Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 13:40
Hola,

Ik hoop dat dit hier thuishoort zo niet hoor ik het graag.

Momenteel ben ik werkzaam als orderpicker bij een (horeca) groothandel. Zoals iedereen nu wel weet heeft het coronavirus zijn uitwerking op de werkvloer, namelijk: de bestellingen zijn aanzienlijk minder, waardoor er minder werk is, en het kan voorkomen dat ik minder hoef te werken en/of ik helemaal niet hoef te komen werken.

Mijn situatie:
- ik ben student;
(leenstelsel -> geen recht op uitkering en dergelijken, ook geen recht op werktijdverkorting?)

- ik ben werkzaam als oproepkracht voor onbepaalde tijd;
(ik sta standaard ingepland tot zolang ik werkzaam blijf -> momenteel aantoonbaar sta ik (zichtbaar) ingeroosterd tot begin april)

- ik ben nu ruim 2 jaar werkzaam op dezelfde dagen en dezelfde uren;
(ik kan aantonen dat ik de laatste 3 maanden gemiddeld iedere zaterdag en zondag gewerkt heb)

- werkuren: zaterdag 7-16 en zondag 14-22;
(zaterdag is 100% en zondag is 200%)

- ik heb een verzoek gekregen tot vast (uren)contract ivm meerdere jaren werkzaam te zijn, maar heb gekozen om oproep te blijven.
(ivm studie heb ik soms een dag (zaterdag) vrij nodig -> gemiddeld 1x per maand / 2 maanden en als oproepkracht = makkelijker vrij krijgen)

Wat kan corona nu betekenen voor mij? Ik heb een aantal vragen en hoop dat mensen met wat meer verstand van zaken hierover advies kunnen geven. Ik heb nu (nog) geen stappen ondernomen mijn werkgever te bevragen etc. Reden hiervoor is dat ik in het verleden ooit de opmerking heb gekregen toen ik een dag ziek was: 'je bent oproep en als je niet komt werken door ziekte krijg je dus niet betaald'. Dit geeft een beeld weer van de werkgever, en het vertrouwen dat ik niet heb om degelijk naar de wet behandeld te worden.

Vraag 1: Gisteren te horen gekregen dat ik 2 uur later moet beginnen dan normaal ivm weinig werk.
Dit betekent dat ik minder dan 24 uur van te voren heb gehoord dat ik 2 uur minder kan werken = inc zondagstoeslag betekent dit 4 uur minder uitbetaald.
Mag dit zomaar?

Vraag 2: Stel restaurants en dergelijken moeten/gaan dicht. Dan is er voor mij geen werk.
Betekent dit dat ik als nog gewoon uitbetaald (min 70%) krijg omdat ik aantoonbaar normaal wel deze uren werk?

Vraag 3: Hoe moet ik de 200% uren rekenen betreffende de zondag?
Ik krijg omgerekend 14 uur betaald, maar is dit bij ziekte/niet hoeven te werken ook zo dat ik de volledige dubbele uren moet meerekenen?
(bijvoorbeeld ik ben op zondag ziek, en ik dus 'eigenlijk' 7 werkuren mis, heb ik recht om die 7 uren ivm zondag er bij te tellen?)

Vraag 4: Hoe moet ik mijn contract zien als 'onbepaalde tijd'.
Betekent dit tot ik en de werkgever het contract beëindigen of zie ik het dan verkeerd?

Informatie heb ik o.a. gehaald van: https://www.rijksoverheid...-ook-loon-als-ik-ziek-ben

Zover mij bekend heb ik bij ziekte recht op loon, bij het niet op tijd communiceren van minder werk heb ik ook recht op het volledige loon, en als ik dus niet meer hoef te komen ivm corona blijf ik ook recht op loon houden (70% of 100% ben ik niet zeker van). Ik ben aan het overwegen om een afpraak te maken bij het Juridisch Loket mocht hier geen duidelijk antwoord uit komen / de werkgever mij geen duidelijk antwoord kan geven indien ik de vragen ga stellen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kevin12 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:14:
- ik heb een verzoek gekregen tot vast (uren)contract ivm meerdere jaren werkzaam te zijn, maar heb gekozen om oproep te blijven.
(ivm studie heb ik soms een dag (zaterdag) vrij nodig -> gemiddeld 1x per maand / 2 maanden en als oproepkracht = makkelijker vrij krijgen)
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het recht specifiek hier op in gaat. Werkgever doet het volgens het boekje om jou vaste uren te bieden, deze weiger jij zelf vanwege flexibiliteit, maar de werkgever mag zich niet op deze zelfde flexibiliteit beroepen en nu het zo ver komt wil je zekerheid.

