Krachtstroom oven (21kW) beperken in vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een prachtige krachstroom oven gewonnen op een veiling welke ik wil gebruiken om te poedercoaten.
De automatische zekering gaat door na een minuut of twee omdat de oven 21Kw gebruikt, mijn zekering is 3*16*400=19.2Kw.
Als ik 1 fase afkoppel verbruikt de oven nog maar 1/3 van zijn vermogen maar dat gaat over 1 fase, de stop slaat nog steeds door.

Ik zoek een manier om de oven te beperken in vermogen, dit hoeft niet perse een variabele oplossing te zijn.
Reeds heb ik al een PID controller geinstalleerd, in de hoop dat de oven snel genoeg opwarmt en dan niet de stop door laat slaan.

Enkele opties die ik nu voor mij zie:
- Een frequentie regelaar, de duurste maar meest elegante oplossing?
- De weerstand verhogen met 3 extra hitte elementen in de oven (liever niet, dan moet er zoveel verbouwd worden)
- Een diode om het vermogen te halveren (halveren is een extreme maatregel)
- Een transformator om het voltage te verlagen
- Met Condensatoren
- Hoofdzekeringen verhogen van 3*25 naar 2*35, het vastrecht wordt dan behoorlijk verhoogd.

Mischien zijn er nog meer opties? ik ga hulp nodig hebben met het kiezen van een methode, en de exacte onderdelen.

Het liefst beperk ik de oven zodanig dat mijn 400V Kompressor (5.5Kw) gelijktijdig kan draaien.
De oven zou dan dus beperkt moeten worden naar een maximum van 13.7Kw.

De oven zelf zit bijzonder simpel in elkaar, een set simpele relais, aan/uit knop en een thermostaat.
Er zit ook een alarm systeem in (de bovenste tijdsrelais in de foto) welke een zoemer af laat gaan.
De thermostaat is nu dus vervangen door een PID controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_fRZ6uQkvPicSayt_erp-UluGA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/wKIOsyIcCaNAom0qTkyJRDWv.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik best handig, ook met electronica, maar wisselstroom heb ik weinig kennis en ervaring mee.
Ik ben mij er van bewust dat dit wel eens honderden euro's kan kosten.

Bedankt voor de hulp alvast! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je hoofdzekering is 3*25A?
Dan is je totaal beschikbare vermogen nu 3*25*230=17,25 kW

Als je dit op een 3*16A krachtgroep wilt aansluiten zal je het vermogen moeten beperken tot 3*16*230= 11,0 kW.

Mocht daar nog een 5,5 kW compressor vanaf moeten, dan blijft er nog maar 5,5 kW over.

Dat zijn al hele andere vermogens dan waar jij mee rekent.

Kan je geen andere verwarmingselementen krijgen?

Staan de huidige elementen overigens in ster of in driehoek? Heb je een schema?

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 12-03-2020 20:30 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Illusion schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:28:
Je hoofdzekering is 3*25A?
Dan is je totaal beschikbare vermogen nu 3*25*230=17,25 kW

Als je dit op een 3*16A krachtgroep wilt aansluiten zal je het vermogen moeten beperken tot 3*16*230= 11,0 kW.

Mocht daar nog een 5,5 kW compressor vanaf moeten, dan blijft er nog maar 5,5 kW over.

Dat zijn al hele andere vermogens dan waar jij mee rekent.

Kan je geen andere verwarmingselementen krijgen?

Staan de huidige elementen overigens in ster of in driehoek? Heb je een schema?
Het is voor mij een optie om de kompressor uit te laten tijdens het gebruik van de oven, dat is een comfort kwestie.
Ik heb de oven getest op 11Kw en zelfs dan komt deze prima tot 220 graden, het duurt alleen langer.

Helaas ontbreekt het schema, ik durf niet uit mijn hoofd te zeggen of het een driehoek of ster schakeling is.
Ik kan wel een schema maken in het weekend, dat is geen probleem.

