2 x fase 2 x nul inductieplaat aansluiten op 400V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 12:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfBbbJIbNVM7Z4k0QYY6N2r8A-E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UpKgBAiqEHC5XTEiFLWi9ZBR.jpg?f=fotoalbum_largeMijn vraag;
Ik heb even een vraag.
Momenteel hebben we een Siemens inductie kookplaat type ED775FPC1E
Deze is aangesloten met 2x230V
Twee aparte fase draden en 2 aparte nuldraden en voorzien van een aarde draad in een perilex stekker.
Aansluitwaarde 7400 Watt

Aansluiting in de meterkast met 2 keer een automaat van 16 Amp aangesloten op twee verschillende fase`s.

Aangezien we een elektrische vloerverwarming willen gaan gebruiken zou ik de verdeling van de kookplaat willen aanpassen.
De hoofdzekeringen in de groepenkast zijn 3 x 25 Amp.

Om nu een wat betere verdeling te maken over alle groepen zou ik graag de inductiekookplaat willen aansluiten op 3 verschillende fases i.p.v. 2 x 230 V

Is dit zonder meer mogelijk?
Op het aansluitschema van de inductie kookplaat staat namelijk wel 220-240V en 380-415V 3n~
Echter bij de plaatsjes staat er geen voorbeeld van 3 apparte fase`s
Op het aansluitplaatje van 3N~ staat de aansluiting zoals ik het nu heb aangesloten.
Ik zou echter GY aansluiting op een apparte fase willen aansluiten en niet zoals het nu vermeld staat dat deze is doorverbonden met de BN aansluiting op L1
L2 is apart aangesloten op de BK aansluiting.

Kortom ik zou graag het volgende willen doen;
L1 aansluiten op BK
L2 aansluiten BN
en L3 aansluiten op GY
De aarde gewoon op GN/YE laten zitten en de Nul op de BU aansluiting.

Op deze manier wordt de stroom over de fases een stuk lager omdat deze dan wordt verdeeld over 3 fases i.p.v. 2 fases.
Kan dit zomaar zonder enige problemen?
Heeft iemand hier ervaring mee.

Alvast bedankt voor de reacties. _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 6% gewijzigd door ariebakker op 14-03-2020 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Ik denk dat het verstandig is om de installatie door een vakman te laten doen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariebakker
Dat is geen enkel probleem aangezien ik zelf een elektrotechnische heb gedaan.
Het gaat mij er meer om dat er iemand ervaring heeft om een inductiekookplaat op deze manier aan te kunnen sluiten zonder dat deze defect raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:52
Denk niet dat deze op 3 fases aangesloten kan worden, als ik dit zo lees op de siemens site. wel met 2 fases.

https://media3.bsh-group.com/Documents/9001106069_G.pdf
https://www.siemens-home....5FPC1E#/Tabs=tab-5441723/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
Daar was ik zelf ook al een beetje bang voor.
Snap alleen niet dat ze dan op het aansluitplaatje 380-400V`op staat.
Deze spanning krijg je alleen tussen twee fases
Ik had gehoopt dat de doorverbinding die nu tussen L1 zit op klem aansluiting 1 en 2 te kunnen voorzien van twee losse aansluitingen.
Dus op klem 1 L1 en op klem 2 L2 en klem 3 L3 aan te sluiten en vervolgens op klem 4 & 5 de Nul en op GN/YE de aarde draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:58
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door PieterBuma op 17-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Er staat 380-400V omdat dat het "systeem" is waar je dan gebruik van maakt.

380/400v lijnspanning, oftewel 3x230V fasespanning.
Dit om verwarring te voorkomen tussen het (grotendeels verouderde) 3x230V systeem waar je 230V lijnspanning hebt en 130V fasespanning.

Die kookplaten werken over het algemeen namelijk gewoon op 230V.
Een 4-pits plaat bestaat uit 2 modules met 2 pitten elk lopend op 1 230v aansluiting.
De 2 modules werken onafhankelijk. Eventuele fasedraaiing is onbelangrijk.

De hele plaat kun je dan op 2x 16A 230v zetten van dezelfde fase (hier wel bekend als kookgroep).
Of op 2 fasen van de krachtstroom.

Daarom kan de plaat probleemloos op (2 fasen van) een krachtstroom aansluiting alsmede een kookgroep.

GY zal geen vermogensaansluiting zijn waarschijnlijk. Hier zal geen "verdeling" voordeel te halen zijn. Anders had het ook wel een aansluitoptie geweest.

Wat zou kunnen is dat er toch nog iets in de kookplaat zit waarvoor het relevant is of er faseverschil (en dus 400V) aanwezig is. Door die extra verbinding "weet" de plaat dit.

