Toon posts:

Klein vonkje monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Terwijl ik zat te websurfen hoorde ik een zacht vonkje, wat van mijn monitor afkwam - het beeld leek enigszins te verspringen, maar kwam wel direct terug.

Is dit normaal voor een monitor dat het een enkele keer gebeurt of is er toch gevaar aanwezig?

Verwijderd

licht geknetter is naar mijn idee normaal.
komt bij mij voornamelijk voor als ik uren achter de computer zit.

Verwijderd

Of je zit in een zeer vochtige ruimte (de hoogspanning van je beeldbuis - 20.000 volt - kan dan een kruipspoortje maken en dat kan wat vonken) of je zit in een zeer droge ruimte en hebt af en toe last van wat statische electriciteit. Nylon vloerbedekking, wollen trui die veel over de tafel schuift (pas op RSI !) wil ook wel eens de boosdoener zijn. Kan niet zoveel kwaad allemaal. Cheers !

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb dat ook gehad.. om de zoveel tijd gaf ie een 'vonkje'.. na een tijdje deed de hele monitor het niet meer. Gelukkig garantie, dus een nieuwe.. die ging het na een half jaar ook doen en tijdje later ook kapot.. garantie, dus ik heb nu weeer een nieuwe (mn 3de)..

Het is trouwens een LG 17" (typenr. weet ik zo niet)

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:00

sko

het zou een lekkende hoogspanningstrafo kunnen zijn.
maw: er zit een haarscheurtje in.De spanning slaat over van de "kern" naar het chassis van de monitor, de hoogspannig valt even weg en het beeld verspringt.
na verloop van tijd kan het scheurtje groter worden waardoor het makkelijk overslaat.. ook met vochtigere lucht gaat het sneller.
of er ontstaat een koolstofspoortje wat ook weer leuk geleidt.
wat je overhoudt is een knetterende monitor met zwart beeld.

waarschijnlijk gaat hij vroeg of laat de geest geven. tenzij je het kan verhelpen met bijvoorbeeld een epoxyhars oid. om de scheur te dichten.

laat het wel doen door iemand die er verstand van heeft, want de spanning is niet aangenaam daar. (20-26 kV ong )