Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS N551JQ start niet meer op na gefaalde BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• paulvdb08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Gisteravond zocht ik op de asus site naar een driver. Toen ik een bios update tegenkwam met de beschrijving "Optimize system performance" leek het mij handig om die ook even te installeren 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUq-I3lAZTmq2old5SB0oks0vUI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LKxlTVxoGbCNm201VrVjKpXW.jpg?f=fotoalbum_large

De eindstand is dat mijn laptop niet meer normaal opstart. Als ik op de aan knop druk krijg ik geen beeld en hoor ik de cd-rom drive heel kort. De laptop blijft dan in een loop hangen waarbij de cd-rom drive steeds 1 seconde geluid maakt.

Ik heb op google al gevonden dat er een manier is om sommige asus laptops opnieuw te flashen door een bios bestand op een usb stick te zetten en ctrl + home in te drukken. Wanneer ik dat doe zie ik dat het lampje van mijn usb stick begint te branden. Na wat trial en error kwam ik erachter dat ik het bestand N551JQAS.203 moet hernoemen naar N551JQ.BIN. Met deze bestandsnaam op mijn usb stick blijft het lampje op mijn usb iets langer branden, gevolgd door de lampjes van het toetsenbord die aanspringen. Vooruitgang denk ik? Daarna valt de laptop wel weer terug in dezelfde loop waarbij ik de cd-rom drive steeds een seconde hoort.

Heeft iemand nog tips?

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:14
Je kan ook eens proberen de bios op een CD te branden, Wellicht probeert die dat ook nog te lezen. Anders word het wel lastig waarschijnlijk.

• paulvdb08
popie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:58:
Je kan ook eens proberen de bios op een CD te branden, Wellicht probeert die dat ook nog te lezen. Anders word het wel lastig waarschijnlijk.
Ik ga morgen cd's kopen om dit te testen!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Kan je de link laten zien waar je je bios file vandaan hebt gehaald?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• paulvdb08
millman schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:26:
Kan je de link laten zien waar je je bios file vandaan hebt gehaald?
Ik heb de bios file van de asus site: https://www.asus.com/nl/Laptops/N551JQ/HelpDesk_BIOS/

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als de CD eventueel leest heb je geluk, maar ik denk dat je BIOS chip corrupt is. Volgens mij kan je de chip niet herprogrammeren en moet je die vervangen, maar daar heb je soldeer skills voor nodig.

• paulvdb08
Ik heb net een CD gevonden waarmee ik het heb geprobeerd, maar zonder succes helaas. Zijn er computerwinkels die dit soort reparaties doen?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
paulvdb08 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:42:
Ik heb net een CD gevonden waarmee ik het heb geprobeerd, maar zonder succes helaas. Zijn er computerwinkels die dit soort reparaties doen?
Je kan ook op V&A een advertentie vragen, misschien kan iemand dit voor je doen (herprogrammeren/solderen).

Had je de checksum wel gecontroleerd voordat je geen flashen? Overigens installeer ik ook altijd BIOS-updates, zeker nu met de lekken in MEI (Intel). Erg vervelend dat het nu mis is gegaan.

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 15-03-2020 20:45 ]

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
paulvdb08 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:37:
Gisteravond zocht ik op de asus site naar een driver. Toen ik een bios update tegenkwam met de beschrijving "Optimize system performance" leek het mij handig om die ook even te installeren 8)7

[Afbeelding]

De eindstand is dat mijn laptop niet meer normaal opstart. Als ik op de aan knop druk krijg ik geen beeld en hoor ik de cd-rom drive heel kort. De laptop blijft dan in een loop hangen waarbij de cd-rom drive steeds 1 seconde geluid maakt.

Ik heb op google al gevonden dat er een manier is om sommige asus laptops opnieuw te flashen door een bios bestand op een usb stick te zetten en ctrl + home in te drukken. Wanneer ik dat doe zie ik dat het lampje van mijn usb stick begint te branden. Na wat trial en error kwam ik erachter dat ik het bestand N551JQAS.203 moet hernoemen naar N551JQ.BIN. Met deze bestandsnaam op mijn usb stick blijft het lampje op mijn usb iets langer branden, gevolgd door de lampjes van het toetsenbord die aanspringen. Vooruitgang denk ik? Daarna valt de laptop wel weer terug in dezelfde loop waarbij ik de cd-rom drive steeds een seconde hoort.

Heeft iemand nog tips?
Nooit zomaar via Windows zelf de BIOS updaten anders... ja, dan gebeurd er dit. Oké duidelijk.

Ik zag hier een reactie:

https://www.reddit.com/r/...lash_utility_blue_screen/

"I let it sit for an hour or so and it came back to life and everything is working fine. Pretty weird."

