Amperage niet gelijk aan wattage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik was vandaag even wat stroomverbruik aan het meten van wat apparaten met een energiekostenmeter en iets viel mij op: het amperage is (denk ik) niet gelijk aan het wattage. De meter geeft de volgende waardes aan: 0,45A 225V en 60W, maar als ik het wattage ga berekenen kom ik een stuk hoger uit 101W i.p.v. 60W(P=U*I 225*0,45=101W), het gaat hier overigens om een 60W lader.
Nu ben ik benieuwd waar het fout gaat, misschien ligt het aan de meter of aan mijn berekening maar ik kom er niet uit. Heb al een poging gedaan om het op het internet op te zoeken maar geen succes. Ook heb ik wat mensen gevraagd die hier meer van af weten dan ik maar hun wisten het ook niet.

Even ter verduidelijking, het gaat om zo'n apparaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hsVUzwP.png

Beste antwoord (via 123lodewijk op 12-03-2020 18:06)

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:52

Ravefiend

Carpe diem!

Je dient rekening te houden met de arbeidsfactor.
Wikipedia: Arbeidsfactor

Bij zuivere weerstandsbelastingen is P=U*I maar voor vele andere verbruikers gaat die vergelijking niet op, en kunnen zo'n apparaten geen accurate meeting doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:52

Ravefiend

Carpe diem!

Bij zuivere weerstandsbelastingen is P=U*I maar voor vele andere verbruikers gaat die vergelijking niet op, en kunnen zo'n apparaten geen accurate meeting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Out of the box denkend: een lader die als "output" 60W levert, heeft over het algemeen een hogere "input" nodig. Exact de reden dat de lader/laadblok warm wordt (daar is je 41W verschil).

Maar allicht doe ik een aanname want er is geen enkel apparaat ter wereld is 100% effectief met het "verwerken / transformeren" van voltages & amperages.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ravefiend schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:44:

Dit is het inderdaad, mijn vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar 100W in en 60W uit is wel een hele slechte rendemend, zeker als het om een geschakelde voeding gaat.

Ik neem aan dat blind vemogen door capacitieve en/of inductieve belasting ook nog een rol mee speelt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Even uit ervaring, als het inderdaad om de meter uit de foto gaat.

Heb exact zo'n zelfde wel eens getest met een calibratiebank voor electriciteitsmeters, het ding is compleet ruk met alles wat niet een powerfactor van precies 1 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:47:
Maar 100W in en 60W uit is wel een hele slechte rendemend, zeker als het om een geschakelde voeding gaat.

Ik neem aan dat blind vemogen door capacitieve en/of inductieve belasting ook nog een rol mee speelt.
Het is dan ook niet het rendement, maar zoals al is gezegd de arbeidsfactor. Die factor heeft helemaal niets met rendement te maken, maar inderdaad volledig met inductieve of capacitieve belasting, m.a.w. met blindvermogen. Die input heet dan ook niet 100W, maar 100VA. En die verhouding met 60W is zeker niet denkbeeldig. Om het verhaal compleet te maken, is die 100W niet het opgenomen vermogen, maar het schijnbaar vermogen. Verder zijn sommige meters inderdaad regelrechte prullaria, nutteloze rotzooi die eigenlijk verboden handel zou moeten zijn. Want ze pretenderen wel het nodige waar ze voor staan.
Pagina: 1