Tijdelijk verwijderen zonnepanelen, onderhoud aan dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
Geen idee of ik hier op de juiste plek zit. Maar wellicht in ieder geval ervaringsdeskundigen.

In 2014 zijn er zonnepanelen bij ons geplaatst, boven en onder de dakkapel. Ondertussen is het tijd voor een verfbeurt en alle schilders geven aan dat die zonnepanelen verwijderd moet worden. Ik hoopte dat ze een dag eerder wellicht al de stellage konden opbouwen, zodat ik deze zelf kan verwijderen. En na afloop natuurlijk andersom. Maar dan schrik ik toch wel dat dat 500 euro extra moet gaan kosten... (schilderservice via eigenhuis overigens)

Ik heb ook de originele plaatsers gemaild of ze hiermee kunnen helpen, maar daar is dan weer een kort antwoord om maar iets in de buurt te zoeken (zij zitten meer dan 50km verderop)

Wat zouden jullie ondernemen om de panelen tijdelijk van je dak te verwijderen als je er zelf niet goed/veilig bij kan? Hoe vind je een betrouwbare service die hierbij kan helpen?

3kwp pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:33
Hoeveel verdiepingen hoog is het dakkapel? Ik ga eventjes uit van 1e verdieping, gezien dit het laagste is wat realistisch is. Ik neem ook aan dat er geen plat dak onder je dakkapel is, gezien je een stellage wilt plaatsen (anders stond je gewoon met balken op plat dak + dan kon je geen steiger plaatsen). Of is het een daksteiger?
Een steiger huren kost gauw 100-150 euro per dag, maar dan moet je hem zelf ophalen en opbouwen. Dat ga je niet doen voor 2x 1 dag, dus huur je hem alsnog meerdere dagen. Dus die 500 euro is helemaal zo gek nog niet.

Wat je wel zou kunnen doen is zeggen, goh, jullie hebben zware dag gehad, ik trakteer jullie op een bbq, haal die steiger morgen maar weg ;) .
Kost je +- 20 euro p.p., zeg 5 mensen dat gewerkt hebben bij je.... is 100 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Het gaat om een normaal woonhuis, begane grond, 1e verdieping en de zolder (schuin dak, incl dakkapel dus)

De steiger is dus al nodig voor de schilder. Het gaat hier om extra kosten om het de avond ervoor al op te zetten en mij na afloop wat tijd te geven de panelen weer terug te zetten. Deels snap ik dat ze niet staan te springen om eerder op te zetten want dat betekend extra tijd etc. De zonnepanelen verwijderen op de dag dat ze arriveren willen ze niet, ze willen dat het voor het werk start al verwijderd is.

Dit soort "problemen" worden je natuurlijk niet voorgeschoteld door de installateur, toendertijd dacht ik dat het me 1x in de 5jaar zo'n 200 euro zou kosten.

3kwp pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@morpheus

En wat als je aangeeft dat niet te doen en ze de dakkapel maar moeten schilderen zonder er op te zitten?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Rol-Co schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:43:
@morpheus

En wat als je aangeeft dat niet te doen en ze de dakkapel maar moeten schilderen zonder er op te zitten?
Geen enkele schilder die dat wil. Allemaal huiverig dat hun stellage die er overheen moet hangen het beschadigd.

Nu zitten de panelen ook zodanig dichtbij dat er amper 10cm ruimte is tussen panelen en dakkapel

[ Voor 12% gewijzigd door morpheus op 14-03-2020 13:57 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:02

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Andere schilder zoeken? Als ik onze schilder vraag de steiger een dag eerder neer te zetten dan doet hij dat gewoon hoor!

