Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
Mijn vraag
...
Ik heb een oudere HP server die nog prima werkt gekregen.
Deze kwam laat binnen dus ik heb nog geen type nummer op dit moment
Wat ik wel weet is dat er tot gister nog een camara bewaking systeem op heeft gedraaid en dat deze server als een firewall functioneerde

ik wil er best wel graag mee gaan "oefenen" en "spelen" maar ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet in een huis omgeving.
Over het stroom verbruik hoef ik geen zorgen te maken, mn ouders kwamen zelf met dit ding aanzetten :P

Wat ik aan het overwegen ben is om windows 2016 server er op te zetten en een fictief bedrijf te maken en hier mee te testen, mijn vraag hier in is. is het mogelijk om een tijdelijke server licentie te krijgen zodat ik 2016 niet hoef te kopen of is er een mogelijkheid dit over te slaan en wel alle functionalteit van 2016 te behouden.

Wat ik ook nog wel zou willen proberen is om er 2 game servers op te draaien bijv dayz en een minecraft of iets anders, maar hoe ga ik dit regelen met poorten en redirecten van verkeer naar de juiste VM op de server?

Mochten jullie nog leuke dingen weten om hier op te zetten dan hoor ik het natuurlijk ook graag

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Verouderde HP server

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Brainstormen wat leuke projecten zijn om hier op te gaan uitvoeren maar verder nog geen grote stappen genomen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Beste antwoord (via maubaan op 16-03-2020 07:13)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

RobinZon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:30:
Zo te zien is het een HP ProLiant DL160 G6, die had standaard minimaal 4GB werkgeheugen wellicht zit er wel wat meer in.

Je kunt er altijd een poosje mee stoeien, Windows op zetten, en als dat allemaal leuk lijk kijken of je hem kunt upgraden. Qua stroom valt het volgens mij nog wel mee met die dingen, 100 Watt of zo.

Gewoon een leuke hobby servertje om mee te beginnen, niks mis mee.
Een DL160G6 is best nog een leuke machine, zelfs als er maar 1 CPU in zit.

Qua geheugen kan het tot 288G aan. HP is voor zover ik weet niet heel erg zeikerig als het gaat om geheugen, dus vrijwel ieder juist type geheugen zal het gewoon doen.

Specs van het type:
https://support.hpe.com/h...c01724602&docLocale=en_US

Inderdaad, prima ding om mee te spelen. Qua stroomverbruik zal het zo'n 180-200W doet en qua herrie is het idd niet leuk, maar voor een paar uur is dat best te doen. 24/7 is misschien minder prettig. :)

G5 en ouder zou ik dumpen, G6 en nieuwer is meer dan prima als hobbydoos.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:18
Je kunt gewoon een evaluatieversie downloaden. Die kun je 180 dagen gebruiken.
Welk type is het? En belangrijker welke specs? Veel servers zijn met een hele reeks aan mogelijkheden geleverd. En het maakt nogal uit of er 2GB of 256GB ram in zit.

Als de specs het toelaten zou ik ook kijken naar Hyper-V of ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

maubaan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:22:
Wat ik ook nog wel zou willen proberen is om er 2 game servers op te draaien bijv dayz en een minecraft of iets anders, maar hoe ga ik dit regelen met poorten en redirecten van verkeer naar de juiste VM op de server?
Waarom zou je game servers in aparte VMs draaien?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wintervacht schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Virtualisatie is juist perfect als je doel oefenen en spelen is. Je hebt dan de mogelijkheid om snapshots te maken om makkelijk terug te gaan als je iets fout doet, meerdere vm' s draaien om verschillende dingen te doen, spelen met verschillende OS-sen etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
.Maarten schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:28:
Je kunt gewoon een evaluatieversie downloaden. Die kun je 180 dagen gebruiken.
Welk type is het? En belangrijker welke specs? Veel servers zijn met een hele reeks aan mogelijkheden geleverd. En het maakt nogal uit of er 2GB of 256GB ram in zit.

Als de specs het toelaten zou ik ook kijken naar Hyper-V of ESXi.
Ik heb al wel gezien dat er 2 GB ram in zin

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Wintervacht schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Omdat ik op server niveau nog niet veel kennis heb en om alles op bestands niveau van elkaar te scheiden zodat je geen rommeltje krijgt.
ook klonk het voor mij als een logische oplossing om bijvoorbeeld wanneer je 1 game server wil uitfasseren je deze makkelijk uit zet en een nieuwe er op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

maubaan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:39:
Ik heb al wel gezien dat er 2 GB ram in zin
Dan zou ik hem voor oud ijzer wegdoen, met 2GB kan je er eigenlijk niets mee qua moderne OS-en.

Eventueel een lichte linux distro met dockers zou nog net kunnen maar dat kan ook met een Raspberry Pi.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 13-03-2020 11:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:37
2GB is helaas waardeloos.
Voor een mini lab-bedrijf zal 16GB+ wenselijk zijn.