Ik rekende 3*16*400 omdat ik ergens gelezen had dat het zo werkt als je met krachstroom te maken heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-08 07:48
Een triac gebruiken met een instelpotmeter , je hebt wel van die kant en klare modulles ervoor, geen id of dat voor dat vermogen ook te krijgen is, anders zou je zelf ff een paar op een printje moeten solderen

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anonnymous! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:45:
Ik rekende 3*16*400 omdat ik ergens gelezen had dat het zo werkt als je met krachstroom te maken heb.
Nee, helaas werkt dat niet zo :). 3x16x230=11kW.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Je geeft aan dat met 1 fase eruit, twee van de modules uitvallen. Dan heb je de verwarmingselementen dus tussen de fasen staan. U=IxR zegt dan dat als je de losse elementen tussen de fasen en 0 aansluit, je van 400v per element naar 230 per element gaat. Je stroom dan ook met 230/400 naar beneden gaat. Je vermogen gaat dan met (230/400) ^2 naar beneden. Dus keer 0.33. Van de 21kw blijft er dan nog bijna 7kw over.

[ Voor 22% gewijzigd door NESFreak op 12-03-2020 21:15 . Reden: P=U^2/R ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:57:
[...]

Nee, helaas werkt dat niet zo :). 3x16x230=11kW.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand loopt te liegen op het internet :( >:)
NESFreak schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:57:
Je geeft aan dat met 1 fase eruit, twee van de modules uitvallen. Dan heb je de verwarmingselementen dus tussen de fasen staan. U=IxR zegt dan dat als je de losse elementen tussen de fasen en 0 aansluit, je van 400v per element naar 230 per element gaat. Dan ga je van 21kw naar 21kw*230v/400v = 12kw.
Dat zou perfect zijn!, op 12Kw is er grote kans dat de zekering niet door slaat.

Ik ga van het weekend een schema maken van de huidige situatie, en van de situatie die jij beschrijft. bij goedkeur ga ik dat uitvoeren _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 12:43
Anonnymous! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat iemand loopt te liegen op het internet :( >:)

[...]

Dat zou perfect zijn!, op 12Kw is er grote kans dat de zekering niet door slaat.

Ik ga van het weekend een schema maken van de huidige situatie, en van de situatie die jij beschrijft. bij goedkeur ga ik dat uitvoeren _/-\o_
Ik was een kwadraat vergeten :$ . Er blijft nog maar 7kw over. Hopelijk is dat ook warm genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
NESFreak schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Ik was een kwadraat vergeten :$ . Er blijft nog maar 7kw over. Hopelijk is dat ook warm genoeg
Oeps, nee dat is te weinig.

Kan ik niet gewoon op elk element een extra weerstand aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Een frequentieregelaar werkt hier overigens niet, dat werkt alleen voor motoren.

Opties kunnen zijn:
- Diode (onsubtiel de helft)
- Faseaansijding per element, effectief 3 dimmers, denk dat dat de beste oplossing is.
- 3-fase variac om de spanning te verlagen, of een vaste transformator.

Als ze nu in driehoek staan heb je blijkbaar elementen van 7kW 400V.
Dan is 7000/400 = 17.5A (P=I*V) en (7000 / 17.5^2) (P = I^2*R) = 22.8Ohm
Op 230V (ster) zou dit I = (U/R) = (230/22.8) = 10A = 2314W per element.
Op 3 elementen heb je dan ~7kW.

Dus je vermogen gaat dan gedeeld door 3 ongeveer, dan is een behoorlijk verschil.

Condensatoren is dit een veel te groot vermogen voor, die zouden groot en duur worden.

Weerstanden in serie zou kunnen, maar dat moeten ook erg lompe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@SA007 je hebt 3f weerstand dimmers ook :) kun je aan sturen zoals een drive.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:23:
Een frequentieregelaar werkt hier overigens niet, dat werkt alleen voor motoren.

Opties kunnen zijn:
- Diode (onsubtiel de helft)
- Faseaansijding per element, effectief 3 dimmers, denk dat dat de beste oplossing is.
- 3-fase variac om de spanning te verlagen, of een vaste transformator.
Een diode lijkt mij nu de beste optie, aangezien de helft (10.5KW) met 500W onder de bovengrens van mijn zekering zit.
Wat voor diode zou ik dan naar moeten zoeken? en ik neem aan dat ik er drie nodig heb, 1 per fase.

Zou zoiets als dit werken?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Anonnymous! daar ben je niets mee dat is een bewakingsrelais die je op een ander ding moet zetten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:32:
@Anonnymous! daar ben je niets mee dat is een bewakingsrelais die je op een ander ding moet zetten.
Ah, bedankt!

