Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-08-2023

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
de openingspost is verdwenen

[ Voor 113% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
AZ >>> PFSL

Je vraag is een beetje all over the place. Heb je die certificaten nu al of niet? Wat heb je als vooropleiding gedaan of ben je mee bezig?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat heb je zelf als vooropleiding, waarom wil je het perse via de certificaten gaan doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hoe oud ben je? Vanaf je 21e mag je ook via een colloquium doctum toegelaten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waarom haal je geen HBO propedeuse en dan ga je na dat jaartje/2 jaren de Bachelor WO doen? Veel makkelijker; mocht je het op WO niets vinden, kun je toch door met je Propedeuse op het HBO.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Statischgeladen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:59:
Op het HBO kan een groepje mensen die niks uitvoeren jouw harde werk verpesten.
Dat kan bij een WO opleiding net zo goed. Sterker nog in het bedrijfsleven gebeurt het ook, er mee leren omgaan is echt belangrijk.

Verder vind ik je topicstart warrig. Wat is concreet je situatie en waar wil je naar toe?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
1) Een (WO) Ict opleiding is niet de makkelijkste als je al met Havo/Vwo wiskunde moeite had
2) ook op het WO kan iemand die niks doet jou harde werken net zo hard verpesten
3) Heb je deze vraag al eens gewoon gesteld aan de instelling waar je je opleiding

Note: Als je niet een 'normale' VWO gaat doen maar certificaten. Heb je al gekeken naar de Open Universiteit of wil je 'gewoon' als student de WO opleiding doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geeennn

[ Voor 184% gewijzigd door Statischgeladen op 29-03-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:46
Je gaat nu mbo vergelijken met wo? Dat zijn 2 totaal verschillende werelden.
Wil je een master doen? Nee -> doe HBO, daar heb je meer aan dan univ BSc.
Wat wil je worden? Systeem beheerder? Of ?

Als ik jou zo hoor kan je beter HBO of mbo4 doen. Je geeft ontwijkt namelijk de vraag over je vooropleiding.

Waarom denk je dat er een vereiste is, die zijn ingesteld zodat er een goede kans van slagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WO ICT is fundamenteel anders dan HBO ICT.

Wat is de reden dat je WO ICT wil doen?

En de eerder genoemde Open Universiteit vereist geen vooropleiding.

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 07:45 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
ty

[ Voor 109% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:20
Ik zou als je systeembeheerder wilt worden toch voor een HBO gaan, WO is zware overkill voor een dergelijke functie. Ik heb zelf MBO4 systeembeheer gedaan en HBO Technische Informatica.

De kwaliteit van de MBO waar ik opzat was letterlijk om te huilen, heb daar op IT vlak in 2 jaar eigenlijk niets geleerd....

Dus als het kan zou ik zeggen HBO -> MBO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Bij de Open Universiteit moet je alles zelf betalen. Ik heb geen geld ervoor, maar met hard werken als ICT'er kun je achteraf heel veel verdienen.

[...]

De Open Universiteit is duur voor zo ver ik weet.
Wat is 'alles zelf betalen'?
Bij OU betaal je gewoon het wettelijke collegegeld. En daar zit alles in (boeken, colleges, tentamens, etc).
Enige dat je wel zelf moet regelen is vervoer naar tentamens.

Verschil is wel dat de OU qua kosten meer is omdat het uitgaat van een langere periode.

Maarrrr als je systeembeheerder wil worden wil je niet WO ICT doen, denk ik.
Je leert teveel wat je niet nodig hebt en te weinig wat je wel nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 13-03-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
graag zie ik dit topic op slot

[ Voor 105% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou HBO gaan doen. Mischen wil een datacheerder zelfs je opleiding betalen als je voor HBO kiest.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Heb je al diploma's/op welk niveau zit je nu?
Hoe oud ben je?
Waarom denk je dat WO noodzakelijk is voor systeembeheerder?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Denk dat je wel gelijk hebt. Mavo Wiskunde A is een joke.
Oke dus je hebt een mavo diploma? Beantwoord die vraag nou eens man, het is je al meerdere malen gevraagd.

Wat heb je aan basis en hoe oud ben je?

Wat je wil is inmiddels dus systeembeheerder worden. Waarom wil je dat, heb je affiniteit met IT? Heb je al ervaring met iets in de IT, thuis zelf dingen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:13:
De vraag is meer wat het beste is qua arbeidsmarkt oriëntatie. Is MBO Niveau 4 ook een goede keuze?
Ga eens kijken op een open dag en loop een keer een meeloopdag mee. Je zal waarschijnlijk wel raar aangekeken worden.

Ik ben toevallig zelf aan het overwegen om van HBO naar MBO te gaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in een andere situatie zit, omdat ik al een HBO propedeuse heb en jij alleen een middelbaar diploma hebt (?). In ieder geval zal ik mijn ervaringen delen:

1) Houd rekening met het lagere tempo. Ik kreeg het idee dat het tempo erg laag lag. Dit komt overeen met wat medestudenten die eerst MBO gedaan hebben ook aangaven. ("Je leert heel weinig op MBO", "HBO is veel pittiger, wat ik eerst in x weken/jaar leerde, moet nu in 8 weken") voor jezelf na of dit een probleem is. Je hebt verschillende VWO certificaten, die krijg je niet gratis bij een pakje boter. Je zal je leervermogen e.d. mee moeten hebben.

