Luidspreker identificatie - specificaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
- "Devine" 2weg aansluitingen Neutrik+jack+schroefklemmen
- "Bogey Amp" 2weg aansluitingen schroefklemmen
Zelfde boekenkastmodel achtige vorm / verhoudingen LBD wel iets andere maten, orde 34 5x 6x cm.
Zwart gelakte en bol gebogen metalen roosters vooraan
Ook drivers gelijken erg. Op drivers evenmin aanduidingen.

De kasten zijn erg slordig gemaakt. Soort hard/bros spaanderplaat-hout met zwarte "skai" (lederimitatie met textielgaas backing) achtige bekleding. De montage van de drivers met te korte houtschroeven en ook te dicht bij de openingenranden.
In geval de Bogey Amp was die skai bekleding, overgeslagen naar de binnenkant, een overschot van 20 cm ergens zelfs niet afgeknipt - de grillig geknipte restant flard hing gewoon los te bengelen binnenin.
Schroeven lagen er uit / los in, andere schroeven deels losgekomen / zonder spanning, een koperen M4 of 5 moertje (niet losgekomen erin, gewoon als vreemd object) en 2 zwarte metaalringetjes (evenmin te bespeuren of die ergens gezeten hebben) los erin.
Enkele beschadigingen (stukjes afgeschuurd/weg) van die skai heb ik gerepareerd met stukjes uitgeknipt uit die afgeknipte flard (kwam zo nog van pas).
Heb alle schroeven, ook de nog vaste, door nieuwe langere schroeven vervangen, en in geval nodig de montage van de drivers iets verschoven of nieuwe gaten in hun ringen geboord om "houvast" hout te hebben voor de schroeven.

Kent er iemand deze merken en een idee van impedantie en andere specificaties?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:56
Ik denk dat een fotootje meer zegt dan al die letters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Nielson schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:56:
Ik denk dat een fotootje meer zegt dan al die letters..
Foto is voor mij meer werk.
Een googletje zegt voor Bogey Amp
https://www.onlineveiling...80393c886c9afd4c0805c.jpg
https://www.onlineveiling...25166cc0fc9cdcab0202b.jpg
Over de Devine heb ik nu eindelijk net iets gevonden, ze hebben in de kringwinkel de modelcode fout overgetikt van internet: het moest "Trono 10" ipv "Tron10" zijn.
De Bogey Amp heeft het kringwinkelpersoneel als 2 x 100W gespecifieerd, en de "KA-104" moest misschien "HA-104" geweest zijn. Zo vond ik deze:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Maar de resolutie is te laag om iets op de versterker te lezen.

De drivers bij beide merken zijn visueel en qua maten dezelfde.
Blijft de Bogey Amp over om te weten te komen. Misschien kan ik door de vele gelijkaardigheden aannemen hetzelfde als de Devine?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Meer werk? Kom nou zeg.
Met deze vage lap tekst kunnen we niets. Wij gaan niet al het werk voor jou doen!
Als je snel een duidelijk antwoord wil dan zet je hier foto's neer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

En na overleg topic weer open.

[ Voor 117% gewijzigd door FeaR op 15-03-2020 23:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Nyarlathotep schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:33:
Meer werk? Kom nou zeg.
Met deze vage lap tekst kunnen we niets. Wij gaan niet al het werk voor jou doen!
Als je snel een duidelijk antwoord wil dan zet je hier foto's neer.
Ja voor mij meer werk. Ik heb weinig / geen modern spul en de camera's die ik heb zijn omslachtig om een foto van op pc te krijgen, en ik zit elke vrije tijd bezig met vanalles te herstellen dus moet ik soms prioriteiten stellen.
Ik vond foto's van de Bogey Amp op het web (dat gaat rap) en linkte ze, je kon ze zien voor je reactie hier. Het zijn die. Specificaties vond ik niet. Ik vond wel aanwijzingen dat ze misschien verkocht werden als onderdelen van een gitaarversterker-geheel. Maar het geheel vond ik nog nergens. Het zal allicht neerkomen op af en toe eens opnieuw zoeken tot er een geheel eens ergens te koop staat met misschien de specificaties erbij, of tenminste te vragen aan de verkoper.
Dat is wat ik bedoelde, als er gewoon niks meer te vinden is via Google, dan ben je aangewezen op iemand die ze bezit, of heeft gehad en zo aan "Bogey Amp", zonder foto's, al genoeg hebben.
Het vreemde is dat ze op enkele details na dezelfde zijn als dat ander merk, compleet met dezelfde miskleunen (drivers zitten met te korte schroeven vast - ze trillen los en eruit - ben samen een dik uur en een half bezig geweest met de roosters eraf te halen, en ze te vervangen door langere met fijnere schroefdraad om zo meer grip te hebben). 12 x 4 schroeven + 2 x 2 van de roosters - ben je wel effe bezig, op enkele plaatsen heb ik zelfs een nieuw gat ernaast moeten boren in de metalen driversupports omdat het hout teveel vermassacreerd was om nog grip te geven met gelijk welke bout. Een contramoer gaat niet want de kasten gaan maar open aan de roosters.

