Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molitor
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01-2023
Zoveel keuze dus een beetje advies vragen kan geen kwaad. Ik werk nu met een Macbook Air 13" early 2015, maar dit is voor het doel echt niet werkbaar.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdreden om het aan te schaffen is het weergeven van realtime beursinformatie, dus veel grafieken. Hiervoor gebruik ik TC2000 en als trade platform Tradenet. Als ik al eens een game speel is dat vooral een strategy game zoals Civilization (ja lekker ouderwets ;-)). Video bewerken doe ik (nog) niet, maar mogelijk wel wat kleine videootjes opnemen voor Youtube (met Screencast-o-matic of Movavi Screen Capture) en het bewerken van plaatjes voor een website. Ik verwacht wel vaak veel browserschermen (Chrome of Firefox) open te hebben en excelsheets.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget beschikbaar van rond de € 800 voor alleen de PC, maar daar moet wel Windows 10 bij in zitten. Office heb ik al. Meerkosten moeten wel duidelijk meerwaarde hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 2x (reeds gekochte), maar wellicht later 3x 32" 4K monitoren van Iiyama met een reactietijd van 3ms en VA paneel, resolutie is 3840 x 2160 (ProLite XB3288UHSU).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu wil ik een niet al te groot systeem met een goede performance voor het aansturen van Tijdens het gebruik moet het systeem niet door het dak gaan omdat de koeling te hard moet draaien. Ik hoor desondanks goede verhalen over de Intel NUC's. Die kunnen vanaf 6e generatie minimaal 2x een 4K scherm aansturen. Als dit niet goed genoeg blijkt te zijn is het misschien een idee om een externe grafische kaart erbij te nemen. Daarom is Thunderbolt volgens mij noodzakelijk (externe grafische kaart zit niet in mijn budget nu, maar als er ideeen zijn houd ik me aanbevolen).
Ik denk zelf dat minimaal 16GB RAM lekker is en wil absoluut een SSD harde schijf. Ik denk dan aan minimaal 256GB. Ook is Wifi on board wel een belangrijke optie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel NUC schijnen als mini-pc nog steeds ver voorop te lopen qua specs. Heb alleen geen idee wel het beste is voor mijn wensen.
Intel NUC8i7 is een optie? NUC9 Ghost Canyon zou wel mooi zijn, maar ligt boven mijn budget denk ik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou van het idee dat het een klein compact systeem is, maar het aansluiten van die 2 tot 3 schermen en verder gebruik van het systeem moet niet veroorzaken dat ik oordoppen in moet omdat de koelingen te hard moeten werken.

Ga je overklokken?
De meeste NUC's kunnen wel overklokken, maar dat zal ik niet snel doen. Tenzij het echt zonder risico kan en een behoorlijke meerwaarde oplevert.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou echt graag willen weten of ik met een NUC wel goed uit de voeten kan met mijn wensen. Het belangrijkste is het aan kunnen sluiten van minimaal 2, maar voor de toekomst 3x 4K schermen zoals benoemd en dat het geluidsniveau bij het door mij voorgestelde gebruik binnen de perken blijft.
Als dit niet goed genoeg is, wat zijn dan de alternatieven binnen mijn budget van € 800 (plus € 100, mits duidelijke meerwaarde).

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Molitor op 17-03-2020 18:16)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

2 schermen gaat sowieso lukken, 3e zal je even moeten daisy chainen.
https://www.intel.com/con.../000005571/intel-nuc.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molitor
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01-2023
Microkid schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:21:
Dank je wel voor je reactie. Kun je ook iets zeggen over de performance in relatie tot het verwachte toepassing?