2) Niet iedere student heeft dezelfde motivatie. Dit zal ook zo zijn op HBO en misschien zelfs WO, maar MBO'ers moeten vaak, terwijl HBO'ers en WO'ers de keus hebben om niet naar de les te komen. Kijk er niet van op als 3/4 van de klas aan het gamen is tijdens de les. Ik had er echt last van. Ik kon niet serieus aan mijn opdrachten werken en kon lastig op een normale manier een gesprek voeren (om mijn vragen te stellen) met studenten/docenten.

3)Mogelijk is het logischer -gezien je vooropleiding/leeftijd- om HBO te doen.

4) Ik werd gewaarschuwd dat ik onder mijn niveau zou gaan studeren. Als je eenmaal een baan hebt, kan het gebeuren dat je niet hogerop komt, omdat je eigenlijk wel tevreden bent en dus niet verder gaat studeren.

5) Bedrijven staan te springen om jou! Zelfs zonder inhoudelijke kennis nemen ze jou aan. Zo lang je maar potentie hebt. Mij werd zelfs door een docent een contact aangeboden, dat mij zonder twijfel aan zou nemen.

@Statischgeladen wat is trouwens je hoogst genoten opleiding en waar heb je diploma's van?

Zoals het er nu uitziet ga ik het volgende doen:
1) in september/november starten met stage op HBO-niveau (mits voldoende studiepunten)
2) een vacature zoeken voor softwaredevelopment op MBO niveau of een stage op HBO-niveau (geen idee of dit kan, omdat ik niet echt stage zou lopen, vanwege te weinig studiepunten) of een mbo-functie als systeembeheerder zoeken bij een bedrijf dat in mij kan investeren, zodat ik ervaring als systeembeheerder op kan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 13-03-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als systeembeheerder heb je genoeg aan mbo. En k denk ook dat dat het slimste is omdat je hierdoorheen kan vliegen en dan werkervaring jaren op kan gaan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Denk dat je wel gelijk hebt. Mavo Wiskunde A is een joke.
Dat is ook rekenen, geen wiskunde. ;)

Vriendelijk verzoek wel de openstaande vragen te beantwoorden zoals vooropleiding en leeftijd. Met Mavo ben je 30+ jaar oud, anders VMBO. En VMBO >>> WO zou ik niemand aanraden als stap. Ook even in 2 jaar VWO-wiskunde A/B is heel wat anders dan op de mavo. Grof gezegd, wat in de mavo eindexamenstof is, heb je bij het VWO al in de 2e klas gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
[...]
De Open Universiteit is duur voor zo ver ik weet.
Of het duur is of niet hangt van je persoonlijke situatie af, de website van DUO heeft een collegegeld calculator:
https://mijn.duo.nl/parti...gegeld&applicatiecode=STI

Moet je even inloggen, en dan Mijn studies -> Collegegeld. Vul de velden in en je krijgt exact te zien wat de opleiding bij de OU gaat kosten.

Hey maar even iets anders. Misschien een realitycheck of hoe je zoiets noemt. Want het ene moment gaat het over WO opleidingen en universiteiten en het andere moment of een MBO opleiding ook goed is om systeembeheerder te worden. Van academisch niveau naar praktisch onderwijs binnen een dag.

Als je een goede positie op de arbeidsmarkt wilt, en voldoende salaris is de IT op zich een prima sector. Maar er zit een enorm verschil tussen de niveau's die je noemt. En ik vraag me daardoor af of dit wel realistisch is, of je begrijpt wat de verschillen zijn en weet wat er bij jou past. Kijk MBO is "Dit is hoe het werkt, laat zien dat je het ook kan" en HBO is meer "Dit is de theorie, pas die toe op de praktijk" en WO is meer theoretisch en stelt veel "waarom" vragen, hier gaat het wat minder over de praktijk. En dat is zo'n wereld van verschil dat als je in een pagina van MBO naar WO gaat ik dat niet kan volgen. Als je WO niveau hebt ga je je vervelen op het MBO. Als je HBO niveau hebt, mis je de praktijk bij het WO. Als je MBO niveau hebt, is HBO of WO te abstract en te weinig praktisch.

Daarnaast, WO is echt overgeklassificeerd voor beheerfuncties. WO gaat richting architectuur, management, analistenwerk, die tak van sport. Met een WO diploma wordt je niet aangenomen op beheerfuncties omdat de kans heel groot is dat je je binnen 6 maanden stierlijk verveelt. Voor HBO kun je misschien aan het begin van je carriere beheerwerk doen maar midcarreer zie ik dat nauwelijks voorkomen.
Dus zorg eerst dat je een goed beeld hebt van welk niveau je wilt gaan doen en watvoor functie je wilt. En of die twee matchen bij elkaar.