Die eigen huis service is gewoon bagger. Je draagt af aan aigen huis, dus ze verdienen minder dan jij ze betaald. Er zit gewoonweg zo weinig marge op dat ze met alles proberen iets extra te verdienen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 22:35
Oud topic, maar voor mij actueel: Wat zijn de beste tips als je schilderwerk wil laten doen aan je dakkapel met zonnepanelen eronder? Wat ik lees is dat meestal de ervaring is dat schilders het niet willen doen en je ze moet verwijderen. Hoe lossen jullje dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45
Mensen hier ervaring mee? Geen installateur die tijd heeft, zin heeft, verdient ie niet genoeg aan, noem het allemaal maar op. Dus je kan vrijwel niks, maar die schilder gaat ze er echt niet afhalen. Dus je komt in een soort loop terecht waar niemand je kan of gaat helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Jeffoz

Wegens de nul procent regeling hebben veel mensen de installatie uitgesteld tot na 1 januari. Onder andere daarom is het nu zo druk. Voor installateurs is het bij sommige systemen moeilijk omdat er bijvoorbeeld klemmen of andere onderdelen zijn gebruikt die niet makkelijk verkrijgbaar of in voorraad zijn. Als het gangbaar en bestelbaar materiaal is, is er geen probleem.

ZZP-ers zijn misschien meer genegen om de opdracht aan te nemen dan zonnepaneelbedrijven.

De schilder kan een platform bouwen. Als je dak schuin is, een schuindak platform. Verder zou ik niet weten waarom een schilder geen zonnepaneel zou kunnen weghalen. Dat moeten ze ook doen met horren en dergelijke. Vaak is het een kwestie van wat moeren losdraaien en de panelen elektrisch ontkoppelen. Daar heb je wel wat aandacht en materiaal (handschoenen, 1000V spullen) bij nodig vanwege de kans op vlamboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Een uitgeschakelde installatie gaat geen vlamboog trekken.

Je moet moeite doen om bij de metalen delen van de mc4 stekker te komen.

Gaat de schilder een steiger gebruiken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
mrmrmr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 04:24:
@Jeffoz
Verder zou ik niet weten waarom een schilder geen zonnepaneel zou kunnen weghalen. Dat moeten ze ook doen met horren en dergelijke.
Een hor is compleet niet te vergelijken met een electrische installatie waar een schilder geen kennis van heeft. Zodra hij het ontkoppeld is hij ook aansprakelijk als het na afloop niet werkt.

Ik heb uiteindelijk een lokaal zonnepanelen installatie bedrijf bereid gevonden om het te doen maar heb achteraf de hoofdprijs betaald terwijl ik zelf nog hielp van binnenuit de panelen aan te pakken/geven. De volgende keer dat de panelen ontkoppeld moeten worden wordt om de kozijnen van de dakkapel te laten vervangen door kunststofkozijnen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:26
ik zou als schilder ook niet aan die panelen gaan sleutelen. Een bedrijf waar ik voor gewerkt heb (als pv-installateur) deed dit soort klussen wel maar rekenede hier dan paar honderd euro voor zowel weghalen als terugleggen. 1 en ander hangt van veel zaken af, maar je bent snel 2 monteurs voor een dagdeel kwijt. Als er nog steigertje ofzo bij moet dan is 300 ex. btw niet veel, wel zuur als extra kostenpost voor het onderhoud natuurlijk.

Als het mijn eigen woning was had ik inderdaad gezorgd dat die steiger van de schilder een dag of weekje eerder komt (maar ook dat kost je natuurlijk 200 euro ofzo, want ze moeten eerder langskomen en een half dagdeel verspillen aan opbouwen en daarna weggaan). Dan rustig zelf paneeltjes loshalen (eerst even omvormer uitzetten en daar de kabel loshalen, dan heb je ook geen vlamboog etc meer).

Het gedoe met panelen loshalen is gewoon dat er veel kleine risico's zijn die toch vervelend kunnen worden. Stel je zet wat extra kracht en 1 van de dakpannen onder een haak breekt. Dan moet je ineens de constructie loshalen, nieuwe pan eronder etc etc. Dat soort gedoe wordt snel vervelend en/of kostbaar qua tijd. Daarom snap ik heel goed dat schilders zeggen "zorg maar dat het weg is voordat wij beginnen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
morpheus schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:51:
Een hor is compleet niet te vergelijken met een electrische installatie waar een schilder geen kennis van heeft. Zodra hij het ontkoppeld is hij ook aansprakelijk als het na afloop niet werkt.
Ik heb mijn panelen zelf geplaatst. Zonnepanelen hebben mc3/mc4 stekkers die met een standaard plastic gereedschap van een paar euro kunnen worden losgekoppeld en zonder gereedschap weer gekoppeld. Het vereist geen speciale kennis om moeren los en vast te draaien. Je moet die onderdelen niet laten vallen of kwijtraken en de panelen voorzichtig hanteren. Na terugplaatsen werkt het weer zoals voorheen. Het is geen nieuwe installatie waarbij het spannend is of alles goed werkt. Dat heb je al gehad bij een bestaande installatie.

