Hypotheek oversluiten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Hallo allemaal.
Wij twijfelen enorm aan om te gaan verhuizen, maar dat had ik hier al eens gemeld .
Maar als je je huis verkoopt, dus je hypotheek dan afsluit met het geld wat je ontvangt en meteen dus afbetaalt en de overwaarde gebruikt voor je nieuwe woning.
Kan je dan geen nieuwe Hypotheek meer krijgen over 30 jaar?
Ik heb nu te horen gekregen van mijn vader dat je dan de rest van het bedrag af moet betalen in de termijn wat je nu nog hebt (dat is 25 jaar ).
Klopt dit? Of kan je een nieuwe hypotheek afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53
Het recht op hypotheekrenteaftrek vervalt na dertig jaar. Ik denk dat je vader daarop doelt. Maar je kan dan nog steeds een hypotheek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mark31 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:06:
Hallo allemaal.
Wij twijfelen enorm aan om te gaan verhuizen, maar dat had ik hier al eens gemeld .
Maar als je je huis verkoopt, dus je hypotheek dan afsluit met het geld wat je ontvangt en meteen dus afbetaalt en de overwaarde gebruikt voor je nieuwe woning.
Kan je dan geen nieuwe Hypotheek meer krijgen over 30 jaar?
Ik heb nu te horen gekregen van mijn vader dat je dan de rest van het bedrag af moet betalen in de termijn wat je nu nog hebt (dat is 25 jaar ).
Klopt dit? Of kan je een nieuwe hypotheek afsluiten.
Ik snap weinig van je verhaal eerlijk gezegd. Zou je het misschien kunnen verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Je kan altijd een nieuwe hypotheek krijgen indien de inkomen toelaat.
Wanneer je gaat verhuizen en je hypotheek gaat afsluiten bestaat deze uit 2 delen,

1e deel is je huidige openstaande hypotheek
2e deel is het bedrag dat nog benodigd is voor de nieuwe hypotheek.

Stel je eerste hypotheek is 100k waarvan afgelost 20k en de nieuwe hypotheek is 200k dan moet je nog 120k bij lenen.

De opsomming zal dan worden
1e 80k met de resterende tijd hypotheek rente aftrek. (dus stel je heb 5 jaar afgelost dan heb je nog recht op 25 jaar
2e 120K met rente aftrek voor 30 jaar.

in dit geval heb je dus over de 80 5 jaar minder rente aftrek.

Uiteraard is het allemaal wat lastiger en een hypotheek adviseur kan hier veel beter bij helpen, maar dit is zoals ik het op dit moment begrijp na het oversluiten van mijn huidige hypotheek.
23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

Naiki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:49:
Wanneer je gaat verhuizen en je hypotheek gaat afsluiten bestaat deze uit 2 delen,

Stel je eerste hypotheek is 100k waarvan afgelost 20k en de nieuwe hypotheek is 200k dan moet je nog 120k bij lenen.

1e 80k met de resterende tijd hypotheek rente aftrek. (dus stel je heb 5 jaar afgelost dan heb je nog recht op 25 jaar
Volgens mij is dat niet hoe de bijleenregeling werkt. Je mag over elke geleende euro maximaal 30 jaar rente aftrekken en je moet overwaarde in je nieuwe huis stoppen om te mogen aftrekken (als je de overwaarde niet in het nieuwe huis stopt, en dus weer leent, is de rente niet aftrekbaar).

Als je dus 100k hypotheek had waarvoor je 5 jaar rente afgetrokken hebt, en 20k hebt afgelost, en een nieuw huis koopt van 220k, dan betaal je 20k uit de overwaarde, en je hebt nog 200k hypotheek nodig.

Daarvan is 100k aftrekbaar voor 25 jaar, en 100k voor 30 jaar.

Zie ook deze link met het volgende rekenvoorbeeld:
Oud huis 200k, 10k agelost, verkocht voor 210k. Nieuwe huis 250k.
Overwaarde van 20k gaat in het nieuwe huis, resterende nieuwe hypotheek 230k.
Nieuwe hypotheek 30 jaar aftrekbaar is 30k, aftrek over 200k loopt maximaal 30 jaar minus de looptijd van de oude hypotheek van 200k.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Naiki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:49:

in dit geval heb je dus over de 80 5 jaar minder rente aftrek.

