Behangklare betonnenmuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hallo,

Ik heb totaal geen ervaring met klussen en een dikke portemonnee voor een stukadoor heb ik niet. Hoe kan ik als noob m'n betonnen muren glad krijgen om ze te verven. Er zitten honderden kleine pitjes in, dus muurvullen is geen optie.

Ik dacht zelf aan:

1) Vliesbehang (dit lijkt me niet moeilijk) en daarna overschilderen
2) Structuurverf met een korrel van 2mm (groter mag niet van de woningbouw)
3) Muurglad proberen van Albastine en dan verven.

Wat is het simpelste en betaalbaar voor een kluns? Gaat structuurverf denken jullie werken op die pitjes als ik het 2x doe. Gewone latex geprobeerd op een kleine muur maar ging uiteraard niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Wil je wel een perfect gladde verflaag? Dat gaat er heel snel raar uitzien. Vaak is het mooier om 2 a 3 lagen verf met een roller aan te brengen, de eerste lagen vullen de putjes dan vanzelf op. (of zijn het gigantische gaten ?). Dus gewoon paar grote emmers met witte grondverf, lekker goedkoop 2 lagen. Daarna je echte kleur in 1 of 2 lagen (afhankelijk van welke kleur je kiest + hoe goed hij dekt).

Ik heb zelf 2 wanden die gladde plekken hebben doordat vorige bewoners hier met een soort albastine een vlek van 40 cm hadden gemaakt , dat is spuuglelijk geworden (lijkt te glanzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
99ruud99 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:20:
Wil je wel een perfect gladde verflaag? Dat gaat er heel snel raar uitzien. Vaak is het mooier om 2 a 3 lagen verf met een roller aan te brengen, de eerste lagen vullen de putjes dan vanzelf op. (of zijn het gigantische gaten ?). Dus gewoon paar grote emmers met witte grondverf, lekker goedkoop 2 lagen. Daarna je echte kleur in 1 of 2 lagen (afhankelijk van welke kleur je kiest + hoe goed hij dekt).

Ik heb zelf 2 wanden die gladde plekken hebben doordat vorige bewoners hier met een soort albastine een vlek van 40 cm hadden gemaakt , dat is spuuglelijk geworden (lijkt te glanzen).
Ik heb een kleine muur al met latex geschilderd, maar het vulde niks op helaas. Dus ik moet nu naar plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Post even een foto van die muur, en een object wat helpt om de grootte van die “pitjes” in te schatten (desnoods gewoon je eigen hand), zodat wij weten om wat voor soort pitjes het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
downtime schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:26:
Post even een foto van die muur, en een object wat helpt om de grootte van die “pitjes” in te schatten (desnoods gewoon je eigen hand), zodat wij weten om wat voor soort pitjes het gaat.
https://imgur.com/a/XLQAcxS

Het gaat om een huurwoning waar ik nog ongeveer drie jaar zal wonen (daarna hopelijk koop). Maar in de tussentijd wil ik er wel iets mee want dit is niks zo. Dus ik dacht aan (eerst schuren, voorstrijk evt etc):

Waarbij optie 2 m'n voorkeur heeft, maar niet zeker weet of dit wel gaat werken gezien de pitjes.

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 14-03-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hier kun je echt prima overheen behangen en dat schilderen. Hebben wij ook gedaan op zolder. Je kan hier zelfs glad papierbehang op gooien en dan strak schilderen. Muur even netjes voorbehandelen, behang erop, kleurtje op het behang en niet meer aan denken. Structuurverf kan vast ook wel, maar vind ik zelf lastig om netjes op te brengen, behangen gaat veel makkelijker (mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
EcoR schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:40:
Hier kun je echt prima overheen behangen en dat schilderen. Hebben wij ook gedaan op zolder. Je kan hier zelfs glad papierbehang op gooien en dan strak schilderen. Muur even netjes voorbehandelen, behang erop, kleurtje op het behang en niet meer aan denken. Structuurverf kan vast ook wel, maar vind ik zelf lastig om netjes op te brengen, behangen gaat veel makkelijker (mijn mening).
Ik ben zelf nog al panisch voor zilvervisjes/papiervisjes, dus zo lang ik die lijm en behang kan vermijden heeft dat m'n voorkeur. Maar stukken is me te duur en kan ik zelf niet. Als optie 2 en 3 idd niet gaan werken, dan behangen idd dat moet wel prima kunnen (evt. goedkoop laten doen zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

EcoR schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:40:
Dit. Het lijken gewoon kleine gaatjes in een verder vlakke muur. Daar kun je gewoon overheen behangen.
Rauhfaser behang is hier ideaal voor. Het is goedkoop, redelijk sterk en heeft van zichzelf al een beetje structuur (als je daar voor kiest). En je kan er daarna zo overheen verven.
Bron: In mijn oude huurappartement heb ik het precies zo gedaan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:35:
[...]

