Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CPU van 3,40 GHz draait maar op 0,80GHz hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaPAgzeIwhUdV9idfMTSQQNkIoE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/gsZlJMTV1kYQyapC1O83yxSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iq-sZG_WtK1ko2acl6cLdIgpa0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sw5APeDrAFL0a1A9Z7lkf2S8.jpg?f=fotoalbum_largeHallo,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn cpu, om de een of andere reden draait ie maar op 0,80 GHz terwijl de normale kloksnelheid 3,40 GHz is.

Is mijn cpu gewoon defect of kan het een andere oorzaak hebben?

Met vriendelijke groet,,

Kevin

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2020 13:41 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-03-2020 16:01)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
Je multiplier staat niet goed. Effe de juiste waarde in de handleiding van je mobo opzoeken en instellen in de bios. Daarna werkt ie weer fijn.

Overigens....sinds wanneer is dit? Heeft ie wel op volledige speed gedraaid? Wat heb je gedaan waarna hij op deze lage speed ging draaien etc.

ps. weet je zeker dat je niet bent gaan "spelen" met overclock dingen/ tooltjes en eigenlijk niet wist waar je mee bezig was?

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 13-03-2020 14:21 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Welke CPU? Onder welke omstandigheden draait die op 0.8Ghz?

CPU's klokken automatisch terug wanneer er geen belasting is, en klokken weer omhoog wanneer dit nodig word geacht door het systeem.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

ChangeLife4Ever

owned by above

Hij vreet uit zn neus en schakelt uit verveling terug 🤓

remember your end, someone owns us

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55
Omdat de CPU wegens energiebesparende functies terug clockt naar een langere clockspeed.

Belast hem maar eens, dan zal hij naar 3,40 Ghz schieten!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd draai eens msi afterburner tijdens je game

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 13-03-2020 13:43 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-11 14:16
Energiebeheer top prestaties profiel gebruiken. Mocht dit profiel er niet in staan is dat met google makkelijk op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8nNddg5yU54SFcEFKKQBVGSNm8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/DrKuGH2TfyPRoDt2kjM6pl0o.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is tijdens gamen.

Verwijderd

Topicstarter
bloedboer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:43:
Energiebeheer top prestaties profiel gebruiken. Mocht dit profiel er niet in staan is dat met google makkelijk op te lossen.
Hoe doe ik dat?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maar dan is de vraag: welke game?
Ik kan ook een Dosbox game pakken en dan krijg je dat ook.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Guild wars 2, ik haal ook maar een fps van Max 5. Mijn gpu is een Nvidea geforce GTX 970. Maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Heb laatst een benchmark gedaan en die gaf toen ook aan dat de cpu beneden de maat presteert.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 19:09
Installeer eens even CPU-Z, en kijk welke waarde deze uitleest.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-EdHyBiBdJqWFtpFX4iHnThzP8=/f/image/AEWZM0cgNQMGZLUO26A6C0gu.png
Cornelison schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:57:
Installeer eens even CPU-Z, en kijk welke waarde deze uitleest.

Acties:
  • Beste antwoord

• Panzer_V
Je multiplier staat niet goed. Effe de juiste waarde in de handleiding van je mobo opzoeken en instellen in de bios. Daarna werkt ie weer fijn.

Overigens....sinds wanneer is dit? Heeft ie wel op volledige speed gedraaid? Wat heb je gedaan waarna hij op deze lage speed ging draaien etc.

ps. weet je zeker dat je niet bent gaan "spelen" met overclock dingen/ tooltjes en eigenlijk niet wist waar je mee bezig was?

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 13-03-2020 14:21 ]

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-11 14:16
https://www.tenforums.com...r-plans-windows-10-a.html

Een van deze powerplans instellen en hij zal de cores maximaal gebruiken.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

EMP

Krulloos!

Wat @Panzer_V zegt, en verder: reset je bios eens naar fabrieksinstellingen, dan werkt je CPU waarschijnlijk weer zoals het hoort. (Met een Asus moederbord uit mijn hoofd: (herhaaldelijk) delete drukken bij opstarten, eenmaal in de BIOS F5 drukken om fabrieksinstellingen te herstellen en F10 om op te slaan en te rebooten).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios nu terug gezet naar fabrieksinstellingen, helpt niet.

Wel viel me net op dat de cpu heel even op volle snelheid draaide, de multiplier sprong naar 37x en 5 seconden later weer terug op 8x.

Verwijderd

Topicstarter
bloedboer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:28:
[...]

https://www.tenforums.com...r-plans-windows-10-a.html

Een van deze powerplans instellen en hij zal de cores maximaal gebruiken.
Na het instellen naar topprestaties lijkt ie weer op volle kracht te werken :)

Bedankt!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Wat zijn de temperaturen van je CPU als je een game start en onder normaal Windows gebruik? (kun je nachecken met een tooltje als Hwmonitor)

(en als je al in HwMonitor zit, kijk ook of andere temperaturen niet abnormaal hoog zijn)

Kijk ook na of je CPU fan draait voor de zekerheid.

Als het bovengenoemde niet werkt ga naar je BIOS, ga naar de tab EPU in de AI Suite, dan de performance tab en uncheck de Enable Away Mode (doe hetzelfde in de power setting tab)

(een kennis heeft hetzelfde probleem gehad met zijn MSI moederbord en 6700K en dit heeft dat probleem voor hem opgelost)

edit:

Zo te zien heb je het alsnog opgelost (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 13-03-2020 14:59 ]

• Panzer_V
Wat @Mizgala28 zegt ja. Het kan ook zijn dat je CPU zo heet wordt dat ie gaat terugclocken.

