Toon posts:

Haperend geluid op laptop via netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heey allemaal,

Kheb n vervelend probleempje. Heb nl. net een flink gat geboord om mijn laptop in de huiskamer op me netwerk aan te sluiten zodat ik vie mijn stereo ook alle muziek, welke op mijn server staat, te kunnen beluisteren. Alleen nu hapert het geval nog al.

De config is als volgt: Ik draai een 100 Mb netwerk, maar heb een 10/100Mb switching hub. Lappie draait dus op 10 Mbit. Alles werkt dus prfect, alleen het geluid niet. Laptop betreft een Dell latitide XPI CD MMX 133 met 40MB intern. Win98SE NL staat er op en de data komt van mijn NT4 Server, draaiende op n P2 233 met 192 MB RAM.

Is de geluidskaart van het beessie nou niet goed of is er wellicht iets anders aan de hand?

Please help me, want geld voor een nieuwe, snelle laptop heb ik niet.

Oh ja, muziek wordt afgespeeld met laatste versie van Winamp, alle overige progs zijn afgesloten en met MPlayer 2 heb ik dezelfde problemen. Zou misschien anders Win95 beter zijn daar dit minder geheugen vreet? Alhoewel 40MB RAM mij in deze situatie meer dan genoeg lijkt.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Ik ga ervanuit dat je dus op je server een share hebt staan waarnaar de de laptop een mapping heeft.

mmm, ik weet het niet zeker, maar volgens mij is je laptop met 10mb inderdaad de bottle neck.

Het signaal gaat via je server met een 100mb "stream" naar je switch, die mikt het dan naar je laptop, maar die kan maar 10mb aan.

daar komt bij dat die laptop maar 40mb intern tbs heeft. Van die 40 moet dan nog af wat het systeem zelf nodig heeft.
Dat zal dus ws swappen betekenen. De meeste laptops hebben een niet al te snelle HD (zeker niet de "oudjes")

Mogelijke oplossingen;

kijk eens of je je laptop zo kaal mogelijk kan opstarten, elke progje wat hij moet draaien kost geheugen. Kijk eens wat uit kan worden gezet.

kijk eens rond of je geen 10/100 kaartje kan ritselen. Leen er eventueel eerst eentje om te kijken of het verschil geeft.

Is je schijf "netjes" of is de boel behoorlijk gedefragmenteert.

Kijk ondertussen voor de voledigheid ook eens ff op je server of daar "teveel" services draaien. De server moet het ook kunnen leveren....

Hoe is de schijf eraan toe van de server?

Ik zou eerst eens naar die laptop kijken en daarna de server want ik vermoed dat je dus wel normaal geluid krijgt als het niet via je laptop loopt.

Oh ja probeer ff of je je nicks niet op hun maximale snelheid kunt zetten, forceren dus.

Misschien loopt dat 10mb kaartje niet op 10 fulduplex terwijl het misschien wel kan..

succes ermee

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Topicstarter
Hee, het ziet er naar uit dat het switchen naar full duplex de problemen heeft verholpen. Stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht, maar evengoed bedankt! Toppie!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm.. het ziet er naar uit dat die laptop gewoon een beetje oud en gaar is. Met 128kbps heeft ie weinig moeite, maar als de kwaliteit van de mp3 stijgt gaat ie haperen. En dan maakt het niet uit of ik het lokaal of via het netwerk uitvoer.

Het enige wat ik nog kan proberen is win95 er op gooien, dat vreet wat minder resources; van Linux heb ik helaas nog geen kaas gegeten.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
een oudere install van winamp, en/of minimale install van winamp wil nog wel eens helpen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

wat je ook kan doen,

trek een kabel van je server naar je stereo. Wel ff een fatsoenlijk geluidskaartje in die server dan he

en gebruik vnc om je server over te nemen. Kan je in die andere kamer toch gewoon je muziek uitkiezen terwijl je geen last hebt van de beperkingen van die laptop.

Ik doe precies hetzelfde met mijn laptop voor mijn dvd speler die in een andere kamer staat....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1