Wat bedoel jij met een 3F dimmer? kan je daar een voorbeeld van laten zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoiets: https://www.cascade.net/cd-cd3000s als je verschiet va nde grote op die foto , dat is een 300A-700A versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:36:
Zoiets: https://www.cascade.net/cd-cd3000s als je verschiet va nde grote op die foto , dat is een 300A-700A versie ;)
Enig idee wat voor prijzen ik aan moet denken voor de meest simpele variant?
Ziet er wel goed uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb ook bij conrad even een filter gemaakt op geschikte diodes:
conradlink

Die zijn dus in principe allemaal goed, houdt er wel rekening mee dat ze warm worden en je ze een koelblok wil geven, maar ze zetten spanning op het koelblok.
Dus of 2 gescheiden koelblokjes die geïsoleerd in de behuizing zitten, of 1 koelblok en de diodes er geïsoleerd op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:55:
Ik heb ook bij conrad even een filter gemaakt op geschikte diodes:
conradlink

Die zijn dus in principe allemaal goed, houdt er wel rekening mee dat ze warm worden en je ze een koelblok wil geven, maar ze zetten spanning op het koelblok.
Dus of 2 gescheiden koelblokjes die geïsoleerd in de behuizing zitten, of 1 koelblok en de diodes er geïsoleerd op monteren.
Geweldig!, Ik zou bijvoorbeeld 3 van deze kunnen bestellen, en elk in serie met 1 van de verwamingselementen kunnen zetten.
Wat betekent: "Blokkeerspanning U(R) 200 V"?

Ook gelijk een koellichaam gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anonnymous! op 12-03-2020 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Faseaansnijding in de vorm van een thyristor of diode lijkt me niet echt mooi. Je wilt de volle 360 graden van de sinus gebruiken. En met diodes ga je gelijkstroom introduceren.

Als het op 1-fase kan draaien is een 1-fase Variac 16A wel een mooie oplossing. Of een 3-fase variac kan natuurlijk ook maar is duurder.
Je zou ook de oven 1 minuut aan-uit-aan-uit-etc cycli kunnen instellen. Om op die manier minder stroom te vragen.

En 2 weerstanden in serie als je op 1-fase draait? Opwarmen zal wel veel langer duren natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 12-03-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Anonnymous! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Geweldig!, Ik zou bijvoorbeeld 3 van deze kunnen bestellen, en elk in serie met 1 van de verwamingselementen kunnen zetten.
Wat betekent: "Blokkeerspanning U(R) 200 V"?

Ook gelijk een koellichaam gevonden.
Blijkbaar gooide de ubb-parser 90% van mijn link weg, heb 'm veranderd.

Ipv de 30 filters had hij er maar 1 doorgevoerd...

Die diode niet gebruiken, spanning is niet hoog genoeg. je moet minimaal 600V hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 19:39
Een diode werkt alleen als je ster aan de nul zit, of als hij in driehoek staat! Controleer dus eerst of dat het geval is.

Overigens is je RMS-stroom bij een schakeling met een diode niet de helft, maar 1/wortel(2) dus ongeveer 71% van je oude stroom. Dus per fase zit je op 3.5 kW ipv 7 kW, maar in plaats van 30,4 A gebruik je 21,5 A.

Dat is nog steeds genoeg om je 16 zekering te trippen! Al zal het wel even duren, dus misschien dat in combinatie met aan/uitschakelen alles traag genoeg is. Het is echter wel een gok, zeker geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Even voor de goeie orde, een diode halveert niet de effectieve stroom.

Je oven zal waarschijnlijk zijn van 3×230×30,4=21 kW. Normaal is de belasting 30,4 Ampère. Met een diode ga je naar 21,5A.

Dit heeft de maken met de effectieve stroom.
https://meettechniek.info/vademecum/gemiddeld-effectief.html

Hoeveel verwarmingselementen zitten er in en hoeveel Ohm zijn deze?
Stel dat ze 230V 7,6 Ohm zijn. Zet er 3 in serie op 400V (tussen twee fasen) >>> tada je hebt 17,6A. Dat werkt wel op een 16A overstroombeveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 19:25
Anonnymous! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:45:
Ik heb de oven getest op 11Kw en zelfs dan komt deze prima tot 220 graden
Misschien mis ik even iets, maar hoe precies heb je dat getest dan?