Dat is toch iets anders als een werkgever die zijn personeel in 0 uren contracten houdt om zelf alle flexibiliteit te houden en het personeel geen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Als jouw werkgever je een vast contract heeft aangeboden en je hebt dat geweigerd heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan en heb jij geen recht meer om alsnog een vast contract "te claimen". Dit betekent voor jouw werkgever hogere kosten (sociale premies) en flexibiliteit in de uren die hij jou biedt. Voor jou betekent het minder rechten maar daar heb je zelf voor gekozen en je kan niet met terugwerkende kracht alsnog voor een vast contract gaan. Daarmee zijn volgens mij al je vragen beantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Je vraag mbt oproepkracht volgt meer vanuit de recente WAB. Je kan loon vorderen voor niet gewerkte uren waarvoor je wel bent opgeroepen. Bijvoorbeeld voor de zondag, je bent opgeroepen om van X tot X te werken. Je moet dan, wettelijk gezien, ten minimale betaald worden voor de ingeplande uren omdat de oproep korter dan 4 dagen van tevoren is gewijzigd. Theoretisch zou het zelfs zo zijn dat als je bent ingepland van 10 tot 16 en ze verschuiven de dienst naar 12 tot 18, je recht hebt op doorbetaling van 8 uur. De originele oproep was immers van 10 tot 16 en daar heb je rekening mee gehouden, dus je moet ook het deel van 10 tot 12 uitbetaald krijgen. Er is echter nog geen jurisprudentie, enkel de geest van de wet die je moet volgen. Mogelijkerwijs gaat dit ertoe leiden dat diensten zo laat als mogelijk (bijv dezelfde ochtend of voorgaande dag) bevestigd gaan worden om dit risico te verkleinen, dan ga je echter meer in op de gevolgen van de WAB.

Als je op de WAB zoekt zie je heel veel meer informatie, o.a. Tempo Team heeft het geloof ik lekker duidelijk uitgelegd. De oorzaak, corona, doet overigens niet ter zake wat betreft recht op doorbetaling. Maar ik adviseer je wel om in gesprek te blijven, iedereen heeft hier ellende van.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Deveon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het recht specifiek hier op in gaat. Werkgever doet het volgens het boekje om jou vaste uren te bieden, deze weiger jij zelf vanwege flexibiliteit, maar de werkgever mag zich niet op deze zelfde flexibiliteit beroepen en nu het zo ver komt wil je zekerheid.

Dat is toch iets anders als een werkgever die zijn personeel in 0 uren contracten houdt om zelf alle flexibiliteit te houden en het personeel geen.
Wat ik niet heb aangehaald, is dat ik volgens de werkgever, 6 weken van te voren vrij moet vragen (en vakanties voor eind januari moest doorgeven). Dit staat nergens opgeschreven, en ik heb bijna nooit een situatie gehad waarbij dit geweigerd is.

Neemt niet weg dat ik hier verder idd niets mee kan.
bszz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:25:
Als jouw werkgever je een vast contract heeft aangeboden en je hebt dat geweigerd heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan en heb jij geen recht meer om alsnog een vast contract "te claimen". Dit betekent voor jouw werkgever hogere kosten (sociale premies) en flexibiliteit in de uren die hij jou biedt. Voor jou betekent het minder rechten maar daar heb je zelf voor gekozen en je kan niet met terugwerkende kracht alsnog voor een vast contract gaan. Daarmee zijn volgens mij al je vragen beantwoord.
Net als de andere reacties lijkt dit idd voor mij de werkelijkheid. Waar ik alleen nu nog niets over kan vinden (ben reeds aan het uitzoeken hoe dit werkt). Is het feit dat ik overal terugvind: 3 maanden aantoonbare uren = 'vast contract' (moet dit nog in de WAB terugvinden)

