Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-03 12:51
Goede middag,

Heb gister een msi 980ti opgehaald en geïnstalleerd (2de hans), had hem gister gemonteerd alleen wou mijn pc niet meer opstarten alleen de pc fans gaven 1 seconde licht met het opstarten en daarna ging hij gelijk uit.hij had 2x 6+2 pins voeding. Alleen eerst dacht ik dat mijn voeding het niet aankon dus toen geprobeerd zonder PCI-e kabels en toen kwam er rook vanaf de GPU af. er zit ook wat corrosie op de montage boutjes.is dit nou mijn fout dat hij kapot is of zou hij all stuk zijn geweest vanaf t begin dat ik hem probeerde met de kabels en alles erop.

Voeding: Corsair VS550 (2018)
moederbord: Msi z170a Krait gaming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkvYn9HD_C6YGSwLiVJtGd_06YU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Dmr7EYGIZvMXvGF0h0xa3Go7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQkzd7WcZIExwHy-UrCe_coK9xE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/MNWJv6oWVpmslelCOLghdrRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxQpWFvR9PvhmhvWLOR-sZAislg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/HQclwJS2nIrrgdBQ8xGr597n.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast Bedankt
Gr Pelle

Beste antwoord (via Pelleb op 14-03-2020 16:49)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Doorbranden gebeurt door een te hoog Wattage, niet door een te laag Wattage.
Dit slaat echt nergens op wat je hier zegt.
Pelleb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:26:
of zou hij all stuk zijn geweest vanaf t begin dat ik hem probeerde met de kabels en alles erop.
De videokaart was al stuk en had kortsluiting. Daarop greep de kortsluitbeveiliging van de voeding in en ging de voeding niet aan en daarmee de PC niet. Nadat je de twee stroomconnectors hebt verwijderd was de weerstand een stuk hoger geworden en herkende de voeding het niet meer als kortsluiting. De voeding ging dus gewoon aan en daardoor brandde het nog eens flink door.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:33
De vraag is, heb je hem werkend gezien bij het ophalen ? (Dat is doorgaans een van de redenen dat je hem ophaalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
Leek mij vertrouwd, haalde hem bij hem thuis op. Dus heb hem eigenlijk niet werkend gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wow een gore warning was op zijn plaatsw geweest :p
Kwam hij uit de verpakking met die dikke brandvlek erop?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
Ik had hem de 2de keer getest zonder PCI-e kabels om te kijken of het niet aan de voeding lag en of de video kaart ubehaupt dan wel wat deed. en toen kwam er rook uit, is dus in mijn pc gebeurd. maar mijn moederbord is niks mis mee draai ook een 1050 ti zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pech gehad, volgende keer testen bij ophalen. Dat is vaak ook de reden van ophalen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:31
Volgens mij is die Corsair VS550 een slechte (kwaliteit) voeding en misschien ook wel aan de krappe kant voor deze videokaart?
Een 1050ti is qua stroomeisen wat anders dan een 980ti.

Als de kaart niet stonk (dit ruik je gelijk) bij afhalen dan heb je toch kans dat jouw systeem (je voeding) dit veroorzaakt heeft.

[ Voor 85% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-03-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

De VS is inderdaad een brakke budgetvoeding die leuk is voor een oud barrel dat je over een jaar weggooit, maar niet voor je primaire PC.

Dat de kaart doorfikt zonder PCIe kabels lijkt me geen voeding issue, maar eerder een brakke kaart. Heeft de VS550 überhaupt wel de goede aansluitingen? Als je namelijk adapterkabels nodig hebt gehad dan zijn die de oorzaak waarschijnlijk. Nooit gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
De vs550 heeft 2x 6+2 aansluitingen geen andere adaptors voor gebruikt. 980ti vraagt namelijk 2x 8 pin. Dus dat moet wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Wie weet. Misschien was hij al kapot, maar het aansluiten zonder kabels heeft hem definitief gesloopt.

Hoe en wat ga je toch nooit meer achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
Bedankt in iedergeval, wordt een dure les.
😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WEBGAMING schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:12:
Wie weet. Misschien was hij al kapot, maar het aansluiten zonder kabels heeft hem definitief gesloopt.

Hoe en wat ga je toch nooit meer achter komen.
Dus omdat TS geen stroomkabels op de kaart heeft aangesloten is die doorgebrand? Hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen? Doorbranden gebeurt door een te hoog Wattage, niet door een te laag Wattage. Tenzij er vocht in de kaart heeft gezeten, vocht en stroom gaan nu eenmaal niet echt samen. Dat is waarom ik bv. moederborden altijd 24 uur laat acclamatiseren in de winter, vanwege eventuele condensvorming. Van warm naar koud en terug naar warm veroorzaakt altijd condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
[...]

