Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo allen,

Onder het mom van oa privacy, niet te afhankelijk zijn van fabrikanten dmv vendor-lock-ins, en gewoon omdat het leuk is om te Tweaken en nieuwe dingen te leren, ben ik de laatste tijd goed op weg om een boel software te vervangen (browser, wachtwoord manager, hele Adobe pakket en Microsoft Office).

Nu heb ik thuis een leuke DS216+II NAS van Synology staan, welke ik gebruik voor:
1 - Netwerk opslag in al mijn Windows computers
2 - L2tp VPN naar thuisnetwerk, zodat ik bovenstaande ook onderweg kan gebruiken, en bijvoorbeeld toch via mobiel internet op mijn telefoon kan printen of Google Cast op de MiBox S in het thuisnetwerk kan gebruiken.
3 - De mobiele (DS File) app, om vanaf mijn Android toestel bij de bestanden te kunnen en foto's automatisch te back-uppen naar mijn eigen cloud (de NAS dus, waar ik dan direct via File Explorer op mijn Windows machines bij kan).
4 - Via de web-interface kun je snel links aanmaken naar mappen/bestanden op de NAS zodat anderen er bij kunnen, deze zijn optioneel te beveiligen met een timer en/of wachtwoord.

Echter zitten hier 2x4TB schijven in, in een soort Raid1 opstelling. Dus, wel iets redundancy, maar geen backups voorlopig. Het plan was eigenlijk om de huidige NAS op een andere locatie neer te zetten voor wekelijkse/maandelijkse backups, en een nieuwe, uitgebreidere machine aan te schaffen voor thuis, maar kijkende naar de Synology systemen krijg je gewoon... zwakke hardware voor je geld.

Natuurlijk zit daar wel DSM bij, en voor iemand als ik, met weinig NAS/netwerk ervaring is dat een heerlijk OS gebleken. Echter krijg je dit alleen bij de toch wel dure hardware (als je gewoon een licentie kon kopen voor je eigen hardware, had ik het overwogen), en zaken als Xpenology wil ik eigenlijk niet gebruiken voor mijn hoofd-server/NAS systeem omdat ik niet wil dat Synology daar op een dag alsnog de stekker uit trekt, of dat ik constant tegen issues aanloop doordat mijn hardware eigenlijk ongeschikt is voor de software.

Twee grote nadelen van DSM zijn dus de afhankelijkheid van Synology, maar ook dat de documentatie echt een puinhoop is. Veel artikelen zijn inmiddels gewoon ~10 jaar oud, en niet meer relevant voor huidige versie's van DSM. Zelfs op Synology's eigen website staat in de handleidingen nog dat je bepaalde packages moet installeren die al uit het package center verwijdert zijn.
Als laatste is het meeste gewoon redelijk basic, en wanneer je iets meer van je NAS wil, zul je alsnog om het OS heen moeten werken.

Dus; ik ben op zoek naar een alternatief NAS/Server OS. Tot nu toe is mijn oog eigenlijk vooral gevallen op FreeNAS, of eventueel UnRaid, maar gezien ze voor zover ik kan zien redelijk dezelfde functionaliteit hebben, terwijl FreeNAS Open Source en bovendien gratis is, ligt daar nu eigenlijk de voorkeur.

Nu is de vraag of ik alles wat ik met mijn huidige Synology doe, ook daar mee kan doen.

1 - Netwerk opslag? Ja, in ieder geval vanaf het thuis netwerk!

2 - L2TP VPN? Hier heb ik wat hulp bij nodig. Ik kan veel documentatie vinden over een OpenVPN connectie, maar daar heb je een client bij nodig, terwijl ik de L2TP connecties gewoon toe kan voegen via de ingebakken methoden in zowel Windows als Android. In FreeNAS zelf lijkt hier geen optie voor te zijn, maar volgens de volgende video kan je bijv. een VM met Ubuntu Server 16.04 er op zetten en daar dan een Pi-Hole installatie op gebruiken. YouTube: Whole Home Ad Blocking! - FreeNAS VM Install Tutorial
Dat ziet er sowieso wel uit als een leuk project, maar zou ik dit ook kunnen doen voor bijvoorbeeld de VPN? En zou ik dan de VPN en Pi-Hole in dezelfde VM kunnen draaien, of moet ik twee VMs met andere IP adressen gebruiken? En welk OS is dan het meest licht-gewicht/het makkelijkst om deze VPN verbinding in op te zetten? Aan wat voor soort hardware configuratie moet ik dan gaan denken voor de NAS zelf?

