Ik heb thuis een paar computers die onder Linux draaien en een Synology NAS. Waar ik tegenaan loop, is dat rechten op gedeelde bestanden bij Linux/Unix systemen niet staan op gebruikersnaam, maar op gebruikersnummer. Op elke computer worden gebruikers (UID) en groepen (GID) doorgenummerd op volgorde van aanmaken, gevolg is dat ik op een andere computer bij een bestand in een gedeelde directory vaak de verkeerde naam zie als owner, of zelfs een nummer waar geen naam aan gekoppeld is.
Ik heb gevonden dat je in een sshfs mount met -o allow_root,uid=$(id -u),gid=$(id -g) de rechten "goed" kunt zetten voor de ingelogde gebruiker.
Ik heb gevonden dat je met een "bind mount" een remap kunt doen van UID en GID tussen verschillende systemen.
Maar als ik over alle systemen heen het UID en GID per gebruikersnaam gewoon hetzelfde wil houden, hoe pak je dat dan aan? Ik denk dat ik niet de juiste zoektermen ken.
Ik heb gevonden dat je in een sshfs mount met -o allow_root,uid=$(id -u),gid=$(id -g) de rechten "goed" kunt zetten voor de ingelogde gebruiker.
Ik heb gevonden dat je met een "bind mount" een remap kunt doen van UID en GID tussen verschillende systemen.
Maar als ik over alle systemen heen het UID en GID per gebruikersnaam gewoon hetzelfde wil houden, hoe pak je dat dan aan? Ik denk dat ik niet de juiste zoektermen ken.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”