Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:42
Met een hypotheekadviseur ben ik bezig mijn hypotheek over te sluiten. Nu is er een kink in de kabel gekomen waarbij de hypotheeknemer bewijs wil dat de VOF waar ik vennoot in ben geen schulden heb.

De onderneming is pas ter sprake gekomen via een formulier tegen 'voorkoming witwassen en financiering van terrorisme', bij de aanvraag is er verder nooit gevraagd naar een onderneming. De VOF draait eigenlijk met een kleine inbreng van eigen geld. Er zijn dan ook geen inkomsten uit, dus sowieso niet mee berekend. In feite zou de onderneming ook opgeheven kunnen worden, alleen gaat dit voor hypotheeknemer hier niets in veranderen.

Probleem is dat de hulp van de adviseur nu iets tekort schiet.
De hypotheeknemer verlangt bewijs dat er in 2019 geen schulden waren, maar hoe ik dit aan zou kunnen tonen weet mijn adviseur ook niet en de hypotheeknemer lijkt hier ook niet duidelijk in te zijn. (communicatie lootp hierbij sowieso via de adviseur)

Is er iemand die al een met dit bijltje gehakt heeft of suggesties heeft hoe dit aangetoond kan worden?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik neem aan dat je voor die VOF een boekhouding en jaarrekening bijhoudt? Dat zou moeten volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:58

GforceNL

Out of memory....

Dat blijkt uit je jaarcijfers, als je die stuurt moet het genoeg zijn.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
De enige boekhouding die ik parraat heb is de BTW . Een jaarrekening heb ik tot zover niet gemaakt, omdat activeiten vrij klein zijn en (volgens mij) niet verplicht om te maken.

iemand misschien tips wel software wellicht handig zou zijn om zoiets op te stellen, m'n boekhoudkundie kennis reikt niet heel ver

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 17:20
Je hebt toch wel aangifte IB gedaan? Daar staat een balans in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Malt007 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:23:
Je hebt toch wel aangifte IB gedaan? Daar staat een balans in.
We voldoen niet aan het urencritereum om te voldoen als onderneming voor IB. Dus daar staat het niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Stuur je aangifte op daar staat het bij jou dus als inkomsten uit overige werkzaamheden. Zo toon je aan dat je geen balans hebt.

Verder ziet de geldverstrekker ook in BKR dat er geen kredieten zijn want ook van de vof worden persoonlijk geregistreerd.

Maak zelf een briefje waarin je verklaard geen verdere schulden te hebben en het meer hobbymatig is. Zet hier een krabbel onder even eventueel door je boekhouder als je die hebt die je aangifte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Orange_Dirk schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:35:
Stuur je aangifte op daar staat het bij jou dus als inkomsten uit overige werkzaamheden. Zo toon je aan dat je geen balans hebt.

Verder ziet de geldverstrekker ook in BKR dat er geen kredieten zijn want ook van de vof worden persoonlijk geregistreerd.

Maak zelf een briefje waarin je verklaard geen verdere schulden te hebben en het meer hobbymatig is. Zet hier een krabbel onder even eventueel door je boekhouder als je die hebt die je aangifte doet.
Dit dus...

Moet afdoende zijn!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dat is net het probleem van een VOF.
Je blijft hoofdelijk aansprakelijk in geval van schulden, failliet of zo.

Soms kleine omzet, maar grote risico's als je bv chinese spullen importeert. Als jij dan aansprakelijk bent voor een ongeval(letje), dan ben je mee hoofdelijk aansprakelijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Misschien een optie om de VOF om te zetten naar een BV met holdingstructuur en werkmaatschappij? In een van mijn BV's werk ik ook misschien maar 2 uur per maand, maar ik wilde absoluut geen VOF in verband met de aansprakelijkheid. Het hebben van een BV is tegenwoordig geen grote kostenpost meer. Ik zou in ieder geval nooit meer een VOF oprichten met de huidige kosten van een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 21:17
Trommelrem schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:09:
Misschien een optie om de VOF om te zetten naar een BV met holdingstructuur en werkmaatschappij? In een van mijn BV's werk ik ook misschien maar 2 uur per maand, maar ik wilde absoluut geen VOF in verband met de aansprakelijkheid. Het hebben van een BV is tegenwoordig geen grote kostenpost meer. Ik zou in ieder geval nooit meer een VOF oprichten met de huidige kosten van een BV.
Het kan totaal niet uit om voor een hobbymatig vofje een werkmij + holding(s) op te richten. Alléén de jaarrekeningen vormen al een standaard kostenpost. Bovendien verlies je de MKB winstvrijstelling en ook ondernemersaftrek (in geval van OP niet aan de orde maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 21:17
Keiichi schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:27:
[...]

We voldoen niet aan het urencritereum om te voldoen als onderneming voor IB. Dus daar staat het niet in.
Ondernemerschap voor de IB staat compeet los van het urencriterium. Als je deelneemt aan het economische verkeer en als er redelijkerwijs winst te verwachten is ben je mogelijk al ondernemer voor de IB en moet je dus ook je inkomsten opgeven. Ik zou hier toch nog even naar kijken voordat je eventueel een boekenonderzoek krijgt van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
In 2016 kwam ik hier ook mee in aanraking. Ik wilde een hypotheek aanvragen op het salaris van mij en mijn vrouw en daarbij NIET het inkomen vanuit mijn eenmanszaak laten mee tellen. Dat kon uiteindelijk bij de ING, daar heb ik een zogenaamde 0-verklaring voor moeten opstellen. Waren eigenlijk 3 excel sheets over de laatste 3 jaar waarin je zowel de omzet als kosten (en schulden) moest weergeven. Dat samen met kopietjes van de aangiftes IB van diezelfde 3 jaar, zorgde ervoor dat mijn inkomen vanuit de eenmanszaak compleet buiten beschouwing gelaten kon worden.

We zijn uiteindelijk bij een héle goede adviseur van de ING terecht gekomen, nadat de ABN en Hypotheker zelf vooral beren op de weg zagen. Mocht je zijn naam willen, stuur me dan even een DM - niet dat ik hem persoonlijk ken en er iets aan zou verdienen, maar vind het niet netjes om diegene met naam en toenaam op een forum te noemen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
rboy11 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Het kan totaal niet uit om voor een hobbymatig vofje een werkmij + holding(s) op te richten. Alléén de jaarrekeningen vormen al een standaard kostenpost. Bovendien verlies je de MKB winstvrijstelling en ook ondernemersaftrek (in geval van OP niet aan de orde maar toch).
Ik heb een BV waarvoor ik maar twee uur per maand werk verricht. De kosten boekhouder zijn dus ook laag. Is de BV winstgevend? Ja, anders had ik hem wel opgeheven.
Pagina: 1