Daarnaast een noot uit mijn 12,5 jaar praktijkervaring: systeembeheer is een richting waar ik persoonlijk niet meer in zou gaan investeren als je iets zoekt dat in de toekomst ook nog baankansen heeft. Het IT landschap veranderd snel en beheer zoals dat 15 jaar geleden nodig was, is vandaag de dag veel meer geautomatiseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Widow op 13-03-2020 15:03 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik denk dat je eens goed na moet gaan wat je uiteindelijke doel is; een opleiding is geen doel, maar een middel om ergens te komen. Heb je voor jezelf een goed beeld van de functies waar je met mbo/hbo/wo aan de slag kunt? Heb je een beeld van de werkgelegenheid in dergelijke functies over een jaar of 5?

Systeembeheerder heb je namelijk ook al met een MBO diploma zoals eerder genoemd is.

MBO: Draait aan knoppen (uitvoerend)
HBO: Wie mag aan welke knoppen draaien? Welke knoppen zijn geschikt voor welke situatie? (aansturend/enginering)
WO: Hoe zien de knoppen eruit? Ontwikkeling van nieuwe knoppen (ontwikkeling en beleid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
leeg

[ Voor 111% gewijzigd door Statischgeladen op 29-03-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:13:
[...]

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: Kun je met een HBO- of WO diploma aan de bak als je al rond de 26 bent?
Ja? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:31

dragonhaertt

@_'.'

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: Kun je met een HBO- of WO diploma aan de bak als je al rond de 26 bent?
Op deze vraag is het antwoord: ja
Genoeg studenten die eerst MBO dan HBO hebben gedaan, of eerst HBO en dan een master WO, of een studievertraging hebben opgelopen.

Er zijn zat studenten die 25-26-27 zijn als ze aan het afstuderen gaan. En banen in de tech-sector zijn er voorlopig in overvloed.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja dat kan je. Maar de vraag is eerder wat zorgt ervoor dat je wo wilt gaan doen. Want systeembeheerder wordt je niet met een wo diploma.

Wat heb je op dit moment al?
Waar wil je graag heen?
Je hebt het namelijk telkens over wo. Maar wo is theoretisch. Zeker in vergelijking met HBO of zelfs mbo.

Dus wil je praktisch werken pak HBO. Wil je theorie in dan kan je aan wo denken.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 13-03-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geenberrr

[ Voor 98% gewijzigd door Statischgeladen op 29-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
[...]

Ik wil gewoon systeembeheerder worden, ja. Met een hoge baankans en voldoende salaris. Ik ga zelf nog uitzoeken wat de beste opties kunnen zijn.
Voor systeembeheer moet je geen WO doen.

Er is wel een trend van MBO3/4 naar HBO, omdat de rol van systeembeheerder verschuift. Minder handwerk en herhalende taken. Meer cloud, meer automation.
[...]

Bij de Open Universiteit moet je alles zelf betalen. Ik heb geen geld ervoor, maar met hard werken als ICT'er kun je achteraf heel veel verdienen.

[...]
Voor "heel veel verdienen" wordt je waarschijnlijk beter tandarts. Maar het inkomen van een ICTer op HBO of WO niveau is best okee. En die studie is geen gekke investering.
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Ok dus een WO'er maakt hele ingewikkelde artificial intelligence algoritmes in video games. En HBO is een game maken op basis van bestaande games? MBO is simpelere applicaties met VBscript, HTML, e.d.
Vergeet video games. In Nederland is dat geen noemenswaardige industrie. Developers zijn doorgaans HBO- of WO opgeleid. De functies overlappen enorm en hebben alles te maken met je ontwikkeling na je studie. Als algemeenheid kan ik stellen dat voor data science, data engineering en machine learning wat vaker naar kandidaten met WO wordt gekeken, terwijl in andere vakgebieden HBO of WO uitwisselbaar is voor je baankans.

MBO'ers in development doen niet perse eenvoudiger werk, ze zitten bij bedrijven die minder om diploma's geven. Een cynicus zou zeggen: bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je sluit wel veel deuren, ik denk dat zo'n driekwart van de werkgevers wel een bachelor wil zien.

[ Voor 38% gewijzigd door t_captain op 13-03-2020 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Statischgeladen Voor de zoveelste keer. Hoe oud ben je, wat doe je nu en welke opleidingen heb je al voltooid? Veel vragen blijven maar cirkelen en je springt van hak op tak. Zo komen we niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geenpost

[ Voor 134% gewijzigd door Statischgeladen op 29-03-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het is niet bijna vergelijkbaar, het is helemaal vergelijbaar.

Tandarts, chirurg, allebei in eerste aanleg gewoon WO opleidingen. Als je het in je hebt om een WO informatica af te ronden, dan is een medische WO ook haalbaar.

Belangrijkste is: wat wil je zelf gaan doen? Daar moet je de opleiding bij kiezen.
En direct daarachteraan de tweede vraag: waar sta je nu, want dan kunnen we de route naar zo'n opleiding schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Statischgeladen waarom haal je je antwoord weer weg? (mods kunnen wijzigingen terugzien. ;)) Dat is namelijk heel relevant voor het topic. Ik denk dat je een stapje back to basic moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
[...]

