Thnx, ik ga dus inderdaad 220v aanleggen.

. Fijn dat jullie zo snel waren met reageren.
Was nog even benieuwd of jullie nog praktische tips hebben, alsvolgt is mijn idee (bovenaanzicht):
Korte uitleg:
- Keukenschakelaar 1: schakelt 2 lampen die aan de schuur bevestigd zijn. In de schuur is ook al elektra. De lampen wil ik zowel vanuit de schuur als vanuit de keuken schakelen. Volgens mij moet dat met een hotelschakeling.
- keukenschakelaar 2: schakelt 1 WCD en rest van de tuinverlichting.
Het meest eenvoudigste leek het mij om deze twee schakelingen apart te leggen, daarom wil ik een rol kopen XMVK-as 3 aderig (+ de litzle voor de aarding). En dan 2 gietmoffen te maken, een voor lamp 1 t/m 3 (L 1 - L3) en een die doorgaat naar Lamp 4 en 5. Tenzij ik alle lampen vanaf 1 gietmof kan lassen maar dat leek mij wat veel. Eventueel zou ik ook vanaf de lasdoos in één keer naar lamp 4 en 5 kunnen gaan zie ik nu.
Vragen:
- ik ben ook bezig een drain te graven voor het gras. Ik kan nergens vinden of ik nog een bepaalde afstand moet aanhouden tot de nieuwe elektra, of dat ik de geul voor de drain ook kan gebruiken om de kabel in te leggen? Mits dieper dan 50cm.
- Kom nog niet helemaal uit het elektrische schema. Klopt het dat ik de schakeling het beste tweepolig kan doen? En dat ik dan de lampen 1 t/m 5 met de grijs + zwarte ader aansluit (immers bij de 3 aderige XMVK as is geen blauwe ader).
Mijn verwarring komt deels door deze link , daarin staat een duidelijk schema van een hotelschakeling.
https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/ . Ik begrijp van andere sites dat ik een drie aderige kabel nodig heb bij een hotelschakeling, maar als ik het schema vertaal naar mijn situatie dan komt de fasedraad uit het huis, de twee schakeldraden via de tuin (de nieuwe XMVK as kabel) en de nuldraad uit de schuur. Waarom zou ik dan een drie aderige kabel nodig hebben? Of begrijp ik het niet goed.
Ik overigens heb mijn pain skills even gebruikt om mijn overzicht in een foto te tekenen. Let niet op de zooi

.
Paars gestippeld is de bestaande elektra, gas, HWA en water aansluiting vanuit de schuur naar het huis. Daar moet ik dus onderlangs met de drain. Dit wordt een drain voor het gras, die uitkomt onder de vlonder.