Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 15:51
Mijn vraag
...

So in de Wan snelheid zie ik 300 mbps staan,kan deze modem dan fiber snelheden aan zoals 500 mbps down?
mijn ISP is edpnet en ik wil deze modem kopen.
ik wens te weten wat de wan snelheid betekent.

[ Voor 28% gewijzigd door rosavanwinkle op 12-03-2020 21:11 ]

The Bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
wat betekent die wan snelheid dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hoi @rosavanwinkle,

Je topicstart is érg minimaal en zonder verdere info kunnen wij je niet van een juist advies voorzien.
Poets je topicstart even wat op met type modem / verbinding / ISP en wát je niet precies wilt weten.

Anders gaat dit topic snel dicht.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
oke.. nu hebben we wat info waar we wat mee kunnen

1. EDPnet gebruikt proximus VDSL .. voor zover ik weet is dat max 100mbps mits hij VDSL2+vectoring kan doen...
2. WAN (wide-area-network = internetkant van zo'n router) 300mbps , ik zie dat nergens staan maar soit... proximus geeft dat nu toch niet...
3. upgraden naar fiber.. deze router kan je niet gebruiken voor fiber ... (omdat hij geen WAN poort heeft, enkel een ingebouwde VDSL modem)

waarom zou je niet gewoon de b-box3 of a-mod3 nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
ijske schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:58:
oke.. nu hebben we wat info waar we wat mee kunnen

1. EDPnet gebruikt proximus VDSL .. voor zover ik weet is dat max 100mbps mits hij VDSL2+vectoring kan doen...
2. WAN (wide-area-network = internetkant van zo'n router) 300mbps , ik zie dat nergens staan maar soit... proximus geeft dat nu toch niet...
3. upgraden naar fiber.. deze router kan je niet gebruiken voor fiber ... (omdat hij geen WAN poort heeft, enkel een ingebouwde VDSL modem)

waarom zou je niet gewoon de b-box3 of a-mod3 nemen ?
EDPnet heeft wel fiber ik heb zelfs een fiber lijn en ik krijg 250 mbps.
ik gebruik de bbox 3 v+ atm, maar edpnet heeft gisteren geupgrade naar 500 en vraag me af of het ligt aan de modem ze bieden zelf de 7530 aan voor fiber

https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html

Edit: edpnet heeft een guide hier voor de fiber https://www.edpnet.be/en/...h-a-fiber-connection.html

[ Voor 11% gewijzigd door rosavanwinkle op 13-03-2020 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
rosavanwinkle schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:20:
[...]
vraag me af of het ligt aan de modem
wat dan ? wat gaat er mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
ik krijg mijn max snelheid totaal niet edpnet zou me 500 geven,ik krijg maar 230 :/ ik weet dat het aan de regio kan liggen etc. edpnet stuurt me nu een fritzbox op om te testen of het aan mijn modem ligt.
maar zover zun zien zou ik normaal 500 moeten krijgen...
wou ook een nieuwe kopen anyways voor wifi 6 etc.
edit:Moet enkel pppoe + vlan10 tagging ondersteunen

[ Voor 7% gewijzigd door rosavanwinkle op 13-03-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en test je dat bekabeld ? als hij echt supersnel naar 230 mbps gaat, en daar blijft hangen dan is je upgrade gewoon niet doorgevoerd denk ik zo...
als de provider die apparatuur meegeeft ,zal die wel geschikt zijn voor die snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
ijske schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:50:
en test je dat bekabeld ? als hij echt supersnel naar 230 mbps gaat, en daar blijft hangen dan is je upgrade gewoon niet doorgevoerd denk ik zo...
als de provider die apparatuur meegeeft ,zal die wel geschikt zijn voor die snelheid
Hoy alles is bedraad met cat 7 ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:04
Volgens de specificaties van de poorten kan deze tot 1 Gbps aan.
Daarna wordt het een ander verhaal. Hoe is de rest van je apparatuur aangesloten?

Bedraad zou het geen probleem mogen geven.
Draadloos is van meer factoren afhankelijk, ontvanger in pc, andere apparaten op zelfde grequentie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
D-dark schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:06:
Volgens de specificaties van de poorten kan deze tot 1 Gbps aan.
Daarna wordt het een ander verhaal. Hoe is de rest van je apparatuur aangesloten?

