Tuinverlichting: 12v of 220?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik ga in de tuin de verlichting aanleggen, op dit moment ligt er nog niks. Daarin twijfel ik nog of ik voor 12 volt of 220volt ga. Mijn gevoel zegt dat 220v verlichting (met het oog op de lange toekomst) makkelijker te vervangen is voor andere modell;en en daarmee flexibeler. Ook lijkt het mij dat je meer keuze hebt in verschillende producten en merken, maar dat kan ik niet helemaal staven. Ik weet dat 12 volt veiliger kan zijn, maar ik vind dat niet zo'n issue omdat ik er vanuit ga dat ik het veilig aansluit.

Of 12v inderdaad beperkender is qua vervangbaarheid (als er wat stuk is of je toch een ander model lamp wilt) ben ik benieuwd naar en kan ik weinig over vinden op internet. Ben benieuwd wat jullie beeld is, of dat 220v voor tuinverlichting toch ouderwets is :)

Beste antwoord (via Waypoint op 14-03-2020 20:24)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik vind die 12v verlichting altijd van die hobbybob oplossingen met knullige stekkertjes en dunne draadjes. Ik heb zelf een paar jaar geleden alles met 230v in de tuin aangelegd. Gewoon kabel ingraven en gietmof bij splitsingen. Zo kun je alles eenvoudig aansluiten en ben je niet afhankelijk van stekkertjes die één leverancier gebruikt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik vind die 12v verlichting altijd van die hobbybob oplossingen met knullige stekkertjes en dunne draadjes. Ik heb zelf een paar jaar geleden alles met 230v in de tuin aangelegd. Gewoon kabel ingraven en gietmof bij splitsingen. Zo kun je alles eenvoudig aansluiten en ben je niet afhankelijk van stekkertjes die één leverancier gebruikt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-05 20:36
Ik heb ca 4 jaar geleden ook voor 230v gekozen om de reden die Widow geeft. En bevalt me prima tot nu toe.
Het is wel raadzaam (must) om de tuinverlichting op een aparte groep/aardlekautomaat aan te sluiten in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43
Hier ook alles 230V aangelegd maar moet nog lichtpunten en alles kopen, oprit is bijna klaar en dan de tuin verder nog.
Werken met travo’s en omvormers krijg ik altijd jeuk van :) .
Op 230V kan je ook aansluiten wat je wilt ipv die gesloten systemen en aparte connectors etc.
Wel knappe kabels nemen en grondmoffels inderdaad. Ik heb alles 5-aderig genomen en kan schakelen tot ik een ons weeg :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Hier ook alles op 230v.
Voordeel is dat je altijd wat anders kan aansluiten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 12:07
Hier 12V van InLite, werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
230 volt kan prima op een aparte groep en dubbelpolige schakelaar om aan en uit te kunnen schakelen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
12V doe je pas als je kabel half is weggerot en je zonder vervangen toch de huidige infra wilt blijven gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-05 10:45
Hier alles 230 volt, 1 kabel met aarde een rondje door de tuin. Her en der een contactdoos er tussen. Alle lampen zijn Philips Hue, dus niks geen schakel draden en schakelaars. Via app gaat het in de avond aan en in de ochtend weer uit. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 12v laten aanleggen en had achteraf gewoon 230 moeten laten aanleggen. Dat gaat nu nog erg lastig realiseren worden onder alle tegels door.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Thnx, ik ga dus inderdaad 220v aanleggen. _/-\o_ . Fijn dat jullie zo snel waren met reageren.

Was nog even benieuwd of jullie nog praktische tips hebben, alsvolgt is mijn idee (bovenaanzicht):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTBD5qqbdannHHXK7kFDfGejwbY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Nd4ZhymJJETCCSGUr1RR0L32.jpg?f=fotoalbum_large

Korte uitleg:
- Keukenschakelaar 1: schakelt 2 lampen die aan de schuur bevestigd zijn. In de schuur is ook al elektra. De lampen wil ik zowel vanuit de schuur als vanuit de keuken schakelen. Volgens mij moet dat met een hotelschakeling.
- keukenschakelaar 2: schakelt 1 WCD en rest van de tuinverlichting.

Het meest eenvoudigste leek het mij om deze twee schakelingen apart te leggen, daarom wil ik een rol kopen XMVK-as 3 aderig (+ de litzle voor de aarding). En dan 2 gietmoffen te maken, een voor lamp 1 t/m 3 (L 1 - L3) en een die doorgaat naar Lamp 4 en 5. Tenzij ik alle lampen vanaf 1 gietmof kan lassen maar dat leek mij wat veel. Eventueel zou ik ook vanaf de lasdoos in één keer naar lamp 4 en 5 kunnen gaan zie ik nu.

