Hoe "manage" je UID / GID over een paar systemen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb thuis een paar computers die onder Linux draaien en een Synology NAS. Waar ik tegenaan loop, is dat rechten op gedeelde bestanden bij Linux/Unix systemen niet staan op gebruikersnaam, maar op gebruikersnummer. Op elke computer worden gebruikers (UID) en groepen (GID) doorgenummerd op volgorde van aanmaken, gevolg is dat ik op een andere computer bij een bestand in een gedeelde directory vaak de verkeerde naam zie als owner, of zelfs een nummer waar geen naam aan gekoppeld is.

Ik heb gevonden dat je in een sshfs mount met -o allow_root,uid=$(id -u),gid=$(id -g) de rechten "goed" kunt zetten voor de ingelogde gebruiker.

Ik heb gevonden dat je met een "bind mount" een remap kunt doen van UID en GID tussen verschillende systemen.

Maar als ik over alle systemen heen het UID en GID per gebruikersnaam gewoon hetzelfde wil houden, hoe pak je dat dan aan? Ik denk dat ik niet de juiste zoektermen ken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Je mount de share op de NAS toch met bepaalde credentials? Die geven je wel of geen rechten, dat heeft niets met je lokale gebruikers op je computers te maken?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
LDAP en kerberos.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is het makkelijker om te sharen met samba ipv met sshfs, dan moet je de samba-user mappen aan een lokale gebruiker, en dan kan je daarna bij het mounten die user met dat wachtwoord gewoon opgeven.
LDAP is een andere mogelijkheid maar da's wel heel veel werk geloof ik, voor deze use case. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Remappen op groeps niveau is het makkelijkst als dat nodig is. Met SMB (CIFS) en/of AFP is dat normaalgesproken niet nodig, zeker als je dan via een centrale user administratie zoals LDAP werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:49

Heidistein

Blah

Als je het grondig wil over engineeren (zoals ik deed), freeipa :)
Werkt als een baas. Wel compleet over the top.

Maybee we are alone... After all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere opties:
- Config management tool zoals Puppet waar je je gebruikers in zet met vaste ids;
- Apart bestand bijhouden met de uid en gid van de gebruikers en die bij het aanmaken van gebruikers opgeven bij nieuwe systemen.

Voor nu zou je kunnen proberen om in /etc/passwd en /etc/group de ids aan te passen naar wat je op een ander systeem hebt voor diezelfde gebruikers. Zorg wel dat je dit vanuit een root shell doet en na het wijzigen van die twee bestanden een chown doet op de home mappen zodat die ook weer de juiste eigenaar en groep hebben.

Installeer desnoods een VM om dit mee te testen, want een foutje betekend dat je niet meer in kan loggen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1