Thuisnetwerk optimaliseren / vernieuwen – Hulp welkom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvester1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-03 14:21
Goedendag allemaal,
Als vervent Tweaker gebruiker lees ik altijd graag mee, maar nu toch maar even de tijd genomen om een vraag te typen aangezien ik inmiddels door de vele bomen het bos niet meer kan zien.

Kort samengevat:
Het wordt tijd om ons huisnetwerk te gaan vervangen en dat wil ik graag toekomst proef maken.

Situatie:
Gezin met 5 personen. Studerend, gamend, streamend (in willekeurige volgorde...).
In bijgaand plaatje de huidige situatie geschetst.
In alle blauwe gedeeltes is netwerk vereist (en ik verwacht als het daar werkt, de overige locaties ook voorzien zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1rW64o-0_KJrbNHBYiqUro4FsY=/800x/f/image/JJmUS7POtSB1Hw4jUuoPdWGm.png?f=fotoalbum_large

Momenteel:
Ziggo UBEE modem als modem/router ingesteld (gele stip beneden), en op de eerste verdieping een Sitecom X6 (WL6100) als AP ingesteld die bedraad verbonden is (gele stip).
Hele huis draait dus op hetzelfde netwerk.
Verder is er 1 apparaat beneden bedraad verbonden (TV) en 2 pc’s en een printer op de 1e verdieping (rode stippen).
De inverter van de zonnepanelen (stipje op zolder) is ook bekabeld verbonden.
Bedrading is aangegeven met een rood lijntje.

Huidige "problemen":
Op zolder is het bereik twijfelachtig. Net voldoende voor mail e.d., maar fatsoenlijk streamen is al minder. Verder zou ik het prettig vinden als het hele netwerk met 1 app of gui kan worden geregeld.
Ook is het bereik achter in de tuin wisselend.

Onderstaand heb ik zelf voor ogen:
Ziggo modem als bridge instellen; Nieuwe router erachter en een sterkere AP op de eerste verdieping. Ik kan eventueel op zolder een AP installeren (kabel ligt er...maar op een onhandige plek, dus liever niet).
Ik heb geen hoge eisen, maar beide apparaten (router en AP) moeten minimaal 3 LAN poorten hebben.
Een mesh systeempje mag, maar ik vind het ook niet erg om in de materie te duiken en zelf iets te bouwen... maar er is zoveel keus, dat ik graag de kenners om raad vraag.
Hopelijk is alles duidelijk en kunnen jullie mij op weg helpen!
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Met de Unifi ap's van Ubiquiti kan je vrij makkelijk meerdere accesspoints op verschillende locaties in je huis ophangen die allemaal met de Unifi network controller software te beheren zijn. Je kan per accesspoint meerdere SSID's instellen.

https://www.ui.com/products/#unifi

[ Voor 7% gewijzigd door Toet3r op 13-03-2020 16:28 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag is: Waarom moet je AP 3 netwerkpoorten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

sypie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:26:
De vraag is: Waarom moet je AP 3 netwerkpoorten hebben?
Misschien vanwege meerdere SSID's :?
Dit kan ook door een router en ap's met vlan ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerste en tweede etage: goede 8-port switch neerzetten (daar heb je dan je poorten voor ie wired verbindingen). Op elke switch een Ub AC Lite klikken. Configureren. Klaar.

@Toet3r @sypie sinds wanneer zijn SSID's en netwerkpoortjes van elkaar afhankelijk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

@MAX3400
zijn ze niet. Ik reageerde dat het een manier is om meerdere SSID's op een apart netwerk van elkaar te scheiden. Ik heb dat zelf opgelost door gebruik van vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvester1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-03 14:21
MAX3400 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:47:
Eerste en tweede etage: goede 8-port switch neerzetten (daar heb je dan je poorten voor ie wired verbindingen). Op elke switch een Ub AC Lite klikken. Configureren. Klaar.

@Toet3r @sypie sinds wanneer zijn SSID's en netwerkpoortjes van elkaar afhankelijk?
Bedankt voor de tips.

@MAX3400
Als ik deze optie gebruik, waar stel ik dan mijn SSID op in?
En komen dan de PC en TV beneden op hetzelfde netwerk?
Pagina: 1