Vragen:

- ik ben ook bezig een drain te graven voor het gras. Ik kan nergens vinden of ik nog een bepaalde afstand moet aanhouden tot de nieuwe elektra, of dat ik de geul voor de drain ook kan gebruiken om de kabel in te leggen? Mits dieper dan 50cm.
- Kom nog niet helemaal uit het elektrische schema. Klopt het dat ik de schakeling het beste tweepolig kan doen? En dat ik dan de lampen 1 t/m 5 met de grijs + zwarte ader aansluit (immers bij de 3 aderige XMVK as is geen blauwe ader).

Mijn verwarring komt deels door deze link , daarin staat een duidelijk schema van een hotelschakeling. https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/ . Ik begrijp van andere sites dat ik een drie aderige kabel nodig heb bij een hotelschakeling, maar als ik het schema vertaal naar mijn situatie dan komt de fasedraad uit het huis, de twee schakeldraden via de tuin (de nieuwe XMVK as kabel) en de nuldraad uit de schuur. Waarom zou ik dan een drie aderige kabel nodig hebben? Of begrijp ik het niet goed.

Ik overigens heb mijn pain skills even gebruikt om mijn overzicht in een foto te tekenen. Let niet op de zooi :+ .
Paars gestippeld is de bestaande elektra, gas, HWA en water aansluiting vanuit de schuur naar het huis. Daar moet ik dus onderlangs met de drain. Dit wordt een drain voor het gras, die uitkomt onder de vlonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3hSPUijdWNs_EKwi0wEw7aWy0s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Yu5eSWSAerYSCt1wjmnFGVzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
Ik ga er in onderstaande afbeelding even vanuit dat je 2x een wissel/hotelschakeling wilt gebruiken, zodat je zowel vanuit huis (keuken) als vanuit je schuurtje je dingen kunt schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRSpJeaanYENpLtaUeNl1IIqSl8=/f/image/GSOo4oUEnwUaywRJ11QnWuEK.jpg

Voor de kabel tussen je huis en schuur ben je dan een 6x2,5mm2 + AS kabel nodig zoals deze: YMVK-as 6x2,5
Met hierbij de legenda van bovenstaande afbeelding:
  1. Fase draad continue (normaal de gewone bruine)
  2. Nul draad (normaal de blauwe)
  3. Schakeldraad 1.1 > keukenschakelaar 1 voor de verlichting aan de schuur
  4. Schakeldraad 1.2 > keukenschakelaar 1 voor de verlichting aan de schuur
  5. Schakeldraad 2.1 > keukenschakelaar 2 voor de tuinverlichting + geschakeld wcd
  6. Schakeldraad 2.2 > keukenschakelaar 2 voor de tuinverlichting + geschakeld wcd
Je bedraad 2 wissel-schakelaars (of een dubbele wissel/wissel-schakelaar) in de keuken naar iets van een lasdoosje, neem aan dat je weet hoe je dit moet doen kwa bedrading, deze knoop je in een lasdoosje in je keuken (of kruipruimte??) aan de 6-aderige (+ aardlitze) kabel.
De fase en nuldraad zijn redelijk logisch, dit gebruik je voor evt. WCD's met constante spanning erop en natuurlijk ben je overal de nuldraad nodig.
Bovenstaande kabel laat je wederom in een lasdoosje uitkomen en vanaf daar kan je met gewone 3-aderige kabel e.v.t 2 schakelaars in de schuur bedraden/aansluiten voor de hotel/wisselschakeling.

Vanuit bovenstaande lasdoosje leg je dan een 4x2,5mm2 + AS die je naar je gietmof(fen) legt vanwaar je je WCD(s) en verlichting bedraad, je kan d.m.v. deze kabel dus nog spelen met geschakelde WCD's (met je verlichting mee??) en constante WCD's, als je zegt van ik wil alleen maar geschakelde wcd's die met de verlichting meeschakelen dan kan je ook af met een 2x2,5mm2 + AS kabel.

P.S. Let wel op de meer-aderige kabels (>6 aders/draden) worden de losse draden meestal genummerd en zijn alle mantel's van de draden verder zwart.
P.S.2. Mogelijk wil je een wat grotere lasdoos als je met dergelijke meer-aderige kabels wilt gaan werken en dan kan ik je evt. iets dergelijks als deze aanraden: https://www.sandervunderink.nl/obo-t250-kabeldoos.html
Dat is niet om het aantal invoer-tules maar meer om de grootte van de doos waardoor je lekker veel ruimte hebt
Heb de aard-litze's even niet mee genomen in bovenstaande tekening, maar alleen even de pure losse aders IN de kabel

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Annuk schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:08:
[...]