https://imgur.com/a/XLQAcxS

Het gaat om een huurwoning waar ik nog ongeveer drie jaar zal wonen (daarna hopelijk koop). Maar in de tussentijd wil ik er wel iets mee want dit is niks zo. Dus ik dacht aan (eerst schuren, voorstrijk evt etc):

Waarbij optie 2 m'n voorkeur heeft, maar niet zeker weet of dit wel gaat werken gezien de pitjes.
Alleen 3 gaat werken van jouw opties. Vliesbehang ga je bobbels krijgen omdat er lucht achter zit in die gaatjes. Dat smeer je niet dicht met lijm.

Persoonlijk zou ik kijken naar renovlies. Die vult de boel mooi op.

https://www.glasvezelbehang.nl/c-2505227/renovlies/

Die heb je ook in kleur zodat je niet nog eens hoeft te sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Alleen 3 gaat werken van jouw opties. Vliesbehang ga je bobbels krijgen omdat er lucht achter zit in die gaatjes. Dat smeer je niet dicht met lijm.

https://www.glasvezelbehang.nl/c-2505227/renovlies/

Die heb je ook in kleur zodat je niet nog eens hoeft te sausen.
Welk behang dan wel, ze noemen het toch niet voor niets behangklare muren bij de oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Welk behang dan wel, ze noemen het toch niet voor niets behangklare muren bij de oplevering
Die link geef ik je net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Renovlies is toch ook vliesbehang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

job schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Renovlies is toch ook vliesbehang?
Renovlies
Renovlies 150 gram is een product wat veel verwerkt word als alternatief voor stucwerk en is dus mooi egaal en heeft geen structuur, ons nieuwe renovlies 160 gram/m2 en extra wit van kleur en is voorgeschilderd en heeft na het schilderen geen last van opstaande vezels dus een super gladde afwerking.

Renovlies bestaat uit papier met vezels. Reno staat voor renovatie. Renovlies wordt dan ook vaak gebruikt als versteviging voor oude muren, doordat het materiaal in staat is om kleine haarscheurtjes op te vangen. De sterk egaliserende werking maakt renovlies erg geschikt om te plaatsen op wanden die niet geheel glad zijn.

Glasvlies is geen papier maar bestaat uit glasvezels. Glasvlies is erg stootvast en is gemakkelijk te snijden. Bij glasvlies is de structuur van de glasvezels soms zichtbaar. Bij ons nieuwe glasvlies is dit niet het geval. Dit product is net zo strak als renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CyberMania Je kunt gewoon behangen, als je maar geen dunne behang kiest. zoals @Nyarlathotep is ook een optie. dus kijk voor wat dikker behang. dunner behang zal 'meer' oneffenheden laten zien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Hackus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:03:
@CyberMania Je kunt gewoon behangen, als je maar geen dunne behang kiest. zoals @Nyarlathotep is ook een optie. dus kijk voor wat dikker behang. dunner behang zal 'meer' oneffenheden laten zien.
Bestaat wat dikker ook bij vliesbehang? Dan leek me juist zo handig omdat je de lijm gewoon op de muur aanbrengt ipv de stroken. Dat lukt me nog wel dacht ik. Ik weet alles van de computer maar klussen kan ik echt helemaal niet (en m'n vrienden helaas ook niet).

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 14-03-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:07:
[...]

Bestaat wat dikker ook bij vliesbehang? Dan leek me juist zo handig omdat je de lijm gewoon op de muur aanbrengt ipv de stroken. Dat lukt me nog wel dacht ik.
Breng een bezoekje aan de bouwmarkt of kwantum of iets ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:07:
[...]

Bestaat wat dikker ook bij vliesbehang? Dan leek me juist zo handig omdat je de lijm gewoon op de muur aanbrengt ipv de stroken. Dat lukt me nog wel dacht ik.
Als je nu gewoon eens de link leest die ik je geef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:50
CyberMania schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:13:
Goed stucen is vakwerk. Matig stucen is in een middag te leren; zeker als je een stuk muur hebt waarvan je het niet zo erg vindt als het een beetje bobbelig wordt. Als je verder nog wat gereedschap kunt lenen ben je waarschijnlijk een stukje goedkoper uit dan met muurglad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1 woord: renovlies.
Verwerken a la glasvliesbehang, afwerking net zo strak als stucwerk.

Verder kun je op betonmuren ook prima normaal behang zetten. De putjes zie je toch niet meer naderhand. En als je vinylbehang gebruikt heb je wat dikkers op de wand en heb je evt kleine oneffenheden er ook vrij snel uit. Is kleurrijker te krijgen dan renovlies (die kun je gewoon texen) maar wel iets duurder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1