Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Seagate Barracuda 1TB werkt niet meer - Help

Pagina: 1
Acties:

• NoMas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Hallo iedereen,

Tot grote teleurstelling en uiteraard frustratie is enkele dagen geleden mijn HDD stuk gegaan. Of in ieder geval, daar heeft het alle schijn van. Helaas het afgelopen jaar geen backup gemaakt en er zijn in de tussentijd veel privé foto's gemaakt en opgeslagen... ;(

Savonds was ik nog gewoon een spelletje aan het spelen, de dag erna start de desktop niet meer op. Bij het opstarten merkte ik al direct dat mijn HDD gek deed, hij maakte een tikkend geluid. Ik heb al veel op internet gezocht en het bijgevoegde filmpje komt het beste in de buurt van het geluid wat mijn HDD maakt:

De PC start inmiddels wel weer op omdat ik op mijn SSD schijf een schone windows installatie heb gedaan. Wat ik ook probeer met mijn HDD hij start wel op, gaat tikken en slaat daarna weer af (zie video). De schijf wordt dan ook niet meer herkend in de Desktop, een andere desktop en ook niet in een dockingstation...

Nou zie ik in de youtube video niet direct een oorzaak/oplossing aangezien de filmer zijn HDD gewoon heeft weggegooid... De meeste antwoorden zitten in de hoek van een kapotte head. Zijn er hier misschien nog mensen die hier iets meer over kunnen zeggen en wellicht ook iets over de kans op recovery als ik de schijf weg breng naar een bedrijf? Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn. Alvast super bedankt! _/-\o_

Verwijderd

NoMas schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:55:
Hallo iedereen,

Tot grote teleurstelling en uiteraard frustratie is enkele dagen geleden mijn HDD stuk gegaan. Of in ieder geval, daar heeft het alle schijn van. Helaas het afgelopen jaar geen backup gemaakt en er zijn in de tussentijd veel privé foto's gemaakt en opgeslagen... ;(

Savonds was ik nog gewoon een spelletje aan het spelen, de dag erna start de desktop niet meer op. Bij het opstarten merkte ik al direct dat mijn HDD gek deed, hij maakte een tikkend geluid. Ik heb al veel op internet gezocht en het bijgevoegde filmpje komt het beste in de buurt van het geluid wat mijn HDD maakt: [YouTube: Seagate barracuda 3tb hard drive Failed]

De PC start inmiddels wel weer op omdat ik op mijn SSD schijf een schone windows installatie heb gedaan. Wat ik ook probeer met mijn HDD hij start wel op, gaat tikken en slaat daarna weer af (zie video). De schijf wordt dan ook niet meer herkend in de Desktop, een andere desktop en ook niet in een dockingstation...

Nou zie ik in de youtube video niet direct een oorzaak/oplossing aangezien de filmer zijn HDD gewoon heeft weggegooid... De meeste antwoorden zitten in de hoek van een kapotte head. Zijn er hier misschien nog mensen die hier iets meer over kunnen zeggen en wellicht ook iets over de kans op recovery als ik de schijf weg breng naar een bedrijf? Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn. Alvast super bedankt! _/-\o_
Het beste is nu om nog zo min mogelijk de harddisk aan te zetten. Iedere keer dat je dat doet, wordt de schade alleen maar groter. Toen je voor de eerste keer constateerde dat de schijf aan het tikken was, had je hem gelijk uit moeten zetten. Soms werkt de "vriezertruuk", maar dat zou ik niet doen.
Datarecovery heeft een goede kans, mits het oppervlakte niet teveel beschadigd is. Aangezien ze bij het recoverybedrijf onderdelen gaan vervangen, kunnen ze hem weer uitlezen, maar nogmaals, wel afhankelijk van de beschadigingen. Recovery is best een dure hobby, hou daar rekening mee, voor een paar tientjes gaat het in ieder geval niet gebeuren, voor een paar honderd misschien ook niet. :/

Nu is misschien ook het belang van back-ups je duidelijk geworden. Zolang duurt dat niet en scheelt veel frustratie ;)

• NoMas
Ik heb één dag geprobeerd de schijf nog aan de praat te krijgen wat wil zeggen in andere desktop hangen, andere kabels etc etc. Hierbij heb ik de schijf ik denk wel 20x opnieuw opgestart...achteraf inderdaad hopelijk niet teveel (extra) schade toegedaan.

