Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, er zijn talloze topics over het aan de gang maken van routed IPTV en nee, het is niet makkelijk.

Zo, nu het lange verhaal: bijna 5 jaar geleden zijn we verhuisd naar hier. We hadden altijd al Telfort glasvezel, maar dan met oudere hardware. Hier kregen we de Experiabox v8 met alle ellende van dien. Na enige tijd heb ik het ding eruit gewerkt, met informatie van de website netwerkje.com.

Huidige setup is als volgt:

Glasvezel aansluiting -> TP-Link Easy Smart switch -> 2 poorten naar TV ontvangers en 1 poort naar mijn Amplifi HD router.

Na wat prutsen met VLAN en instellingen, had ik de boel aan de gang en dit heeft fantastisch gefunctioneerd. Door het hele Telfort naar KPN feest, stopt dit en moet ik voor april over op routed IPTV of die gare Experiabox weer gaan gebruiken.

Ik zou maar wat graag een opstelling willen waar ik zonder de Experiabox afkan. Voor zover ik begrijp, hangt alles af van IGMP snooping en proxy.

De Amplifi HD is een fantastische meshrouter, maar bedoeld voor de gewone gebruiker, dus zonder een groot aantal technische opties. Waarschijnlijk is deze te beperkt om het routed IPTV gebeuren te realiseren. Kan iemand mij een duwtje geven in de goede richting?

Ik zie bij de firmware release notes van de Amplifi HD dat er wel 'dingen' zijn verbeterd voor IPTV: https://help.amplifi.com/...f5-4d80-a224-6fa2aa228053

Mijn TP-Link Easy Smart switch kan dingen doen met IPMG snooping: https://www.tp-link.com/n...tl-sg108e/#specifications

Hoe rijm ik dit aan elkaar? En als dat niet gaat, wat dan? Ik ben een beetje bekend met de Ubiquity Edgerouter X. Dit is ook nog wel een betaalbaar apparaatje. Kan ik deze zo programmeren dat uit 1 poort internet komt, zodat ik daar mijn Amplifi HD kan aansluiten en uit 2 poorten routed IPTV?

Het allerlaatste redmiddel is om de Experiabox weer terug te plaatsen en dan de Amplifi HD daar achter te hangen, maar ik zit eigenlijk niet te wachten op NAT achter NAT.

Beste antwoord (via wolly_a op 16-03-2020 14:24)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Experiabox in bridgemode kan niet met recente versies voor zover ik weet. Ik zou denk ik in jou geval gewoon de Experiabox aansluiten en je Amplifi in DMZ erachter zetten. Zo hoeft je nog steeds enkel op de Amplifi te forwarden en heb je feitelijk geen last van NAT achter NAT.

Als je dat niet wilt zou ik heel de Amplifi eruit gooien en alles achter een nieuwe Mikrotik of Edgerouter zetten die alles afhandelt. Daarachter weer de Amplifi zetten kan wel maar voegt dan niets toe, dan heb je hetzelfde scenario als met de Amplifi achter de Experiabox.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
De Amplifi HD ondersteunt geen IGMP proxy, je kunt met deze router dus geen routed IPTV gebruiken. Enige opties zijn om of een andere router te kopen (Mikrotik, Edgerouter X bijvoorbeeld) of de Experiabox te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:49:
De Amplifi HD ondersteunt geen IGMP proxy, je kunt met deze router dus geen routed IPTV gebruiken. Enige opties zijn om of een andere router te kopen (Mikrotik, Edgerouter X bijvoorbeeld) of de Experiabox te gaan gebruiken.
Dat dacht ik al een beetje. Ik wil eigenlijk wel graag mijn Amplifi blijven gebruiken voor internet, vanwege de mogelijkheden als gastenwifi/etc. Zou ik een Edgerouter X zo kunnen instellen dat internet via mijn Amplifi blijft gaan? Of de Experiabox dusdanig instellen? NAT achter NAT is eigenlijk niet goed. De Experiabox in bridge mode zetten, kan schijnbaar ook via een truucje. Blijven dan de tv ontvangers gewoon functioneren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Experiabox in bridgemode kan niet met recente versies voor zover ik weet. Ik zou denk ik in jou geval gewoon de Experiabox aansluiten en je Amplifi in DMZ erachter zetten. Zo hoeft je nog steeds enkel op de Amplifi te forwarden en heb je feitelijk geen last van NAT achter NAT.

