Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 21:30
Ik wil binnenkort mijn eerste camera gaan kopen. Ik zit alleen een beetje te twijfelen tussen een nieuwe systeemcamera of een tweedehands dslr. Ik vindt de ergonomie van een dslr wel fijn, maar er zijn natuurlijk ook systeemcamera's die niet al te compact zijn.

Een Canon EOS M50 lijkt me eventueel wel wat. Ik kan echter ook voor bijvoorbeeld een tweedehands 60D gaan voor €250 (alleen body) https://www.kamera-expres...non-eos-60d-body-occasion
Die zijn echter ook alweer 10 jaar oud, dus weet niet of je dan veel inlevert qua prestaties?

Wat is je budget?
€400-600, minder mag natuurlijk altijd.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik wil graag een systeemcamera of een dslr kopen. In eerste instantie wil ik maar één lens gebruiken, maar ik wil wel graag de optie hebben om later een andere lens te gebruiken.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Hoofdzakelijk vakantiefoto's, eventueel wat foto's maken van planten voor werk. Ik wil mijn foto's graag in RAW schieten zodat ik ze later nog kan bewerken.

Wil je foto's maken of filmen?
Hoofdzakelijk foto's maken. Incidenteel een keer filmen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee

Heb je verder nog specifieke eisen?
Ingebouwde zoeker, dus niet afhankelijk hoeven zijn van het lcd scherm.

Beste antwoord (via Markus29 op 18-03-2020 13:59)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Markus29 Je zou ook nog MFT kunnen overwegen, die bodies voelen vaak iets meer als DSLR dan compact, al zijn de verschillen niet groot.
In die zin een goede tip van @LA-384 om even naar een winkel te gaan en ook echt even vast te houden.

Inclusief lens zal nieuw een aardige uitdaging worden, het eerste wat in mij op kwam is bij voorbeeld zo'n kit:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zwart
Heb je één lens met een ruim bereik en up-to-date features. Het is maar een voorbeeld, er zijn veel keuzes mogelijk. Tweedehands is er misschien ook wel wat leuks te vinden, maar daar heb ik nog niet naar gezocht.
Het advies van @FeareX om ook een prime te halen is een leuke, maar die zou ik bewaren voor een tweede fase. Dat geeft nu teveel een beperking op je budget.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De M50 is zo'n acht jaar nieuwer dan de 60D, dat verschil merk je wel. Is het niet direct in beeldkwaliteit dan is het wel in basale functies zoals ISO-gevoeligheid en autofocus.
Feitelijk heb je twee belangrijke afwegingen zo te zien. Wil je met of zonder spiegel en wil je nieuw of tweedehands. Het voordeel van beginnen met tweedehands is dat het je minder geld kost als je toch liever wat anders gehad zou hebben. Het nadeel kan zijn dat je een minder up to date model koopt waardoor je misschien onterecht het gevoel krijgt dat het systeem niets voor je is.

Twee vraagstukken van mijn kant:
Welk budget heb je dan voor je objectief? Of moet dat uit hetzelfde potje komen? Heb je daar al over nagedacht?

Zijn er naast ergonomie nog andere redenen waarom je voorkeur naar met of zonder spiegel zou gaan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Qua tweedehands zou ik persoonlijk niet zo oud gaan zoeken. Ik zie bijvoorbeeld dit staat op de V&A: V&A aangeboden: Canon EOS 800D Zwart + 2 lensen en accesoires

Dan heb je gewoon een moderne spiegelreflexcamera met twee mooie startlenzen.

Persoonlijk zou ik liever een mirrorless camera hebben omdat die preciezere autofocus hebben en wat extra handigheidjes zoals door de zoeker te kunnen zien hoe je foto gaat worden.

Edit: nog een aanvulling. Koop naast je zoomlenzen ook een lichtsterke prime (=kan niet zoomen) lens. Bijvoorbeeld een 50mm f1.8 STM. Dan kan je 's avonds ook nog heel mooi fotograferen.