[ Voor 21% gewijzigd door Josio op 22-03-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je twee luidsprekers van spaanplaat met een stalen rooster. De luidsprekers bevatten elk een 10" woofer en een hoorn. De kasten zitten slecht in elkaar. Klopt dit?

Als je de woofer eruit schroeft, kan je dan iets van tekst vinden op de magneet?
En als je de hoorn eruit schroeft? Is de driver aan het uiteinde van de hoorn, dat binnen de kast, zit, van plastic of metaal?
Zijn de woofer en hoorn direct op de aansluitingen aan de achterkant aangesloten?

De impedantie kan je bepalen door met een multimeter te meten wat de gelijkstroomweerstand is tussen de luidsprekeraansluitingen. Meet je 6 ohm, dan is de nominale impedantie 8 ohm.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 22-03-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan blijkt straks dat de TS een paar originele "Marshall' monitoren heeft staan :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
TBTL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:41:
Als ik het goed begrijp heb je twee luidsprekers van spaanplaat met een stalen rooster. De luidsprekers bevatten elk een 10" woofer en een hoorn. De kasten zitten slecht in elkaar. Klopt dit?

Als je de woofer eruit schroeft, kan je dan iets van tekst vinden op de magneet?
En als je de hoorn eruit schroeft? Is de driver aan het uiteinde van de hoorn, dat binnen de kast, zit, van plastic of metaal?
Zijn de woofer en hoorn direct op de aansluitingen aan de achterkant aangesloten?

De impedantie kan je bepalen door met een multimeter te meten wat de gelijkstroomweerstand is tussen de luidsprekeraansluitingen. Meet je 6 ohm, dan is de nominale impedantie 8 ohm.
Juist, en nee, ik heb gekeken op de magneten, de behuizing, de prints, er was werkelijk niks van aanduidingen, de enige letters die ik vond in beide boxen was onderaan een los liggend stickertje met zwart op wit "LS" op, dat allicht ergens op geplakt was geweest. LS zou "loudspeaker" kunnen zijn, waar niks mee aan te vangen is.

Plastiek of metaal, weet ik niet, heb ik niet op gelet. Wat bedoel je precies met "driver"? Ik hanteerde totnogtoe het woord als een luidsprekergeheel (dus conus + spoel + elektronica + permanente magneet).

De spoelen (op het beweegbare gedeelte / de conus) zijn aangesloten op printplaatjes die aan de andere elektrische kant naar de klemmen gaan.
Het rare was ook dat er enkele losse contactschroefjes (geen houtschroeven maar elektrische dus) en in 1 van de 2 ook een klein dopje met schroefdraad (een beetje uitziend als, maar veel kleiner dan, het soort waarmee sommige luidsprekerkasten extern aangesloten worden). Ik heb nog speciaal rondgekeken - alle bedrading was gesoldeerd, nergens interne (op de driverprints) klemmen te bespeuren. Misschien zijn de kasten zo slordig geproduceerd dat het assemblerend personeel er vanalles in liet slingeren.

Kun je dat dan effectief meten, die impedantie? Het is een wisselstroomweerstand, een multimeter plaatst gelijkspanning, gezien dit geen hoogspanning / erg veel windingen/dunne draad is, lijkt het me dan eerder dat ik gewoon 0 ga meten?
Nu, ik ga het wel zien dan.