Heeft er iemand suggestie's?

3 - De mobiele app. Dit lijkt grotendeels mogelijk te zijn door NextCloud te installeren, en dan via de NextCloud instellingen het Storage volume van de NAS te linken. Echter is me niet duidelijk of het syncen tussen de netwerk mappen in Windows en de app dan ook gewoon werken zoals bij Synology, en of ik dan ook van buiten mijn eigen netwerk in NextCloud kan inloggen, of hier eerst bovenstaande VPN voor nodig heb. Ook hierover hoor ik graag van jullie!

4 - Links naar mappen/bestanden delen. Ik heb helemaal geen enkel idee of dit mogelijk is. Eventueel kan dit dan via NextCloud of BitTorrent sync? Het liefst zonder dat de ontvanger hiervoor een bepaalde client of software moet hebben. Bij Synology gaat het gewoon via een web-link (maar dat is dan het voordeel van Synology en dat je gewoon een soort eigen webpagina op hun server krijg, dmv QuickConnect ed?), en graag zou ik het zo blijven doen.

Als laatste de vraag of er iemand toevallig iemand een eigen Bitwarden vault draait op FreeNAS en hoe dit het makkelijkst is om te doen? Jails, docker, Ubuntu VM? Graag hoor ik jullie tips en ervaringen met FreeNAS, of een ander OS dat je beter voor mijn use-case lijkt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:46

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat Synology geen betere reclame voor zichzelf had kunnen maken als jouw enorme post.

Als ik je post lees dan biedt een Synology jou prima waarde alleen je wilt er twee zodat er een als backup target dienst kan doen.

Eigenlijk zou jou huidige Synology gewoon prima zijn. Die kan blijven draaien zoals die nu is. Verhalen over vendor-lockin vind ik eigenlijk een beetje esoterisch. Al met al, het is meer een excuus om gewoon weer wat nieuws te mogen kopen van jezelf :)

Een aantal adviezen:

Cloud backup
Voor de prijs van een nieuw kastje kun je jaren cloud backup kopen. Privacy, tja. Jouw keuze. Ik gebruik zelf Backblaze (geen aandelen). Werkt niet met een NAS maar verdiep je in cloud backup, het scheelt een hoop gedonder.

2e Synology
Koop een goedkope 2e Synology (2e hands?), stop er wat schijfjes in en gebruik de mooie backup software van Synology. Lijkt me een robuste oplossing.

2e zelfbouw NAS
Als je dan toch zo graag wilt beunhazen, kijk dan eens rond in het DIY NAS topic. Een 2e hands Microserver zou al een mooi goedkoop platform kunnen zijn. Het is toch backup storage.

FreeNAS met ZFS is prima, maar pas wel op

In het DIY NAS topic is genoeg inspiratie te vinden voor behuizingen en hardware als je zelf wilt klussen.

OpenVPN vereist een client maar dat is niet zo moeilijk om op te zetten maar is wel ff klussen, je wilde toch nieuwe dingen leren ;) Ik gebruik het zelf ook en het werkt prima.

https://louwrentius.com/s...th-openvpn-and-linux.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fero
Q schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:32:
Ik denk dat Synology geen betere reclame voor zichzelf had kunnen maken als jouw enorme post.