Maar weet je zeker dat je nu 2x fasedraad en 2x nuldraad hebt, met 2 aparte 16A enkelfase groepen op 2 fasen? Dit is (in NL iig) niet hoe het hoort.

2x fase en 2x nul is een kookgroep. Deze horen op 2 mechanisch gekoppelde automaten op dezelfde fase.
Alternatief is 3-fase. dan heb je 3x fase en 1 nul op een krachtgroep.

2 mechanisch gekoppelde automaten op 2 fasen zou nog een soort van ok zijn, maar eigenlijk niet hoe het hoort.
Niet mechanisch gekoppeld mag sowieso niet in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ariebakker schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:01:
Dat is geen enkel probleem aangezien ik zelf een elektrotechnische heb gedaan.
Het gaat mij er meer om dat er iemand ervaring heeft om een inductiekookplaat op deze manier aan te kunnen sluiten zonder dat deze defect raakt.
Ik zou nooit zomaar afwijken van de aansluitschema's en een eigen variant bedenken... Hoe weet je überhaupt dat je er iets mee op schiet? Voor hetzelfde geld gaat het gewoon werken, maar heb je straks op L1 2 pitten (3699W), op L2 2 pitten (3699W) en op L3 het display en de druktoetsen (2W). Waarom denk je dat dit netjes verdeeld zou moeten zijn? Een gelijkmatige verdeling over 3 fasen zal het nooit worden, heel misschien kun je een verdeling met 2 pitten + 1 pit + 1 pit realiseren.

Je kunt voor de grap natuurlijk eens meten welke stroom er door contact 1 en 2 loopt bij gebruik van de verschillende pitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:06
Deze kan toch op 3 fase worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:45:
Deze kan toch op 3 fase worden aangesloten?
Waar baseer je dat op? Op de afbeelding staat dat dat niet kan, en zelfs als het wel kon heb je niet genoeg 'aansluitingen' om het mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
johnkeates schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:49:
[...]

Waar baseer je dat op? Op de afbeelding staat dat dat niet kan, en zelfs als het wel kon heb je niet genoeg 'aansluitingen' om het mee te doen.
Klopt idd deze kan niet op 400V 3 fase worden aangesloten, wel 2 x 230V welke fase maakt niet, en wat hierboven ook al opgemerkt is er moet een mechanische afschakeling zijn van beide groepen bij eventuele afschakeling van één groep. :X

1 x nul of 2 x nul is afhankelijk van zelfde fase of verdeeld over 2 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ethan..1 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:01:
[...]
Klopt idd deze kan niet op 400V 3 fase worden aangesloten, wel 2 x 230V w
Dat is het punt helemaal niet. Iedereen weet toch dat de fasespanning 230V is en de spanning tussen de fasen 400V. En dat blijft zo als je L1 en L2 loskoppelt. Dat je dan gewoon en 3-fasen automaat zou moeten nemen mag vanzelfsprekend zijn. Althans als je dat zou doen.

Maar wat al is uitgelegd is dat op één van die twee fasen die je loskoppelt maar een paar watt belasting zit, zijnde de besturing. Dus je schiet er helemaal niets mee op. Nooit doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
Ok, bedankt voor het meedenken allemaal. Het is wel duidelijk dat dit dus niet gaat lukken. i.v.m het plaatsen van elektrische vloerverwarming 3 aparte strengen van 2400 watt. Wilde ik de verdeling in de groepenkast wat gelijkmatiger gaan verdelen. Elke streng van de vloerverwarming op een aparte fase en dus de kookplaat op 3 verschillende fases. Aansluiting is 3x25Amp. De elektrische vloerverwarming zou in de praktijk nooit volledig belast gaan worden aangezien deze is bedoeld als bij verwarming. Wil één CV plaat in de woonkamer laten zitten en we hebben nog een houtkachel in de woonkamer. Ga nu de verdeling wel uitrekenen met de overige apparaten in het huis om een z'n gelijkmatige verdeling te maken over de drie fases. Mocht dit in de praktijk toch niet goed te blijken te werken kunnen we altijd nog kijken naar een andere inductieplaat. Het nadeel van wat ik zo even heb gezien is dat deze meteen een stuk breder zijn. Hebben nu 71 cm met een aansluit vermogen van 7400 Watt. De inductiekookplaten met drie aparte fases hebben gelijk een aansluitvermogen van 11040 Watt. Dan schiet ik er nog niks mee op. Om die reden zou ik dus graag het aansluitvermogen van 7400 Watt willen verdelen over de drie fases waardoor de belasting per fase een stuk lager wordt. En anders moet we het gewoon maar even gaan bekijken in de praktijk hoe e.e.a. zich gaat verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Ik begrijp de hele discussie hier boven niet. Het is heel simpel. Ik neem aan dat je naast de inductie kookplaat ook een elektrische oven hebt? Die voed je vanuit je hoofdkast met een tweepolige automaat en zet je op L3. Dan is je keuken netjes verdeeld over de drie fasen.