Stel ik word nu ziek en aantoonbaar heb ik de laatste 3 maanden X aantal uren gedraaid. Ik voor X aantal uren betaald zou moeten krijgen. Of heb ik het nu niet bij het juiste eind?
Arjan90 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:47:
Je vraag mbt oproepkracht volgt meer vanuit de recente WAB. Je kan loon vorderen voor niet gewerkte uren waarvoor je wel bent opgeroepen. Bijvoorbeeld voor de zondag, je bent opgeroepen om van X tot X te werken. Je moet dan, wettelijk gezien, ten minimale betaald worden voor de ingeplande uren omdat de oproep korter dan 4 dagen van tevoren is gewijzigd. Theoretisch zou het zelfs zo zijn dat als je bent ingepland van 10 tot 16 en ze verschuiven de dienst naar 12 tot 18, je recht hebt op doorbetaling van 8 uur. De originele oproep was immers van 10 tot 16 en daar heb je rekening mee gehouden, dus je moet ook het deel van 10 tot 12 uitbetaald krijgen. Er is echter nog geen jurisprudentie, enkel de geest van de wet die je moet volgen. Mogelijkerwijs gaat dit ertoe leiden dat diensten zo laat als mogelijk (bijv dezelfde ochtend of voorgaande dag) bevestigd gaan worden om dit risico te verkleinen, dan ga je echter meer in op de gevolgen van de WAB.

Als je op de WAB zoekt zie je heel veel meer informatie, o.a. Tempo Team heeft het geloof ik lekker duidelijk uitgelegd. De oorzaak, corona, doet overigens niet ter zake wat betreft recht op doorbetaling. Maar ik adviseer je wel om in gesprek te blijven, iedereen heeft hier ellende van.
Tempo-team is hier heel duidelijk in, en ik ben het na aan het kijken!

Voor nu iedereen dank voor de tijd en moeite!

De vraag die mij nu eigenlijk nog over blijft, is zoals hierboven: hoe zit het als je aantoonbaar langere tijd (ondanks het weigeren van een vast uren contract) aantoonbaar 3 maanden werkzaam voor een X aantal uren.

Het lijkt er nu op (als ik het goed begrijp en ik ben nog aan het inlezen hoe dit precies zit) dat als ik mij nu ziek zou melden. Ik dus wel recht heb op doorbetaling (want ben ziek tijdens oproep periode + 3 maanden aantoonbaar werkzaam). Maar door het weigeren van een vast uren contract. De enige zekerheid die ik heb is 4 dagen van te voren ingepland worden ja/nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Klopt helemaal. Bij ziekte en feestdagen doe je beroep op een bestendig arbeidspatroon, bijv. als je elke maandag werkt en het is een keer een feestdag op maandag heb je recht op doorbetaling. Doordat je hebt gekozen om als oproepkracht werkzaam te blijven heb je geen recht op doorbetaling als al je oproepen nu gecancelled zouden worden. Let er dus op dat je bijvoorbeeld de planning afdrukt, zodat je weet wanneer je gepland (en dus opgeroepen) bent.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Arjan90 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:57:
Klopt helemaal. Bij ziekte en feestdagen doe je beroep op een bestendig arbeidspatroon, bijv. als je elke maandag werkt en het is een keer een feestdag op maandag heb je recht op doorbetaling. Doordat je hebt gekozen om als oproepkracht werkzaam te blijven heb je geen recht op doorbetaling als al je oproepen nu gecancelled zouden worden. Let er dus op dat je bijvoorbeeld de planning afdrukt, zodat je weet wanneer je gepland (en dus opgeroepen) bent.
Dank voor het advies, dit ga ik per direct doen vandaag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 18:29
Zoals anderen al hebben geschreven:

- Oproepkracht heeft alleen recht op doorbetaling wanneer je originele dienst binnen vier (96uur) nadelig wordt gewijzigd voor jou. Alles buiten die vier dagen is risico voor werknemer.