Als ik je post lees dan biedt een Synology jou prima waarde alleen je wilt er twee zodat er een als backup target dienst kan doen.
Allereerst heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Het punt is juist een beetje dat zodra je dingen wil doen waar je Synology niet voor gemaakt is (zoals Pi-Hole), het ineens allemaal erg lastig wordt terwijl het blijkbaar makkelijker kan. Daarbij wil ik ook met wat VMs gaan werken en ondersteund Synology dit niet op een NAS met <4GB RAM. De goedkoopste daarvan volgens de Pricewatch kost al €535, daarvoor kan ik ook iets met een Hyperthreaded 6 core en 32GB RAM in elkaar zetten, natuurlijk :*)
Eigenlijk zou jou huidige Synology gewoon prima zijn. Die kan blijven draaien zoals die nu is. Verhalen over vendor-lockin vind ik eigenlijk een beetje esoterisch. Al met al, het is meer een excuus om gewoon weer wat nieuws te mogen kopen van jezelf :)
Oké, daar heb je misschien een punt!
Toch heb ik liever mijn data, backups, VPN en dat soort dingen allemaal via Open Source installaties lopen welke ik ook op andere hardware of installatie's kan gebruiken, dan alles bij één enkel, gesloten systeem van een commerciële partij welke ook verkocht kan worden of wat dan ook.

Het zou niet de eerste keer zijn dat Synology gewoon een functie uit DSM zal halen waar ik nog gebruik van wil blijven maken :|

Ik blijf er bij dat het voor simpele NAS taken voor de gemiddelde consument mooie kastjes zijn... maar ik wil toch iets meer (en minder afhankelijkheid) ;)
Een aantal adviezen:

Cloud backup
Voor de prijs van een nieuw kastje kun je jaren cloud backup kopen. Privacy, tja. Jouw keuze. Ik gebruik zelf Backblaze (geen aandelen). Werkt niet met een NAS maar verdiep je in cloud backup, het scheelt een hoop gedonder.

2e Synology
Koop een goedkope 2e Synology (2e hands?), stop er wat schijfjes in en gebruik de mooie backup software van Synology. Lijkt me een robuste oplossing.

2e zelfbouw NAS
Als je dan toch zo graag wilt beunhazen, kijk dan eens rond in het DIY NAS topic. Een 2e hands Microserver zou al een mooi goedkoop platform kunnen zijn. Het is toch backup storage.
Hartelijk dank! Die van Cloud backup sla ik even over, dat is juist niet de bedoeling!
Het originele plan was inderdaad om er gewoon nog een Synology kastje bij te gooien, maar na met een vriend de een custom Server/NAS heeft te hebben gekletst zie ik er als Tweaker de voordelen (en lol) wel van in.

De hardware bij elkaar zoeken zal ook zeker wel lukken, ik ben alleen op zoek naar aanbevelingen over wat ik ongeveer nodig ga hebben voor, laten we zeggen, NextCloud, Bitwarden, 2 Ubuntu Server VMs, een Elementary OS, en een Windows 10 VM. In de meeste gevallen lijkt dit me op redelijk minimale hardware wel mogelijk, maar mochten de W10 en Elementary OS VMs gelijktijdig stevig in gebruik zijn, dan wil ik wel dat de server dit bij kan benen.
Bedankt voor deze waarschuwing, die ga ik onthouden!
OpenVPN vereist een client maar dat is niet zo moeilijk om op te zetten maar is wel ff klussen, je wilde toch nieuwe dingen leren ;) Ik gebruik het zelf ook en het werkt prima.

https://louwrentius.com/s...th-openvpn-and-linux.html
Hmwah nee, het zit hem niet zozeer in de moeilijkheidsgraad, na alle guides over OpenVPN te hebben gelezen lijkt het me aardig te doen; Echter: Nu is het enige dat ik hoef te doen:
In Windows: Klik netwerk icoon in taakbalk > Connect to VPN
Op Android: Schuif mijn quick toggles bovenuit het scherm en zet VPN aan

Om dan eerst op elke PC/telefoon waar ik het wil gaan gebruiken een stuk software te moeten downloaden, en dan iedere keer eerst op moet starten voordat ik bij m'n bestanden kan. Dat is niet moeilijk, dat is gewoon mijn werkwijze onnodig omslachtig maken, dus liever houd ik het bij L2TP/IPsec :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:46

Q

Au Contraire Mon Capitan!