Het enige euvel (dat me wel enkele uren werk kostte) was dat de luidsprekers met te korte schroeven met te grove draad waren gemonteerd, en dan nog vrij dicht bij de rand van de uitgezaagde ronde openingen. Niet genoeg "pak" in het hout en dan nog hout dat gemakkelijk splijt/splintert.
De kasten zijn wel stevig genoeg, en de boxen hebben ook een goede geluidsweergave.

Wat me nu ook nog binnenschiet is dat er onderaan een soort dik doek / filter zat boven een houtkanaal dat allicht bedoeld is om geluid van boven naar onderaan en dan naar voren te weerkaatsen. Nuja, het lag er eerder wat los in, de grootte paste ongeveer in de ruimte dus kon toch nergens veel verder schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
@Josio

Dat doek wat je tegenkwam is waarschijnlijk bedoelt als interne demping en kom je wel vaker in luidsprekers tegen. Dan werkt de klankkast zoals hij moet, en niet als een soort echoput voor de hogere tonen.

Heb je wellicht de mogelijkheid om via een kennis een paar foto's te laten maken, en dan deze naar je toe te laten mailen. Ik ken je situatie niet maar voor iemand met een smartphone is dat een paar tellen werk en ik weet zeker dat dat het voor de eerste identificatie een stuk eenvoudiger maakt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Josio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:37:
[...]
Kun je dat dan effectief meten, die impedantie? Het is een wisselstroomweerstand, een multimeter plaatst gelijkspanning, gezien dit geen hoogspanning / erg veel windingen/dunne draad is, lijkt het me dan eerder dat ik gewoon 0 ga meten?
Nu, ik ga het wel zien dan.
Probeer het maar eens en meld het resultaat hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 08:22
zijn de speakers misschien een oude variant van deze?
https://www.bax-shop.nl/p...spreker#productinformatie

versterk misschien iets als dit? https://allnewconnection....p/1719474/ha-104-pa-mixer
https://www.emnordic.eu/p...em-ha-104-compl-pa-system
Heel lastig te zeggen zonder fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ja ramonlambal, de gegevens en foto's van de devine trono heb ik gevonden, zie mijn post 3 in de draad. Het zijn precies dezelfde foto's als die je hier linkt.
Ik had gezocht naar foto's op internet en enkele gevonden, die ik hier toen linkte, maar ik kreeg daarop kritiek dat ik zelf geen foto's nam.

Alleen het Bogey Amp koppel is nu nog onbekend qua specificaties.
Het is geen "versterk"(er?) maar een paar boxen.
De kringwinkel heeft die als "KA-104" en "2x100W 2weg") aangeduid.
Voor "KA-104" vond ik geen connectie met Bogey Amp zelfs niet met audio in het algemeen. op internet, zie ook post 3. Ik heb (uit eerdere ervaringen met kringwinkelaanduidingen) variaties geprobeerd en voor "HA-104" vond ik "bogey speakerset met versterker ha-104 en speakersteunen" op marktplaats.nl

De kasten van Devine en Bogey Amp zijn extern en intern vrijwel identiek, de kastmaten verschillen maar enkele cm en de luidsprekers dezelfde diameter/maten.
Bij De Devine Trono zat de helft van de schroeven los en er lagen enkele los onderin de kast, naast enkele vreemde kleinigheden zoals ook gezegd. Bij de Bogey Amp viel dat in vergelijking nog goed mee, enkele wat kunnen bijdraaien maar wegens de quasi gelijkheid met de Devine en zelfde schroeven besloot ik die laatste toch allemaal te vervangen door langere met fijnere schroefdraad.

Op je link https://www.bax-shop.nl/p...uidspreker#productreviews staan veel positieve reviews maar er zijn ook negatieve.
Ik heb ze zonet eens allemaal gelezen, ze gaan van 2012 tot 2019 (wat me toen niet is opgevallen).
Bvb 8 oktober 2015:
Je merkt dat quality control in dit segment niet zo scherp is, bij een bestelling van twee luidsprekers had ik er eentje met lichte lijmresten op de grille en eentje waar een losse schroef in ratelt.
Deja vu haha.
Ik kwam er ook deze tegen:
+ Goed aansluitpunten
+ groot hoorn
Hiermee is ook alles gezegd over deze Trono's.