[...]
Je hoefd zelfs je leeftijd niet op je C.V. te zetten.
Als je gewoon een c.v. maakt van in 2024 afgestudeerd met HBO diploma dan zien ze het niet eens (totdat ze je aangenomen hebben en je ID vragen voor de laatste formaliteiten, maar dan kijken ze echt niet op een jaartje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geenpost

[ Voor 118% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wel weer mentaal erbovenop gekomen? :)

Dan zou ik eerder MBO > HBO kiezen als route ipv gelijk WO. Tussen VMBO en HAVO zit al een gigantisch gat, laat staan VMBO en VWO waarna de vervolgopleiding ook een totaal ander niveau is. VWO is niet voor niks 6 jaar en kent minimaal 7 vakken (in mijn tijd) + wat bonusvakken als Maatschappijleer. WO is vele malen abstracter dan HBO en MBO. Laat je leeftijd jezelf niet in de weg staan. Genoeg mensen die niet op hun 16e gelijk doorgaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Conclusie: ga voor de opleiding HBO ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk dat een toelatingstest nog weleens tegen kan vallen met enkel 3 volle jaren VMBO? Of elk jaar afgegleden door de problemen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:36
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Ik ben schooluitvaller. Niet eens aan 4 VMBO begonnen wegens psychische problemen. Maar je hebt dus echt geen 12 vakken nodig om een studie te doen.

Daarnaast: Ik ben 20 jaar op dit moment. Dit jaar word ik 21. Ik blijf er bij dat een MBO opleiding meer voor 16-jarigen is en volgens mij lachwekkend makkelijk is.
Je hebt dus nog helemaal geen opleiding afgerond, en dan roep je dat MBO te makkelijk is... Ga je schamen. Uit al je posts die ik in dit topic lees straal je een enorme arrogantie en zelfoverschatting uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Marber schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Je hebt dus nog helemaal geen opleiding afgerond, en dan roep je dat MBO te makkelijk is... Ga je schamen. Uit al je posts die ik in dit topic lees straal je een enorme arrogantie en zelfoverschatting uit.
Precies er zijn aardig wat mbo 4 opleidingen die nog behoorlijk aan niveau zijn. Zelf heb ik hbo mechatronica gedaan en dat is al compleet een nogo zonder gedegen wiskunde kennis ( 80 % viel daarop af in het eerste jaar)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Ik ben schooluitvaller. Niet eens aan 4 VMBO begonnen wegens psychische problemen. Maar je hebt dus echt geen 12 vakken nodig om een studie te doen.

Daarnaast: Ik ben 20 jaar op dit moment. Dit jaar word ik 21. Ik blijf er bij dat een MBO opleiding meer voor 16-jarigen is en volgens mij lachwekkend makkelijk is.
Je bent pas 20. Waarom voel jij je zoveel beter dan die 16 jarigen? Ga anders gewoon je vmbo halen en daarna je MBO als je denkt dat het zo lachwekkend makkelijk is.

Of doe serieus en ga kijken wat je voor de 21+ test nodig hebt om op het HBO in te stromen. Maar kijk dan ook verdomd goed wat je moet kunnen voor die HBO want je komt niet over als iemand die daar klaar voor is. Het lijkt mij verstandiger om in ieder geval je middelbare diploma te gaan halen of een havo diploma te halen aan de avondschool oid. Zodat je in ieder geval de basis hebt om verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Je bent pas 20. Waarom voel jij je zoveel beter dan die 16 jarigen?
Op zich snap ik dat wel. Er zit maar 4 jaar verschil tussen, maar qua levensfase is het verschil doorgaans enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hey jongens niet allemaal statisch persoonlijk aanvallen nu.

Ontopic:

Misschien eerst proberen mavo volwassen onderwijs papier halen. Daarna kijken of dit appeltje eitje was, dan havo papier halen en HBO.
Anders eerst via mbo en dan kan je altijd nog beslissen om HBO te doen.

Als je rechtstreeks HBO doet heb je teveel kans op uitval en sta je weer zonder diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 14:34

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ga lekker aan een MBO niveau 4 opleiding beginnen, zodra je eenmaal bezig bent, kijken wat de opties zijn mbt een versneld traject. Dan heb je iig weer wat kunnen wennen, als de stof te makkelijk is, lekker dat versnelde traject. Daarna kan je altijd nog HBO doen oid. :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
t_captain schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:26:
...
Tandarts, chirurg, allebei in eerste aanleg gewoon WO opleidingen. Als je het in je hebt om een WO informatica af te ronden, dan is een medische WO ook haalbaar.
Dat denk ik ook (ook afhankelijk van allerlei andere factoren, want het is toch wel echt iets anders/je moet andere dingen kunnen), alleen is het eventueel lastiger om toegelaten te worden (loting etc.). Daarnaast is chirurg geen WO-opleiding, maar een post-WO-opleiding.
Belangrijkste is: wat wil je zelf gaan doen? Daar moet je de opleiding bij kiezen.
En direct daarachteraan de tweede vraag: waar sta je nu, want dan kunnen we de route naar zo'n opleiding schetsen.
Dit lijkt me ook.