Van toepassing is de bescherming voor werken op een dak: valbescherming, harnas, steigers. Dat moet de schilder toch al hebben.

De aansprakelijkheid bij toerekenbare schade is er inderdaad wel, maar dat is er ook bij het verwijderen van een hor of het laten vallen van een emmer verf of een schuurmachine van de steiger. Daar heeft een bedrijf een aansprakelijkheidsverzekering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
De schilder wil het niet doen. Snap ik op zich best wel. Het is ook gewoon lomp gebouwd, had beter 2 panelen minder kunnen doen en de hele bende wat naar rechts verplaatsen, maar goed dat is achteraf. Altijd lastig bij meerwerk bij nieuwbouw. Had er toen ook nooit echt bij stilgestaan dat dat voor een schilder lastig word..

Bedankt voor de reacties en meningen. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
@Jeffoz welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? Ik sta voor dezelfde situatie. Ik heb de installateur gevraagd om ze te verwijderen en ze na het schilderen weer terug te plaatsen, en ze rekenen 100€ per paneel, plus 150€ voorrijkosten. Mogelijk is er nieuw montagemateriaal nodig, wat dan 400€ extra zou zijn. Het gaat bij mij om zes panelen onder de dakkapel, dus totale prijs zal tussen de tussen de 700 en 1100€. Flinke onvoorziene kostenpost.

Ik overweeg ook een hoogwerker te huren, die oplossing is dan flink goedkoper: tussen de 150 en 300€ per dag, afhankelijk van het type. Ik heb een paar offertes aangevraagd, even kijken wat daar uitkomt.

Ergens denk ik ook: laat ik meteen de houten delen vervangen door kunststof, om dit te vermijden in de toekomst...

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
marvel27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:35:
@Jeffoz welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? Ik sta voor dezelfde situatie. Ik heb de installateur gevraagd om ze te verwijderen en ze na het schilderen weer terug te plaatsen, en ze rekenen 100€ per paneel, plus 150€ voorrijkosten. Mogelijk is er nieuw montagemateriaal nodig, wat dan 400€ extra zou zijn. Het gaat bij mij om zes panelen onder de dakkapel, dus totale prijs zal tussen de tussen de 700 en 1100€. Flinke onvoorziene kostenpost.

Ik overweeg ook een hoogwerker te huren, die oplossing is dan flink goedkoper: tussen de 150 en 300€ per dag, afhankelijk van het type. Ik heb een paar offertes aangevraagd, even kijken wat daar uitkomt.

Ergens denk ik ook: laat ik meteen de houten delen vervangen door kunststof, om dit te vermijden in de toekomst...
Mijn schilder kent iemand die voor 100 euro de 2 panelen eraf haalt en er weer opzet. Heeft ie hem eerder mee geholpen. Ja op zich doe ik dat soort dingen nooit zo snel via wat "mannetjes" maar ik heb ook niet zoveel te verliezen eerlijk gezegd. Geen installateur wil het doen, allemaal goed tijd of gewoon geen interesse in dit soort dingen.

Ik heb nu wel het idee dat ik na deze schilderbeurt 5 jaar vooruit kan maar in de tussentijd ook wel na ga denken over kunststof of iets van een folie ofzo. Ga ik eens onderzoek naar doen.

Maar op zich kan ik ook ooit nieuwe panelen nemen en die 2 dan weglaten. Oude panelen van 270wp zijn een stuk kleiner dan wat er tegenwoordig op de markt is, dus ooit maak ik ook een nieuwe design met minder maar zwaardere panelen. Maar is wat vroeg na 4 jaar dat ze er op liggen..
Pagina: 1