- klinkt te schel en dun.

Tot mijn verbazing kwam ik achter dat de achter plank van de behuizing los getrild is tijdens een optreden. ( eerste feest waar ik deze speakers gebruik had) Het lijkt alsof de behuizing met papierlijm is gelijmd en vervolgens geniet is. De planken kun je zo uit elkaar rukken. Waardeloos!!!

Wat ik gedaan heb:

-De trono's componenten eruit gehaald en verkocht, behalve de hoorn.
-Behuizing aangepast en verstevigd
-Origineel rooster op de grofvuil en een ander rooster op maat gemaakt
-Celestion speaker in gedaan
-scheidingsfilter aangepast

Deze spullen had ik liggen waardoor ik de Trono's kon aanpassen, anders had ik de torno's na de eerste keer gebruikt op de grofvuil gedaan. Nadat ik ze heb aangepast klinken die zelfde Trono's kasten perfect!!
Op de sub heb ik 2 x jbl 4718a
met deze set speel ik met genaak voor 200/250 man.
- De roosters van het Bogey Amp koppel kon je er met een steekmes en wat duwen zo uithalen, die van het Devine Trono koppel zaten vast met 2 x 2 schroefjes boven en onder, helemaal in de hoeken, mechanisch gezien niet slim want het midden bolt door de spanning dan naar buiten.
Ik heb ze bij terug monteren daarom ergens tussenin, 12 cm van de zijranden, geschroefd zodat de curves van de roosters evenwijdig liepen met de curves van de kasten.

- De Devine Trono wordt, uit de reviews blijkend, nu al zeker 7 jaar verkocht. Het is dus allicht geen batch in korte tijd geproduceerd en uit die stock verkocht later, maar gespreid over die tijd. Dit zou productie(kwaliteits)verschillen, spijts zelfde merk/model, plausibeler maken, alzo die uiteenlopende reviews verklarende. Het is zelfs mogelijk dat fabrikant Devine doorheen die 7 jaar verschillende drivers (fabrikant/model/specificaties?) heeft gemonteerd en (ander) nauwkeuriger/slordiger personeel de assemblage uitvoerde.

- Het kan ook zijn dat iemand die Devine's al eens open heeft gedaan, en misschien zelfs een andere driver of filter monteerde (vandaar de vreemde objecten?), en bij het terug vastschroeven ervan te veel zitten aanspannen heeft en ze "dol" draaide (hout kapoet). En dacht dat het gerammel de roosters waren en niet losgetrilde schroeven.

Misschien kan ik aannemen dat zelfde dimensies luidsprekers zonder decennia verschil zelfde elektrische/audio specificaties betekenen?

[ Voor 3% gewijzigd door Josio op 29-03-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Uuuuh nee natuurlijk niet :+

En een speaker heeft geen verbruik hé, dat is een passief ding wat beweegt aan de hand van wat de versterker voor spanning stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Het volume lucht dat een luidspreker tot beweging brengt is toch functie van de grootte van het contactoppervlak luidsprekerconus met de lucht? Kan je dan niet aannemen dat boxen met zelfde luidsprekergroottes ook vergelijkbaar zijn in specificaties?
Jag schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:29:
En een speaker heeft geen verbruik hé, dat is een passief ding wat beweegt aan de hand van wat de versterker voor spanning stuurt.
Vermogen zonder verbruik?
Win je daarmee geen Nobelprijs en andere subsidies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Josio schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:03:
[...]