Dus omdat TS geen stroomkabels op de kaart heeft aangesloten is die doorgebrand? Hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen? Doorbranden gebeurt door een te hoog Wattage, niet door een te laag Wattage. Tenzij er vocht in de kaart heeft gezeten, vocht en stroom gaan nu eenmaal niet echt samen. Dat is waarom ik bv. moederborden altijd 24 uur laat acclamatiseren in de winter, vanwege eventuele condensvorming. Van warm naar koud en terug naar warm veroorzaakt altijd condensatie.
Met de 75W (of misschien wel veel en veel meer in zo'n situatie) die uit het slot komt kan je prima dingen doorbranden hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 14-03-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WEBGAMING schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Met de 75W (of misschien wel veel en veel meer in zo'n situatie) die uit het slot komt kan je prima dingen doorbranden hoor.
In combinatie met vocht, ja. De 2 x 8 pins zitten er niet voor niets op. Een slot geeft maximaal 75Watt door, tenzij je mobo brak is en dat heb ik niet uit het verhaal kunnen halen. Volgens TS zat er wel corrosie op de boutjes en corrosie is een reactie tussen lucht en......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelleb
Beetje apart als het aan die PCI-e slot ligt , draai ook gewoon een 1050ti zonder problemen op dezelfde slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pelleb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:18:
Beetje apart als het aan die PCI-e slot ligt , draai ook gewoon een 1050ti zonder problemen op dezelfde slot
Mee eens, denk eerder dat er iets anders aan de hand is. Heb je de kaart gelijk na thuiskomst in je moederbord gestopt? Want dan komt condensatie om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:16:
[...]

In combinatie met vocht, ja. De 2 x 8 pins zitten er niet voor niets op. Een slot geeft maximaal 75Watt door, tenzij je mobo brak is en dat heb ik niet uit het verhaal kunnen halen. Volgens TS zat er wel corrosie op de boutjes en corrosie is een reactie tussen lucht en......
Nee, een slot kan veel meer door geven, net als een pcie stekker dat kan. Als je gaat overclocken, of dingen gaat doen zoals de stekkers niet aansluiten, heb je best kans dat er veel meer over zo'n slot gaat.

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met dat slot. Zo'n slot kan gewoon veel meer leveren als het echt moet, en natuurlijk kan het zijn dat die kaart daar juist niet tegen kan.

Maar omdat er corrosie op die boutjes zat, denk jij dat het vocht is? Ik zou dan eerder denken aan een gecorrodeerde soldeerverbinding. Tenzij je de boel bevriest, valt het echt wel mee met condens.

Maar goed, die corrosie laat wel zien dat de kaart niet echt goed behandeld is.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 14-03-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WEBGAMING schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Nee, een slot kan veel meer door geven, net als een pcie stekker dat kan. Als je gaat overclocken, of dingen gaat doen zoals de stekkers niet aansluiten, heb je best kans dat er veel meer over zo'n slot gaat.

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met dat slot. Zo'n slot kan gewoon veel meer leveren als het echt moet, en natuurlijk kan het zijn dat die kaart daar juist niet tegen kan.
ALS je gaat overclocken, maar ook dat is niet te lezen in het verhaal van TS en lijkt mij ook niet verstandig met die (brakke) voeding. Kans is dus klein dat er een overclock was, maar niet onmogelijk. De stekkers die niet aansluiten, dat is een mogelijkheid.
ALS het moet, maar waar lees jij dat daarvan sprake is? De uitzondering is niet de standaard, dat weten wij allebei denk ik wel. Ik lees meerdere aanname's, aanname's die alleen door TS bevestigd of ontkent kunnen worden, wij waren er tenslotte niet bij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Doorbranden gebeurt door een te hoog Wattage, niet door een te laag Wattage.
Pelleb schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:26:
of zou hij all stuk zijn geweest vanaf t begin dat ik hem probeerde met de kabels en alles erop.
De videokaart was al stuk en had kortsluiting. Daarop greep de kortsluitbeveiliging van de voeding in en ging de voeding niet aan en daarmee de PC niet. Nadat je de twee stroomconnectors hebt verwijderd was de weerstand een stuk hoger geworden en herkende de voeding het niet meer als kortsluiting. De voeding ging dus gewoon aan en daardoor brandde het nog eens flink door.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:36:
[...]

[...]

Ok, I stand corrected. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:31
De verkleuring op dat moertje/montagepunt kan toch ook door het doorbranden komen?
Dit soort moertjes heeft -volgens mij- een oppervlakte behandeling gehad (tegen corrosie/oxidatie).

En als het aluminium is dan wordt het niet rood door oxidatie.

[ Voor 68% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-03-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:41:
De verkleuring op dat moertje/montagepunt kan toch ook door het doorbranden komen?
Dat is gemakkelijk te zien. Zit het rondom dan is het corrosie, zit het alleen aan de kant van het component dat doorgebrand is dan zal het wel van het doorbranden komen.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1