Uiteraard is het allemaal wat lastiger en een hypotheek adviseur kan hier veel beter bij helpen, maar dit is zoals ik het op dit moment begrijp na het oversluiten van mijn huidige hypotheek.
23
Aha ok, dus dan blijft het eigenlijk hetzelfde aangezien ik op deze hypotheek ook nog maar 25 jaar hypotheek rente aftrek krijg.
Gelukkig maar, ik dacht even dat je dan versneld je hypotheek anders moest af betalen dus hogere maandlasten.
Maar als we gewoon 30 jaar de tijd krijgen hoeft het geen probleem te zijn.
Bedankt iedereen voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Dido schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Volgens mij is dat niet hoe de bijleenregeling werkt. Je mag over elke geleende euro maximaal 30 jaar rente aftrekken en je moet overwaarde in je nieuwe huis stoppen om te mogen aftrekken (als je de overwaarde niet in het nieuwe huis stopt, en dus weer leent, is de rente niet aftrekbaar).

Als je dus 100k hypotheek had waarvoor je 5 jaar rente afgetrokken hebt, en 20k hebt afgelost, en een nieuw huis koopt van 220k, dan betaal je 20k uit de overwaarde, en je hebt nog 200k hypotheek nodig.

Daarvan is 100k aftrekbaar voor 25 jaar, en 100k voor 30 jaar.

Zie ook deze link met het volgende rekenvoorbeeld:
Oud huis 200k, 10k agelost, verkocht voor 210k. Nieuwe huis 250k.
Overwaarde van 20k gaat in het nieuwe huis, resterende nieuwe hypotheek 230k.
Nieuwe hypotheek 30 jaar aftrekbaar is 30k, aftrek over 200k loopt maximaal 30 jaar minus de looptijd van de oude hypotheek van 200k.
Dit zou vervelend zijn als ze de overwaarde meerekenen.
Onze situatie hypotheek 165 duizend Huis waarde 270 duizend.
Dus dan heb je een ton overwaarde maar van 165 duizend kan je geen huis kopen dus wil die ton sowieso bijleggen en nog een deel eigen geld.
In dat geval zou ik dus nog maar een 65 duizend euro hypotheek rente aftrek krijgen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

Mark31 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:29:
Aha ok, dus dan blijft het eigenlijk hetzelfde aangezien ik op deze hypotheek ook nog maar 25 jaar hypotheek rente aftrek krijg.
Gelukkig maar, ik dacht even dat je dan versneld je hypotheek anders moest af betalen dus hogere maandlasten.
Maar als we gewoon 30 jaar de tijd krijgen hoeft het geen probleem te zijn.
Bedankt iedereen voor jullie hulp.
Let op dat het rekenvoorbeeld niet helemaal klopt.

Het deel dat nog maar 25 jaar aftrekbaar is _mag_ je in 25 jaar aflossen, maar dat hoeft niet.
Overigens is met de huidige rentestanden en verplicht annuitair aflossen over 30 jaar de misgelopen aftrek in de laatste 5 jaar verwaarloosbaar. Je betaalt de laatste jaren immers vooral aflossing en er is van je rente weinig meer over.
Mark31 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:33:
Dit zou vervelend zijn als ze de overwaarde meerekenen.
Onze situatie hypotheek 165 duizend Huis waarde 270 duizend.
Dus dan heb je een ton overwaarde maar van 165 duizend kan je geen huis kopen dus wil die ton sowieso bijleggen en nog een deel eigen geld.
In dat geval zou ik dus nog maar een 65 duizend euro hypotheek rente aftrek krijgen als ik het goed begrijp?
Hoeveel je mag aftrekken hangt af van je nieuwe huis. Laten we aannemen dat je een nieuw huis op het oog hebt van 500k.

Dan moet je dus je 105k in het nieuwe huis stoppen, blijft over 395k die je wilt lenen.

Daarvan is 165k nog 25 jaar aftrekbaar, en 230k is een nieuwe hypotheek die 30 jaar aftrekbaar is.

Als je een huis van 300k koopt is er dus nog 30k die 30 jaar aftrekbaar is.
Als je een huis van 200k koopt is je volledige hypotheek maar 25 jaar aftrekbaar.

In deze berekeningen is geen rekening gehouden met aflossing op je huidige hypotheek. Dat komt boven op je overwaarde.

[ Voor 38% gewijzigd door Dido op 15-03-2020 12:39 ]

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1