OpenVPN
Ik zit zelf op iOS en OpenVPN integreert met de ingebouwde OS API's dus effectief is het 'native' (was vele jaren terug niet zo). Ik verwacht dat dit ook wel zo zal zijn op Android. Je hoeft dus niet continue zelf handmatig de VPN aan/uit te zetten.

Overige tools
Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met 99% van de tools / apps die je noemt dus op dat vlak ben ik waardeloos.

Hardware
Ik tel iets van 6 verschillende apps/VMs? Ik denk dat als je virtuele desktops draait en je die responsive zou willen houden dan is een quad-core wel het minimum denk ik. Maar verder kan ik er niets over zeggen. Wordt vooral zelf even je huiswerk maken en goed RAM requirements bij elkaar optellen. Pi-hole verbruikt vrijwel niets, dat hoef je niet eens mee te tellen.

Als ik je posts eigenlijk zo lees heb ik het probleem dat ik 'm niet zo voel, wat je echt precies wilt doen. Dus misschien dat andere mensen wel een nuttige bijdrage kunnen leveren. (y)

Edit
Ik heb je posts nog eens doorgelezen en je stelt erg open vragen die voor mijn gevoel vooral eigenlijk eigen huiswerk vragen zijn.

Deze vraag:

Aan wat voor soort hardware configuratie moet ik dan gaan denken voor de NAS zelf?

Ik heb eigenlijk geen relevante informatie gelezen om iets zinnigs te kunnen zeggen. Ik zie ook geen eigen effort.

Het is misschien raar om deze gedachte met je te delen, maar ik heb eigenlijk de indruk dat je jezelf een project op de hals gaat halen wat misschien even een stap te ver is. Misschien is mijn indruk totaal verkeerd en onterecht en laat je er niet door tegen houden. Maar denk er even goed over na. Test eerst eens wat zaken uit in een VM op je laptop/desktop.

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 12-03-2020 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 21:26
Dat je bij Synology relatief zwakke hardware voor je geld krijgt ben ik het selectief mee eens. Als je puur naar rauwe specs kijkt kun je voor hetzelfde geld een veel krachtigere zelfbouw oplossing in elkaar zetten. De hardware die ze leveren is in een thuissituatie vaak meer dan snel zat en werkt out of the box stabiel. De vraag is of je enkel als NAS meer performance nodig hebt.

Ik heb om deze scheiding te maken een NUC staan als home-server. Alles wat enige rekenkracht kost staat op de NUC en de NAS is enkel storage waardoor de schijven vaak in slaap kunnen en daardoor wat aan energiebesparing doen. Wellicht is dit scenario ook voor jou een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Fero schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Het punt is juist een beetje dat zodra je dingen wil doen waar je Synology niet voor gemaakt is (zoals Pi-Hole), het ineens allemaal erg lastig wordt terwijl het blijkbaar makkelijker kan.
offtopic:
Lastig? Docker-containertje maken en klaar. Je moet alleen wel weten welk model je dan kiest (Docker draait niet op alle CPU-architecturen) maar dat geldt ook wanneer je zelf wat in elkaar zet. Hell, Synology is zelfs nog net iets makkelijker omdat ze een fijne interface voor Docker hebben. ;)

Verder heb je genoeg andere argumenten om geen Synology te willen maar deze ene was niet bepaald juist.

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 12-03-2020 22:07 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlobularShip
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-11-2022
Hey!

Ik denk dat het een goede keus zal zijn om FreeNAS te gebruiken. Ik zelf vind DSM niet zo'n geweldig systeem en bij Synology is het echt zo dat je voor 1 NAS bij een ander bedrijf er 3 kan halen.
Persoonlijk vind ik FreeNAS makkelijker dan DSM, er staan genoeg tutorials op Youtube mocht je er niet uitkomen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen..