Het volume lucht dat een luidspreker tot beweging brengt is toch functie van de grootte van het contactoppervlak luidsprekerconus met de lucht? Kan je dan niet aannemen dat boxen met zelfde luidsprekergroottes ook vergelijkbaar zijn in specificaties?
Zeker dat grootte van belang is, daarin geef ik je gelijk. Maar de compliance van mn spider, de massa die beweegt en hoe groot voice coil en magnetic gap height variëren enorm. Pro drivers zijn stijf, hoge BL tov massa, efficiënt en geen diepgang daarmee. Een hifi sub gemaakt voor kleine behuizing is het tegenovergestelde. Die verschillen op eigenlijk alle specificaties behalve driver diameter / Sd.
Vermogen zonder verbruik?
Win je daarmee geen Nobelprijs en andere subsidies?
Het opgegeven "vermogen" van een luidspreker is de max belastbaarheid. Niet wat ie continu verbruikt of nodig heeft. Daar is nogal eens wat verwarring over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:24:
[...]
Zeker dat grootte van belang is, daarin geef ik je gelijk. Maar de compliance van mn spider, de massa die beweegt en hoe groot voice coil en magnetic gap height variëren enorm. Pro drivers zijn stijf, hoge BL tov massa, efficiënt en geen diepgang daarmee. Een hifi sub gemaakt voor kleine behuizing is het tegenovergestelde. Die verschillen op eigenlijk alle specificaties behalve driver diameter / Sd.

[...]
Het opgegeven "vermogen" van een luidspreker is de max belastbaarheid. Niet wat ie continu verbruikt of nodig heeft. Daar is nogal eens wat verwarring over.
ALGEMEEN AUDIO
Ik heb enige toelichting nodig inzake:
- "compliance van mn spider" (compleet latijn, tenzij "spider" slaat op het metalen frame waarbinnen conus/spoel hangen?)
- "hoge BL tov massa" zal allicht verwijzen naar gevoeligheid dB? Die is volgens de gedownloade handleiding 92 (+/- 2dB) bij de Devine Trono 12. Terzijde: op wat slaat die +/- 2dB eigenlijk? Zo een tolerantie(?) heb ik nog in geen van de luidsprekerspecificaties die ik totnogtoe tegenkwam gezien.
- "stijve driver" slaat op hetzelfde - het materiaal / de ophang van het bewegende gedeelte (conus)?
- wat bedoel je met "diepgang"? Refereert dat een klank karakteristiek? Als "diepgang" toeneemt met lagere gevoeligheid (zie vorig punt)) dan zou dat betekenen dat dat elektrische efficientie ten koste zou gaan van die "diepgang", of ik interpreteer hier fout.

Inzake opgegeven vermogen, snap ik het onderscheid dat je wil maken, en het motief ervoor niet.
Ik had het over "verbruik". Een luidspreker met hogere gevoeligheid heeft minder elektrisch vermogen nodig om eenzelfde mechanisch vermogen (luchtverplaatsing) te leveren. Dat is toch = minder elektriciteit "verbruiken"?
Een verwoording als "continu verbruik" lijkt me hier zelfs onzinnig - een luidspreker is geen elektrisch vuurtje dat op een bepaalde stand blijft staan te stoken. Het elektrisch verbruik is functie van het geluidssignaal, een beetje zoals fluisteren minder inspannend is dan brullen.
Ik zei niet "continu verbruik", ik zei "verbruik". Bij eenzelfde geluidssignaal zal een luidspreker met lagere gevoeligheid meer electriciteit verbruiken dan 1 met hogere gevoeligheid.
Waarom zit je dan de kiffen op mijn woordkeuze "verbruik"?

TERZIJDE BOGEY AMP / HUIDIGE VRAAG
Ik heb in dit onderwerp foutievelijk naar Devine Trono 10 verwezen. De oorzaak is dat de kringwinkel "Devine Tron 10 2 x 300 W" had aangeduid.
Eerst ontdekte ik dat "Tron" "Trono" had moeten zijn.
Ik nam wegens die 300W eerst aan dat het Trono 10 (op verkoop pagina gespecifieerd als 250 W) had moeten zijn. Maar ook dat bleek fout, in de handleiding van Devine Trono 10 staat dat die 250W 125W rms is. Het verwonderde me al dat zo grote luidspreker-conussen voor 90dB zo weinig zouden verbruiken. En dus keek ik naar dimensies en gewicht, en inderdaad, het kon de Trono 10 niet zijn - het is de Trono 12 zijnde 400Wmax (dat ze "program power" noemen) / 200Wrms, en ook 92 ipv 90dB. Geen wonder dat ik ze zo verrassend luid vond klinken.
Ook het gewicht bleek wat juister: 17.32 ipv 10.7. Ik sleep alles naar huis met de fiets en het verschil is dan merkbaarder. ;)
Nu, ik had dit al eerder ontdekt, maar ben in mijn vraag hier abusievelijk blijven spreken over Trono 10.

