Helderheid laptop niet meer aan te passen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hoi allemaal,

Omdat een aantal programma's en games op mijn laptop gebruik maakten van mijn onboard videokaart ipv de nvidia videokaart heb ik de onboard videokaart uitgeschakeld. Dit heb ik gedaan met het idee dat alles dan wel gebruik moet maken van de nvidia videokaart en ik hier zo geen omkijken meer naar heb.

Nu is het alleen zo dat de helderheid van het scherm niet meer aan te passen is. Dit is niet mogelijk met de functieknoppen op het toetsenbord en via de beeldscherminstellingen.
Drivers van de pc zijn up to date, zo ook van de nvidia videokaart.
Wanneer ik de nvidia control panel wil starten krijg ik de volgende melding:
nvidia display settings are not available
you are not using a display attached to an nvidia gpu
Nu is mijn vraag of er toch e.o.a. manier is om dit terug mogelijk te maken met het gebruik van de nvidia kaart?

Specs van mijn latptop

Beste antwoord (via Z0ttek3 op 13-03-2020 17:29)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:39
Je brightness control zit in 99% van de gevallen via I2C aangesloten op je IGP. Zonder IGP kan je die I2C bus dus niet aanspreken en werkt het niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo "terug mogelijk te maken"; het issue is pas begonnen toen je de IGP uitschakelde. Ik denk dat je abusievelijk ervanuit gaat dat het altijd alleen op de Nvidia zat.

Zet je IGP weer eens aan en test je brightness nog eens?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Je brightness control zit in 99% van de gevallen via I2C aangesloten op je IGP. Zonder IGP kan je die I2C bus dus niet aanspreken en werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Bedankt voor jullie reacties. Hoewel ik de genoemde termen niet herken, snap ik ze wel in de genoemde context.
En ja, het was maar een aanname en een gok van mij dat alles via de nvidia kaart zou werken als ik de interne gpu had uitgeschakeld. Heb de interne gpu weer ingeschakeld en de helderheid functioneert weer. Ik zal alle programma's gewoon via de nvidia control panel moeten vertellen van welke gpu het gebruik dient te maken.

Conclusie: omdat het beeldscherm enkel aan de interne gpu gekoppeld zit kan ik de brightness niet aanpassen wanneer ik de interne gpu uitgeschakeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Het varieert per reference design maar meestal heb je idd dat je scherm niet direct op de dGPU aangesloten is. Vaak heeft een scherm een setje aansluitingen (stroom, beeld, aansturing voor instellingen, backlight enz) en hoewel je sommige kan delen of switchen (bijv. beeldscherm kan via een mux) zie je tegenwoordig steeds vaker dat het sneller is om de dGPU gewoon als 'rekenmachine' te gebruiken die de frames doorgeeft aan de iGPU en die stuurt het dan weer door naar het scherm.

Termen:

iGPU = integrated GPU
dGPU = discrete GPU ('losse videokaart')
MUX = systeem om tussen sets signalen te switchen, om dat daarna naar een output te sturen
I2C = een low level communicatie systeem voor interne onderdelen, niet heel snel, wel betrouwbaar en simpel, in beeldschermen via DDI/DDC geïmplementeerd, dat werkt in VGA, DVI, HDMI enz ook op die manier. Via DDI/DDC (wat eigenlijk I2C is) kan je dingen als input, power, brightness, contrast via software aansturen, dat kan al jaren maar het wordt helaas niet altijd overal goed gebruikt. Dikke kans dat je bijv. een extern beeldscherm compleet vanaf je computer kan aansturen maar dat het gewoon niet in het OS ingebouwd zit.