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
Zo, dat zijn ineens een boel reactie's! Bedankt, allen :)
Onderaan staat een TLDR voor deze lange post!
Q schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:01:
OpenVPN
Ik zit zelf op iOS en OpenVPN integreert met de ingebouwde OS API's dus effectief is het 'native' (was vele jaren terug niet zo). Ik verwacht dat dit ook wel zo zal zijn op Android. Je hoeft dus niet continue zelf handmatig de VPN aan/uit te zetten.

Overige tools
Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met 99% van de tools / apps die je noemt dus op dat vlak ben ik waardeloos.

Hardware
Ik tel iets van 6 verschillende apps/VMs? Ik denk dat als je virtuele desktops draait en je die responsive zou willen houden dan is een quad-core wel het minimum denk ik. Maar verder kan ik er niets over zeggen. Wordt vooral zelf even je huiswerk maken en goed RAM requirements bij elkaar optellen. Pi-hole verbruikt vrijwel niets, dat hoef je niet eens mee te tellen.
Open VPN
Dit lijkt helaas niet in Android te zitten. Om OpenVPN op Android te gebruiken ga ik dan alsnog een extra app nodig hebben, voor zover ik kan zien.

Overige tools
Fair enough, toch bedankt! Het begint me inderdaad op te vallen dat de meesten hun server/NAS toch anders gebruiken dan hoe ik van plan ben, dus misschien ontstaan daar ook wel wat "problemen". Ik heb eigenlijk weinig interesse in platforms als Plex, of films streamen, maar heb gewoon een bepaalde werkwijze wanneer het aankomt op bestanden/privacy/tools/adblockers en daar wil ik ten eerste graag mee spelen en experimenteren, maar het liefst wil ik het allemaal natuurlijk zo efficiënt mogelijk maken :)

Hardware
Snap ik. Punt is dat ik eerlijk gezegd echt een "noob" ben wanneer het aankomt op dingen als virtuele machines en dergelijke, en daardoor niet goed kan inschatten wat voor hardware daarbij nodig is. Het opzoeken van benchmarks, of iets anders dat indicatief is aan de performance van de VM, blijkt lastig?

Echter heb ik al een idee bedacht qua hardware: Ik wilde toch mijn desktop nog eens upgraden, dus dan heb ik een leuke i7 7800X met 32GB RAM in een mATX bordje over :D
Q schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:01:
Edit
Ik heb je posts nog eens doorgelezen en je stelt erg open vragen die voor mijn gevoel vooral eigenlijk eigen huiswerk vragen zijn.

Deze vraag:

Aan wat voor soort hardware configuratie moet ik dan gaan denken voor de NAS zelf?

Ik heb eigenlijk geen relevante informatie gelezen om iets zinnigs te kunnen zeggen. Ik zie ook geen eigen effort.

Het is misschien raar om deze gedachte met je te delen, maar ik heb eigenlijk de indruk dat je jezelf een project op de hals gaat halen wat misschien even een stap te ver is. Misschien is mijn indruk totaal verkeerd en onterecht en laat je er niet door tegen houden. Maar denk er even goed over na. Test eerst eens wat zaken uit in een VM op je laptop/desktop.
Nee hoor, dat is helemaal niet raar en ik ben blij met je eerlijkheid!

Mijn probleem is echter; netwerk/storage/etc (naast enige DSM ervaring) is echt een helemaal nieuwe wereld voor mij, laat staan het hele Linux/Ubuntu/FreeBSD verhaal. Ik ben gewend aan Windows en DSM, waar bijna alles via een GUI gaat, maar merk toch dat ik met een dergelijk project vooral in Terminals zit te tikken en daarbij is het me vanuit handleidingen nog niet altijd geheel duidelijk wat diegene nu precies doet.