Je zou een andere BIOS versie kunnen proberen.

Edit: even lezen graag.
Just had a bios update fail on me (0214 to 0401 using the "in bios" EZ updater utility) and my pc refused to start at all. Having only got my new pc yesterday I was crushed, but thankfully ASUS have a nifty feature called Flashback that you can be used to recover these situations! If you happen to encounter a similar issue, here are the steps to restore your bios:

1) Download the bios you want to use to restore from the Maximus VIII Hero support page (I used the 0401 version that I was trying to upgrade to when it failed)

2) Go to to the Maximus VII Hero support page (that's VII, at the time of this post it's not on the VIII's support page) and download the "Bios Renamer for USB BIOS Flashback and Crashfree BIOS 2" from the bios utilities section.

3) Extract the bios's .CAP file and renamer utility to the same directory run the renamer to rename the bios correctly.

4) Copy the renamed bios to a usb pen drive. (drive needs to be formatted to fat16/fat32, won't work with ntfs)

5) Plug the usb drive in to the socket on the back panel labelled "Flashback" (on the Maximus VIII Hero this is to the socket in the top corner of your case).

6) With your PC turned off, press the bios button next to the usb drive then it should begin flashing and continue to flash until the recovery is complete.

7) Once the button stops flashing, turn on your PC and hopefully it will be back to working order! \o/

Hope this helps anybody who encounters similar issues, and a HUUUUGE thanks to the engineers at ASUS. When I was seeing the black screen when trying to boot I was expecting to be without a PC until I could get a replacement, but this feature is a real life saver you guys are great

[ Voor 33% gewijzigd door Berlinetta op 15-03-2020 22:11 ]

• paulvdb08
Berlinetta schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Nooit zomaar via Windows zelf de BIOS updaten anders... ja, dan gebeurd er dit. Oké duidelijk.

Ik zag hier een reactie:

https://www.reddit.com/r/...lash_utility_blue_screen/

"I let it sit for an hour or so and it came back to life and everything is working fine. Pretty weird."

Je zou een andere BIOS versie kunnen proberen.

Edit: even lezen graag.

[...]
Thanks voor je hulp. Ik heb de update via een usb stick vanuit de bios uitgevoerd, dus niet vanuit Windows.

Het lijkt erop dat die reddit user heeft gewacht nadat de bios update faalde? Dus nog voordat hij de computer uitzette.

In het bericht dat je quote hebben ze het over een flashback knop die niet op mijn laptop zit.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
paulvdb08 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Thanks voor je hulp. Ik heb de update via een usb stick vanuit de bios uitgevoerd, dus niet vanuit Windows.

Het lijkt erop dat die reddit user heeft gewacht nadat de bios update faalde? Dus nog voordat hij de computer uitzette.

In het bericht dat je quote hebben ze het over een flashback knop die niet op mijn laptop zit.
Duidelijk, kan je wel gewoon in de BIOS komen? dat mis ik nu wel. (Ik neem aan van niet, maar ik verifieer)

[ Voor 5% gewijzigd door Berlinetta op 15-03-2020 23:24 ]

• paulvdb08
Berlinetta schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Duidelijk, kan je wel gewoon in de BIOS komen? dat mis ik nu wel. (Ik neem aan van niet, maar ik verifieer)
Ik kan niet in de bios komen. Er verschijnt ook helemaal geen beeld.

• paulvdb08
Iemand anders nog een idee?

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Misschien kan je deze proberen:
Het is dan wel niet gedaan met jou model laptop, maar misschien werkt de procedure, niet geprobeerd, altijd mis.

step 1: YouTube: How To Fix - Acer Laptop Computer Not Turning On / No Power / Freezi...
step 2: YouTube: How To Fix Asus Laptop Computer Wont Turn On BIOS Reset / CMOS Batte...

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• paulvdb08
Het is mij niet meer gelukt. Ik ben ook nog langs een computerwinkel geweest maar daar lukte het ook niet. Mocht iemand in de toekomst dit topic vinden via en nog een oplossing vinden: laat maar weten :) ! Tot die tijd dient mijn laptop als een veel te dure onderzetter.

• harco_NL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Heb de dezelfde laptop en had vorige week ook een corrupte bios. Zwart beeld en laptop deed niks behalve een lampje van de aan-knop brandde.

Heb een verkoper gevonden op ebay die bios chips flashed en vervolgens opstuurt vanuit nederland! Vervolgens een kwestie van laptop openen, accu, cmos batterij verwijderen, oude chip eraf nieuwe chip erop. Alles weer in elkaar en de laptop werkt weer.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

harco_NL schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:34:
Heb de dezelfde laptop en had vorige week ook een corrupte bios. Zwart beeld en laptop deed niks behalve een lampje van de aan-knop brandde.