Bedraad zou het geen probleem mogen geven.
Draadloos is van meer factoren afhankelijk, ontvanger in pc, andere apparaten op zelfde grequentie etc.
alles is bedraad het enigste dat wifi gebruikt,zijn de smartphones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
rosavanwinkle schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:21:
[...]

alles is bedraad het enigste dat wifi gebruikt,zijn de smartphones.
Ok, even terug naar de basis.
Internet kan je in een paar smaken krijgen. adsl,vdsl, glasvezel (fiber) en coax.

Allemaal hebben ze hun eigen maximale en theoretische snelheden snelheden.
Glasvezel en Coax zijn in de regel geschikt voor snelheden van 150 en hoger.

Bij vdsl is deze modem geschikt voor maximaal 300 Mbps (dat betreft de Fon aansluiting)

Dan hoe het aantesluiten.
De (adsl/vdsl modem) en gecombineerde router die je opnoemt is geschikt voor zowel adsl, vdsl en als router voor achter een coax/glas modem.
Bij adsl/vdsl sluit je de telefoonkabel aan op de fon poort. Bij coax en glas steek je de netwerkkabel van de modem/router in Lan poort 1

Aangezien je fiber opnoemt neem ik aan dat je een glasvezelmodem/router hebt - daarachter je router of switch met daarop aangesloten tv, computer etc.

Het kan op een paar plaatsen misgaan.
1 Je krijgt geen 500 maar 250 aangeleverd op je aansluiting
2 Je Glasmodem is defect
3 Je huidige switch is defect
4 Je computer netwerkkaart is defect of half duplex ingesteld.

Wat men als eerste vraagt bij dit soort problemen is om je computer rechtstreeks op je glasmodem aantesluiten (bedraad) of met een andere pc te testen. Daarmee constateer je of 1 aan de hand is.
Vervolgens kijkt men vanaf afstand wat er op je modem 2 binnenkomt.

Zijn 1 en 2 in orde dan blijft vaak 3 over als logische oorzaak. Vandaar de andere modem.

Al worden voor dit soort zaken vaak eerder de pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International aangeraden daar die voor hogere internetsnelheden iets meer geschikt zijn.

Nou weet ik dat België helaas soms wat afwijkende standaarden heeft. Daar kan je provider je meer over vertellen.

[ Voor 19% gewijzigd door D-dark op 14-03-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
1. wel ik heb daarnet nog eens een snelheidstest gedaan en nu krijg ik "430 mbps" (fast.com gebruikt)
2. glasmodem kan inderdaad een probleem zijn maar ze hadden mij verteld nooit iets anders in te steken dan router.
3. zeer grote kans, ik gebruikt een BBOX 3 v+ en die zijn niet van de beste kwaliteit,EDPnet gaat me een fritzbox opsturen voor testen
4. als de netwerkkaart defect of half duplex is hoe kan ik dit controlleren?

het voorbeeldplaatje hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ok, als je nu 430 Mbps down krijgt dan denk ik dat we je glasmodem en computer haast wel kunnen uitsluiten. Zou kunnen dat daar iets mee aan de hand is maar zeer onwaarschijnlijk. In 99% van deze gevallen is het de router.

Wat betreft de netwerkkaart. Onder windows 10 windowstoets - Netwerkstatus zoeken - ethernet - adapteropties wijzigen - rechtermuisknop eigenschappen van je ethernetverbinding - configureren - geavanceerd en bij speed en duplex zou je iets van autonegotiate moeten zien staan.
Ik verwacht dat dit in orde is. Gezien je download snelheid moet dat wel goed staan.

Ps. voorbeeldplaatje mag je negeren. Dacht dat ik deze ergens in de instructies op de pagina van de provider had gezien

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 14-03-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
D-dark schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:45:
Ok, als je nu 430 Mbps down krijgt dan denk ik dat we je glasmodem en computer haast wel kunnen uitsluiten. Zou kunnen dat daar iets mee aan de hand is maar zeer onwaarschijnlijk. In 99% van deze gevallen is het de router.

Wat betreft de netwerkkaart. Onder windows 10 windowstoets - Netwerkstatus zoeken - ethernet - adapteropties wijzigen - rechtermuisknop eigenschappen van je ethernetverbinding - configureren - geavanceerd en bij speed en duplex zou je iets van autonegotiate moeten zien staan.
Ik verwacht dat dit in orde is. Gezien je download snelheid moet dat wel goed staan.

Ps. voorbeeldplaatje mag je negeren. Dacht dat ik deze ergens in de instructies op de pagina van de provider had gezien
staat correct so np their...eventjes afwachten tot EDPnet hun modem opstuurt en dan ff speedtestje doen ^^'

Pagina: 1