SIM kaart wijzigen verandert ook WiFi MAC adres

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Hoi,

Een kennis heeft een iPhone, waarbij hij zijn SIM kaart 2x heeft geswitched
Nu merken we dat zijn WiFi MAC adres ook meewijzigt bij een andere SIM kaart.
Bij een Samsung Android phone gebeurt dit niet.

Het steeds wijzigen van zijn SIM kaart is even een tijdelijke transitie, dus verwacht niet dat dit na vandaag nog zal gebeuren.
Maar ik wil toch wel weten waarom een SIM kaart is gekoppeld aan de WiFi MAC bij een iPhone.
Een Google leverde alleen maar op hoe je het MAC adres wijzigt, maar dat is niet mijn vraag.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39
Is het niet zo dat de Mac altijd dynamisch is om tracking te voorkomen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
DiedX schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:34:
Is het niet zo dat de Mac altijd dynamisch is om tracking te voorkomen?
Nee MAC adres is altijd hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
GoT schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:25:
Hoi,

Het steeds wijzigen van zijn SIM kaart is even een tijdelijke transitie, dus verwacht niet dat dit na vandaag nog zal gebeuren.
Maar ik wil toch wel weten waarom een SIM kaart is gekoppeld aan de WiFi MAC bij een iPhone.
Een Google leverde alleen maar op hoe je het MAC adres wijzigt, maar dat is niet mijn vraag.
Nog nooit van gehoord en heb geregeld een simwissel gedaan, zowel particulier als bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier ook niet
De iphone van mijn vrouw naar mij -> mac en statisch IP adres blijft hetzelfde
Mijn iphone naar de jongste -> idem

Is waarschijnlijk iets anders aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 08:37
Queenfanmichel schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Bij mijn Samsung verbind ik telkens met een willekeurig MAC-adres. Dit staat standaard zo ingesteld. Het lijkt mij sterk dat de SIM wissel de oorzaak is. Maar het is goed mogelijk dat hij verbindt met een willekeurig MAC-adres. Wellicht dat een herstart ook een nieuwe forceert?

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

GoT schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:25:
Hoi,

Bedoel je dan niet dit: https://9to5mac.com/2014/...works-and-when-it-doesnt/

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Onzin, standaard feature van iOS en Android om MAC adressen te vernieuwen om tracking tegen te gaan, wel apart dat het ook gebeurt met een SIM wissel...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RGAT schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:47:
[...]

Onzin, standaard feature van iOS en Android om MAC adressen te vernieuwen om tracking tegen te gaan, wel apart dat het ook gebeurt met een SIM wissel...
Het gebeurt bij niet bekende netwerken, dus alleen als je bv door een winkelstraat loopt
Dan zoekt de telefoon wel constant zijn 'eigen' wifipunten, maar doet dat inderdaad met wisselende mac-adressen
Als jij thuis / op het werk / club aan een bekend AP komt, log je gewoon in met de eigen (hardware) macadres

Anders zou een statisch IPadres niet mogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

RGAT schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:47:
[...]
Vermoedelijk bedoel je het IP adres, want het MAC-adres is feitelijk een uniek hardwareadres, waarmee elke netwerkkaart geindentificeerd kan worden. Het MAC-adres bestaat namelijk uit twee delen. Met het eerste deel kun je de fabrikant identificeren van de netwerkkaart en het tweede deel geeft de kaart een uniek nummer. Er zijn situaties waarbij dit adres gewijzigd kan worden, maar zeker niet addrandom-automatisch op een telefoon.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:51:
[...]

Het gebeurt bij niet bekende netwerken, dus alleen als je bv door een winkelstraat loopt
Dan zoekt de telefoon wel constant zijn 'eigen' wifipunten, maar doet dat inderdaad met wisselende mac-adressen
Als jij thuis / op het werk / club aan een bekend AP komt, log je gewoon in met de eigen (hardware) macadres

Anders zou een statisch IPadres niet mogelijk zijn
Statisch IP met wisselende MAC is prima mogelijk, wat jij bedoelt is een DHCP reservering, dat is iets anders en dat is inderdaad op basis van MAC adres. Punt is dat MAC adressen echt niet per definitie statisch zijn.
_Dune_ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Vermoedelijk bedoel je het IP adres, want het MAC-adres is feitelijk een uniek hardwareadres, waarmee elke netwerkkaart geindentificeerd kan worden. Het MAC-adres bestaat namelijk uit twee delen. Met het eerste deel kun je de fabrikant identificeren van de netwerkkaart en het tweede deel geeft de kaart een uniek nummer. Er zijn situaties waarbij dit adres gewijzigd kan worden, maar zeker niet addrandom-automatisch op een telefoon.
Nope, bedoel het MAC adres (Layer 2 voor de zekerheid ;)) niet IP op Layer 3, MAC adres is prima te wijzigen, daarbij zal een slimme ontwikkelaar inderdaad het eerste deel gelijk houden, het laatste deel echter...
Dit alles gaat echter wat offtopic, punt is dat het zeker mogelijk is, dat verklaard nog niet waarom het lijkt te gebeuren bij een SIM swap...

[ Voor 39% gewijzigd door RGAT op 15-03-2020 19:57 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
In mijn thuis WiFi netwerk heb ik MAC filtering aan staan en ik moest het aanpassen, nadat hij zijn SIM kaart had gewisseld.
Eenmaal gewisseld blijft hetzelfde MAC adres wel staan.
Ik keek er zelf van op toen het was gewijzigd, vond het ook wat vreemd.

Note: de zin of onzin van MAC filtering bij WiFi is hier verder niet ter discussie.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Feit is dat MAC adressen geen vast gegeven meer zijn maar worden gerandomiseerd. Het exacte algoritme erachter doet er niet heel veel toe, de consequentie is hoe-dan-ook dat filteren op MAC adres niet meer kan.

🌞🍃

Pagina: 1