We zijn hiet allemaal opties aan het bedenken om het vermogen te beperken maar blijkbaar heb je dat al voor elkaar gekregen?!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:54
Kun je het verwarmingselement niet vervangen door een lichtere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Anonnymous! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:40:
[...]

Enig idee wat voor prijzen ik aan moet denken voor de meest simpele variant?
Ziet er wel goed uit!
Zou het niet weten, sommige klanten van ons gebruiken dat in hun kasten en die leveren dat aan ons om in te bouwen.

Edit even in duckduck gegooid en kwam een ebay listing naar boven https://www.ebay.com/itm/...3PH60A380V48/392307733038 dit is voor de 60A versie

Zoals @SA007 als de weerstanden nu in 3-hoek staan kun je die in ster zetten dan is de stroom ook lager

[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 13-03-2020 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:02:
[...]

Misschien mis ik even iets, maar hoe precies heb je dat getest dan?

We zijn hiet allemaal opties aan het bedenken om het vermogen te beperken maar blijkbaar heb je dat al voor elkaar gekregen?!
Door 1 fase uit het relais te halen, een non-oplossing dus.

Verder bedankt voor alle reacties, ik ga eerst een schema maken, dat lijkt me nu de meest logische volgende stap.

Bedankt alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe lang staat de oven aan? Een powerwall zou ook kunnen helpen. Ik ben wel eens bij een bedrijfje geweest wat met oude EV accu's powerwalls maakte en veruit de meest populaire toepassing was het verzachten van de aanloopstroom van bv. draaibanken zodat de netcapaciteit niet verhoogd hoeft te worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
De drie elementen van 23.5 ohm staan in een driehoek opstelling, zie onderstaande schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S96104m114zNj5Le0ZIxgxxM25w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/CJUeTrjD6V6fF42U2Gy26H5L.jpg?f=fotoalbum_large
marcop23 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:23:
Een diode werkt alleen als je ster aan de nul zit, of als hij in driehoek staat! Controleer dus eerst of dat het geval is.

Overigens is je RMS-stroom bij een schakeling met een diode niet de helft, maar 1/wortel(2) dus ongeveer 71% van je oude stroom. Dus per fase zit je op 3.5 kW ipv 7 kW, maar in plaats van 30,4 A gebruik je 21,5 A.

Dat is nog steeds genoeg om je 16 zekering te trippen! Al zal het wel even duren, dus misschien dat in combinatie met aan/uitschakelen alles traag genoeg is. Het is echter wel een gok, zeker geen zekerheid.
Bovenstaande is wat ik wil graan proberen, alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe deze diodes in het schema opgenomen worden.
Deze optie bevalt mij het meeste, het is erg goedkoop, passief, en 71% van het vermogen zou net aan voldoende moeten zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Anonnymous! op 13-03-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Anonnymous! schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:56:
De drie elementen van 23.5 ohm staan in een driehoek opstelling, zie onderstaande schema.

[Afbeelding]

[...]

Bovenstaande is wat ik wil graan proberen, alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe deze diodes in het schema opgenomen worden.
Deze optie bevalt mij het meeste, het is erg goedkoop, passief, en 71% van het vermogen zou net aan voldoende moeten zijn.
1) de diodeschaking reduceert de stroom door de fasen, maar de stroom door de nul neemt hierdoor juist toe. Ik zou het na moeten rekenen, maar er is een kans dat deze hiermee juist bóven de 16A komt. De nul is (bij een 3P+N automaat) niet tegen overbelasting beveiligd dus dit levert mogelijk serieus brandgevaar op.
Edit: euh in driehoek is er natuurlijk geen stroom door de nul.

2) ombouwen naar sterschakeling is veilig en kost je niks. Dit zou ik eerst doen, en dan kijken of dat een werkbare situatie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 13-03-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Illusion schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:52:
[...]

1) de diodeschaking reduceert de stroom door de fasen, maar de stroom door de nul neemt hierdoor juist toe. Ik zou het na moeten rekenen, maar er is een kans dat deze hiermee juist bóven de 16A komt. De nul is (bij een 3P+N automaat) niet tegen overbelasting beveiligd dus dit levert mogelijk serieus brandgevaar op.

2) ombouwen naar sterschakeling is veilig en kost je niks. Dit zou ik eerst doen, en dan kijken of dat een werkbare situatie is.
Bedankt, ik bestel nog geen onderdelen zolang ik niet begrijp wat ik aan het doen ben.