Maar, ik heb de afgelopen week veel thuis gezeten (Gelukkig geen Corona, "gewoon" m'n ruggenmerg in de kreukels (vandaar dat ik liever eerst vraag of wat ik wil mogelijk is, voordat ik een systeem aansluit)) en al veel gelezen. Ik leer gelukkig redelijk snel, en vind het ook leuk, maar dingen zoals die VPN kwam ik gewoon écht even niet zelf uit. Ik kon ook geen enkele handleiding vinden om te doen wat ik wil, dus vandaar dit topic om te vragen of andere Tweakers wellicht soortgelijke set-ups hebben waarvan ik af kan kijken ;)
gastje01 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:01:
Dat je bij Synology relatief zwakke hardware voor je geld krijgt ben ik het selectief mee eens. Als je puur naar rauwe specs kijkt kun je voor hetzelfde geld een veel krachtigere zelfbouw oplossing in elkaar zetten. De hardware die ze leveren is in een thuissituatie vaak meer dan snel zat en werkt out of the box stabiel. De vraag is of je enkel als NAS meer performance nodig hebt.

Ik heb om deze scheiding te maken een NUC staan als home-server. Alles wat enige rekenkracht kost staat op de NUC en de NAS is enkel storage waardoor de schijven vaak in slaap kunnen en daardoor wat aan energiebesparing doen. Wellicht is dit scenario ook voor jou een optie?
Dat is het ook precies. Gewoon als "NAS" is het prima, maar als je "Home-Server" dingen wil gaan doen, heb je al snel meer specs nodig, en voor meer specs betaal je bij Synology gewoon ontzettend veel (daarbij zijn specificaties bij Synology blijkbaar synoniem aan "meer bays", die ik helemaal niet nodig heb).

Dat is ook nog niet eens een verkeerd idee, om NAS en Home-server te scheiden. Echter, omdat ik dan enkel de home-server zou moeten bouwen/aanschaffen, en dit waarschijnlijk toch met de overgebleven hardware uit mijn desktop zal gebeuren, kan ik in mijn geval net zo goed twee schijven in de nieuwe server/NAS drukken, en dan de Synology ergens off-site plaatsen voor backups.

Anders had ik het een tof idee gevonden en was het wellicht een goed excuus geweest om 2 builds te doen >:)
NMe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:06:
[offtopic]Lastig? Docker-containertje maken en klaar. Je moet alleen wel weten welk model je dan kiest (Docker draait niet op alle CPU-architecturen) maar dat geldt ook wanneer je zelf wat in elkaar zet. Hell, Synology is zelfs nog net iets makkelijker omdat ze een fijne interface voor Docker hebben. ;)
Dit was dus precies het puntje waartegen ik aanliep met de DS216j op kantoor :D Die kan bijvoorbeeld geen Docker draaien. Dan kom je al snel op een Synology van €300+ terecht, en dan krijg je nog maar 1GB RAM.
GlobularShip schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:11:
Ik denk dat het een goede keus zal zijn om FreeNAS te gebruiken. Ik zelf vind DSM niet zo'n geweldig systeem en bij Synology is het echt zo dat je voor 1 NAS bij een ander bedrijf er 3 kan halen.
Persoonlijk vind ik FreeNAS makkelijker dan DSM, er staan genoeg tutorials op Youtube mocht je er niet uitkomen.
Tot nu toe ziet het er allemaal zeer interessant uit, van wat ik gezien heb! Helaas, zoals ik hier boven aangaf, kan ik niet voor álles tutorials vinden. Bijvoorbeeld hoe ik een L2TP/IPsec VPN in een dergelijk systeem kan integreren. Ook zijn er wel veel guides over hoe je NextCloud kan installeren, maar kan ik maar weinig vinden over wat ik na die tijd allemaal kan instellen.

Dus, TLDR:

Zit ziek thuis en heb een boel vrije tijd, maar kan niet op al mijn vragen antwoorden op internet vinden. Dus, excuus voor de lange en misschien warrige posts. Als ik antwoorden op onderstaande vragen kan krijgen heb ik er wel vertrouwen in dat het project goed gaat komen en ik wil jullie allemaal vast bedanken voor het geduld en de hulp :)

1. Heeft er iemand een FreeNAS (of ander systeem) draaien met een L2TP/IPsec (dus géén OpenVPN) VPN naar hun eigen netwerk, en hoe heb je dit gedaan? Een plugin? Een VM? Welk OS? Kan iemand mij in de goede richting wijzen?