Het Devine Trono 12 koppel kostte 50 euro. Nieuw is 76 euro per stuk en 51 euro als "b-stock". Ik heb dus geen zotte prijs betaald (helft van b-stock) maar wel een uur en een half werk aan gehad (schroeven vervangen, sommige verboren en ook de bekleding had vooraan een opzichtig stuk weg, wat ik heb kunnen vervangen door een stuk precies zelfde bekleding, dankzij de slordigheid van het personeel dat ze maakte: er hing een grote (wel 25 cm als grootste maat) uitgeknipte flard bekledingrestant los te flapperen binnenin, alsof het personeel tijdens de bekleding abrupt onderbroken werd door een schoolbel of zoiets en het daarna vergeten is af te knippen. :P

Toen ik een dikke week later dat Bogey Amp koppel kocht aan 35 euro en merkte hoe identiek ze eruitzagen als het Devine koppel besloot ik om de schroeven direct ook te vervangen. Er bleek geen 1 los ik moest maar enkele wat bijspannen dus misschien onnodig geweest maar ik had ze toch al open, had nog schroeven, dus besloot ik preventief toch te vervangen. Als de 1 lostrilt en de kasten / ophanging is eender, waarom zou de ander dan ook niet lostrillen?
Het Bogey Amp koppel 35 euro.

Ik koop een beetje blind, in tegenstelling tot anderen die even kunnen kijken via hun gsm kan ik dat niet, en moet ik afgaan op aanduidingen / uitzicht / afmetingen, en beslissen of ik direct koop of toch eerst thuis ga kijken en hopen dat het de dag erop nog te koop staat.

ONTOPIC
Het gaat nu dus nog over de Bogey Amps. Ze zijn even breed en even diep maar minder hoog - 58 ipv de 65 cm van de Devine Trono 12, en de woofer diameter is 30 cm dus allicht hetzelfde als de 12 inch van de Devine Trono 12.
De kringwinkel (dezelfde als van de Devine's) heeft de Bogey Amps gespecifieerd als "BOGEY KA-104 2 x 100 WATT / 2 WEG". Allicht klopt hier, behalve merk, ook niks van. Foto's heb ik gevonden en gegeven in post 3.
Ik heb op het net 15 inch woofer Bogey speakers gevonden die 67 cm hoog waren en 450W rms
En sinds kort staan deze te koop:
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
... maar die zijn het evenmin, de tweeter en woofer van de mijne pakken beslaan in de breedte veel meer (van de voorkant van de luidspreker dan deze hier, bvb de tweeterhoorn is 27 cm breed en dat laat aan beide kanten 5 cm vrij van het rooster.
Zoekende op wooferdiameter vond ik ook dit:
https://sound.stackexchan...an-what-is-the-difference
De vraagsteller daar zegt dit:
8" 200W , 10" 200W, 12" 200W. What is the difference in these speakers, same manufacturer. Or you find Subs that read, 15" 500W, 18" 500W,15" 1400W, 18" 300W,18" 800W.
Daar de Bogey Amp luidsprekers 12" woofers hebben zouden ze diezelfde 200W rms 'klasse' zijn als de Devine Trono 12.
Ook gewicht kasten, erg gelijk van opbouw, is in de buurt van de Devine Trono 12.
Als ze ook 8 ohm impedantieklasse zijn dan heb ik de optie om het Devine koppel onderling parallel aan het ene kanaal en dito Bogey koppel aan andere kanaal van een versterker die 2 x 400W bij 4 ohm kan leveren, te koppelen.
Maar zelfs in geval die 200W juist is, is impedantie en gevoeligheid nog onbekend.