Ik ga er in onderstaande afbeelding even vanuit dat je 2x een wissel/hotelschakeling wilt gebruiken, zodat je zowel vanuit huis (keuken) als vanuit je schuurtje je dingen kunt schakelen.
[Afbeelding]

Voor de kabel tussen je huis en schuur ben je dan een 6x2,5mm2 + AS kabel nodig zoals deze: YMVK-as 6x2,5
Met hierbij de legenda van bovenstaande afbeelding:
  1. Fase draad continue (normaal de gewone bruine)
  2. Nul draad (normaal de blauwe)
  3. Schakeldraad 1.1 > keukenschakelaar 1 voor de verlichting aan de schuur
  4. Schakeldraad 1.2 > keukenschakelaar 1 voor de verlichting aan de schuur
  5. Schakeldraad 2.1 > keukenschakelaar 2 voor de tuinverlichting + geschakeld wcd
  6. Schakeldraad 2.2 > keukenschakelaar 2 voor de tuinverlichting + geschakeld wcd
Je bedraad 2 wissel-schakelaars (of een dubbele wissel/wissel-schakelaar) in de keuken naar iets van een lasdoosje, neem aan dat je weet hoe je dit moet doen kwa bedrading, deze knoop je in een lasdoosje in je keuken (of kruipruimte??) aan de 6-aderige (+ aardlitze) kabel.
De fase en nuldraad zijn redelijk logisch, dit gebruik je voor evt. WCD's met constante spanning erop en natuurlijk ben je overal de nuldraad nodig.
Bovenstaande kabel laat je wederom in een lasdoosje uitkomen en vanaf daar kan je met gewone 3-aderige kabel e.v.t 2 schakelaars in de schuur bedraden/aansluiten voor de hotel/wisselschakeling.

Vanuit bovenstaande lasdoosje leg je dan een 4x2,5mm2 + AS die je naar je gietmof(fen) legt vanwaar je je WCD(s) en verlichting bedraad, je kan d.m.v. deze kabel dus nog spelen met geschakelde WCD's (met je verlichting mee??) en constante WCD's, als je zegt van ik wil alleen maar geschakelde wcd's die met de verlichting meeschakelen dan kan je ook af met een 2x2,5mm2 + AS kabel.

P.S. Let wel op de meer-aderige kabels (>6 aders/draden) worden de losse draden meestal genummerd en zijn alle mantel's van de draden verder zwart.
P.S.2. Mogelijk wil je een wat grotere lasdoos als je met dergelijke meer-aderige kabels wilt gaan werken en dan kan ik je evt. iets dergelijks als deze aanraden: https://www.sandervunderink.nl/obo-t250-kabeldoos.html
Dat is niet om het aantal invoer-tules maar meer om de grootte van de doos waardoor je lekker veel ruimte hebt
Heb de aard-litze's even niet mee genomen in bovenstaande tekening, maar alleen even de pure losse aders IN de kabel
toon volledige bericht
Wij hebben de buitenverlichting met slimme verlichting opgelost, op alle lampen staat dus altijd 220v.

We gebruiken Ikea trådfri werkt perfect. Voordeel van deze oplossing is dat je flexibel bent richting de toekomst en dat het heel veel werk scheelt bij de aanleg.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Annuk schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:08:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) ! Ik merk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Vanuit mijn huis wil ik alle tuinverlichting schakelen, vanuit mijn schuur alleen de schuurverlichting. Mijn idee was als volgt (heb alleen 1 lamp en gietmof eruit gehaald in vergelijk met het vorige schema. Wil dus 2 aparte kabels trekken; 1 helemaal naar de schuur voor het schakelen van die verlichting en 1 voor de rest. Met behulp van jouw schema heb ik een aangepast schema gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K19gFX0Aw7wOyM4_YKxPKciTWNQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/bikaRxEFREHtojPk0itP6Gcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dInwetL6X0nhD-1KtwJqnJZv5A=/800x/f/image/pBrgUZ14PpAQ8lvHv6egMYkT.png?f=fotoalbum_large

Het elektrische schema (hoe je hem last) van de tweepolige hotelschakelaars van de schuurverlichting snap ik nog niet goed.

Klopt het dat ik op deze wijze overal met deze kabel uit kan: (https://www.praxis.nl/ger...ndkabel-3x2-5-50m/5319985)?

Edit: zie dat ik een foutje heb gemaakt , vanaf lasdoos keuken naar schuur moeten natuurlijk 3 kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:28
Waypoint schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:59:
Thnx, ik ga dus inderdaad 220v aanleggen. _/-\o_ . Fijn dat jullie zo snel waren met reageren.

[Afbeelding]
Grappig dat je stug 220v blijft zeggen terwijl iedereen 230v gebruikt in de reacties.

Ik zou ook voor 230v gaan en lekker Philips Hue gebruiken. Heb je ook geen schakelaars nodig inc motion sensor in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
revolution-nl schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:20:
[...]

Wij hebben de buitenverlichting met slimme verlichting opgelost, op alle lampen staat dus altijd 220v.