2. Wanneer NextCloud geïnstalleerd is kan ik als het goed is een map uit mijn NAS storage pakken (behalve root?) om deze extern te linken. Kan iemand bevestigen dat ik dan vanuit de app, met of zonder VPN, vanaf overal bij mijn NAS bestanden kan, en of ik dan ook vanaf de NextCloud app dingen van mijn telefoon naar de NAS kan uploaden, welke ik dan direct terug zou moeten zien in mijn Network Drive van die NAS in Windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christian9900
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik heb je post en antwoorden even snel doorgelezen. Op veel vragen kan ik je helaas geen antwoord geven, maar m.b.t. VPN kan ik je wel vertellen hoe ik het gedaan heb.

Ik heb thuis een Synology, alleen gebruik ik voor de VPN verbinding niet de Synology, maar mijn modem. In dit geval een Fritz!Box 7590. Dit modem werkt met IPSec of IPSec Xauth PSK, dus de functionaliteit zoals jij wilt: geen aparte apps benodigd.

Als jij ook gebruik kunt maken van je modem als VPN server, is je keuzevrijheid m.b.t een NAS systeem misschien iets groter. :)

Succes.

[ Voor 0% gewijzigd door christian9900 op 15-03-2020 10:54 . Reden: Typefouten.... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41
Je moet je ook afvragen of je het allemaal zelf up-to-date wilt houden, wat betreft tijd etc. Zelf gebruik ik een NAS van Synovy en een tweede als backup van een andere fabrikant. Als er dan ergens een exploit is of iets in die trant, dan ben ik niet aan één leverancier overgeleverd.

Synonymie en ernaast FreeNAS is ook een oplossing.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fero
christian9900 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:50:

Ik heb thuis een Synology, alleen gebruik ik voor de VPN verbinding niet de Synology, maar mijn modem. In dit geval een Fritz!Box 7590. Dit modem werkt met IPSec of IPSec Xauth PSK, dus de functionaliteit zoals jij wilt: geen aparte apps benodigd.

Als jij ook gebruik kunt maken van je modem als VPN server, is je keuzevrijheid m.b.t een NAS systeem misschien iets groter. :)

Succes.
Oooh dat is een goede tip, ga ik vanmiddag even naar kijken, maar helaas staat hier gewoon een kastje van de Ziggo dus houd ik mijn hoop laag. Ach, goed excuus om ook eens naar fatsoenlijke routers te kijken? :P

Bedankt!
Jumpman schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:58:
Je moet je ook afvragen of je het allemaal zelf up-to-date wilt houden, wat betreft tijd etc. Zelf gebruik ik een NAS van Synovy en een tweede als backup van een andere fabrikant. Als er dan ergens een exploit is of iets in die trant, dan ben ik niet aan één leverancier overgeleverd.

Synonymie en ernaast FreeNAS is ook een oplossing.
Dat is natuurlijk ook een dingetjes, goed dat je het zegt. Qua tijd zit ik op dit moment wel oké, maar je weet natuurlijk nooit hoe druk je het in de toekomst nog krijgt. Toch merk ik dat ik, ondanks de nette updates van DSM zelf, toch vaak aan de instellingen van de packages e.d wel het één en ander weer aan moet passen.

Kan natuurlijk ook de Synology als hoofd-NAS blijven gebruiken en een leuke FreeNAS voor de backup maken, alleen dan wordt een stevige machine natuurlijk een beetje overkill, dus liever doe ik het andersom.

Blijkbaar is het ook mogelijk om een L2TP/IPsec VPN te hosten op Ubuntu Server via OpenSwan? Heeft er iemand enige ervaring met OpenSwan? Veel van de guides die ik kan vinden gaan over het verbinden met een bestaande VPN via Ubuntu Server, maar als ik het goed begrijp is dit een guide hoe ik de VPN kan hosten op Ubuntu Server, en er dan via andere apparaten mee kan verbinden?
https://programmer.help/b...er-with-ubuntu-16.04.html

Dit zou ideaal zijn, want ik wil toch een Ubuntu Server VM maken voor Pi-Hole, als de VPN daar ook op kan draaien (eventueel met de optie dat Pi-Hole ook effect heeft op alle apparaten die via de VPN zijn verbonden) ben ik helemaal blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 21:59
GlobularShip schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:11:
Hey!