Het nuldraad wordt alleen gebruikt in de controleschakeling die alle relais aanstuurd, hoe kan de stroom hierdoor hoger worden als de fases niet met de nul in contact komen (zie mijn schema).

Ik ben ook aan het lezen over dat het simpelweg gebruiken van diodes enorme ruis teweegbrengt en dat je energie leverancier daar niet blij mee is.
Die ruis zou je dan weer kunnen dempen met een spoel en een condensator, maargoed, dat is een zorg voor later.

Wat betreft de sterschakeling, dat ga ik zeker proberen, maar ik ben bang dat 7Kw te weinig is :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Anonnymous! op 13-03-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou gewoon de ster schakeling proberen, je zult alleen langer dan moeten voorverwarmen en bakken wrs. Kun je later nog altijd een regeling er tussen zetten.

Het is trouwens kW (kleine k van kilo en grote W van Watt) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
[...]
Precies, zo bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADc67i4Ogt6qaQx3ZEt_oCJaoTA=/f/image/i2RMRo4qkQVhyYL1J9gvZceN.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Simba op 14-03-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Bedankt Simba! ik ga dit vanvond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
[...]

Edit: euh in driehoek is er natuurlijk geen stroom door de nul.
De nul is inderdaad niet beveiligd, het is dan ook onmogelijk om alleen de nul te overbelasten, dat kan echt niet met een paar diodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

SA007 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:35:
[...]

De nul is inderdaad niet beveiligd, het is dan ook onmogelijk om alleen de nul te overbelasten, dat kan echt niet met een paar diodes.
Ik dacht nog even in ster. In dit geval is het dus niet aan de orde, maar áls je in ster m.b.v. diodes de stroom door elke fase beperkte tot 16A RMS, en al deze diodes in dezelfde richting staan (fase->nul in serie met de spoel), dán is de RMS stroom door de nul 48A (en dus zwaar overbelast). Normaal zouden alle stromen elkaar opheffen, en de stroom door de nul 0A zijn, maar de diodes verhinderen dat nu juist.

In dit geval gaan we van driehoek naar ster, dat lijkt me de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Illusion schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Ik dacht nog even in ster. In dit geval is het dus niet aan de orde, maar áls je in ster m.b.v. diodes de stroom door elke fase beperkte tot 16A RMS, en al deze diodes in dezelfde richting staan (fase->nul in serie met de spoel), dán is de RMS stroom door de nul 48A (en dus zwaar overbelast). Normaal zouden alle stromen elkaar opheffen, en de stroom door de nul 0A zijn, maar de diodes verhinderen dat nu juist.

In dit geval gaan we van driehoek naar ster, dat lijkt me de beste oplossing.
Nee, is compleet onmogelijk, een diode maakt niet magisch een hoge stroom, de 120 graden van de netspanning zocht ervoor dat het onmogelijk is om de nul te overbelasten, ongeacht wat voor spullen je aansluit.

edit:

@Illusion maakt hieronder duidelijk dat meer dan 16A door de nul wel kan, het wordt nog steeds lang geen 48A, maar wel ~22A, wat ook een flinke verhoging is.

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 18-03-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Je zegt dat je een PID regelaar erin gezet hebt. Kan je daarin niet de maximale duty cycle op bijvoorbeeld 60-70% instellen?

Natuurlijk niet echt elegant, omschakelen naar ster lijkt beter.

Nemen de weerstanden significant toe als de oven opgewarmd is? Dan zou je nog iets met een ster-driehoek contactor kunnen doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Harrie op 14-03-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
Gewoon on/off schakelen aan een lage frequentie en de duty-cycle moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:05
Harrie schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:31:
Je zegt dat je een PID regelaar erin gezet hebt. Kan je daarin niet de maximale duty cycle op bijvoorbeeld 60-70% instellen?

Natuurlijk niet echt elegant, omschakelen naar ster lijkt beter.