Heb een verkoper gevonden op ebay die bios chips flashed en vervolgens opstuurt vanuit nederland! Vervolgens een kwestie van laptop openen, accu, cmos batterij verwijderen, oude chip eraf nieuwe chip erop. Alles weer in elkaar en de laptop werkt weer.
Ik ken de naam van deze verkoper op ebay.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
Fijn dat jullie dit alle 2 even willen delen hier :+

• paulvdb08
harco_NL schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:34:

Heb je een link naar de verkoper? En is het veel werk om de chip dan te vervangen? Ik heb inmiddels al een nieuwe laptop maar misschien dat ik de oude nog wel wil redden

• harco_NL
paulvdb08 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Heb je een link naar de verkoper? En is het veel werk om de chip dan te vervangen? Ik heb inmiddels al een nieuwe laptop maar misschien dat ik de oude nog wel wil redden
Ja met een beetje soldeer ervaring is het redelijk te doen. Na het openen van de laptop, moederbord los schroeven op de achterkant zit cmos batterij deze eruit halen. De bios chip zit linksonder de RAM modules het is een klein chipje met 8 pootjes. Makkelijkste is als je iets hebt om soldeer te verwijderen, dan pak je de oude chip makkelijk van het moederbord.

Als je andere vragen hebt, laat maar weten

Bios Chip:
https://www.ebay.nl/itm/BIOS-CHIP-ASUS-UX303LN-X450MD-Q400A-N551JQ-TP500LB/172236256187?hash=item281a14b3bb:g:EZ8AAOSwGTRegPUU

guide voor openen laptop:
https://www.ifixit.com/Guide/Asus+N551JQ+thermal+paste+replacement/98410

• paulvdb08
harco_NL schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Ja met een beetje soldeer ervaring is het redelijk te doen. Na het openen van de laptop, moederbord los schroeven op de achterkant zit cmos batterij deze eruit halen. De bios chip zit linksonder de RAM modules het is een klein chipje met 8 pootjes. Makkelijkste is als je iets hebt om soldeer te verwijderen, dan pak je de oude chip makkelijk van het moederbord.

Als je andere vragen hebt, laat maar weten

Bios Chip:
https://www.ebay.nl/itm/BIOS-CHIP-ASUS-UX303LN-X450MD-Q400A-N551JQ-TP500LB/172236256187?hash=item281a14b3bb:g:EZ8AAOSwGTRegPUU

guide voor openen laptop:
https://www.ifixit.com/Guide/Asus+N551JQ+thermal+paste+replacement/98410
Bedankt voor de linkjes! Mijn huisgenoot kan solderen dus ik ga vragen of hij me hiermee kan helpen.
Nog een noob vraag: moet ik de verkoper op ebay nog een bestand sturen om op de chip te flashen? En zo ja, heb je een link naar het juiste bestand?

• harco_NL
paulvdb08 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor de linkjes! Mijn huisgenoot kan solderen dus ik ga vragen of hij me hiermee kan helpen.
Nog een noob vraag: moet ik de verkoper op ebay nog een bestand sturen om op de chip te flashen? En zo ja, heb je een link naar het juiste bestand?
Nee je hoeft hem alleen te vertellen dat je een Asus N551JQ hebt en hij flasht de nieuwste bios erop.

Hier een foto van waar de chip zit:
https://ibb.co/QdzV8Xs

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Mooi tweaker topic.. zo zie ik ze graag!.. ik ben benieuwd of t je lukt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• paulvdb08
harco_NL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Nee je hoeft hem alleen te vertellen dat je een Asus N551JQ hebt en hij flasht de nieuwste bios erop.

Hier een foto van waar de chip zit:
https://ibb.co/QdzV8Xs
Het is gelukt!!!!! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT3DgdvheYhJ9o_4iy7tED0Fqds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x09aukJo6UDZGZV5wKkEMirS.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn huisgenoot dacht eerst dat hij niet meer zou opstarten omdat we zoveel dingen hebben losgehaald om het moederbord los te krijgen en omdat het solderen een beetje slordig ging. We waren allebei verrast toen de laptop toch weer aanging. Heel erg bedankt voor alle hulp! _/-\o_

• harco_NL
paulvdb08 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Het is gelukt!!!!! :D
[Afbeelding]
Mijn huisgenoot dacht eerst dat hij niet meer zou opstarten omdat we zoveel dingen hebben losgehaald om het moederbord los te krijgen en omdat het solderen een beetje slordig ging. We waren allebei verrast toen de laptop toch weer aanging. Heel erg bedankt voor alle hulp! _/-\o_
Goed om te horen! Nu niet meer de bios flashen hahah :9
Pagina: 1