- Bij ziekte/feestdagen krijg je het gemiddeld aantal uren doorbetaald mits je van de 13 weken voorafgaande 8weken hebt gewerkt op die dag(en)

- verlofaanvraag x-weken van te voren is een afspraak tussen werknemer/werkgever waarbij de werkgever een gegronde reden moet hebben om deze af te keuren.

- toeslag wordt niet meegerekend in doorbetaling bij ziekte/feestdag

- Je kan geen contract meer claimen, werkgever moet elke 12 maanden een contract voorstellen, is aan werknemer om dit te accepteren of niet.

Edit:
- Je contract voor onbepaalde tijd geeft aan dat er geen einddatum aan vast zit. Wanneer jij ontslag neemt dan wordt de einddatum bepaald rekeninghoudend met de opzegtermijn van het bedrijf (bv. 1 maand). De werkgever kan jou niet zomaar ontslaan, hij kan wel meerdere incidenten stapelen en zo een dossier opbouwen om jou met een gegronde reden te ontslaan. Bij goed functioneren hoef je hier niet bang voor te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door thvers op 15-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin12
thvers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:34:
Zoals anderen al hebben geschreven:

- Oproepkracht heeft alleen recht op doorbetaling wanneer je originele dienst binnen vier (96uur) nadelig wordt gewijzigd voor jou. Alles buiten die vier dagen is risico voor werknemer.

- Bij ziekte/feestdagen krijg je het gemiddeld aantal uren doorbetaald mits je van de 13 weken voorafgaande 8weken hebt gewerkt op die dag(en)

- verlofaanvraag x-weken van te voren is een afspraak tussen werknemer/werkgever waarbij de werkgever een gegronde reden moet hebben om deze af te keuren.

- toeslag wordt niet meegerekend in doorbetaling bij ziekte/feestdag

- Je kan geen contract meer claimen, werkgever moet elke 12 maanden een contract voorstellen, is aan werknemer om dit te accepteren of niet.

Edit:
- Je contract voor onbepaalde tijd geeft aan dat er geen einddatum aan vast zit. Wanneer jij ontslag neemt dan wordt de einddatum bepaald rekeninghoudend met de opzegtermijn van het bedrijf (bv. 1 maand). De werkgever kan jou niet zomaar ontslaan, hij kan wel meerdere incidenten stapelen en zo een dossier opbouwen om jou met een gegronde reden te ontslaan. Bij goed functioneren hoef je hier niet bang voor te zijn.
Dank voor deze goede toelichting!

Wederom wil ik iedereen danken voor de informatie, tijd en moeite! :)

Ik denk dat ik voor nu genoeg informatie heb, en het lijkt erop dat de studieschuld opgehoogd moet gaan worden, maar helaas het zij zo..
Voor nu weet ik genoeg, mocht iemand nog iets nuttigs toe te voegen hebben hoor ik dit natuurlijk graag, maar het lijkt erop dat alles behandeld is. Daarvoor mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
thvers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:34:
Nuance is hier mogelijk op zijn plaats, werkgevers hebben veelal in december al aanbiedingen gedaan voor een vast contract, vaak volgens andere regels dan volgens de WAB. Daarmee vielen de medewerkers die dat hebben geaccepteerd vanaf januari 2020 niet meer onder de oproepkracht regel. Zij kunnen nog wel aanspraak maken op het rechtsvermoeden arbeidsomvang (13 weken regel).