Dus wederom mijn vragen....heeft het gewerkt en wat heb je veranderd waardoor hij nu dit gedrag vertoont.

Verwijderd

Topicstarter
Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:59:
Wat @Mizgala28 zegt ja. Het kan ook zijn dat je CPU zo heet wordt dat ie gaat terugclocken.

Dus wederom mijn vragen....heeft het gewerkt en wat heb je veranderd waardoor hij nu dit gedrag vertoont.
Ik heb naar mijn weten niks veranderd.

Het was van de een op de andere dag.

Cpu temp word niet te hoog blijft tijdens gamen op ongeveer 40graden.

Na het instellen van topprestaties in energiebeheer loopt de snelheid weer op als ie belast word.

Alleen tijdens spelen van guild wars 2 blijft ie weer hangen op 800mhz

Verwijderd

Topicstarter
Mizgala28 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:58:
Wat zijn de temperaturen van je CPU als je een game start en onder normaal Windows gebruik? (kun je nachecken met een tooltje als Hwmonitor)

(en als je al in HwMonitor zit, kijk ook of andere temperaturen niet abnormaal hoog zijn)

Kijk ook na of je CPU fan draait voor de zekerheid.

Als het bovengenoemde niet werkt ga naar je BIOS, ga naar de tab EPU in de AI Suite, dan de performance tab en uncheck de Enable Away Mode (doe hetzelfde in de power setting tab)

(een kennis heeft hetzelfde probleem gehad met zijn MSI moederbord en 6700K en dit heeft dat probleem voor hem opgelost)

edit:

Zo te zien heb je het alsnog opgelost (y)
Nee helaas nog niet helemaal, tijdens game valt ie weer terug naar 800mhz.

Waar kan ik die instellingen vinden in het mobo? Kan het zo 1 2 3 niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is tijdens het spelen van een game.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33QKJirA58QbiZP2KVL82zMDZh8=/800x/f/image/TUizyzDKU17QD91rMFALik0S.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Topicstarter
Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Heb in de bios de multiplier gevonden, deze heet alleen Core Ratio in de bios, deze stond op auto. Heb hem nu op 37 gezet en alles draait weer op MAX :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uKNfz2hS3cNGYY3yf84MTGXguw=/800x/f/image/90IDAdh6rJSczNyDFXpbPUyy.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu zelfs onbelast, zonder dat ik een game draai of andere veeleisende software.

Super bedankt voor alle reacties!!!

• Panzer_V
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Heb in de bios de multiplier gevonden, deze heet alleen Core Ratio in de bios, deze stond op auto. Heb hem nu op 37 gezet en alles draait weer op MAX :)

[Afbeelding]

Dit is nu zelfs onbelast, zonder dat ik een game draai of andere veeleisende software.

Super bedankt voor alle reacties!!!
Prima. En als je slim bent kies je voor een gebalanceerd energieinstelling in Windows. Dan klokt ie automatisch op en neer naar gelieven.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik kan uit ervaring vertellen dat Windows dit ook kan doen als het niet kan bepalen of de voeding wel goed/stabiel/toereikend is....
meerdere keren gehad met verschillende laptops (allemaal Dells/Alienwares overigens)

Voeding erin: CPU op 0,78Ghz (met melding "could not determine PSU power output" oid, melding uitgezet in BIOS, maar CPU nog steeds op 0,78Ghz, voeding eruit, CPU naar 2,8Ghz (op batterij dus), andere voeding (van andere Dell), CPU nog steeds op 2,8Ghz, de gewraakte PSU eraan, CPU weer naar 0,78Ghz.....

Dus die 0,78Ghz kan erop duiden dat Windows een probleem herkent met een onderdeel van je systeem, en dan met name eens kijken naar je PSU of die wel voldoende stabiel is.
Hem hardcoden in je bios op 37x 100Mhz kán natuurlijk ook, maar misschien niet het handigste als je een achterliggend probleem hebt.

@-The_Mask- Dat kan heel goed idd, maar het is natuurlijk ook niet normaal dat hij dat ineens doet uit het niets, en topics worden ook nog wel eens door derden gelezen met soortgelijke problemen op een later tijdstip waar het wel van toepassing voor kan zijn, dus niet per definitie nuttig voor TS, wellicht wel voor iemand anders (TS had al een "beste antwoord" uitgedeeld, zijn probleem was reeds opgelost).

[ Voor 19% gewijzigd door zion op 13-03-2020 23:35 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
zion schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:51:
Ik kan uit ervaring vertellen dat Windows dit ook kan doen als het niet kan bepalen of de voeding wel goed/stabiel/toereikend is....
meerdere keren gehad met verschillende laptops (allemaal Dells/Alienwares overigens)

Voeding erin: CPU op 0,78Ghz (met melding "could not determine PSU power output" oid, melding uitgezet in BIOS, maar CPU nog steeds op 0,78Ghz, voeding eruit, CPU naar 2,8Ghz (op batterij dus), andere voeding (van andere Dell), CPU nog steeds op 2,8Ghz, de gewraakte PSU eraan, CPU weer naar 0,78Ghz.....

Dus die 0,78Ghz kan erop duiden dat Windows een probleem herkent met een onderdeel van je systeem, en dan met name eens kijken naar je PSU of die wel voldoende stabiel is.
Hem hardcoden in je bios op 37x 100Mhz kán natuurlijk ook, maar misschien niet het handigste als je een achterliggend probleem hebt.
Het gaat hier om een normale desktop en daar is zoiets niet aanwezig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1