Leasen via eigen zaak of toch private

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-05 11:10
Mijn vrouw en ik overwegen een gezinsauto te leasen. Deze auto zal voor voor het overgrote deel privé gebruikt worden. Jaarlijks zo'n 18k. Zakelijk misschien maximaal 1000-2000 km. Wij fietsen beide naar het werk en ik reis het liefst per trein.

Beide hebben wij een eigen bedrijf. Zij een BV, ik een eenmanszaak (ben ZZP'er).

De auto kunnen we op drie manieren leasen

1. Via haar BV
2. Via mijn eenmanszaak
3. Via private lease

Ik heb met Google geprobeerd uit te vogelen wat nu de voordeligste optie, maar ik kom er niet uit. Veel informatie lijkt gekleurd (want afkomstig van leasemaatschappijen die alleen private lease doen), of verouderd.

Duidelijk is in ieder geval dat je bij optie 1 en 2 bijtelling hebt. Aangezien wij voor een brandstofauto gaan, loopt dat al snel in de papieren.

Wie schept licht in de duisternis?

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 15-03-2020 07:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je eigen Excel waarin je dit uitrekent. Erg afhankelijk van type auto en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat kan ik doen, maar dan moet ik eerst de fiscale regelgeving kennen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is wel heel erg makkelijk. Wat heb je tot nu toe zelf wel uitgezocht?

Google vindt hier honderden artikelen over: vb https://www.boekzo.nl/auto-van-de-zaak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29

_Arthur

blub

havana schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:07:
Ik heb met Google geprobeerd uit te vogelen wat nu de voordeligste optie, maar ik kom er niet uit.
Zonder de cijfers te kennen van de bedrijven is hier door ons forum-publiek weinig zinnigs over te zeggen.

Je kan je boekhouder/account vragen om voorbeeld berekeningen, of eventueel zelf even goed zoeken naar "auto van de zaak of in prive", dan vind je wel commerciele Excel-sheets die zo'n berekening kunnen maken voor je (met de juiste input aan bedrijfs-cijfers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wat ik tot nu zelf heb uitgezocht.

Als ik de auto lease op de BV betaal ik hiervoor 666 euro, daar komt nog ongeveer 170 euro brandstof bij. Maakt totaal 836 euro. Dit wordt uit de BV betaald, dus scheelt ± 50% t.o.v. privé ofwel 418 euro zijn de werkelijke kosten.

Daar komt bij de bijtelling van 317 euro. Maakt totaal 735 euro. Over de zakelijke kilometers mag ik nog de BTW op de brandstof aftrekken, maar dat is klein bier.

Via private lease 709 euro voor exact dezelfde auto, maar ik heb geen bijtelling. Brandstofkosten gelijk, 170 euro. Maakt totaal 829. Ik mag de zakelijke kilometers (2000/jaar) nog voor 0,19 declareren bij de BV, maar aangezien dit maar om een klein aantal gaat, drukt dit de kosten nauwelijks (ca. 15 euro per maand).

Mis ik dan nog iets?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rijd je veel zakelijk dan loont het om privé te leasen. Rijd je veel privé dan is zakelijk lease.interessant.

https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Voor mij was een ex-lease (2-5 jaar oud) privé kopen of zakelijke elektrisch veruit het aantrekkelijkste. Een kleine elektrische auto zakelijk kan zo voordelig zijn dat je ermee kan rijden van de brandstofkosten van een flinke benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 20:06
Als je een auto van de zaak rijdt en bijtelling betaald, dan mag je brandstof altijd op de zaak zetten, ook de privé ritten.

Rij zelf ook zakelijk op mijn eenmanszaak, ik rij hooguit 1000km zakelijk en 10000 km privé.

Hoewel ik de auto gekocht (wel elektrische) heb en niet geleased, was het zakelijk rijden goedkoper dan privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@Deveon

Dat is ook mijn conclusie.

@sweebee

Dat weet ik, ik had dan ook in mijn rekenvoorbeeld alle brandstofkosten op de zaak gezet, ook privé.

Voorlopige conclusie:

Zakelijk rijden scheelt een ± 100 euro per maand.

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 15-03-2020 08:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
sweebee schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:28:
Als je een auto van de zaak rijdt en bijtelling betaald, dan mag je brandstof altijd op de zaak zetten, ook de privé ritten.

Rij zelf ook zakelijk op mijn eenmanszaak, ik rij hooguit 1000km zakelijk en 10000 km privé.

Hoewel ik de auto gekocht (wel elektrische) heb en niet geleased, was het zakelijk rijden goedkoper dan privé.
Je weet dat minimaal 10% van je ritten zakelijk moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
c-nan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Nee. Maar dat is t toch :+ , had hiervoor een privé auto waar ik km’s moest opgeven. Daar zat ik altijd rond 11%, daar is de keuze op een zakelijke auto ook op gebaseerd. Had ‘t door mijn boekhouder laten uitzoeken, dus die moet ik maar vertrouwen.

Daarnaast valt t niet te controleren aangezien je niets hoeft op te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 15-03-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door sweebee op 15-03-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 13:03
Is financial lease geen optie? Voor een maandbedrag van 666 kun je wel een leuke auto leasen, en dan is ie achteraf van jezelf.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
havana schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:06:
Wat ik tot nu zelf heb uitgezocht.

Als ik de auto lease op de BV betaal ik hiervoor 666 euro, daar komt nog ongeveer 170 euro brandstof bij. Maakt totaal 836 euro. Dit wordt uit de BV betaald, dus scheelt ± 50% t.o.v. privé ofwel 418 euro zijn de werkelijke kosten.

Daar komt bij de bijtelling van 317 euro. Maakt totaal 735 euro. Over de zakelijke kilometers mag ik nog de BTW op de brandstof aftrekken, maar dat is klein bier.

Via private lease 709 euro voor exact dezelfde auto, maar ik heb geen bijtelling. Brandstofkosten gelijk, 170 euro. Maakt totaal 829. Ik mag de zakelijke kilometers (2000/jaar) nog voor 0,19 declareren bij de BV, maar aangezien dit maar om een klein aantal gaat, drukt dit de kosten nauwelijks (ca. 15 euro per maand).

Mis ik dan nog iets?
Mogelijk moet je BTW over prive gebruik nog verrekenen:
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 10:44

Crazy D

I think we should take a look.

c-nan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:28:
En dat de belastingdienst dat in geval van twijfel aan moet tonen. Zo ongeveer het enigste dat de belastingdienst moet aantonen. Je hoeft namelijk geen km registratie bij te houden dus als ze twijfelen moeten zij aantonen dat het niet waar is.

Aangezien naar de Media Markt rijden om batterijen te kopen voor je draadloze muis die je zakelijk gebruikt ook een zakelijke rit is, moet je het wel heel gek maken om dat niet te halen. En je kunt natuurlijk op de fiets naar het werk maar dat wil niet zeggen dat je daarom nooit met de auto gaat O-)

Exact expert nodig?

Pagina: 1