[ Voor 15% gewijzigd door FeareX op 15-03-2020 12:30 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
Bedankt voor jullie reacties.
Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:41:
Twee vraagstukken van mijn kant:
Welk budget heb je dan voor je objectief? Of moet dat uit hetzelfde potje komen? Heb je daar al over nagedacht?

Zijn er naast ergonomie nog andere redenen waarom je voorkeur naar met of zonder spiegel zou gaan?
Het budget voor een objectief zou uit hetzelfde potje komen. Dus 600 max voor body met objectief.

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem camera, vooral omdat je dan gelijk kunt zien hoe de foto er uit komt te zien, wat FeareX ook benoemd. Ik wil alleen liever niet een compact model omdat je dan minder houvast hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door Markus29 op 15-03-2020 21:50 . Reden: Ik bedoelde FeareX ipv Gonadan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Aangezien je nieuw bent in fotografieland, ben je ook nog niets gewend qua gebruik van een camera.
Ik denk dan ook dat je het beste eens in een winkel kunt kijken en voelen hoe de verschillende camera's in de hand liggen en hoe ze werken. Beperk je dan ook niet tot de mastodonten canon en nikon, maar kijk ook naar andere merken als Olympus, Sony, fuji, etc.

Je kunt ook de gok nemen en tweedehands gaan, maar dan zou ik er enigszins blind in gaan.

Qua lens aanbod en cameraspecs zit het vaak wel goed volgens mij. Het lijkt mij veel belangrijker dat je een camera hebt die je met plezier gebruikt.

Zelf ben ik bij Fuji uitgekomen, omdat deze alle basisfuncties gewoon fysiek op de camera heeft ipv in menuutjes en dat werkt erg fijn. Fuji is wel een prijzig merk.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2020 20:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Markus29 Je zou ook nog MFT kunnen overwegen, die bodies voelen vaak iets meer als DSLR dan compact, al zijn de verschillen niet groot.
In die zin een goede tip van @LA-384 om even naar een winkel te gaan en ook echt even vast te houden.

Inclusief lens zal nieuw een aardige uitdaging worden, het eerste wat in mij op kwam is bij voorbeeld zo'n kit:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zwart
Heb je één lens met een ruim bereik en up-to-date features. Het is maar een voorbeeld, er zijn veel keuzes mogelijk. Tweedehands is er misschien ook wel wat leuks te vinden, maar daar heb ik nog niet naar gezocht.
Het advies van @FeareX om ook een prime te halen is een leuke, maar die zou ik bewaren voor een tweede fase. Dat geeft nu teveel een beperking op je budget.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 12:34
LA-384 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:55:
Aangezien je nieuw bent in fotografieland, ben je ook nog niets gewend qua gebruik van een camera.
Ik denk dan ook dat je het beste eens in een winkel kunt kijken en voelen hoe de verschillende camera's in de hand liggen. Beperk je dan ook niet tot de mastodonten canon en nikon, maar kijk ook naar andere merken als Olympus, Sony, fuji, etc.

Je kunt ook de gok nemen en tweedehands gaan, maar dan zou ik er enigszins blind in gaan.

Qua lens aanbod en cameraspecs zit het vaak wel goed volgens mij. Het lijkt mij veel belangrijker dat je een camera hebt die je met plezier gebruikt.
Goed punt! Zo ben ik uiteindelijk met een Pentax thuis gekomen terwijl ik dacht een Canon te gaan kopen. Nu 6 jaar later en 3 objectieven verder nog geen spijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga denk ik voor de EOS M50, maar ik ga sowieso even langs bij een winkel om even wat verschillende modellen te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

iichel

Gazoooo

Ik heb een tijd lang een Canon EOS M50 gehad en ik vind het een heerlijke camera, ik denk dat het alles heeft wat je als beginner zoekt. Inmiddels ben ik hem wel ontgroeid en ga ik voor een grotere broer. Maar van die aankoop heb ik nooit spijt gehad.

Met eventueel een EF-EOS-M adapter kun je ook gewoon EF en EF-S lenzen gebruiken, dan zit je niet vast aan EF-M lenzen.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Pagina: 1