@Statischgeladen Nu komt op me over dat je gewoon iets wil doen dat een hoge baanzekerheid en kans op een aardig inkomen biedt. Op zich wel begrijpelijk, maar ik zou daar zelf niet gelukkig van worden als wat ik doe niet ook bij mij aansluit.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 13-03-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:34

Michelli

LL.M

[...]
Ik ben afgelopen september op mijn 27e begonnen als Rijks I-Trainee bij de Rijksoverheid en ik ben niet eens de oudste van mijn lichting.
TheDudez schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:55:
Ik zou HBO gaan doen. Misschien wil een detacheerder zelfs je opleiding betalen als je voor HBO kiest.
Inderdaad. De Belastingdienst heeft bijvoorbeeld een duaal leertraject. Dit is in Apeldoorn, dus je zit of in het WBC (mooi gebouw) of in Quintax (tevens overheidsdatacentrum).

Maar probeer niet teveel op zaken vooruit te lopen. Wie weet heb je over 10 jaar een compleet andere baan waar je helemaal gelukkig van wordt. Ik had ook voor het grote geld kunnen gaan met mijn kennis van het intellectueel eigendomsrecht, maar daar zou ik doodongelukkig van worden.

Dus begin gewoon bij het begin en haal je papiertje (bij de vavo bijvoorbeeld). Als je de vavo in deeltijd doet, dan heb je ook tijd om daarnaast te werken. Genoeg klasgenoten van mij die dit deden nadat ze voor hun eindexamen waren gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
Marber schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Jij bent iemand die gewoon iets schrijft wat je niet weet. Overigens: MBO zou nog een uitdaging kunnen zijn. Ik wil gewoon succes en financiele zekerheid.

[ Voor 53% gewijzigd door Statischgeladen op 29-03-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad @Statischgeladen ook vooral aan bij zichzelf na te gaan in welke sociale omgeving hij het beste gedijdt.

Via dit topic kun je natuurlijk al het een en ander afleiden daarover, en dan vermoed ik dat het in MBO-4 nog wel eens lastig zou kunnen worden. Niet qua kennis, maar wel qua omgang. Vergeet dus ook niet om dat me je beoogde opleiding af te stemmen.

Heb je al eens nagedacht over iets als software-tester? Dat kun je eventueel ook intern doen bij een bedrijf. Kijk bijvoorbeeld wat IT Vitae allemaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Statischgeladen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Jij bent iemand die gewoon iets schrijft wat je niet weet. Overigens: MBO zou nog een uitdaging kunnen zijn. Ik wil gewoon succes en financiele zekerheid.

MBO Niveau 2 lijkt niet veel voor te stellen. Het is heel basic voor iemand die veel gebruik maakt van een computer. Belachelijk voor mijn leeftijd natuurlijk. Programma's installeren en kabels aansluiten? Dat stond d'r serieus. 1 jaar voor heel basic stuff. Lol!!!!
Iedereen wil wel success en financiële zekerheid, maar dat bereik je niet automatisch door een paar 'stappen' met een 'label' te doorlopen. Het is niet alsof je iets doet dat 'WO' heet met een setje stappen en daarna succes en zekerheid hebt. Ten eerste niet om dat die stappen niet voor iedereen te bereiken zijn (en hoe eerder je dat door hebt hoe beter), en ten tweede niet om dat als je al die stappen (als die al te formuleren zijn) doorloopt je nog steeds geen garantie op succes. Genoeg mensen met een WO-achtergrond die geen werk hebben of in de praktijk niks kunnen. Geldt ook voor HBO overigens.

Success en financiële zekerheid krijg je door een combinatie van meerdere zaken, onder andere opleiding, maar dat is zeker niet leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Ik merk dat je je nogal in respectloos vocabulaire uitlaat over MBO, Mavo etc. Want jij hebt deze opleidingen in je zak dan? Of nee toch niet? Met zo'n houding ga je gegarandeerd WO niet halen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

@Statischgeladen Je hebt geen VMBO afgerond, maar je wou gaan beginnen met een WO ICT studie? Volgens mij kan je dat beter laten varen. Voor systeembeheer heb meestal wel hbo nodig als starter, tenzij je heel goed bent op het mbo en projecten kan laten zien aan je toekomstige werkgever.

Ik heb mbo ICT niveau 2/3/4 en hbo ICT gedaan (afgestudeerd met een 9 en 7,9 gemiddeld en geen herkansingen) Ik heb maar twee jaar havo gedaan. Dus je kan wel ver komen in de ICT ondanks geen middelbare school dipoma. Ik heb mbo ICT 2/3/4 in 5 jaar gedaan overigens, terwijl ik drie jaar ziek was. Hbo-ICT ging nog beter dan het mbo, de groepjes zijn het probleem niet, je moet gewoon keihard zijn en individuele beoordeling eisen. Dan heb je geen problemen.