Als je dat niet wilt zou ik heel de Amplifi eruit gooien en alles achter een nieuwe Mikrotik of Edgerouter zetten die alles afhandelt. Daarachter weer de Amplifi zetten kan wel maar voegt dan niets toe, dan heb je hetzelfde scenario als met de Amplifi achter de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:51:

Dan wordt het waarschijnlijk Amplifi achter Experiabox. Waarom doet KPN dit zo achterlijk moeilijk? Is dit omdat ze eigenlijk niet willen dat je een eigen router gaat gebruiken? Ik snap niet zo waarom dit zo complex moet. IPTV is in mijn ogen niet meer dan een streampje kijken van Youtube bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee dat is niet om gebruik van eigen routers moeilijk te maken, dit is simpelweg technisch de beste oplossing. Het gebruiken van multicast voor live zenders scheelt enorm veel bandbreedte in het het hele netwerk, je hebt dan overal elke stream 1 keer lopen in plaats van voor elke klant een aparte stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:59:
Nee dat is niet om gebruik van eigen routers moeilijk te maken, dit is simpelweg technisch de beste oplossing. Het gebruiken van multicast voor live zenders scheelt enorm veel bandbreedte in het het hele netwerk, je hebt dan overal elke stream 1 keer lopen in plaats van voor elke klant een aparte stream.
Duidelijk. Dan ga ik de Experiabox maar weer eens afstoffen en een Edgerouter aanschaffen. Dan heb ik de boel eerst in ieder geval in orde en kan ik daarna rustig aan de slag om het met de Edgerouter aan de gang te maken.

@ik222 Experiabox terug gezet en DMZ gedaan naar de Amplifi router. Alles werkt naar behoren, maar een deel van de ellende met de Experiabox is terug. IPTV hapert om de x minuten een paar seconden lang of geeft kort de melding dat ik even een keer moet zappen. Toch maar kijken of ik aan een Edgerouter kan komen?

[ Voor 20% gewijzigd door wolly_a op 16-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als IPTV direct op de Experiabox niet goed werkt zou ik gewoon KPN bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ik222 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:10:
Als IPTV direct op de Experiabox niet goed werkt zou ik gewoon KPN bellen.
Ik kan er nog weer eens een belletje aan wagen. Voordat ik begon aan mijn bridged iptv avontuur leverde me dat uren bellen en 4 experiaboxen op. De enige oplossing die ze bieden is een nieuwe experiabox proberen. Een nieuwere v10 wilden ze me alleen niet sturen. Misschien nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

wolly_a schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Ik kan er nog weer eens een belletje aan wagen. Voordat ik begon aan mijn bridged iptv avontuur leverde me dat uren bellen en 4 experiaboxen op. De enige oplossing die ze bieden is een nieuwe experiabox proberen. Een nieuwere v10 wilden ze me alleen niet sturen. Misschien nu wel.
Volgens mij dreig je nu er overheen te lezen, maar neem je wel in acht wat @ik222 zegt?
...direct op de Experiabox...
dus niet via routers, amplifi of andere instellingen, kabel in EB naar decoder en klaar. Werkt dat, dan gaat het goed, werkt dat niet, dan KPN bellen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
DeBolle schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Volgens mij dreig je nu er overheen te lezen, maar neem je wel in acht wat @ik222 zegt?

[...]

dus niet via routers, amplifi of andere instellingen, kabel in EB naar decoder en klaar. Werkt dat, dan gaat het goed, werkt dat niet, dan KPN bellen.
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik heb de tv decoders rechtstreeks aangesloten op de Experiabox. Op de Experiabox heb ik alleen de wifi uitgezet en DMZ ingesteld naar het ip adres van de Amplifi HD.

Overigens heb ik ook problemen met internet nu. Ik zit even naar de log van de Experiabox te kijken en er vallen me 2 dingen op:
- DHCP vraagt elke 5 minuten een ip adres aan de WAN zijde, de leasetijd staat op 600. Dat zou toch 10 minuten moeten zijn?
- Af en toe zie ik een UDP flood van de DNS server naar mij toe (**UDP Flood to Host** 8.8.8.8, 53->> 192.168.2.1, 24511 (from THS Inbound))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

wolly_a schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:06:
[...]
Overigens heb ik ook problemen met internet nu. Ik zit even naar de log van de Experiabox te kijken en er vallen me 2 dingen op:
- DHCP vraagt elke 5 minuten een ip adres aan de WAN zijde, de leasetijd staat op 600. Dat zou toch 10 minuten moeten zijn?
- Af en toe zie ik een UDP flood van de DNS server naar mij toe (**UDP Flood to Host** 8.8.8.8, 53->> 192.168.2.1, 24511 (from THS Inbound))
Dat is hoe DHCP werkt, om precies te zijn, de lease time. Op de halve lease time stuurt de client standaard een verzoek tot renewal.
Het laatste klinkt wat zorgelijk omdat het kan wijzen op een ddos. wat zit er op 2.1 op port 24511 dat ontvangst verwacht? Is het gewoon de EB interne adres voor doorgave naar de DHCP clients?
Kijk anders hier en daar na met tcpdump of wireshark wat er de deur uitgaat op destination port 53 en wat er retour komt op de verschillende clients. Staat niet toevallig de router vanuit de DMZ wat te toeteren naar udp 53?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
DeBolle schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Dat is hoe DHCP werkt, om precies te zijn, de lease time. Op de halve lease time stuurt de client standaard een verzoek tot renewal.
Het laatste klinkt wat zorgelijk omdat het kan wijzen op een ddos. wat zit er op 2.1 op port 24511 dat ontvangst verwacht? Is het gewoon de EB interne adres voor doorgave naar de DHCP clients?
Kijk anders hier en daar na met tcpdump of wireshark wat er de deur uitgaat op destination port 53 en wat er retour komt op de verschillende clients. Staat niet toevallig de router vanuit de DMZ wat te toeteren naar udp 53?
Ik ben ondertussen wel zover dat ik zie dat precies op 5 minuten er opnieuw een DCHP request wordt gedaan op de WAN kant, exact op dat moment onderbreekt IPTV even. Dat lijkt me niet helemaal lekker.

