Verwijder Time machine backups uit prullenbak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard-34
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-11-2022
Mijn vraag
Ik ben al dagen bezig om time machine backups, die ik wegens ruimtegebrek in de prullenmand heb gezet, te verwijderen.
maar het lijkt erop dat mijn Imac dit niet aankan vanwege de grootte.
Prullenmand legen werkt niet, kopiëren naar een externe achijf evenmin.
B.v. "Kopiëren van 44 onderdelen voorbereiden" en dan gaat het niet meer verder, zelfs na 2 ½ uur geen voortgang.
Terminal instructie: rm -rf ~/. Trash/* (kwam ik ook tegen) werkt niet omdat na de verwerking een wachtwoord wordt gevraagd dat niet is in te geven, typen wordt geblokkeerd met een slotje?????

Is er iemand die mij uit de situatie kan helpen???

Relevante software en hardware die ik gebruik MacOS Catalinav.10.15.3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Op het moment dat je dit terminal probeert te doen krijg je inderdaad dit slotje te zien.
Dit is simpelweg de indicatie dat er op dat moment om jouw gebruikerswachtwoord wordt gevraagd. Zie je het slotjes-icoon na het inklopen van de commandregel? Dan gewoon je wachtwoord intoetsen gevolgd door enter. Gek genoeg krijg je geen "feedback" tijdens het invoeren van je wachtwoord in de vorm van sterretjes o.i.d., maar wat je op dat moment intoetst wordt wel geregistreerd. Als je na op enter gedrukt te hebben de computernaam weer op de volgende regel verschijnt is de command succesvol uitgevoerd. Succes!

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Iets in de prullenbak zetten doet niks voor ruimtegebrek. Als je time machine backups wil 'beheren' (wat niet hoeft, die schalen automatisch op basis van het formaat van je backup-schijf - als je die schijf voor andere dingen gaat gebruiken krijg je dit soort problemen) kan je tmutil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard-34
O.K.dank voor juilie reacties, maar.........weet iemand nu een methode om die bestanden uit mijn Prullenmand te verwijderen. Ben nu bezig met verwijderen van één backup dat duurt ongeveer 2 uur!
Ik heb er twaalf instaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Werkt wat Daam zegt niet? Want dat zou m.i. wel de manier moeten zijn. Dat gaat overigens waarschijnlijk ook wel even duren, maar zou wel sneller moeten gaan dan via de UI.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Waar stonden je backups? Ik neem aan op een andere plek dan op je harde schijf toch?
Als het een externe schijf is en er verder niks op stond gewoon formatteren. Dit commando: rm -rf ~/. Trash/* wist alleen de Prullenmand van jezelf. Niet die op andere locaties zoals op de root of op andere schijven. Dit teken ~ staat voor /users/Jij/. Maar op / en op bijvoorbeeld DiskX/ staat ook nog een prullenmand.

Ik weet niet wat je hebt verwijderd maar als je zelf luk raak dingen hebt verwijderd (wat ik vermoed omdat je het hebt over 12 backups) bijvoorbeeld 12 dagen dan is nu je gehele backup naar de maan en heb je geen backup meer. Tevens kan je dit in ruimte maar weinig opbrengen. De manier van backupen bij TM is dat in elk uur/dag/week/maand alles staat maar om ruimte te besparen worden alle bestanden die niet zijn veranderd slechts een verwijzing naar het vorige bestand. Als je met Finder de ruimte laat optellen pakt die wel de originele grootte terwijl dit dus niet zo is.

Houdt er rekening mee dat als je de gehele backup hebt verwijderd dit over ontzettend veel bestandjes gaat. Elke folder in de backup bevat alle bestandjes, het zij het daadwerkelijke bestand, het zij slechts een verwijzing. Daar kan die best wel een aantal uur mee bezig zijn.

Nooit maar dan ook nooit zelf iets verwijderen door middel van Finder uit je backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard-34
Beste mensen,
Ik heb mijn prullenmand weer vrij en leeg.
Met veel geduld en steeds maar weer "legen" aanklikken is het uiteindelijk toch gelukt.
Dank aan allen die hebben gereageerd, dank voor de adviezen.
Maar.....
Ik krijg/kreeg toch regelmatig een melding dat de Time machine schijf volloopt, ondanks de verzekering dat het backup programma dat zelf zou regelen.

Ik vraag me ook af of een Time machine backup een increamental backup is of een volledige backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bernard-34 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:26:
Ik krijg/kreeg toch regelmatig een melding dat de Time machine schijf volloopt, ondanks de verzekering dat het backup programma dat zelf zou regelen.
Dat is normaal. Time Machine backup elk uur, en behoud backups van de laatste 24 uur, dagelijkse backups van de afgelopen maand, en wekelijkse backups van de afgelopen maanden. Als de backupschijf volloopt, worden de oudste backups (maanden) verwijderd, totdat er weer genoeg ruimte is. Hiervoor krijg je ook een waarschuwing, met de melding wat de oudste backup is. Je hoeft hier niks mee te doen (behalve wellicht een grotere backupschijf kopen, als het te vaak gebeurt, of als de oudste backup te jong is).

Dat is wellicht iets om rekening mee te houden: Time Machine vult je complete backupschijf. Als je die dus ook gebruikt voor eigen (externe) opslag, kan het dus voorkomen dat je schijf 'te vol' zit. Een manier om dat te voorkomen is de schijf te partitioneren, om zo ruimte te reserveren voor eigen opslag. De ene partitie geef je aan Time Machine, de andere partitie gebruik je voor je eigen opslag.
Ik vraag me ook af of een Time machine backup een increamental backup is of een volledige backup?
Time Machine maakt incrementele backups. Via wat UNIX magie (hard links) lijken het volledige backups te zijn, maar alleen nieuwe of veranderde bestanden worden daadwerkelijk opgeslagen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Bernard-34 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:26:
Beste mensen,
Ik heb mijn prullenmand weer vrij en leeg.
Met veel geduld en steeds maar weer "legen" aanklikken is het uiteindelijk toch gelukt.
Dank aan allen die hebben gereageerd, dank voor de adviezen.
Maar.....

Ik ga dit nogmaals zeggen; als je zelf iets verwijderd hebt in je backup is je backup nu beschadigd en niet meer betrouwbaar. Je moet dan opnieuw beginnen met een schone backup.
Pagina: 1