Nul is nul, L1 is L1, L2 is L2 en L3 wordt niet gebruikt door de kookplaat. Wel gewoon met vijf aders netjes doorbekabelen tot in de perilex aansluiting achter de kookplaat voor het geval je in de toekomst wel een driefase model gaat kopen. Zie in de afbeelding ook de overbrugging van de Nul tussen 4 en 5.

Met de gelijktijdigheidsfactor in acht genomen moet je prima uitkomen met alle apparaten die je huis.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 22-03-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:28
Volgens de specs van de plaat is de linker pit 3,6kW en rechts 2,2kW en 1,4kW, geen idee of die linker pit dat kan leveren als er 1 pan op staat maar als je die vol open zet verbruik je mogelijk 3,6kW en is met die 2,4kW van de vloerverwarming die fase dus mer dan vol.

Met een 3 fase inductieplaat heb je weliswaar een hogere aansluitaarde maar kan je wél 3 pitten tegelijk op 2,5kW gebruiken, iets wat nu niet kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Een kookplaat gebruikt zelden of nooit het maximaal opgegeven vermogen. En als het al voorkomt dan is het niet meer dan enkele minuten. De vloerverwarming zal niet continu aan staan, de thermostaat pendelt continu tussen aan en uit. Dit heet de gelijktijdigheidsfactor, in de praktijk gaat het naar verwachting allemaal prima.

Mocht het echt een zorg zijn dan raadt ik aan om de vloerverwarming te voorzien van een modulerende regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
Nogmaals bedankt voor het meedenken. De optie van een modulerende regeling is inderdaad een goede tip. Zou een kijken of de bijgeleverde thermostaten deze optie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Modulerend is de term die in CV-land wordt gebruikt, in air-conditioning-land noemen ze het inverter. Het is ook mogelijk dat ze het PWM noemen, pulse-width-modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-JanKroon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-04 09:27
Ik lees dit nu op de siemens site:

Aansluiten apparaten op 3 groepen
Hoe sluit ik een elektrische kookplaat/ fornuis aan met een aansluitwaarde tussen de 7.360 Watt (7,4 kW) en 11.040 Watt (11,1 kW)?

Elektrische kookplaten en fornuizen met een aansluitwaarde tussen 7,4 en 11,1 kW worden aangesloten op 3 groepen. Voor een aansluiting op drie fasen wordt ook vaak de term krachtstroom gebruikt. In Nederland is een 3 fase aansluiting altijd krachtstroom. Ook bij krachtstroom is de werkspanning 230 Volt voor onze apparaten.

Bij een aansluiting tot 11.040 Watt (11.1 kW) is de volgorde van aansluiten (3 fases en 1 nul) bepaald. De 3 fasen vanuit de kookplaat kunnen willekeurig worden aangesloten op L1, L2 en L3. Op deze aansluiting kan ook een kookplaat van 7.360 Watt (7,4 kW) worden aangesloten. Men gebruikt dan echter 2 willekeurige fases en de nulleider.

Ik heb zelf een Siemens EZ807KZY1E gekocht (full flex) en zie hier op de bekabeling ook 230v - 380-400 staan. Toch twijfelde ik en kwam op dit topic terecht. Maar als ik bovenstaande info van Siemens lees moet het dus wél kunnen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-JanKroon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-04 09:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pya7gj6taZqkA8ko4l1gRddkHls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRwiJOfUyOwljcVAsjM999iw.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit label goed interpreteer dat gebruikt zon toestel nooit 400v (tussen de fasen) maar kán deze wel op een krachtgroep worden aangesloten. Het heeft dus geen voordeel hier een aparte krachtgroep voor te installeren. In mijn geval heb ik een krachtgroep over in de groepenkast en scheelt het me de aanschaf van een kookgroep.

Wat denken de mede-techneuten?

[ Voor 20% gewijzigd door Gerrit-JanKroon op 04-04-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@Gerrit-JanKroon Die kookplaat kan uiteraard gewoon worden aangesloten op 2 fasen van een 3 fasen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
De kookplaat van @ariebakker uiteraard ook.

Maar dat was de vraag in het topic niet, hij wilde afwijken van dit aansluitschema en ook nog de 3e fase aansluiten.

Pagina: 1