Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuw moederbord aan te schaffen of liever gezegd mijn pc te upgraden. Bij het zoeken naar een moederbord zie ik dat geen enkele meer een display port aan boord heeft. Klopt het dat deze port op zijn retour is??

Groeten Barrie

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Nee, dat is een conclusie die echt veel te kort door de bocht is. Een veel logischere uitleg is dat DisplayPort sowieso al minder vaak op moederborden zit (waarschijnlijk kost dat meer, terwijl mensen die onboard aansluitingen gebruiken meestal toch HDMI zullen gebruiken).

Vrijwel elke videokaart die je nu koopt heeft DisplayPort, vaak zelfs 3 of 4 stuks. Dus DisplayPort is totaal niet 'op zijn retour'.

Waar kijk jij trouwens? Er staan namelijk welgeteld 255 moederborden met DisplayPort in de Pricewatch.

[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 14-03-2020 19:01 ]

The devil is in the details.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
barrie schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:56:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuw moederbord aan te schaffen of liever gezegd mijn pc te upgraden. Bij het zoeken naar een moederbord zie ik dat geen enkele meer een display port aan boord heeft. Klopt het dat deze port op zijn retour is??

Groeten Barrie
Genoeg moederborden met DP hoor maar of die videouitgang bruikbaar is hangt af van welke cpu je neemt. Dus welke cpu ben je van plan te kopen?

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Daar heb ik nog niet over gehoord. Volgens mij heb je tegenwoordig nieuwere HDMI versies, die beter zijn, maar DP is qua standaard / mainstream sneller / beter. HDMI dat doorgaans gebruikt wordt, is enkel goed voor 1920 x 1080. Voor hoger heb je een betere HDMI poort nodig, die volgens mij (nog) niet standaard toegepast wordt. HDMI is ook voor geluid, DP is speciaal voor beeld.

Denk maar zo:
- De huidige moederborden / videokaarten / monitoren zijn met DP beter dan met HDMI. Dus hogere resolutie / refresh rate.

[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 14-03-2020 19:22 ]

...

• barrie
Hahn schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:58:
Nee, dat is een conclusie die echt veel te kort door de bocht is. Een veel logischere uitleg is dat DisplayPort sowieso al minder vaak op moederborden zit (waarschijnlijk kost dat meer, terwijl mensen die onboard aansluitingen gebruiken meestal toch HDMI zullen gebruiken).

Vrijwel elke videokaart die je nu koopt heeft DisplayPort, vaak zelfs 3 of 4 stuks. Dus DisplayPort is totaal niet 'op zijn retour'.

Waar kijk jij trouwens? Er staan namelijk welgeteld 255 moederborden met DisplayPort in de Pricewatch.
Nou ja, ik heb bij Megekko gekeken en kon er niet eentje vinden zelfs op de duurdere borden. Ik zal waarschijnlijk een filter aan hebben staan met alleen HDMI oid?? Nog bedankt !

• barrie
Luxicon schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:19:
Daar heb ik nog niet over gehoord. Volgens mij heb je tegenwoordig nieuwere HDMI versies, die beter zijn, maar DP is qua standaard / mainstream sneller / beter. HDMI dat doorgaans gebruikt wordt, is enkel goed voor 1920 x 1080. Voor hoger heb je een betere HDMI poort nodig, die volgens mij (nog) niet standaard toegepast wordt. HDMI is ook voor geluid, DP is speciaal voor beeld.

Denk maar zo:
- De huidige moederborden / videokaarten / monitoren zijn met DP beter dan met HDMI. Dus hogere resolutie / refresh rate.
Okee, bedankt !

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
barrie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Nou ja, ik heb bij Megekko gekeken en kon er niet eentje vinden zelfs op de duurdere borden. Ik zal waarschijnlijk een filter aan hebben staan met alleen HDMI oid?? Nog bedankt !
Beetje raar natuurlijk om dan zo'n conclusie te trekken als je jezelf beperkt tot het assortiment van 1 webshop...
Probeer eens assortimenten te vergelijken van de supermarkten, die verkopen ook niet elk product van bepaald merk.
Melkan bijvoorbeeld als je vervend AH-ganger bent:
https://www.melkan.nl/verkooppunten

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is dat je erover een vraag hebt, anders had ik er niet naar gekeken, maar dit lees ik op de Wiki van DisplayPort.
Figures from IDC show that 5.1% of commercial desktops and 2.1% of commercial notebooks released in 2009 featured DisplayPort.[59] The main factor behind this was the phase-out of VGA, and that both Intel and AMD planned to stop building products with FPD-Link by 2013. Nearly 70% of LCD monitors sold in August 2014 in the US, UK, Germany, Japan, and China were equipped with HDMI/DisplayPort technology, up 7.5% on the year, according to Digitimes Research.[75] IHS Markit, an analytics firm, forecast that DisplayPort would surpass HDMI in 2019.[76]
Misschien is HDMI wel minder aan het worden, geen idee. Maar ik denk dat mensen nu minder snel een HDMI kabel nodig hebben, omdat veel gestreamt wordt.

...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
[...]

Maar dan nog de vraag: waarom heb je een DP nodig op het moederbord, icm welke cpu? Welke videokaart ga je gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 15-03-2020 09:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Juist op de duurdere borden verwacht ik die minder. Die borden worden vaak toch gebruikt icm een GPU die die dingen onboard heeft. Dus om ze dan op het bord te zetten gaat weinig zin hebben.
Pagina: 1