Nemen de weerstanden significant toe als de oven opgewarmd is? Dan zou je nog iets met een ster-driehoek contactor kunnen doen.
Dit zou ik ook doen met de PID. Max 70%, en dat over 30 seconden. Dt houdt de zekering wel.
En je kan ook proberen om eens naar 80% te gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

SA007 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Nee, is compleet onmogelijk, een diode maakt niet magisch een hoge stroom, de 120 graden van de netspanning zocht ervoor dat het onmogelijk is om de nul te overbelasten, ongeacht wat voor spullen je aansluit.
Als je het niet snapt, zeg dat dat gewoon in plaats van onzin te verkopen. Dat is voor de mensen die jou iets uit proberen te leggen ook een stuk vriendelijker.
Lees nog een keer goed wat ik schrijf en wat de randvoorwaarden waren.
  • Uitgaande van STER (dus niet driehoek zoals de oven bleek te zijn)
  • Een verbruiker die nominaal een stroom trekt die aanmerkelijk hoger is dan toegestaan
  • m.b.v. Diodes selectief halve sinussen door laten.
  • Door deze diodes is de RMS (Dus tijdgemiddelde) stroom net toegelaten.
  • Alle diodes staan in dezelfde richting (Fase->nul)
In dat ene hele specifieke geval, zal door de nul een aanmerkelijk hogere stroom lopen dan toegestaan, en deze is niet tegen overbelasting beveiligd.

Men neme 3 fasen. De piekstroom isWortel2 Ampere, dit rekent later makkelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mruPgCZiGGhy6dCx6lOIn2geQUE=/800x/f/image/qNRAg1SDjYnqKlxm7thyvS3n.png?f=fotoalbum_large

De RMS stroom door elke Fase is 1A, en de RMS stroom door de Nul is 0. Klopt precies.

Maarja, deze verbruiker verbruikt teveel, we willen de nominale stroom reduceren naar 0,7A RMS, dus we laten met een diode alleen de positieve sinus door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOSoOozD5cuJ7JrOv1P32qwRNRg=/800x/f/image/Vjy8eM9nBphxzr9itIsaPCin.png?f=fotoalbum_large

Wat betekent dit nu voor de stroom door de Nul?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXW3PP4Bo1P5VOlqwiAAZG1eKVQ=/800x/f/image/tusDSSWosfKdkjTnFBBzb8MV.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet... De RMS stroom door de fasen is keurig gereduceerd naar 0,7A,
En de RMS stroom door de Nul is naar 1,4A gegaan. Major Fuckup...

edit:

Foutje in berekening RMS verholpen

[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 14-03-2020 22:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Ik heb de elementen in een ster opstelling gezet en het werkt! Hij trekt keurig 7kW en de stop gaat niet door.
Het duurt een goede 10 minuten voordat de 220 graden berijkt, dat is zeker een werkbare situatie.
Bij het openhouden van de deur voor 10 seconden verlies ik ongeveer 30-40 graden maar die is binnen een minuut terug binnen de limieten.

Vanaf elke fase kwamen twee draden voor de driehoek opstelling, die heb ik samen aangesloten voor elke respectievelijke fase. De uiteindes van de elementen heb ik met elkaar verbonden en direct op de nul aangesloten, zie onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WmwjkDnE8SUixLbRDoQYBWbWwg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ctL8mh2vwTaHzQuC9WKKwVI6.jpg?f=fotoalbum_large

De PID controller werkt ook prima, ik heb een fluctuatie van ~10 graden rondom de set point.
Ik denk als ik de PID beter instel dat een hogere accuraatheid te behalen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhTr0UFOT9Zj3NpYjDN9Fzr32jg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/4KkPtsQKdsUYoaNAupH5BlGz.jpg?f=fotoalbum_large

In onderstaande foto zie je het blauwe relais die ik er tussen gezet heb. Ik heb deze zo aangesloten dat het beveiligingsmechanisme, timer en indicatielampen hun werk kunnen doen zoals behoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDxrVApJQ-zhFr-Qyu7LtbQ0In0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UmkR3URXlN1iZIHUqEYTkDFR.jpg?f=fotoalbum_large

Met de oog op de toekomst lijkt het me wel leuk een driehoek/ster schakeling te maken waarbij ik de ster gebruik als de compressor aanstaat en de driehoek voor snel opwarmen. De driehoek schakeling kan dan met of zonder vermogensbeperking. Ik zou dan ook de ster kunnen afwisselen met driehoek om op die manier snel de oven op te kunnen warmen zonder de stop door te laten gaan.

Bedankt zover mensen! Lang leve het internet en de tijd die we hebben voor elkaar vanwege het Corona.