Op 2.1 zit mijn Amplifi HD router waar ik als DHCP 8.8.8.8 heb ingesteld. Dit heb ik inmiddels weer teruggezet naar automatisch, waardoor de DNS requests vanuit de Amplifi HD weer worden gedaan naar het ip adres van de Experiabox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

wolly_a schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Ik ben ondertussen wel zover dat ik zie dat precies op 5 minuten er opnieuw een DCHP request wordt gedaan op de WAN kant, exact op dat moment onderbreekt IPTV even. Dat lijkt me niet helemaal lekker.

Op 2.1 zit mijn Amplifi HD router waar ik als DHCP 8.8.8.8 heb ingesteld. Dit heb ik inmiddels weer teruggezet naar automatisch, waardoor de DNS requests vanuit de Amplifi HD weer worden gedaan naar het ip adres van de Experiabox.
Die 600 seconden lease time is de Telfort/KPN standaard, daar zit niets geks tussen. De decoders krijgen neem ik aan hun IP van de EB en niet van de router? Ik zou je willen aanraden om zoals eerder al impliciet is gezegd alleen de EB aangesloten te hebben, alleen de decoders aan te zetten en eventuele andere devices ook even hun IP te laten krijgen van de EB. Doe die andere dingen gewoon even niet. Het doel is zien of IPTV standaard werkt, dus alles standaard opzetten en testen.
Werkt het dan nog niet goed, bel dan KPN voor een oplossing.

Waar komt overigens die haat richting EB vandaan? Het is een normaal stukje elektronika, laat je niet verblinden door andermans meningen die veelal al gebaseerd waren op van-horen-zeggen en FUD van mensen die-het-beter-weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
DeBolle schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Die 600 seconden lease time is de Telfort/KPN standaard, daar zit niets geks tussen. De decoders krijgen neem ik aan hun IP van de EB en niet van de router? Ik zou je willen aanraden om zoals eerder al impliciet is gezegd alleen de EB aangesloten te hebben, alleen de decoders aan te zetten en eventuele andere devices ook even hun IP te laten krijgen van de EB. Doe die andere dingen gewoon even niet. Het doel is zien of IPTV standaard werkt, dus alles standaard opzetten en testen.
Werkt het dan nog niet goed, bel dan KPN voor een oplossing.

Waar komt overigens die haat richting EB vandaan? Het is een normaal stukje elektronika, laat je niet verblinden door andermans meningen die veelal al gebaseerd waren op van-horen-zeggen en FUD van mensen die-het-beter-weten.
Nee, ik lees ook dat die 600 seconden normaal moet zijn. In principe heb ik de situatie zoals jij benoemd, alleen heb ik DMZ ingesteld naar mijn Amplifi. Ik ga vanavond de EB nog eens resetten en alleen de tv decoder aansluiten.

De afkeer richting de EB is omdat het ding vanaf dag 1 al niet functioneert. Destijds gebruikte ik puur en alleen de EB, maar de wifi kwam de meterkast niet uit, het ding zat om de paar dagen vast en ook toen haperde iptv. Toen ik mijn vorige opstelling maakte (Bridged IPTV) werkte alles ineens prima en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als je heel die Amplifi loskoppelt tijdelijk, heb je dan nog problemen met internet en IPTV? Als dat zo is moet echt KPN / Telfort het oplossen.

[ Voor 22% gewijzigd door ik222 op 16-03-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@DeBolle @ik222 Compleet opnieuw begonnen. Glasvezelkastje gereset, EB gereset en alleen 1 tv ontvanger aangesloten. Het resultaat was hetzelfde. Iedere 5 minuten viel de tv even weg.

Daarna heb ik de tv ontvanger compleet naar factory defaults gereset om te kijken of dat nog verschil maakt. Daar komt 'ie nu helemaal niet doorheen. Hij blijft hangen bij het downloaden van de software en na een tweede poging wordt de software gedownload, maar blijft de ontvanger hangen bij het opstarten.

Waarschijnlijk wordt het wel een belletje naar Telfort/KPN morgen...
Pagina: 1