icm product: Samsung 860 QVO

De snelheid merk je niets van in gameprestatie, ook opstarten amper. Alleen bij oa 4-8K videobewerken of ander 'zwaar werk'

qua RGB RAM => pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX
16GB voldoet. als je meer RAM in je PC zet, gaat verbruik ook omhoog. 32GB (23 gebruik) 16GB (12 gebruik)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 16-03-2020 08:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NickVDL
@Hackus

Hartelijk dank voor de tips. Processor zal ik veranderen in een 3600 met een simpeler moederbord.
Zodra de nieuwe 4600/4700 dan uit is ook het moederbord vervangen?

Wat bedoel je met Zen3 is de laatste op AM4 socket? Volgende Ryzen processors krijgen een andere socket? En ik volg de link even niet naar DDR4 RAM en er niet teveel geld aan uit geven. Bedoel je in verband met het nieuwe moederbord of ander werkgeheugen?

Samsung SSD's neem ik op, zijn hier RGB versies van? Ik weet dat dat compleet overbodig is, heb het alleen nog nooit gehad dus wil weleens zo'n lichtgevende kast.

4-8K videobewerken en ander 'zwaar werk' zal ik niet gaan doen.
4K gamen staat voor volgend jaar op het programma als ik upgrade naar een 3080ti en een nieuwe monitor.

G.Skill Trident wel op 3600 mhz? Is dit dan wel beter dan de 3200 mhz? Ik begrijp simpelweg dat het hoger is dus zal het wel sneller zijn. Maar zie hierboven de reacties dat 3600mhz niet optimaal draait op huidige setup.
2x16GB is inderdaad overbodig maar ik profiteer graag van de huidige lage prijzen en dan hoef ik dit niet mee te nemen bij de volgende upgrade.

Dank voor je hulp!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 23:36

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bijna iedereen zegt dat een Ryzen 3600 meer dan voldoende is voor gaming en deels ben ik het daar mee eens. Computerspellen gaan echter steeds meer processorkernen benutten en daarom zou ik bij een toekomstbestendig systeem ook eerder de 3700X of zelfs de 3900X aanraden. Met jouw budget zou ik zeker niet op de cpu bezuinigen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Ik heb laatst gelezen dat de volgende cpu's nogsteeds am4 gaan zijn van amd. De ene daarna niet meer.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NickVDL Zoals ik zeg; Zen3 (Ryzen 4000) zal de laatste op AM4 socket zijn. je hoeft dus het moederbord niet te vervangen voor Ryzen 4600-4700.

• NickVDL
@Hackus Excuses ik dacht dat Ryzen 4000 serie een andere Zen was (4).
Okee geen moederbord vervangen voor de volgende CPU update.

Kun je eventueel nog je keuze voor 3600mhz geheugen in vergelijking met 3200mhz toelichten?
Dit begrijp ik nog niet helemaal, een Ryzen 3600/3700/3900 is gemaakt voor 3200 mhz lees ik in het linkje naar de HWI reviews ergens hierboven. Voegt 3600 mhz dan wel wat toe?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je komt zelf met 3600MT/s RAM, en dit RAM is geschikt voor dit moederbord en CPU. kans dat Zen3 beter draait op 3600 dan 3200 is er ook. (was eerst 2933, nu 3200) het past ook in je budget, dus waarom niet ?
Ik klok zelf alles over, CPU,RAM, GPU. van Corsair weet je niet welke versie je krijgt van het type(waar andere chips op kunnen zitten)

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-11 12:28
NickVDL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:52:

@aevitas1 Voor een 4K monitor wacht ik nog even, koop er nu een 27 inch 144hz 1ms QHD bij en wacht tot ergens dit najaar/begin volgend jaar voor een extra 4K scherm als deze betaalbaarder zijn en beter prestaties leveren (1-3 m
De reden dat ik zei dat je beter kunt kijken voor een goed 4k 60/120 fps scherm is omdat 120 en zelfs 144 fps nog jaren duurt. Zelfs 1440p 144 fps is af en toe niet haalbaar met de beste gpu, tenzij je echt je settings helemaal naar beneden gooit.

Maar zodra je op dat punt komt is 4k het helemaal niet meer waard omdat 1440p er dan vele malen beter uit ziet (en makkelijker 144 fps behaald).

Ik snap dat je 4k 144 fps wilt, maar vergeet het maar voorlopig.

• NickVDL
Hartelijk dank voor alle reacties. Besteld bij Azerty en afgelopen zaterdag binnen gekregen.
Nu zag ik alleen wat dingen loszitten.
Kan iemand misschien helpen om te bepalen of ik dit zelf kan verhelpen of dat ik hem terug moet sturen?

Zie foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbS21vMmGCiB4Nh3ZbdejtY0mBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWhjUTIH6dSu1dNju5ZFfaWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyUI1_8b7pJaAcKrCUx1eiZzeeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vpke2FfFXrfxsKIVlCfbFunq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR3PKg84m3PPl6aOkbKYxyNBQns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXreAcow15wQDfTvCTmHv1JN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q0BemohoVciSj_Ji0ZIlxeaXcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2ng8SZIY5ApKOsjoDmvTxko.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door NickVDL op 13-04-2020 19:40 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is de heatshield van 1 ram module

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:23
Zover ik weet kan je die er gewoon weer opklikken.

• NickVDL
Het lijkt alsof de geheugenmodule beetje uit elkaar valt vergeleken de andere?
Dat witte ding dat eraf gevallen is (op de grafische kaart ligt) is dat de heatshield?

• NickVDL
Mocht iemand het interessant vinden en dit Topic nog volgen:

Teruggereden naar Azerty. Geheugenmodules weer bevestigd.
Alles aangesloten en werkte uitstekend. Toen kwam ik erachter dat ondanks ik voor assemblage had aangegeven de Aorus als hoofdschijf te willen, was de Intel als :C schijf was geinstalleerd en de Aorus als :D schijf.
Aangezien de Aorus ruim 2 x zo snel is wilde ik die toch echt als :C schijf. Weer teruggereden naar Raalte (boven Deventer), hersteld met gegevensbehoud.
Weer aangesloten, alles is netjes over gezet en werkt weer uitstekend.

Net een spel op pauze gezet om drinken te halen, kom terug en me PC staat in MSI Click BIOS 5 ?
Krijg hem er niet meer uit en enige schijf die er in zit volgens dit overzicht is de Intel.

Enige suggesties om aankomend lang weekend wel gebruik te kunnen maken van me PC? Net Servicedesk gebeld maar die zijn er morgenochtend 09.00 pas weer. Ook heb ik weinig zin om weer heen en weer rijden...
Pagina: 1