Als je in december een aanbod vast hebt ontvangen en afgekeurd omdat bijvoorbeeld de uren onvoldoende waren voor je, zal de werkgever wel degelijk vanaf januari een nieuw aanbod moeten doen. Als de reden toen is geweest dat je een oproepkracht wil blijven, valt het te verdedigen dat de werkgever niet opnieuw een aanbieding hoeft te doen.
Vanuit jurisprudentie is overigens totaal niet duidelijk of, en zo ja wanneer, een werkgever weer een aanbod vaste arbeidsomvang moet doen als de werknemer dit heeft afgewezen. Een jaar lijkt verdedigbaar vanuit de wet, maar het is niet gezegd dat de rechter er ook zo naar kijkt. Wat als eens werknemer bijvoorbeeld na een half jaar wel een vaste omvang wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Arjan90 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Nuance is hier mogelijk op zijn plaats, werkgevers hebben veelal in december al aanbiedingen gedaan voor een vast contract, vaak volgens andere regels dan volgens de WAB. Daarmee vielen de medewerkers die dat hebben geaccepteerd vanaf januari 2020 niet meer onder de oproepkracht regel. Zij kunnen nog wel aanspraak maken op het rechtsvermoeden arbeidsomvang (13 weken regel).

Als je in december een aanbod vast hebt ontvangen en afgekeurd omdat bijvoorbeeld de uren onvoldoende waren voor je, zal de werkgever wel degelijk vanaf januari een nieuw aanbod moeten doen. Als de reden toen is geweest dat je een oproepkracht wil blijven, valt het te verdedigen dat de werkgever niet opnieuw een aanbieding hoeft te doen.
Vanuit jurisprudentie is overigens totaal niet duidelijk of, en zo ja wanneer, een werkgever weer een aanbod vaste arbeidsomvang moet doen als de werknemer dit heeft afgewezen. Een jaar lijkt verdedigbaar vanuit de wet, maar het is niet gezegd dat de rechter er ook zo naar kijkt. Wat als eens werknemer bijvoorbeeld na een half jaar wel een vaste omvang wil?
24-12-2019 Aanbod 19 uur gekregen
14-02-2020 Aanbod 19 uren door mij afgehandeld -> blijvend oproep kracht

Als ik het goed begrijp val ik hierdoor dus buiten de boot, want afgehandeld in 2020. Daarbij komt zeker ook dat dat minder dan 13 weken geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik reageer hier even op omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Ik ben werkzaam sinds oktober 2018 als parttime 0-uren kracht. Heb gemiddeld altijd rond de 80u per maand gewerkt en ook aantoonbaar laatste drie maanden. Het verschil met het voorbeeld hierboven is dat ik nooit een aanbod heb gekregen van mijn werkgever voor een vast contract sinds de nieuwe WAB wet. Ik heb zojuist gehoord dat we per direct gaan sluiten tot en met 6 april. Hoe zit het met doorbetaling en waar kan ik een beroep op doen? Overzichtelijk;

-nog steeds 0-uren contract
-aantoonbaar afgelopen drie maanden gemiddeld 70uur gewerkt.
-geen aanbod voor vast contract gekregen na de nieuw wet van januari 2020.

Hoor graag tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:46
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:51:
Ik reageer hier even op omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Ik ben werkzaam sinds oktober 2018 als parttime 0-uren kracht. Heb gemiddeld altijd rond de 80u per maand gewerkt en ook aantoonbaar laatste drie maanden. Het verschil met het voorbeeld hierboven is dat ik nooit een aanbod heb gekregen van mijn werkgever voor een vast contract sinds de nieuwe WAB wet. Ik heb zojuist gehoord dat we per direct gaan sluiten tot en met 6 april. Hoe zit het met doorbetaling en waar kan ik een beroep op doen? Overzichtelijk;

Hoor graag tips
In principe kan je een beroep doen op die 70 uur. Ik zou het echter wel wat anders brengen, dus bel je baas en vraag hoe je kan helpen de komende weken (schoonmaken/opknappen/achterstallige admin oid) en als je echt over je hart wil strijken dan kan je ook met minder dan 70 uur genoegen nemen natuurlijk. Die vrouw zit natuurlijk ook in de shit, en elkaar een beetje helpen de komende tijd kan natuurlijk geen kwaad. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:51:

Hoor graag tips
Horeca ?
Dan is de werkgever helaas niet verplicht door te betalen.
Je kan in overleg gaan, maar steek je licht op bij de Koninklijke Horeca bond
https://www.khn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is hij bij horeca niet verplicht door te betalen? Kan het niet vinden op de site van de vakbond
Pagina: 1