Ik had iets over de vriezer gehoord inderdaad, maar wat zou dat denk je doen met mijn schijf? Ik verwacht niet dat de schrijfkop vastzit aangezien deze op en neer tikt zoals te horen en zien is in het filmpje. Niet geschoten is natuurlijk nooit raak maar wat zijn de kansen? Kan het leiden tot extra schade als ik 'm in een ikea dichtklik zakje stop? en hoelang dan?

Ik ga morgen met Data Recovery Nederland in Uden bellen voor advies. waarschijnlijk bevestigen zij mijn vermoedens. Ik las in een review van iemand, het zal afhankelijk zijn van de grootte van de schijf natuurlijk, dat zo'n geintje als de schrijfkop vervangen € 1600,- kost? :X

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Prijzen staan hier, zou voortaan toch maar back-uppen: https://www.datarecoveryn...wXhDR4H-cO3gaAqsaEALw_wcB

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 17:57
Je kunt het natuurlijk ook zelfs proberen. Zat tutorials over hoe je platters overzet naar een andere identieke harddisk.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HenkEisDS schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:57:
Je kunt het natuurlijk ook zelfs proberen. Zat tutorials over hoe je platters overzet naar een andere identieke harddisk.
Als je enige zekerheid op data recovery wilt, dan ga je dit zeker niet doen. Zeker niet als je geen cleanroom hebt. Erg slecht advies, in deze. :|

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 17:57

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:47
Eens met @_Dune_ hier: zelf doen is slecht advies. Je mist kennis en ervaring. Je mist bijpassende spullen - meeste mensen hebben geen stofarme ruimte zoals in het filmpje te zien is.

Het is leuk om eens te proberen als er niets van waarde op de schijf staat. Als, zoals bij TS, er veel privé-foto's op staan, je geen backup hebt en al een duur betaalde recovery-service overweegt, dan is duidelijk dat er bepaald wel dingen van waarde op de schijf staan.

Uitbesteden aan mensen met ervaring dus. Niet zelf gaan hobbyen.

• NoMas
Hmm de optie recovery ligt inderdaad het meest voor de hand. Heb al wat rond gebeld en ze komen naast no cure no pat (enkel verzendkosten) allemaal rond de 900 euro uit... vervelend dure grap maar wederom een goede les om alles maar altijd op 2-3 plekken op te slaan. Ga mn Stack storage ook maar weer wat meer gebruiken. Ik zal binnenkort de uitkomst van de recovery posten!

Verwijderd

NoMas schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:27:
Hmm de optie recovery ligt inderdaad het meest voor de hand. Heb al wat rond gebeld en ze komen naast no cure no pat (enkel verzendkosten) allemaal rond de 900 euro uit... vervelend dure grap maar wederom een goede les om alles maar altijd op 2-3 plekken op te slaan. Ga mn Stack storage ook maar weer wat meer gebruiken. Ik zal binnenkort de uitkomst van de recovery posten!
Lijkt mij wel het beste, je kan natuurlijk zelf gaan lopen klooien, maar dan weet je zeker dat de kans 99% is dat het fout gaat... :Y
€ 900,00 is een flinke rekening en die geldt volgens mij bij een "simpele" recovery, nu dus hopen dat jij geen "complexe" recovery nodig hebt, want dan zou de prijs wel eens hoger kunnen worden. -O-
Laten we de oude, maar oerdegelijke 3-2-1 regel weer met ere herstellen! *O* :

3 Back-ups
2 Locatie's
1 Offline

De oudjes onder ons zullen deze regel nog wel kennen.... :)
Pagina: 1