We gebruiken Ikea trådfri werkt perfect. Voordeel van deze oplossing is dat je flexibel bent richting de toekomst en dat het heel veel werk scheelt bij de aanleg.
Dat kan indd heel mooi werken maar ik spreek uit ervaring dat het niet altijd zo mooi werkt i.c.m. hue spots in grondpotten.
Is een nieuwbouw woning en werkt alleen 100% daar als de schuifpui iets open staat, anders blijft het daar gokken of het wel of niet doet.

Waypoint schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) ! Ik merk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Vanuit mijn huis wil ik alle tuinverlichting schakelen, vanuit mijn schuur alleen de schuurverlichting.
Ahaa duidelijk, maar toch zou ik alsnog de bovengenoemde kabel vanuit huis naar je schuur leggen.
Waarom? Je hebt nu dit ontwerp gemaakt maar stel je wilt strax toch bv hoe ik het heb getekend, dan kan je dat d.m.v. een paar euro makkelijk maken zonder flink slopen etc.
Je sluit in de keuken alle aders nu aan maar in de schuur plaats je op 1 ader voor je tuinverlichting nu een lasdopje om hem veilig 'op te bergen' op de andere ader van die schakelaar sluit je nu je tuinverlichting aan ;)
Mijn idee was als volgt (heb alleen 1 lamp en gietmof eruit gehaald in vergelijk met het vorige schema. Wil dus 2 aparte kabels trekken; 1 helemaal naar de schuur voor het schakelen van die verlichting en 1 voor de rest. Met behulp van jouw schema heb ik een aangepast schema gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het elektrische schema (hoe je hem last) van de tweepolige hotelschakelaars van de schuurverlichting snap ik nog niet goed.
Wat snap je er niet aan dan?
Klopt het dat ik op deze wijze overal met deze kabel uit kan: (https://www.praxis.nl/ger...ndkabel-3x2-5-50m/5319985)?

Edit: zie dat ik een foutje heb gemaakt , vanaf lasdoos keuken naar schuur moeten natuurlijk 3 kabels
Nee met 3 aders (fase, nul & aarde) ga je het niet redden als je vanuit de zelfde gietmoffen zowel je geschakelde verlichting als ook je constante stroom op je wcd's wilt hebben. Dan gebruik je op z'n minst een '4-aderige' kabel (fase constant, nul aarde & geschakelde fase), maar aangezien die er weinig zijn pak je een '5-aderige' kabel waarvan je 1 ader ongebruikt laat.

4-aderig zou als grondkabel zijn: 3x2,5mm + as
5-aderig zou als grondkabel zijn: 4x2,5mm + as

De 4e of 5e ader in bovenstaande is de AS(aardscherm) die dus in de mantel van de kabel zit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Annuk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Dat kan indd heel mooi werken maar ik spreek uit ervaring dat het niet altijd zo mooi werkt i.c.m. hue spots in grondpotten.
Is een nieuwbouw woning en werkt alleen 100% daar als de schuifpui iets open staat, anders blijft het daar gokken of het wel of niet doet.

[...]

Ahaa duidelijk, maar toch zou ik alsnog de bovengenoemde kabel vanuit huis naar je schuur leggen.
Waarom? Je hebt nu dit ontwerp gemaakt maar stel je wilt strax toch bv hoe ik het heb getekend, dan kan je dat d.m.v. een paar euro makkelijk maken zonder flink slopen etc.
Je sluit in de keuken alle aders nu aan maar in de schuur plaats je op 1 ader voor je tuinverlichting nu een lasdopje om hem veilig 'op te bergen' op de andere ader van die schakelaar sluit je nu je tuinverlichting aan ;)

[...]

Wat snap je er niet aan dan?

[...]

Nee met 3 aders (fase, nul & aarde) ga je het niet redden als je vanuit de zelfde gietmoffen zowel je geschakelde verlichting als ook je constante stroom op je wcd's wilt hebben. Dan gebruik je op z'n minst een '4-aderige' kabel (fase constant, nul aarde & geschakelde fase), maar aangezien die er weinig zijn pak je een '5-aderige' kabel waarvan je 1 ader ongebruikt laat.

4-aderig zou als grondkabel zijn: 3x2,5mm + as
5-aderig zou als grondkabel zijn: 4x2,5mm + as

De 4e of 5e ader in bovenstaande is de AS(aardscherm) die dus in de mantel van de kabel zit.
toon volledige bericht
We bedoelen hetzelfde, ik heb nu een 4 aderige (3x2,5mm + as). :) Inmiddels snap ik de hotelschakeling ook.

Dank voor je hulp :) ! mijn vader komt mij volgende week even helpen, maar dan kan ik wel alvast de basis deels klaar leggen , bestellen en ingraven
Pagina: 1