Leeftijd hoef je niet druk om te maken. Ik was afgestudeerd toen ik 29 jaar was Ik kon bij mijn eerste sollicitatie gelijk aan de slag: Zenix in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" en vervolgens naar de tweede werkgever: Zenix in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Succes en financiële zekerheid heb ik nu wel, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Probeer wel te starten op minimaal mbo niveau 3, want niveau 2 is inderdaad nogal matig, zitten veel studenten alleen voor de stufi.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 13-03-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

MBO Niveau 2 lijkt niet veel voor te stellen. Het is heel basic voor iemand die veel gebruik maakt van een computer. Belachelijk voor mijn leeftijd natuurlijk. Programma's installeren en kabels aansluiten? Dat stond d'r serieus. 1 jaar voor heel basic stuff. Lol!!!!
:) Misschien heeft je commentaar ook wel betrekking op jezelf. De mensen die op je reageren hebben deze studies wellicht wel gedaan en een beter beeld ervan dan jij.

Leuk dat je succes en zekerheid wilt. Dat doe je door een opleiding af te maken. En dat begint toch echt onderaan de ladder. Dus maak je VMBO af, ga MBO doen en ga daarna eens nadenken of een HBO erin zit. Met deze houding moet je toch niet eens aan WO willen denken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19
[...]

Mbo niveau 2 IS dan ook niet veel. Wat eerder al is gezegd: er is een kentering van mbo-4 naar hbo. Dat heeft voor een deel te maken met hoe het mbo nu geregeld is.

Maar volgens mij haal je leeftijd en je opleidingsniveau door elkaar. "Belachelijk voor mijn leeftijd natuurlijk". Ik heb zelf nog niet scherp wat je wel hebt afgerond, maar als je nu naar mbo-2 kijkt: doorlopen.

Op dit moment is hbo het niveau wat meestal gevraagd wordt (of ze willen een mbo-4er van 20, met 18 jaar werkervaring). Ik heb nog niet het idee dat je kan beginnen met hbo, maar zou je dat willen doen, dan zou ik een route mbo-4 -> hbo (eventueel AD) overwegen. Dan ben je minimaal 5 jaar verder, en ben je op de leeftijd voor een man/vrouwbeest en een huis. Laten we dan eens verder gaan praten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
[...]

ehm..... 3 vmbo net gehaald dus en daarna 4 of 5 jaar niks gedaan, en nu op WO niveau willen verdergaan?

Wat heb je in die tussenliggende jaren gedaan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:12
Waarom laat je niet eens een IQ of andere competitietest afnemen en ga je daarmee in de hand naar een studiekeuze adviseur? Dan heb je allereerst een meer feitelijk beeld van je intelligentie. Uiteraard is IQ niet zaligmakend, verre van, maar het geeft wel een indicatie van welke opleidingen echt te makkelijk of moeilijk zouden zijn.

De studiekeuze adviseur kan je dan helpen bij de meer menselijke kant. Wat past bij jou? Duaal, of juist jaren lang schoolbanken en met wie in de schoolbanken. Er lijken toch veel vooroordelen in je berichten te zitten, die heus niet allemaal kloppen (en sommige wel, als je 20+ bent en wat hebt meegemaakt, lijkt me een klas vol 16-jarigen ook niet snel passend). Maar zoek adviseurs die je kunnen helpen, maar ook eerlijk willen zijn.

Aan de goedbedoelde reacties hier: het is zo lastig om op afstand iemand zijn problematiek in te schatten. Ken een studiekeuze adviseur die een keer iemand met grote studieproblemen op het MBO na tests heeft doorgeplaatst naar het WO. Bleek 'mensa'-slim, maar al de jaren daarvoor niemand gemerkt. Zal wel once in a lifetime zijn, maar levenspaden kunnen machtig divers zijn. Wat pech op de basis of middelbare en je krijgt in NL nu eenmaal een stempel, waar je later zelf mee aan de slag moet.

[ Voor 24% gewijzigd door paknaald op 13-03-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zonder denigrerend te willen doen, maar lees je reacties nog eens zorgvuldig na en vergelijk zins opbouw, woordkeus, gebruik van leestekens en dergelijke eens met de antwoorden die je gekregen hebt.
Kijk daarnaast ook eens inhoudelijk naar het verhaal wat je probeert te vertellen, gaandeweg, in dit topic.
Je zult het met me eens zijn dat er weinig overtuiging en structuur uit spreekt.
Als je op MBO4, HBO of zelfs WO niveau wilt meekomen in het (bedrijfs)leven zul je ook hier wat energie in moeten steken, voor een 20 jarige komt dit niet bijster sterk over.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik me eerst hier druk over maken.

succes met je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dus als ik alle brokjes informatie correct probeer samen te vatten:
- je was een VMBO scholier in het derde leerjaar
- je kreeg psygische problemen en was gedongen om met school te stoppen
- nu vier jaar later ben je er boven op en heb je hulp nodig om je leven weer op te pakken

Om eerlijk te zijn: toen je uitviel was je een VMBO scholier en nu ben je mischien een waardevolle levenservaring rijker, maar je hebt nog steeds dezelfde inteligentie en grofweg dezelfde kennis als toen. De beste plek om je leven weer op te pakken is waar je het hebt achtergelaten. Zorg dat je het bruggetje van VMBO-3 maakt naar het MBO.