Mocht je wel een goede gamepc hebben met windows 10 Dan kan je hier ook Hyper-V op configureren en Bouwen. het hoeft geen server hardware te zijn om serversoftware te draaien.

EDIT: volgens je profiel heb je een i9 + 32GB.
Prima machine. En door het te virtualiseren met Hyper-v blijft alles netjes gescheiden.

[ Voor 24% gewijzigd door rikm op 13-03-2020 12:01 ]

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:37
Kijk of je goedkoop wat extra (geschikt) RAM aan kan komen?
Tenminste, als de rest van de specs wel oké zijn...
Heb je deze (inmiddels) bij de hand?
Dan kan het zijn dat je alsnog, voor een prikkie, een leuke server hebt om mee te klooien.

Maar zoals gezegd, met 2GB doe je niet zoveel...
Je gaat hier in ieder geval geen 2 of 3 keer Windows 2016 mee kunnen draaien met ESXi / Hyper-V.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
maubaan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Omdat ik op server niveau nog niet veel kennis heb en om alles op bestands niveau van elkaar te scheiden zodat je geen rommeltje krijgt.
ook klonk het voor mij als een logische oplossing om bijvoorbeeld wanneer je 1 game server wil uitfasseren je deze makkelijk uit zet en een nieuwe er op zet.
Lekker doen man! Leer je alleen maar van.

2GB is echter wel kut met peren dus ik zou even kijken in de V&A of er nog wat te scoren valt.

Anders kan je het beste virtualisatie laten varen en er gewoon Windows server op knallen of beter nog Linux.
Evaluatie van windows is een halfjaar dus dan kan je lekker knoeien, leuke optie is ook esxi kan ook gratis maar dan zit je wel met het downloaden van VMs te knoeien. Of proxmox.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
vanavond post ik het model en type server!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
Ik zit te kijken op V&A maar wat zou een goede hoeveelheid RAM zijn om in deze bak te drukken?

om 1x server 2016 te hosten en 2 VM's

Ik denk dat mijn eerste projectje 2 game servers worden

[ Voor 17% gewijzigd door maubaan op 13-03-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
maubaan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:12:
Ik zit te kijken op V&A maar wat zou een goede hoeveelheid RAM zijn om in deze bak te drukken?
Welke bak, je hebt nog steeds niet verteld welke type het is? Als je niet weet welk RAM erin past heeft het ook niet veel nut om in V&A te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:49
Met 2GB ram (DDR2?) erin zal het een DL/ML gen6 of ouder zijn. Nauwelijks de moeite waard, die dingen vreten stroom en maken een gruwelijke herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Domino schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:23:
Met 2GB ram (DDR2?) erin zal het een DL/ML gen6 of ouder zijn. Nauwelijks de moeite waard, die dingen vreten stroom en maken een gruwelijke herrie.
Zoals ik al aangaf is dat niet mijn probleem :) deze heb ik gekregen van mijn ouders om mee te "spelen" en oefenen.
Vandaar dat ik wat aan het brainstormen ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Rensjuh schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:03:
Kijk of je goedkoop wat extra (geschikt) RAM aan kan komen?
Tenminste, als de rest van de specs wel oké zijn...
Heb je deze (inmiddels) bij de hand?
Dan kan het zijn dat je alsnog, voor een prikkie, een leuke server hebt om mee te klooien.

Maar zoals gezegd, met 2GB doe je niet zoveel...
Je gaat hier in ieder geval geen 2 of 3 keer Windows 2016 mee kunnen draaien met ESXi / Hyper-V.
Ik kan er niet echt een goed tpe nummer halen ik heb wat fotos laten maken ik ben namelijk momenteel aan het werk.
misschien weet jij me er meer van te vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGaU-nSo5TbaLcSuGsp7INjMcBs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UBpk35QPOAemN8KkMHoIuoPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bob82PC5XfFUyTDFIYWu0hDZZAA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/WqI0YRAMoRbTbKCrGKQ2youD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XAbPmEd_u45yOuv-9yhbTRum8w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/rzAEjUk4vC0fce9NNPViupLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 20:08
Als je nou een foto maakt van die sticker rechtsboven op, dan komen we een stuk verder.
En die schroef rechts, daar staat waarschijnlijk het typenummer.
Dit is nog een "redelijk recente" machine. Geen G6 met Pentium3 achtige Xeons.