Voor Bogey vind ik voornamelijk gitaarversterkers, en ook die rode kleine "Amp" is een verwijzing naar een geheel met een versterker.
Lang zoeken, op basis van die 200W, leverde een "Bogey Scorpius 200XL" op http://voordelig-geluid.b...t-RMS.-Professioneel.html
... maar die luidsprekers zien er totaal anders uit en hebben 4 x 12" woofers.
En ik vind niks anders van Bogey in de 12" woofer klasse.
Op http://www.kadokiezer.nl/...p=merklist&merknaam=Bogey staan enkele referenties naar Bogey apparatuur.
G412A Speaker cabinet / 4x12 inch 300w / angled
G412B Speaker cabinet / 4x12 inch 300w / straight
SP200 Guitar amplifier head / 200 watt
Het aangeboden Bogey Scorpius geheel is dus feitelijk een 200W versterker met 300W speakers.

Het is raar dat voor deze "Bogey Amp" gelabelde luidsprekers geen Bogey Amp + versterker geheel te vinden is, en de luidsprekers op zich ook al niet. Wel foto's van een zo te zien ander Bogey Amp model, zie https://www.onlineveiling...80393c886c9afd4c0805c.jpg
Bogey amp

Bericht door georgtje » 12 dec 2013, 10:44
Heb deze te koop. 2 stuks
Weet iemand wat ik daarvoor kan vragen?
De technische fiche ontbreekt dus ik kan er niets meer over zeggen.
Wel zijn ze 67cm hoog
De mijne gelijken heel sterk op deze, maar 58 cm hoog en de tweeterhoorn neemt veel meer breedte van het rooster in (26 van de 36 cm - maar 5 cm over links en rechts).
Het is ... raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Josio zo dat is een woest lange post :)

Het gaat me te ver om er een college speaker kunde van te maken. De spider kom je zo achter met 1 google actie. Het komt erop neer dat het een massa veer systeem is: de massa is de conus (en voice coil / former), de veer de spider en surround. Hoe hoger de massa en hoe slapper de veer (= hoge compliance) ->hoe lager de resonantie frequentie. Lage resonantie frequentie = meer diepgang (lagere frequenties afspelen).

Wat je opschrijft over verbruik; helemaal mee eens.

Verder snaik je doel van dit alles niet. Devine is een enorm budget merk, maar dat heb je zelf inmiddels ook gemerkt :). Wil je zo goed mogelijk geluid? Moet het hard? Wil je gewoon voor de hobby oude speakers opknappen? Wil je meer van speaker werking begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:24:
@Josio zo dat is een woest lange post :)

Het gaat me te ver om er een college speaker kunde van te maken. De spider kom je zo achter met 1 google actie. Het komt erop neer dat het een massa veer systeem is: de massa is de conus (en voice coil / former), de veer de spider en surround. Hoe hoger de massa en hoe slapper de veer (= hoge compliance) ->hoe lager de resonantie frequentie. Lage resonantie frequentie = meer diepgang (lagere frequenties afspelen).

Wat je opschrijft over verbruik; helemaal mee eens.

Verder snaik je doel van dit alles niet. Devine is een enorm budget merk, maar dat heb je zelf inmiddels ook gemerkt :). Wil je zo goed mogelijk geluid? Moet het hard? Wil je gewoon voor de hobby oude speakers opknappen? Wil je meer van speaker werking begrijpen?
Soms is volledigheid de snelste manier - geen vragen meer over, maar ik steek er bij lange posts structuur in, vandaar die all caps getitelde onderdelen.

Ik heb als doel een allegaartje audio toestellen samenbrengen in enkele op elkaar afgestemde gehelen via parallel zetten van koppels luidsprekers. Daarom dat ik gelijkaardige koop.
Ik stel geen verregaande eisen, hard kunnen en daarbij acceptabel klinken - geen voor leken opvallende storingen.
Voor de rest wilde ik erover leren. Tot voor een 5 maanden terug kende ik er niks van. Nu weet ik waat specificaties voor staan, en welk verband ze tot elkaar hebben. Ik heb noties van veel uiteenlopende zaken, en mijn leerdoel was noties te verkrijgen van muziekinstallaties.

Ik koop allerhande zaken die ik in orde breng om later door te verkopen. Specifiek hier in dit onderwerp zie ik de Bogey Amp en Devine luidsprekerkoppels samen met de C-Audio R-2000 versterker als zo een mogelijk geheel. Bogeys parallel op ene, Devines parallel op ander kanaal, telkens 4 ohm, totaal vermogen is in de orde van de versterker.