Plotseling een HBO of WO studie gaan doen is gewoon geen realistisch scenario. Dat zou alleen kunnen als je op het VMBO ver onder je niveau zat en je moet ook niet vergeten dat het 4 jaar geleden is toen je voor het laast aan het leren was. Waarschijnlijk kost je ook nog wat moeite om de draad weer op te pakken als je eenmaal bent begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurmandje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-01 09:29
Na de havo heb ik hbo-ict geprobeerd maar dat ging voor geen meter door onvolwassenheid. Daarom ben ik na een half jaar gestopt en ben ik in april 2018 met mbo 4 applicatieontwikkelaar begonnen.

Dit voelde als een stap terug maar achteraf was het het tegenovergestelde. Op het Deltion college in Zwolle kun je kiezen tussen een klassikale of flexibele opleiding. Klassikaal spreekt voor zich maar flexibel is wellicht interessant voor jou.

Op flexibel is vrijwel iedereen ergens tussen de 20 en 30, dat maakt dat er een volwassen sfeer hangt wat denk ik uniek is op het mbo. Daarnaast kun je bij flexibel je eigen leerweg inplannen. Dit houdt in dat je zelf bepaalt wanneer je welke vakken doet. Voor mij als havo'er is dit zo fijn. De vakken Nederlands, Engels en rekenen heb ik maar een paar dagen aan hoeven besteden om ze af te ronden, je mag namelijk zelf bepalen of je lessen volgt of de vakken in zelfstudie doet. Hierdoor kon ik mij volledig focussen op de programmeervakken. Dit was heel motiverend.

Nu, 2 jaar later, ga ik deze zomer afstuderen en in september opnieuw hbo-ict doen. Dit keer weet ik zeker dat het gaat lukken omdat ik nu volwassen ben, motivatie heb, en veel voorkennis heb van programmeren door het mbo en zelfstudie.

Als je in de buurt van Zwolle woont raad ik je echt aan om eens een dag mee te lopen op het ict-flex. Ik weet niet of ze elders ook ict-flex opleidingen aanbieden.

[ Voor 20% gewijzigd door Frituurmandje op 14-03-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Je bent pas 20 dus je hebt nog genoeg kansen om er wat van te maken! In ieder geval goed dat je je nu beseft dat je aan de bak moet. Je moet je realiseren dat je sindsdien met school bent gestopt, ook je leerontwikkeling is gestopt (buiten levenservaring om). Dus, deze "verloren" jaren moet je gaan inhalen en het is dus essentieel dat je goed onderzoek doet naar je mogelijkheden.

Als ik zo naar je posts kijk, merk ik dat je niet helemaal op de hoogte bent wat nou precies een mbo'er, hbo'er en wo'er doet. Zorg eerst dat je dat goed helder hebt zodat je in ieder geval weet wat je doel is. Kijk dan vervolgens naar de arbeidsmarkt. Wat voor banen zijn de komende 3-5 jaren nou echt aantrekkelijk?Wat lijkt mij leuk? Houd ook je attitude in check en blijf bescheiden. Je doet wel neerbuigend over mbo 2, maar in feite ben jij op dit moment niet eens direct toelaatbaar voor mbo 2. Deze zelfoverschatting helpt niet.

Ik ben zelf ooit op vmbo-kader begonnen, vervolgens mbo en hbo afgemaakt en recentelijk mijn master Econometrics gehaald. Persoonlijk vind ik dat er enorme niveauverschillen zijn tussen mbo-hbo en hbo-wo. Mijn avontuur van vmbo naar master heeft mij dan ook 11 jaar gekost. Met geduld en discipline kom je al heel ver ;)

Mijn advies: Wees goed geïnformeerd, maak de juiste beslissingen en blijf bescheiden. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geenbericht

[ Voor 118% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
En eerst een mbo halen betekend dat je er niets van gaat maken?
Dit is juist een soort zekerheid inbouwen. Als de HBO toch een te hoog niveau blijkt kan je in ieder geval nog terugvallen op je reeds behaalde diploma. Zonder dit mbo diploma heb je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
verwijdert

[ Voor 98% gewijzigd door Statischgeladen op 18-03-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
WO ICT is aardig wat theorie ook.

Kijk eens naar dit vak op MIT Open Courseware.
Gooi er wat uurtjes tegenaan en kijk of je het (goed) begrijpt en of je het wat vindt.
Zo ook dit vak (geen video, wel lesmateriaal)

Ik denk dat het in principe zonder bijv VWO-wiskunde zou moeten kunnen (maar pin me er niet op vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://alleexamens.nl/examens/HAVO/

Hier kan je de oude examens oefenen en kijken hoe goed je het er vanaf brengt.
Let op dat je 2 uur de tijd neemt en dan gewoon alles zo goed mogelijk maakt op papier. (OFC niet spieken bij antwoorden etc)
Laat een ander het nakijken.