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen..

MVG
Ik heb ook even naar Freenas gekeken, stelt wel wat eisen aan de hardware, minimaal 8 GB ram en ik zie ook niet zo veel apps voor Freenas. Zelf gaat het bij mij om Plex (pass) en een app voor mijn IP Camera voor de deur. En met name dat laatste vond ik bij Synologie niet echt een succes (Surveillance Station). Met name het even snel doorspoelen werkt niet lekker) Ik heb wel Plex bij Freenas gezien maar geen Camera app. Ik heb nu een DS 218+ maar ik overweeg dus om een (pc) computer zelf in elkaar te zetten (dan zelf een kast te maken omdat ik de NAS in mijn rack wil plaatsen) en dan zou ik op dit moment voor de J5005 gaan die ruim 2 keer zo snel is dan de processor in de 218+. De J5005 heeft een TDP van 10 watt. En ik vrees als ik voor een I5 of i7 van minimaal 8e generatie zou gaan dat ik dan dik in de 40 watt zou zitten (helaas lees ik hier nooit ervaringen over). Rijst ook nog de vraag voor zowel Freenas als Synology (Expenology) als ik ook een SSD hier in zou zetten, zou ik die dan ook specifiek voor een bepaalde app kunnen reserveren? Volgens mij maakt in ieder geval DSM van alles een stuk en dan is het eigenlijk zinloos om een SSD toe te voegen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd. Dan ben ik ook nog eens benieuwd of er nog een wezenlijk snelheidsverschil zit tussen Freenas en Synology en eventueel gewoon Windows 10 (die ook Plex en een Camera Programma heeft in de form van Blue Iris. Verder zag ik ook dat het enige moederboard die J5005 heeft een beperking zou hebben van 8 GB ram dus dat zou bij Freenas dan krap zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
i

[ Voor 99% gewijzigd door walberg op 11-08-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
christian9900 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:50:
Ik heb je post en antwoorden even snel doorgelezen. Op veel vragen kan ik je helaas geen antwoord geven, maar m.b.t. VPN kan ik je wel vertellen hoe ik het gedaan heb.

Succes.
Hoe heb jij VPN op je Fritzbox gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04
Dit zou ideaal zijn, want ik wil toch een Ubuntu Server VM maken voor Pi-Hole, als de VPN daar ook op kan draaien (eventueel met de optie dat Pi-Hole ook effect heeft op alle apparaten die via de VPN zijn verbonden) ben ik helemaal blij!
Waarom niet een Raspberry Pi draaien om hier eventueel Pi-Hole en je VPN op te draaien? Dit zijn juist dingen die prima op een RPi kunnen draaien, en daardoor ook niet teveel stroom zal kosten.

Een Freenas server draaien is prima en leuk, maar vergeet niet dat je waarschijnlijk ook meer kwijt bent aan stroomkosten dan dat je kwijt zal zijn bij een Synology. Is zeker wel iets om enigszins rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christian9900
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02-2024
walberg schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

Hoe heb jij VPN op je Fritzbox gezet?
Onder Systeem vind je het tabje FRiTZ!Box-Gebruiker. Zorg dat je daar de gebruikers hebt toegevoegd die je ook VPN-toegang wilt geven.

Daarna ga je onder Internet naar Toegang verlenen (zie foto onder) en voeg een VPN verbinding toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6yMzeqyjpijE4ycMuEGDrhCL5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JILu8uQGyVI09SbaMRr4nlS.png?f=fotoalbum_large

Werkt bij mij op al mijn apparaten. Voor windows 10 gebruik ik echter wel de ShrewSoft client, ipv de FRiTZ!Box client.
Op mijn mac, iOS en android apparaten werkt het zonder aparte client.
Pagina: 1