[ Voor 13% gewijzigd door Anonnymous! op 14-03-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Anonnymous! schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:25:
Ik heb de elementen in een ster opstelling gezet en het werkt! Hij trekt keurig 7kW en de stop gaat niet door.
Het duurt een goede 10 minuten voordat de 220 graden berijkt, dat is zeker een werkbare situatie.
Bij het openhouden van de deur voor 10 seconden verlies ik ongeveer 30-40 graden maar die is binnen een minuut terug binnen de limieten.

Vanaf elke fase kwamen twee draden voor de driehoek opstelling, die heb ik samen aangesloten voor elke respectievelijke fase. De uiteindes van de elementen heb ik met elkaar verbonden en direct op de nul aangesloten, zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
Fijn dat het gelukt is.
Die nieuwe draad ziet er wat dun uit. Is dat wel 2,5mm^2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Illusion schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Fijn dat het gelukt is.
Die nieuwe draad ziet er wat dun uit. Is dat wel 2,5mm^2?
Dat is een fasedraad uit een andere 15kW oven, 2.5mm^2 met een hele dunne hittebestendige isolatie.
Het draad wordt niet warm tijdens werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 13:51
De draad naar de nul is zelfs overbodig, bij gelijke elementen loopt daar geen stroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 14-03-2020 17:52 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 19:39
SA007 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Zoals Illusion al voorrekende gaat dit niet op bij belastingen met diodes, maar zelfs met een asymmetrische belasting van een weerstand, condensator en spoel gaat het al mis:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iApKJ2Il.jpg
Hier zie je dat de stromen nagenoeg op kunnen tellen, daardoor die allemaal (in fase) door de nul gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Illusion schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Als je het niet snapt, zeg dat dat gewoon in plaats van onzin te verkopen. Dat is voor de mensen die jou iets uit proberen te leggen ook een stuk vriendelijker.
Lees nog een keer goed wat ik schrijf en wat de randvoorwaarden waren.
  • Uitgaande van STER (dus niet driehoek zoals de oven bleek te zijn)
  • Een verbruiker die nominaal een stroom trekt die aanmerkelijk hoger is dan toegestaan
  • m.b.v. Diodes selectief halve sinussen door laten.
  • Door deze diodes is de RMS (Dus tijdgemiddelde) stroom net toegelaten.
  • Alle diodes staan in dezelfde richting (Fase->nul)
In dat ene hele specifieke geval, zal door de nul een aanmerkelijk hogere stroom lopen dan toegestaan, en deze is niet tegen overbelasting beveiligd.

Men neme 3 fasen. De piekstroom isWortel2 Ampere, dit rekent later makkelijk:
[Afbeelding]

De RMS stroom door elke Fase is 1A, en de RMS stroom door de Nul is 0. Klopt precies.

Maarja, deze verbruiker verbruikt teveel, we willen de nominale stroom reduceren naar 0,7A RMS, dus we laten met een diode alleen de positieve sinus door:
[Afbeelding]

Wat betekent dit nu voor de stroom door de Nul?
[Afbeelding]

Zoals je ziet... De RMS stroom door de fasen is keurig gereduceerd naar 0,7A,
En de RMS stroom door de Nul is naar 1,4A gegaan. Major Fuckup...

edit:

Foutje in berekening RMS verholpen
Wow, bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Op die manier had ik er niet naar gekeken, maar je hebt inderdaad gelijk, de stroom wordt hoger dan 16A.

Ik heb het zelf ook nagerekend en kom op dezelfde waardes uit, een stroom door de nul van ~1.35x de individuele fase.

Mijn invalshoek was vanuit de nen1010 (waarbij een nul niet bemeten hoeft te worden) en dat ik zo vaak diodes zie in onsubtiele apparatuur als 'stroombeperking' dat als dat voor onveilige situaties kan zorgen ik al lang geleden daarvoor een wijziging in de nen1010 had verwacht.
Nu is een stroom van 21.6A niet niks, maar in een goede installatie ook niet zomaar brandgevaarlijk.
Volgens de nen1010 mag je een gewone 2,5mm2 op 20A afzekeren, en gezien de nen1010 met gezonde veiligheidsmarges werkt zal een paar amp meer niet snel problemen geven, maar netjes is het behoorlijk niet.
Pagina: 1