Nu begrijp ik wat je zei. Ik had er zelfs niet bij stilgestaan dat er een veer moest inzitten.
Of iets budget of highend is vind ik niet zo belangrijk. Wat telt voor me is wat je hebt voor de prijs, er mag wat werk aan zijn (tegenwoordig zit er wel overal ergens een zwak punt in), maar ik moet het in orde kunnen krijgen. Ik heb massa's bricolage materiaal en zit vaak dingen helemaal buiten hun originele bestemming te gebruiken.

De specificaties van de Bogey Amp speakers zal dus iets zijn om in de gaten te blijven houden - af en toe eens zoeken, misschien komt er zo nog iets boven water. En gewoon eens proberen, desnoods lage / hoge tonen specifiek apart met een software toongenerator is ook nog een optie om dat veiliger (niks sneuvelen) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Josio er zit geen echte veer in he :+

Ik snap je fixatie op de specificaties ook nog niet helemaal; ben je bang dat ze gaan sneuvelen?

Als je (bass reflex) speakers wilt beschermen is het belangrijk om ze een high pass te geven, net onder de poort tuning frequentie.

Maar als ik eerlijk ben zou ik me vooral er niet druk om maken: waarschijnlijk gaat er niks stuk en al gaat dat het wel dan schroef je er een nieuwe woofer in of koop je voor een habbekrats zo'n nieuw top koppel luidsprekers :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik lees dit onderwerp met stijgende verbazing. Wat wil je nu precies weten? Je hebt een paar cheap ass PA speakers gekocht en zelf al geconstateerd dat het rommel is. Geen idee waar je ze voor wil gebruiken, maar het meest geschikt zijn ze voor een kinderdisco. Allerlei ingewikkelde technische specs opzoeken terwijl je niet eens zeker bent dat de originele onderdelen erin zitten heeft weinig zin. Gewoon aansluiten en gebruiken. Elke minuut die je er verder aan verspilt is zonde van je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

coinman63 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:37:
Ik lees dit onderwerp met stijgende verbazing. Wat wil je nu precies weten? Je hebt een paar cheap ass PA speakers gekocht en zelf al geconstateerd dat het rommel is. Geen idee waar je ze voor wil gebruiken, maar het meest geschikt zijn ze voor een kinderdisco. Allerlei ingewikkelde technische specs opzoeken terwijl je niet eens zeker bent dat de originele onderdelen erin zitten heeft weinig zin. Gewoon aansluiten en gebruiken. Elke minuut due he er verder aan verspild is zonde van je tijd.
Precies dit. Die Bogey speakers zien eruit als goedkope 10" discospeakers met schelle hoorntweeters die voor z'n 100 euro nieuw verkocht werden een jaartje of 15 geleden.

Ze zijn vooral bedoeld om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk lawaai te produceren, maar verwacht geen kwaliteit. De kwalificatie HiFi zijn ze sowieso niet waardig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:56:
@Josio er zit geen echte veer in he :+
Hey het was jouw woordkeuze, als ik die overneem weten we zeker dat we over hetzelfde spreken, toch positief?

Ter adres anderen:

- Ik heb geconstateerd, en hier gezegd, dat de montage van de luidsprekers in de kastéen slecht uitgevoerd was, en dat ik dat herstelde. Zie je: besparen op kosten is ook keuzes maken. Mijn concurrent is $10 goedkoper, als ik nu eens kortere schroeven gebruik en personeel rapper opjaag dan raak ik daar ook. In welk geval er niet bnespaard werd op speakers/electronica maar op behuizingen/montage.

- Op lager volume heb ik hun weergave beoordeeld als prima. Op hoger volume heb ik niet getest met motief geen schade te riskeren in geval hun specificaties niet passende.

- Impedantie en electriciteitsverbruik, nodige kennis om aan te sluiten, eventueel met andere, en op versterker.

Dus wat wilde ik weten: niks "precies" en niks "verbazend", gewoon enkele basiskenmerken van toestellen die we kennen als "luidsprekers". Tot dan beperk ik dat "aansluiten en gebruiken", ter vermijden van verloren geld en vergroting van de afvalberg.

Precies DAT.

[ Voor 12% gewijzigd door Josio op 05-04-2020 09:41 ]

Pagina: 1