[Vraag] Speakers "ploppen" bij het inschakelen van vriezer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 22:56

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een (wellicht) vreemde vraag; ik beschik over een trust Tytan 2.1 pc speaker setje, die zodoende ook zijn gekoppeld aan mijn computer. Wanneer deze aanstaan hoor ik geregeld een "plop" uit de speakers klinken precies op het moment dat de compressor van mijn vriezer aanspringt (we hebben een tweede vriezer op de zolder).

Om even een beeld te schetsen van de huidige situatie: ik heb de vriezer rechtstreeks op een walloutlet ingestoken die bestaat uit 2 punten. Op het andere punt van de walloutlet zit een stekkerblok aangesloten met daaraan mijn pc (max 650W) en de trust Tytan speakers.

Zoals hierboven aangegeven zodra de compressor van de vriezer aangaat om te koelen hoor ik plop door mijn speakers. Nu is mijn vraag aan jullie; hoe kan dit, en wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- de stekkerdoos is vervangen voor een andere, helaas zonder succes.
- De vriezer kan helaas niet op een andere walloutlet worden aangesloten
- De vriezer aansluiten op het stekkerblok leek mij geen goed idee in verband met de mogelijke maximale watt output van het stekkerblok?

Alvast bedankt voor het medenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zitten ze op dezelfde groep aangesloten? Ja dus, ze zitten op dezelfde walloutlet, niet goed gelezen
Kan zijn dat als de compressor aan schiet hij een soort piek geeft op de groep wat zich vertaald in het plop-geluid op de speakers.

Edit;
Zie Klik
- Is het stopcontact en de pc/speakers/vriezer goed geaard?
- Geluid kan minder worden als pc volume omhoog gezet wordt en speaker volume omlaag

Lukt het niet zou je of de groepen moeten scheiden, of een batterij-unit er tussen zetten, of andere speakers kopen

[ Voor 59% gewijzigd door Paragon93 op 13-03-2020 16:22 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik heb het even moeten opzoeken, want qua elektrotechniek ben ik ook maar een leek, maar de walloutlet zelf heeft geen aarde. De stekkerdoos die daar op is aangesloten is wél geaard.

Alles zit dus op dezelfde groep. Is het echter dan niet vreemd dat ik met mijn andere elektronica geen enkel probleem ondervindt? geen plopjes, klikjes, uitval of andere gekkigheid?

Het maakt verder ook niet uit of mijn pc idle of volle bak draait, het geplop blijft zolang de speakers aanstaan!

Edit: en uiteraard bedankt voor je hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door prupke15 op 13-03-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De andere elektronica heeft waarschijnlijk een beter ontworpen voeding die de lichtnet storingen van de startende compressor onderdrukt. Trust is zo goedkoop mogelijk.
Misschien is de ontstoorcondensator van de vriezer stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door bouwfraude op 13-03-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Prupke als je Outlet niet geaard is is de stekkerdoos dat ook niet.
De aard draad van de stekkerdoos maakt namelijk geen contact met een draad. Zie het als een tuinslang. Die kan misschien heel mooi en groot zijn, maar als hij niet aangesloten is op een kraan heeft ie weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Trust is echt een budgetmerk, waarbij op vanalles wordt bespaard. Kwalitatief is het geen goeie set en dat merk je aan dit soort dingetjes.

Ik zou eens een goede speakerset van een A-merk proberen als ik jou was ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aarde draad zal ook niet heel veel toevoegen. Is hoogstwaarschijnlijk gewoon een spanningsdip/piek op het net, als die vriezer aanslaat.

Ontstoor condensator op de diepvries of speaker monteren zou dat oplossen, maar dat vereist meer kennis dan jij waarschijnlijk hebt. En is gok ik ook duurder dan een goede set kopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
heuveltje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:12:
Aarde draad zal ook niet heel veel toevoegen. Is hoogstwaarschijnlijk gewoon een spanningsdip/piek op het net, als die vriezer aanslaat.

Ontstoor condensator op de diepvries of speaker monteren zou dat oplossen, maar dat vereist meer kennis dan jij waarschijnlijk hebt. En is gok ik ook duurder dan een goede set kopen.
Bedankt voor de antwoorden mannen! Ik heb bovenstaande even gegoogled, maar dat kost inderdaad een stuk meer dan enkel het trust setje. Nu heb ik dit setje voor een appel en een gekocht inderdaad, dus ik maakte me daar al niet al te druk om, maar ik was wel benieuwd of het schadelijk kon zijn ook voor mijn andere elektronica. Als ik de reacties zo lees is dat niet het geval!

Ik denk dat ik of eens moet gaan kijken of ik de vriezer op een geaarde doos kan aansluiten, of een anders speaker setje ga kopen :P
Pagina: 1