Mini mid 2007 (A1167) nieuwe Lion installatie lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
Wat is het probleem?

Ik slaag er niet in Lion op een mini te installeren.

Wat gebeurde er toen het mis ging?

Ik besloot van de week een oude Mini (A1167, C2D 1.83GHz, 2GB DDR2 667, 160GB HDD) weer aan het werk te zetten. Er stond naast Leopard (10.5) veel zooi op, dus ik wilde hem schoon te installeren met Lion (10.7) waar ik nog een DVD van had liggen.
Dat lukte tot de drive stopte met draaien tijdens de installatie. De eject-toets op het keyboard leverde geen dvd op.

Wat heb ik daarna gedaan?
  • Ik heb de mini een dag laten staan zoals hij was gestopt, in de hoop dat er ergens iets heel traags gebeurde. Een dag later was de situatie hetzelfde.
    [De screensaver was ondertussen wel gestart, er was geen beeld meer. De muis bewegen, toetsen indrukken, een usb stick in en uit halen en het aansluiten en loshalen van een firewire kabel had geen resultaat. Er zoemde iets, het beeld bleef zwart en dat was het.
    Ik heb de mini daarop met de power knop uitgezet.
  • Toen ik hem weer aan zette, heb ik de muisknop ingedrukt om de DVD te bevrijden. Geen effect. Ik zag een fractie van een seconde het Leopard startscherm, waarna de recovery partitie voor Lion startte. Kennelijk is er wel iets geïnstalleerd, maar het werkt niet.
    Ik ben naar de terminal gegaan. Er gebeurt niets na drutil tray eject.
  • De gestartte recovery partitie werkt niet. Er wordt geen systeemherstel gestart
  • Als ik kies voor "Reinstall MAC OSX" voert de mini wat controles uit en probeert dan contact te maken met de App Store. Ik moet daar mijn Apple ID voor geven en hoewel ik zeker weet dat ik de correcte gegevens intik, krijg is een cijfercode via mijn iPad. Die code moet ik achter mijn password plakken omdat ik het kennelijk verkeerd doe. Ook met die code er achter krijg ik geen contact met de App Store. Ik heb een nieuwe Apple ID aangemaakt. Daar mee kom ik wél in de App Store, maar Lion is niet beschikbaar (Please try again later).
  • Omdat de DVD niet meer uit de drive komt, heb ik met een andere Mac de OSX 10.7 dmg bij een hackintosh site gehaald en een bootable usb gemaakt. Als ik dan herstart met deze USB in de mini en de OPTION ingedrukt houd, gebeurt er een hele tijd niets en dan start het recovery scherm opnieuw. Ik krijg niet de keuze voor installatie vanaf de USB te kiezen.
  • Ik heb een netinstall geprobeerd (OPTION-N). Er ontstaat een verbinding met de Apple server. Na geruime tijd begint de draaiende globe te knipperen. Dat stopt en er verschijnt een map/folder-icon met een knipperend vraagteken in beeld.
  • Daarop heb ik in disk utility op de HDD de partitie waar OSX moet komen opnieuw (Extended, Journaled) aangemaakt. Dat levert via netinstall opnieuw een folder met vraagteken op. Partities met andere formats hebben hetzelfde effect.
  • Start + pijl omhoog brengt me niet in safe mode maar bij de recovery utility.
  • In terminal zie ik met diskutil list dat de DVD gewoon gelezen wordt, dat de aangemaakte partitie bestaat en (met diskutil info) mounted is. Ik zie ook 14 lege mini-partities (van 600Kb tot 30Mb groot) die geen van allen mounted zijn en waar niets in lijkt te staan.
  • Ik heb geprobeerd de dmg op de USB stick vanuit terminal te starten (hdiutil attach /disk2s1/lion.dmg). Dat lijkt te werken, maar er gebeurt na sudo installer /disk2s1/lion.dmg/lion.pkg -disk1s1/ helemaal niets. Zelfs geen foutmelding. Als ik de mini hierna herstart, levert OPTION weer niets op, de USB wordt weer niet gevonden (in mijn andere mini start hij op deze manier wel).
Wat is de vraag?
Weet jij een methode om OSX op deze mini te krijgen? Het maakt me niet uit hoe, zelfs de versie interesseert me nauwelijks. Ik wil een mediaplayer van deze mini maken, dat lukt met elke OSX versie.

Ik stel het fysiek verwijderen van de HDD zo lang mogelijk uit. Ik vrees dat alleen target mode over blijft, maar misschien weet jij nog iets. Ik heb nog nooit met target mode een OS geïnstalleerd en ik vind het tamelijk riskant de schijf van mijn wél werkende mini van een nieuwe partitie te voorzien om Lion op mijn oude mini te zetten. De handigste insteek lijkt me op een of andere manier die DVD uit de mini te krijgen. Dan probeer ik het met een andere DVD (9.0 t/m 10.6 heb ik ook nog ergens) en als dan weer de drive vastloopt, kan ik altijd nog gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 21:31
Ik denk dat je het beste een osx 10.6 usb installer kunt maken met een 2e mac. Opstarten met de muisknop ingeduwd maakt dat de gekozen bootvolume wordt overgeslagen.
Je zou ook met <command><option><O><F> in openfirmware kunnen opstarten 'eject cdrom' gooit de cd er uit, als het ding het tenminste wilt doen.
Mocht je in de buurt van Den Haag komen kan ik je wellicht helpen... Reken wel op meerdere uren doen/wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

tweazer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:51:
Ik denk dat je het beste een osx 10.6 usb installer kunt maken met een 2e mac. Opstarten met de muisknop ingeduwd maakt dat de gekozen bootvolume wordt overgeslagen.
Je zou ook met <command><option><O><F> in openfirmware kunnen opstarten 'eject cdrom' gooit de cd er uit, als het ding het tenminste wilt doen.
Mocht je in de buurt van Den Haag komen kan ik je wellicht helpen... Reken wel op meerdere uren doen/wachten...
Je kan een 2007 Mac niet opstarten in Open Firmware, die zit alleen in PowerPC machines.

Muisknop induwen zorgt bovendien ervoor dat je de schijf uitwerpt, al lijkt dat mechaniek kaduuk in deze Mini.

Een tweede Mac een USB installer laten maken lijkt me idd het beste.
Met MacPostFactor kan je er zelfs 10.8 Mountain Lion op hengelen :9

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 21:31
@nelizmastr je hebt gelijk vwb OF & EFI !! Zat er even naast...