Automatisch inschakelen televisie met narrowcasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-02 11:53
Voor mijn voetbalvereniging ben ik bezig met het opzetten van een narrowcasting systeem waarop ik standen, uitslagen, sponsoren en nieuws kan laten zien. Een tijdje geleden heb ik hiervoor een Raspberry Pi gekocht en heb hier inmiddels Screenly op draaien. Screenly kan vanaf de website vooraf ingestelde pagina’s inladen met daarop alle informatie die wij willen laten zien.

Ik ben voor dit systeem opzoek naar een televisie die niet handmatig aangezet hoeft te worden maar automatisch bij binnenkomst van de kantine aan gaat. We hebben hierin de mogelijkheid om de data uitgang van het alarmsysteem te gebruiken of om de televisie te laten schakelen met het licht.

Voor het inschakelen van de televisie tegelijk met het alarmsysteem hebben we volgens mij een televisie nodig met een seriële datapoort (Rs232). Zijn er “goedkope” 60 inch televisies op de markt met deze optie? Zelf kan ik deze optie bijna nergens vinden alleen op de speciale digital signage schermen.

Inschakelen met de verlichting vergt van de televisie dat deze bij het opstarten vanzelf naar de juiste source schakelt. Zijn er merken op types waarvan bekend is dat ze dit vanzelf doen?

Wat betreft de software, ik maak nu gebruik van Screenly OSE, het nadeel vind ik echter dat hier geen dagschema’s in gemaakt kunnen worden. Ik zou bijvoorbeeld graag op zaterdag andere pagina’s willen laten zien als op zondag. Dit is op de betaalde software van Screenly wel mogelijk. Is er andere open source software waarbij dit ook mogelijk is? Ik heb op dit forum verschillende namen langs zien komen oa Yodeck, Xibo en PiSignage. Hebben deze verder nog voordelen ten opzichte van Screenly OSE?

Het betreft een kleine voetbalvereniging met een klein budget. Wat denken jullie dat de beste oplossing is voor het inschakelen van de televisie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 17:47
Je zou eens kunnen kijken naar YoDeck, ik heb die ingezet voor een vergelijkbare usecase. Omdat het waarschijnlijk gaat om maar 1 device, is het gratis.
Je kan Yodeck instellen dat hij op een bepaald tijdstip de tv aan en uit zet via HDMI CEC. Ook kan je via schema's bepalen wat hij op welk tijdstip laat zien, dus lijkt me redelijk wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:28

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Of je zou je hele PI kunnen schakelen met het licht en dan via CEC de tv?
https://www.linuxuprising...-on-off-tv-connected.html

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Konjin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:50:
[...]
Inschakelen met de verlichting vergt van de televisie dat deze bij het opstarten vanzelf naar de juiste source schakelt. Zijn er merken op types waarvan bekend is dat ze dit vanzelf doen?
[...]
Blijven de meeste TV's niet gewoon op de laatstgebruikte input staan? En misschien valt er te configureren wat ze moeten doen na powerloss, vergelijkbaar met de BIOS van een PC (Power on after power loss). Dan kun je hem zo mee laten draaien op de verlichting.
Mattie112 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:57:
De Pi zou ik 24/7 laten draaien. Als je daar de stroomtoevoer plots van afsluit dan heb je in no-time een corrupte microSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Zou je niet (bijvoorbeeld) je alarm kunnen aansluiten op de IO poorten van de PI en deze een (IP) commando laten sturen naar je TV? Mijn tv's hier kan ik allemaal via IP aan/uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:28

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

ThinkPadd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:02:

[...]

De Pi zou ik 24/7 laten draaien. Als je daar de stroomtoevoer plots van afsluit dan heb je in no-time een corrupte microSD.
Mwa je zou ook je filesystem in readonly kunnen zetten dan heb je daar geen last meer van. (Hier op werk hebben wij 100+ "gateways" op basis van de PI die zo werken)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konjin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-02 11:53
Mattie112 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:57:
Dit lijkt mij inderdaad een goede optie!
Ik ga het binnenkort uitproberen.

YoDeck lijkt mij ook de moeite waard om eens te installeren.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Pagina: 1