Maar het is een 1u server, ik denk dat je vrij snel tot de conclusie komt dat je dit echt niet thuis wil draaien!
Kleine ventilators die veel lucht moeten verplaatsen = heel veel herrie!
Gelukkig pakt dit ding 3,5" schijven dus die kun je makkelijk voor weinig op de kop tikken. Helaas moet je nog wel op zoek naar de juiste caddies (die plastic bakjes waar je de schijf in doet) Maar het 4e frame ziet er wel echt ongelukkig uit. Ik ben benieuwd naar het verhaal daar achter :)

Op V&A kan je al zoeken naar ddr3 1333mhz ecc registered geheugen. Ik vermoed dat dat er wel in past, en dan kan je vast een idee op doen van de kosten. 4x8gb of 6x4gb hoeft niet veel te kosten.(afhankelijk van de server of het Dual of Triple channel geheugen is)
(2e edit: p3 xeons is natuurlijk geen g6, dat is g4)

[ Voor 63% gewijzigd door Hennie-M op 13-03-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
komen er rond 5 uur aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als we zeggen, het vreet stroom dan bedoelen we ook: het VREET stroom.
Als je ouders je hierin willen ondersteunen, vraag dan om een budget waarmee je een leuk 2e hands servertje in elkaar zet (leer je ook weer van) met een moderner moederbordje en een slootje geheugen erin.

Met dit apparaat verstook je misschien net zoveel in een maand als dat een 2e hands alternatief hoeft te kosten.
Echt oudere apparaten hebben nauwelijks efficiënt powermanagement, klokt niet terug etc.
Help je je ouders ook mee: Kijk eens pap en mam hoeveel ik jullie daarmee weet te besparen?

En je hebt er dan vaak meer aan qua performance. Denk er nog eens even goed over na...

[ Voor 5% gewijzigd door akimosan op 13-03-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
akimosan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:24:
Als we zeggen, het vreet stroom dan bedoelen we ook: het VREET stroom.
Als je ouders je hierin willen ondersteunen, vraag dan om een budget waarmee je een leuk 2e hands servertje in elkaar zet (leer je ook weer van) met een moderner moederbordje en een slootje geheugen erin.

Met dit apparaat verstook je net zoveel in een maand als dat een 2e hands alternatief hoeft te kosten.
Dit soort oude apparaten heeft hoegenaamd geen powermanagement, klokt niet terug etc.
Help je je ouders ook mee: Kijk eens pap en mam hoeveel ik jullie daarmee weet te besparen?

En je hebt er meer aan qua performance. Denk er nog eens even goed over na...
True story! Bedankt, ik heb besloten de server korte tijd aan te zetten met een meter er tussen de server en de outlet.
Dit reken ik dan uit wat het dan zou verbruiken. ik verwacht ook dat ze er niet mee akkoord gaan dat deze lang gaat draaien 8)7

Heb mijn ouders er voor gewaarschuwd dat dit ding stroom vreet maar goed... zou wel meevallen zeggen ze, komen ze dan achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinZon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 12:41
Zo te zien is het een HP ProLiant DL160 G6, die had standaard minimaal 4GB werkgeheugen wellicht zit er wel wat meer in.

Je kunt er altijd een poosje mee stoeien, Windows op zetten, en als dat allemaal leuk lijk kijken of je hem kunt upgraden. Qua stroom valt het volgens mij nog wel mee met die dingen, 100 Watt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Welke hardware zit erin?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

RobinZon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:30:

Een DL160G6 is best nog een leuke machine, zelfs als er maar 1 CPU in zit.

Qua geheugen kan het tot 288G aan. HP is voor zover ik weet niet heel erg zeikerig als het gaat om geheugen, dus vrijwel ieder juist type geheugen zal het gewoon doen.

Specs van het type:
https://support.hpe.com/h...c01724602&docLocale=en_US

Inderdaad, prima ding om mee te spelen. Qua stroomverbruik zal het zo'n 180-200W doet en qua herrie is het idd niet leuk, maar voor een paar uur is dat best te doen. 24/7 is misschien minder prettig. :)

G5 en ouder zou ik dumpen, G6 en nieuwer is meer dan prima als hobbydoos.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gewoon lekker beginnen en kijk maar hoever je komt. Het stroomverbruik van zo'n ding is heftig, maar in vergelijking met een elektrische oven of een stofzuiger valt het wel weer mee. Maar je ouders vinden het vast prettig als je het ding uit zet als ie niet in gebruik is.

2GB is wel wat weinig voor een server. DDR2 geheugen staat vrijwel gratis in Vraag & Aanbod, al zal je wel goed moeten uitzoeken welk type geheugen je precies nodig hebt, dat luistert bij servers vaak wat nauwer dan bij PCs.

Maar begin gewoon met het ding te gebruiken en zie maar waar het fout gaat. Maak je geen zorgen over te weinig RAM of wat dan ook tot je er tegen aan loopt. De beperkingen leren kennen en daar mee omgaan is ook heel leerzaam.

Persoonlijk zou ik er Linux opzetten want dat gebruikt minder RAM (zeker als je het minimaal installeert) en komt met alle server features ingebouwd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1