Wifi Dongle DNS/IP probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 01:21
Mijn oom heeft een oudere pc waar ik windows 10 heb opgezet. In deze pc zit een interne onstabiele wifimodule, maar hij heeft ook een externe usb wifi dongle (SITECOM WL-344).

Wanneer de interne wifi module het wel doet (en dat is meestal niet) dan werkt alles prima.

Wanneer de wifi is aangesloten op de usb dongle kan ik wel stabiel internetten, alleen kan ik dan niet meer naar de ziggo website of emails versturen, er lijkt een DNS probleem te zijn.

In ipconfig staat er ook ineens: "Autoconfiguration IPv4 Address" ipv "IPv4 Address". Het genoemde adres van de IPV4 komt dan ook niet meer uit de range van de router en is een 169 address. Ik kan de router dan ook logischerwijs ook niet benaderen.

ipconfig/release, flushdns werkt niet overigens. Ook het forceren van een DNS in windows en/of ipadres werkt niet.

Ik zie in de dongle geen uitgebreide opties die er mee te maken zouden kunnen hebben. En de adapterinstellingen zijn ook 'normaal'.

Wat is hier aan de hand waarom krijgt de dongle geen ipaddress van de router en heb ik wél internet?

[ Voor 4% gewijzigd door filthy rich op 14-03-2020 19:15 ]

en aans löpt wa vast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
we hebben hier wel iets meer info nodig....

bv dat ip adres dat je ziet, is dat 169.254.x.x ? dat is een apipa adres (wat wil zeggen dat hij geen ip adress krijgt)

daar kunnen 1001 redenen voor zijn, maar als je oude pc zegt , dan denk ik aan een wifi G TKIP sleutel welke niet meer geaccepteerd word oid..
zit je ver van de modem bv... ?
info info info ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
ijske schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:15:
we hebben hier wel iets meer info nodig....

bv dat ip adres dat je ziet, is dat 169.254.x.x ? dat is een apipa adres (wat wil zeggen dat hij geen ip adress krijgt)
Klopt het is een 169.254.x.x adres.
daar kunnen 1001 redenen voor zijn, maar als je oude pc zegt , dan denk ik aan een wifi G TKIP sleutel welke niet meer geaccepteerd word oid..
zit je ver van de modem bv... ?
info info info ;-)
Ver van het modem zitten lijkt me er niet mee te maken te hebben, gezien ik met de usb module 'gewoon' kan internetten, m.u.v. ziggo-adressen en dat ik dus geen juist ipadres krijg.

De wifi-module is een N-module. Modem staat op WPA2/PSK AES, als ik dit aanpas naar een mix van WPA en WPA 2 en TKIP+AES dan kan ik ook niet meer normaal internetten

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
heeft ie wel een IPV6 adres ? want sommige sites kan je gewoon via ipv6 bereiken
(kan je testen door bv www.google.nl -4 te pingen, of -6 ..)

als dat het geval is zou je kunnen proberen je jezelf een vast ip te geven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
ijske schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:58:
heeft ie wel een IPV6 adres ? want sommige sites kan je gewoon via ipv6 bereiken
(kan je testen door bv www.google.nl -4 te pingen, of -6 ..)

als dat het geval is zou je kunnen proberen je jezelf een vast ip te geven ...
Ja, dat heeft ie wel. Daarom kan ik waarschijnlijk ook gewoon internetten met de dongle. -4 werkt niet -6 wel.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Ik zie dat in mijn router sommige apparaten meerdere keren voorkomen. Ze hebben allemaal een ipv4 adres en ook meerdere ipv6 adressen. Ik vermoed dat hier het probleem wellicht ligt. Router van t stroom af heeft echter niet geholpen en kan even geen optie vinden om ze uit de table te schoppen.

Overigens wel vreemd dat ik dan nog steeds mijn router niet kan bereiken via de IPV6, maar wel kan internetten naar de meeste adressen.

[ Voor 42% gewijzigd door filthy rich op 14-03-2020 20:26 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
filthy rich schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:24:
Ik zie dat in mijn router sommige apparaten meerdere keren voorkomen. Ze hebben allemaal een ipv4 adres en ook meerdere ipv6 adressen. Ik vermoed dat hier het probleem wellicht ligt. Router van t stroom af heeft echter niet geholpen en kan even geen optie vinden om ze uit de table te schoppen.

Overigens wel vreemd dat ik dan nog steeds mijn router niet kan bereiken via de IPV6, maar wel kan internetten naar de meeste adressen.
das heel normaal.. je router stuurt ipv6 gewoon door, hij routeert die niet
wel raar trouwens dat bij een modem/router herstart je devices niet verdwijnen uit je lijst ... de aanwezige apparaten zouden inderdaad onmiddelijk terugkomen. wel kan het zijn dat je laptop er 2x instaat omdat die 2 netwerkkaarten heeft (en aldus 2 mac-adressen)

misschien kan je zelfs zien welk ip adres hij heeft uitgedeeld aan jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

filthy rich schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:24:
... Ze hebben allemaal een ipv4 adres en ook meerdere ipv6 adressen. Ik vermoed dat hier het probleem wellicht ligt...
Nee hoor, het is volstrekt normaal dat een client meerdere ipv6 adressen heeft.
Dat heet privacy extensions

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1