Docking station voor combinatie met gekalibreerde monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 16:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik zoek een?
Dockingstation die voor meerdere scenario's inzetbaar is. Primair om m'n desktop aan te sluiten op de twee schermen en randapparatuur, secundair om met m'n werklaptop of ander apparaat op hetzelfde bureau gebruik te kunnen maken van dezelfde schermen en randapparatuur.
Belangrijk hierbij is dat de primaire monitor hardwarematig gekalibreerd is waarvan ik wel de vruchten wil kunnen blijven plukken. (zie ook de toelichting onderaan)

Wat is je budget?
Niet echt een vast budget, maar in de PW lijkt er voor minder dan €200 een hoop te krijgen te zijn. Liefst daar dan ruim onder tenzij er onoverkomelijke argumenten zijn om dat budget te rekken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, als het maar wel degelijk spul is met goede ondersteuning. Zelf geïmporteerd spul van onze oostelijke vrienden wat dan 'in principe' 'prima werkt' zit ik niet op te wachten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nu in gebruik:
• desktop met videokaart die ik niet eens uit m'n hoofd weet, in feite niet zo bijzonder.
• Dell U2713H @2560x1440/60 (wide gamut, gekalibreerd) via DVI
• Samsung 226CW (ofzo, oudje) @1680x1050/60 via DVI
• randapparatuur zoals toetsenbord en muis via USB (al dan niet draadloos) en speakerset (2.1, X230 ofzo)
• kaartlezer die wel serieuze snelheden mag halen (nu via Dell scherm)

Kalibratie
Deze geef ik even een eigen kopje omdat het voor mij een belangrijke factor is. De Dell is hardwarematig gekalibreerd middels een X-Rite i1 Display Pro. Dit houdt in dat de software direct met het scherm gecommuniceerd heeft en in de LUT heeft opgeslagen wat de weergave moet zijn. Het is dus geen softwarematige kalibratie die gewoon een kleurprofiel in je Windows zet.
Dit stelt als eis dat het dock niet in de weg mag zitten voor dergelijke communicatie en van wat ik begrijp zijn er bepaalde docks en technieken die dat wel doen. Van bijvoorbeeld DisplayLink lijkt het er vooralsnog op dat het niet ondersteund wordt.

Uitgebreidere gebruiksscenario's
Feitelijk wil ik mijn desktop gewoon als nu kunnen gebruiken. Aanzetten en gaan. Primair gebruik is organiseren en bewerken van foto's middels Lightroom, secundair is kantoorwerk, tertiair is gamen (incidenteel) maar dan wel spelletjes van de vorige eeuw dus dat vereist niets.
De werkplek wil ik echter ook kunnen inzetten om met m'n werklaptop (of andere) aan de slag te gaan. Dat houdt in feite in dat ik een dock met twee ingangen moet hebben, of dat ik gemakkelijk kan wisselen op de één of andere manier.

Qua docks heb ik alleen ervaring met een Dell 3100 welke prima werkt, maar volgens mij die kalibratie niet aan kan. Verder denk ik een dock nodig te hebben omdat ik anders niet makkelijk m'n randapparatuur kan gebruiken. Nu prik ik namelijk gewoon een HDMI kabel in m'n laptop en dan kan ik één scherm gebruiken, voor het tweede scherm, toetsenbord en muis is het dan echter veel meer gedoe.
Maar mocht iemand een betere oplossing hebben dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8