Iig wiskunde natuurkunde scheikunde Engels en Nederlands.

Kan je meteen kijken of je beter mbo of HBO start.
En met mbo bedoel ik niet niveau 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Statischgeladen schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Het gaat vooral om MBO Niveau 2 en VMBO Basis omdat het gewoon ver beneden mijn niveau is om dat te doen op deze leeftijd.
Leeftijd heeft geen snars met niveau te maken. Waarom voel jij je zo goed omdat je wat ouder bent? Je hebt nog steeds dat niveau als waar je mee gestopt bent. Dus ga gewoon lekker verder waar je gebleven was en voel je vooral niet te goed omdat je wat ouder bent. Dat ben je namelijk niet, troost je. En niemand kijkt neer op MBOers, we hebben die met z'n allen keihard nodig in de maatschappij, dus ook dat leg je jezelf op en is gewoon niet waar. Wel heb je voor veel functies een HBO nodig, maar voor een Systeembeheerder dus weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je tegen het mbo op ziet (wat ik wel kan begrijpen), kun je eerst een jaartje VAVO op vmbo-t niveau doen. Als je dat gehaald hebt, kun je met de juiste motivatie in één jaar een HAVO-diploma via VAVO op zak hebben. Kost je slechts 2 jaar i.p.v. 3 jaar en je kunt het mbo ontwijken.

Vergeet niet dat je overal "kloteklappers" hebt rondlopen. Wat ik tijdens een meeloopdag heb meegekregen zijn mbo'ers vaak minder gemotiveerd. Maar op het HBO heb je ook zulke mensen rondlopen. Ik denk dat ze op de VAVO zeer gemotiveerd zijn. Iedereen zit daar om zo snel mogelijk een papiertje te krijgen en hebben dus een duidelijk doel voor ogen.

Vergeet ook niet wat voor jou het beste is. HBO is heel zelfstandig. Ik kan me voorstellen dat jij die zelfstandigheid niet hebt. Het is echt niet erg om in kleine stapjes naar je einddoel te werken. Ik heb eerst vmbo gedaan, terwijl ik HAVO aan kon. Ik ben heel blij met deze keuze. M'n ouders konden me goed helpen met didactische zaken (zoals huiswerk inplannen, wanneer beginnen met leren, wanneer vrije tijd) terwijl ik zonder veel problemen vmbo deed. MBO zou echt geen optie zijn geweest op m'n 16de en gelukkig heb ik dan ook HAVO gedaan. Toen ik bijna 19 was, heb ik m'n HAVO-diploma gehaald. Met veel extra levenskennis ben ik begonnen aan HBO. En ondanks dat het niet makkelijk is, ben ik al wel een heel eind op weg naar mijn einddoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Statischgeladen schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:04:
[...]

Zeker. Ook iets waar ik aan gedacht heb. Al was er iemand die mij aanraadde om na 1 jaar MBO 4 een HBO studie te doen. Maar misschien was zijn advies niet het beste. Eerst een MBO 3/4 diploma halen verhoogd je kans op succes, ongeacht het feit dat mensen misschien neerkijken op "domme VMBO'ers". En dat basis rekenen/taal kan ik echt wel. Wiskunde is ook een klus om te oefenen en de achterstand in te halen. De stelling van Pythagoras stelt niks voor. Ben ook met Heron's formula en stelling van Thales aan het oefenen geweest. Dat is middelbare schoolniveau maar ja.

Mathsisfun.com is een goede site om te oefenen met "high school mathematics".
Om te voorkomen dat je wat random wiskundige dingen gaat leren zou ik kijken naar havo/vwo examenstof. Het geeft je meer structuur en je weet precies wat je moet kennen voor hbo/wo. Ik zou dus ook desbetreffende boeken kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
geenbericht

[ Voor 229% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statischgeladen

Statischgeladen

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:17:
Ja dat kan je. Maar de vraag is eerder wat zorgt ervoor dat je wo wilt gaan doen. Want systeembeheerder wordt je niet met een wo diploma.

Wat heb je op dit moment al?
Waar wil je graag heen?
Je hebt het namelijk telkens over wo. Maar wo is theoretisch. Zeker in vergelijking met HBO of zelfs mbo.

Dus wil je praktisch werken pak HBO. Wil je theorie in dan kan je aan wo denken.
Dan ga ik simpelweg proberen HBO te halen. Eerst begin ik op een laag niveau wat haalbaar is. Ik ben blij als ik in ieder geval MBO haal.

Excuses voor sommige van mijn absurde posts.

[ Voor 5% gewijzigd door Statischgeladen op 19-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Geeft niet.
Ik denk dat dat een goed plan is. Praat ook eens met een studieadviseur, die kan helpen een pad uit te stippelen. Mogelijk als je allemaal negens haalt dat je bepaalde vakken tegelijk kan volgen, of meteen op HBO niveau.
Leg de lat in het begin niet te hoog, kijk pas na te. Half jaar hoe je ervoor staat.
Pagina: 1